BLU-SRLE1 Samfunn, religion, livssyn og etikk 1

Alle versjoner:
BLU-SRLE1 (2024—2025)

Emnekode: BLU-SRLE1

Emnenavn: Samfunn, religion, livssyn og etikk 1

Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Opptak på bachelor i barnehagelærerutdanning

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i bachelor i barnehagelærerutdanning

Innledning

Barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn står sentralt i kunnskapsområdet SRLE. Lærerutdanningsfagene i SRLE er i hovedsak pedagogikk, samfunnsfag og religion, livssyn og etikk. Studentene skal tilegne seg innsikt i samfunnet som omgir barnehagen fra lokalt til globalt nivå, forstå barnehagens plass i samfunnet, barnehagen som organisasjon og som pedagogisk virksomhet. Dette innebærer forståelse av forholdet mellom individ og samfunn, politiske strukturer, internasjonale konvensjoner, lovverk, mangfold og likestilling. Studentene skal tilegne seg kunnskap om barns rettigheter, ulike oppvekstsvilkår og familiestrukturer, foreldremandatet og personalets ansvar i møte med barn i vanskelige livssituasjoner. Kunnskapsområdet har fokus på kristendommen og andre religiøse og ikke-religiøse livssyn. Kunnskap om ulike kulturer, deriblant samiske kulturer, utgjør et viktig grunnlag for å forstå og møte mennesker med ulik bakgrunn. Innsikt i ulike virkelighetsoppfatninger skal bidra til etisk refleksjon knyttet til praksis og profesjonell væremåte i møte med barn, foresatte og ansatte. Kunnskapsområdet går over to perioder, SRLE 1 i første studieår og SRLE 2 i andre studieår.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn
  • har kunnskap om filosofi og etikk, livstolkning og livssyn, kristen tro og kulturarv
  • har kunnskap om barnehagens historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag, styringsdokumenter, barns rettigheter og foreldremandatet
  • har kunnskap om velferdsstaten og bærekraftig utvikling
  • har kunnskap om barnekultur, og om barndom før og nå

Ferdigheter

Studenten

  • kan begrunne, formidle og praktisere både muntlig og skriftlig barnehagens formålsbestemmelse og verdigrunnlag
  • kan legge til rette for barns medvirkning og demokratiske danningsprosesser
  • kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst makten som inngår i rollen som fagperson
  • kan stimulere og støtte ulike barns undring og samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
  • kan fremme barnas etiske bevissthet og praksis i møte med miljø, bærekraftig utvikling og digitale utfordringer

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver
  • kan samarbeide med barn og barns foresatte
  • kan delta i faglige diskusjoner og dele kunnskaper og erfaringer med andre
  • kan gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn med sikte på å skape inkluderende fellesskap

Innhold

Barnet og fellesskapet

Barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og lovgrunnlag, velferdsstaten, bærekraftig utvikling, barns rettigheter og foreldremandatet, filosofi og etikk, livstolkning og livssyn, kristen tro og kulturarv, foreldresamarbeid, barnekultur, barndom før og nå, sosialisering og tilegning av verdier i barnehagen, demokratiforståelse.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og individuelt arbeid. Undervisningsplanen vil angi nærmere arbeidsformer og læringsstrategier. Undervisningen vil ta sikte på både å styrke studentenes refleksjonsevner og være praksisnær, med problembasert læring (PBL) som en av flere arbeidsformer. Studentene vil få mulighet til å evaluere kunnskapsområdet ved slutten av semesteret.

Arbeidsomfang

Ca. 450 timer

Arbeidskrav

  • Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse)
  • En fagtekst, 1500 ord, +/- 10%

Ved ikke godkjent fagtekst har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet versjon av arbeidet.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Den avsluttende vurderingen består av to hovedbestanddeler:

  • En praksisperiode. Vurderingskriteriene tar utgangspunkt i kunnskapsområdets læringsutbyttebeskrivelser.
  • En 5 timers skriftlig, individuell skoleeksamen.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Praksis blir vurdert til bestått / ikke bestått.

Skriftlig individuell skoleeksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver

Eksamensspråk

  • Norsk
  • Annet språk kan søkes om

Progresjonskrav

Emnet må være bestått for å kunne ta eksamen i 2.studieår.

Praksis

3 dager i samme barnehage og samme praksisperiode som BULL.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei