Reisebrev fra Japan: Aktiviteter med skolen! Japanske templer, hjortepark, festivaler og skitur.

Svein Idar Eliassen har tatt et utvekslingssemester ved Kobe International University i Japan. Her deler han noen av opplevelsene hans fra utenlandsoppholdet. (2/3)

Ekskursjoner
I de japanske sosiokulturelle klassene lærte vi mye om japansk snacks, mat, templer, helligdommer, filmer, manga og mange andre kulturelle aspekter. Det var spesielt nyttig å ha ekskursjoner til forskjellige steder for å oppleve de historiske og berømte stedene i person. Den første ekskursjonen (som jeg syntes var gøyest) var turen til Nara prefektur og Kasuga Taisha, som er en berømt helligdom i Japan. For å komme til den måtte vi gå gjennom Nara-parken som har hundrevis av hjorter overalt. Det spesielle med dem var hvor tamme de var: Jeg kunne klappe dem og mate dem. Dette er en opplevelse vi ikke får i Norge.

image5xslq.png

Jeg lærte også at det er spesielle regler før jeg går inn i et helligdom: jeg må vaske hendene og ånden min før jeg går inn i en Chouzu-Bachi for å rense oss selv. Før vi ber foran helligdommen, må vi også tilby noe av verdier (penger). Etter besøket på Kasuga Taisha dro vi for å besøke museet i nærheten og fikk vite litt om kulturen, kunstverkene og gjenstandene til menneskene som bodde der på den tiden. Etter besøket til Kasuga Taisha dro vi til Todaiji Temple, som regnes som et av de mest berømte buddhisttemplene i Japan og har en 15 meter høy statue av en Buddha laget i bronse. Det er også mindre statuer som også er veldig store inne i tempelhallen, men før vi kom inn måtte vi gå gjennom Nandaimon Gate, som er en stor treport.

image3djoo.png
På vår neste ekskursjon dro vi til Himeji der vi kom, vi fikk besøke Himeji-slottet, som er et stort hvitt tre-slott på toppen av en mursteinfundament og -mur. Det var ganske stedet å se, men innsiden var tom bortsett fra en helligdom på toppen av slottet og modellen til Himeji-slottet ved inngangen fra hvordan byen ser ut for 400 år siden rundt den tiden da slottet ble bygget. Utsikten fra utsiden var likevel veldig imponerende, og det var ganske opplevelsen vi fikk, jeg fikk også sjansen til å prøve noen lokale ramen på en restaurant. Etter at vi besøkte Kokoen, som er en hage i nærheten av slottet, som består av 9 forskjellige seksjoner inne basert på gammel japansk hage. Den hadde en vakker innsjø med koifisk og fossefall med grønn vegetasjon og mange forskjellige typer blomster. Det hadde også et te-seremonihus der vi også kunne delta i en japansk te-seremoni med å drikke grønn te og spise søtsaker, jeg husker ikke navnet på søtsaker, men det lignet litt på en mochi (riskake).

DSC_0402.jpgDSC_0394.jpg

Vår siste ekskursjon gikk til Kobe havn hvor vi også dro på en båttur helt fra Kobe havn til utenfor skolen i Marin park og tilbake, vi hadde også en guide som fortalte oss om Kobe havn, men for meg gledet jeg meg over utsikten og endringen med å bli kjent med noen kjente venner på turen. Kobe havn er også den mest praktiske måten å besøke forskjellige steder med skip, og det er en billigere måte å reise på enn å bruke tog og fly. Det er også et sted for internasjonale skip til kai, både pappa og bestefar har blitt lagt til Kobe havn og besøkt Japan derfra da de jobbet på et skip som transporterte olje og andre varer. Etter det dro vi til Kobe maritime museum, hvor det ble plassert ved Kobe havnetårn som viste gamle og aldri skip som var forankret i havnen, og det var også et sted hvor de viser frem ny og gammel teknologi. Det var også mulig å ta forskjellige quiz på datamaskiner og prøve forskjellige videospill der det skulle være en realistisk måte å kjøre forskjellige biler på, men jeg syntes det var morsomt. De viste også annen motorsykkel enn Kawasaki og muligheten til å lære litt om fortidens nåtid og fremtid for kjøretøy.

Festivaler og turer fra skolen

Vi fikk også muligheten til å delta på forskjellige festivaler og turer der vi ikke bare fikk en smak av japansk kultur, men også fikk sjansen til å være sosial og møte nye venner og mennesker fra andre land med forskjellig bakgrunn. En av disse festivalene var matfestivalen, hvor vi måtte lage en dessert fra hjemlandet og presentere den på en japansk videregående skole. Her fikk jeg også sjansen til å se et japansk skolekjøkken. I Norge er studentene delt inn i forskjellige seksjoner, men i Japan er bordene tildelt de forskjellige gruppene. Skolen lånte ut sko til bruk på kjøkkenet, i motsetning til Norge, hvor vi har egne sko. Det var en interessant dag, og jeg fikk smake på mange forskjellige matvarer fra forskjellige kulturer og også synge japanske sanger og samhandle med japansk videregående student som jeg syntes var veldig hyggelig.

imageno6zq.png

Jeg fikk også delta på sportsfestivalen på skolen som var veldig morsom å være en del av, siden jeg ikke kunne så mye japansk, synes jeg det også var morsomt for de andre jeg var med å se meg prøve å holde tritt med forskjellige aktiviteter. Men de var alle veldig vennlige og forståelige, noe som gjorde opplevelsen så mye bedre. Etter de forskjellige konkurransene vi hadde i gymsalen dro vi til kafeteriaen hvor jeg også fikk sjansen til å delta i matlaging, jeg var en del av å lage takoyaki og mochi, dette var veldig morsomt og jeg lærte mye av prosessen bak å lage dem.

Med avgangsstudenter dro vi til Awajishima hvor vi først besøkte Onarutokyo Memorial og museum, de viste også en film om den kraftige boblebadet i havet der og hvordan de ble til. Etter besøket dro vi på båttur for å se dem personlig, jeg ble også kjent med mange mennesker på denne turen. Vi gikk og spiste lunsj på en måte jeg ikke har opplevd før hvor vi lager vår egen mat i en varm gryte ved bordet, hvis jeg ikke tar feil, er det japanske ordet sukiyaki.

DSC_0577.jpg

Etter det besøkte vi en japansk innendørs hage som jeg synes var veldig vakker. Vi gikk på ski på Hakodateyama skisted, siden jeg allerede visste hvordan jeg gikk på ski, likte jeg opplevelsen ved å være på fjellet og se på den vakre utsikten, mens jeg også fikk oppleve hvordan jeg lærte andre å gå på ski, ved å lytte til mentoren så også plukket opp nyttig informasjon slik at jeg kunne være en pålitelig person til å hjelpe den andre som hadde problemer med å gå på ski. Jeg likte tauet helt opp til fjellet og utsikten fra toppen til skisparken.Jeg fikk en del i skolemagasinet som jeg også syntes var ganske hyggelig, selv om jeg ikke forsto mye japansk, hadde jeg veldig gode tolker der for å hjelpe meg, og jeg synes alt gikk bra, det var en opplevelse jeg ikke vil glemme og jeg vil ta med meg minnene fra den dagen tilbake til Norge.