Forskergruppe i begynneropplæring
Tema og mål for forskningsvirksomheten
Forskningsvirksomheten vil rette oppmerksomheten mot fagdidaktiske problemstillinger i tilknytning til skolens begynneropplæring i et flerfaglig perspektiv. Vi vil ha særlig fokus på lekens betydning for faglig læring på småtrinnet og sammenhengen mellom læring i barnehage og skole. Hensikten er å heve den fagdidaktiske forskningskompetansen blant medlemmene, og være med og profilere begynneropplæringen i et flerfaglig perspektiv på nasjonalt/nordisk nivå. Forskergruppen vil bli et viktig redskap for NLA Høgskolen i arbeidet med å skape gode vilkår for økt publisering, samt styrke forskningens og undervisningens kvalitet.
Målet er todelt:
- Etablere et forum for fremlegg, respons og drøfting av fagdidaktikk forskningsarbeid og fagtekster knyttet til begynneropplæringen, med særlig henblikk på publisering i antologier, rapporter og fagbøker
- Stimulere medlemmene i forskergruppen til å utvikle egne arbeider og samarbeidsprosjekt om begynneropplæringen i tråd med den enkelte forskers kompetanse og interesser
Publiseringsplan
Målet er at hvert medlem får publisert en artikkel (alene eller sammen med andre) i en antologi eller et akkreditert tidsskrift i løpet av en toårsperiode.
Tidsperiode
Forskergruppen har foreløpig et 5-årsperspektiv på sin virksomhet.
Medlemmer
Aasfrid Tysvær, Høgskolelektor i norsk (leder)
Siri Hovda Ottesen, Høgskolelektor i norsk
Kjersti Sandnes Haukedal, Høgskolelektor i pedagogikk
Maria Abusdal Tveit, Høgskolelektor i pedagogikk
Inger-Lisa Møen, Høgskolelektor i musikk
Rakel Odette Tetlie, Høgskolelektor i drama
Anne Marit Danbolt, Dosent i norsk (INN)
Leder for gruppen er Aasfrid Tysvær, som er høgskolelektor og deltar i NLA Høgskolens førstelektorprogram.