– Praksisen har vært en opptur!

Lærerstudentene Bolette og Sarah gleder seg til nye uker med praksis i skolen denne vinteren. Gode praksislærere og positive medstudenter skaper tryggheten som skal til for å lykkes.

Kristiansandsjenta Bolette Sødal hadde egentlig helt andre planer. Men et pandemiår hvor hun hadde strøjobber som lærervikar på en folkehøgskole og blant vanskeligstilte i USA, var det flere rundt henne som mente at hun kunne bli en skikkelig god lærer. Og plutselig gikk det opp for henne selv også. «Shit, det er jo lærer jeg skal bli», husker Bolette hun sa til seg selv. Like før søknadsfristen omrokerte hun derfor på søknadslista til Samordna opptak, og grunnskolelærerstudiet på NLA havnet på topp.
– Jeg er så glad for det, og føler absolutt at jeg er på rett plass, sier Bolette.

Positivt miljø

På studiet har hun blitt kjent med Sarah Helland. Sarah hadde en annen vei inn til lærerstudiet. Etter fagbrev som barne- og ungdomsarbeider, fulgte påbygg og et år på Bildøy bibelskole. Så gikk turen til NLA. Hun visste allerede fra hun var liten at hun ville jobbe med barn, men etter lærlingperioden på videregående fikk hun øynene opp for læreryrket. Nå går de to jentene andreåret på grunnskolelærerstudiet sammen. Og de stortrives.
– I klassen vår opplever vi at det er en kultur for å hjelpe hverandre til å lykkes. Alle er engasjerte og ønsker å lære. Og vi opplever at lærerne er veldig oppmuntrende og flinke, og at de strekker seg langt for at vi skal ha det bra gjennom studiet, sier de. 

Lærerpraksis

Den obligatoriske praksisen ute i skolen har vært en opptur. Sarah sier at hun grudde seg litt til å stå foran en klasse for første gang.
– Men når vi først kom ut i skolen føltes det faktisk veldig trygt. Med medstudenter og flinke øvingslærere som backer og kommer med tilbakemeldinger var det bare en god opplevelse, sier hun. Og nå gleder de seg til nye uker i praksis. På andreåret i lærerutdanningen er de i en klasse tre uker på høsten, også kommer de tilbake til samme klassen igjen tre uker etter vinterferien.

Drømmelæreren

Selv om de er tidlig i studieløpet, vet jentene allerede hva de vil si kjennetegner en god lærer.
– En god lærer ser hver enkelt elev som de er, og klarer å oppmuntre dem til å være den de er. Læreren skal kunne faget sitt, men det er like viktig at læreren klarer å skape en trygghet i klasserommet slik at elevene kan bli trygge på seg selv. Også må læreren være litt morsom, rettferdig og tørre å ta tak i store og små problemer som oppstår i løpet av en skolehverdag. Det er et ideal Sarah og Bolette håper at de kan leve opp til.