IKS181N Etikk, identitet og ansvar 1

Alle versjoner:
IKS181N (2024—2025)
IKS181N (2023—2024)

Emnekode: IKS181N

Emnenavn: Etikk, identitet og ansvar 1

Undervisningssemester: Vår, Høst

Steder: Kristiansand, Nettbasert

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse.

Relevans i studieprogrammet

Valgemne i bachelor i interkulturell kompetanse.

Innledning

Dette er det første emnet av to, som heter Etikk, identitet og ansvar. Emnegruppen skal bidra til studentenes danning og vekst. Emnene legger til rette for at studentene kan utvikle seg som reflekterende bevisste praktikere og ansvarlige arbeidstakere. Emnegruppen har spesielt fokus på studentenes identitet, danning og utvikling som ansvarlige samfunnsaktører. Dette emnet vil utfordre studentene til refleksjon over egen identitet og ståsted i verdispørsmål. For studenter som tar dette som del av bachelor i interkulturell kompetanse, er tanken at det også skal være til hjelp for å bli mer bevisst sin egen personlige og kulturelle bakgrunn i møte med mennesker med en annen kulturell bakgrunn. IKS181N Etikk, identitet og ansvar 1 legger grunnlag for IKS182N Etikk, identitet og ansvar 2.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for begrepene danning og identitet
  • kan gjøre rede for hva menneskesyn er og sammenhengen mellom menneskesyn, livssyn, verdier, holdninger og handlinger
  • kan gjøre greie for grunnleggende etiske og moralfilosofiske teorier
  • er kjent med begrepet kritisk tenkning
  • kan gjøre rede for hva dialog er
  • har kunnskap om gruppedynamiske prosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over egen identitet ved å anvende både teori, personlige erfaring og perspektiver fra gruppesamtalene
  • har forståelse for sentrale etiske utfordringer i vår egen tid og i eget liv
  • kan anvende kunnskap om hvordan etikk, verdier og personlig erfaring samspiller med menneskesyn
  • kan reflektere over egne holdninger, valg og handlinger og forstå hvilke konsekvenser dette har for en selv, for andre og på samfunnsnivå
  • kan lede en dialog/gruppesamtale
  • Har utviklet evnen til å delta i et team/gruppearbeid
  • kan sette ord på egne sterke sider og utfordringer i møte med forskjellige typer arbeidsoppgaver, sette mål for egen utvikling, og forstå hva som skal til for å nå målene

Generell kompetanse

Studenten

  • er bevisst egne holdninger, verdier, og har innsikt i utfordringer som kan oppstå i møte med mennesker med ulike verdisyn
  • har et bevisst forhold til eget menneskesyn
  • kan utrykke og reflektere over egne holdninger og verdisyn både skriftlig og muntlig
  • har evne til å se sine styrker og begrensninger i selvstendig arbeid
  • er bevisst egen ansvarlighet i møte med seg selv og andre i ulike kontekster
  • forstår hvordan egne beslutninger har konsekvenser for eget og andres liv

Innhold

Identitet, dannelse

Selvbevissthet, selvutvikling

Helhetlig (biopsykososial) forståelse av helse og uhelse

Toleransevindu

Normalitet

Selvansvar, selvomsorg

Følelser, verdier og holdninger

Meditasjon, mindfullness

Autoetnografi

Backstage, frontstage, status, roller

Dialog vs monolog

Gruppedynamikk og grupperefleksjon

Arbeids- og undervisningsformer

Det legges opp til 5 digitale forelesninger i sanntid med påfølgende samtaler i grupper før vi igjen samles i plenum. Til sammen varer hver av disse samlingene i to timer. Datoene vil annonseres i god tid. Alle studenter må delta på minst fire av fem av disse forelesningene og skrive refleksjonsnotater om hvert av de fem temaene. Utover må oppgaver (f.eks. refleksjonsspørsmål) besvares innen gitte frister.

Studentene oppfordres også til å møtes i grupper på eget initiativ for å diskutere tema, dele erfaringer og bidra til hverandres læringsprosesser.

Arbeidsomfang

Antatt normert arbeidsmengde for student: Ca 250-300 timer.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

a) Fem underveisinnleveringer:

Fem underveisinnleveringer underveis i semesteret. Dette vil være refleksjonsnotater etter de digitale innledningsforelesningene, og andre oppgaver knyttet til andre deler av kursopplegget. Innretning, lengde og frister oppgis ved studiestart.

b) Tilstedeværelse i undervisning og gruppesamtaler i sanntid (tilstedeværelse min. 80 prosent, dvs. på fire av fem samlinger).

For a) gjelder: Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave i samme semester.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Hjemmeeksamen, 2 dager, 2500 ord (+/- 10 prosent). Referanseliste kommer i tillegg.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Bestått/ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle.

Studiepoengreduksjon

IKS181N Etikk, dannelse og ansvar 1 overlapper:

  • HSM123 Etikk, identitet og ansvar 1 (10 sp)

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja.