Globale perspektiver i utdanning

Teacher education – global perseptives

Forskergruppen arbeider med spørsmål innen interkulturelle og komparative perspektiver på læring og utdannelse. Samlingene inneholder faglige drøftinger, presentasjoner og opplæring tilknyttet medlemmenes ulike forskningsarbeid. Geografisk er forskergruppens prosjekter i 2023 orientert mot Nepal, Sør-Afrika, Madagaskar, Ukraina og Øst-Europa, England, Nederland og Norge. Disiplinært er forskergruppen for tiden sammensatt av forskere innen pedagogikk, drama og kontekstuell bibeltolkning. Gruppen jobber med rekrutering av nye medlemmer og ønsker en bredere representasjon av fagtilknytning. Vi er åpne for eksterne medlemmer i Norge og internasjonalt.

Forskergruppen har to fokus: 

  1. Drive forsknings- og utviklingsarbeid i samarbeid med internasjonale partnere for felles publikasjoner og formidling i nasjonale- og internasjonale fora.     
  2. Bidra til å utvikle og utvide forskningsbasert utdanning utfra globale og lokale perspektiver.  

Medlemmer: 

Ruth Hol Mjanger, førstelektor, lærerutdanning - drama (leder)
Svitlana Holovchuk, førsteamanuensis, lærerutdanning - pedagogikk (nestleder)
Knut Holter, professor, kontekstuell bibeltolkning, lærerutdanning - KRLE
Ingfrid Mattingsdal Thorjussen, førsteamanuensis, lærerutdanning - idrett
Astrid Haugestad, høgskolelektor, lærerutdanning - engelsk
Judith Ologi, PhD-student, lærerutdanning - pedagogikk
Grete Skjeggestad Meyer, dosent, lærerutdanning - drama 


Prosjekt 1: TLC – Teaching and Learning Theology in Crisis (21-25)

Partnerinstitusjoner: Stellenbosch University (Sør-Afrika) og NLA University College (Norge)

Deltakere fra forskningsgruppen: Svitlana Holovchuk

Målet med samarbeidet mellom NLA og Stellenbosch er å utvikle nye måter å undervise i teologi på, møte store samfunnsutfordringer som klimakrisen, ungdomsdeltakelse i samfunnslivet, og kirkens skiftende rolle i samfunnet. Prosjektet fokuserer på felles undervisning, forskning og student-/lærermobilitet. Nøkkelaktivitetene er felles nettbasert undervisning, kombinert med læring i lokale sammenhenger, og utvikling av nye måter å undervise i praksis gjennom forskning og diskusjon.

Prosjekt 2: NORHED II - Etablere forskningsbaserte grunnskolelærerutdanninger i Nepal (21-26)

Partnerinstitusjoner: Prosjektet ledes av NLA Høgskolen i samarbeid med Nepal Open University (NOU), ECEC Innovation in Education (ECEC), Universitetet i Agder, Norge (UiA) og Theological University of Appeldorn, Nederland (TUA).

Deltakere fra denne forskningsgruppen: Ruth Hol Mjanger (prosjektkoordinator), Astrid Øien Halsnes og Knut Holter.

Det Norad-støttede prosjektet har som mål å integrere forskning og undervisning ved å etablere de første forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningene på bachelornivå i Nepal. Hovedmålene i prosjektet er:

1. Å bygge kapasitet hos universitets og ECEC’s ansatte, for å etablere et akademisk fellesskap som er interessert i å utvikle forskning og pedagogikk i grunnskolelærerutdanning og grunnskoler.

2. Å forbedre læreplaner, undervisning og forskning ved utdanningsfakultetene ved universitetet i Nepal. Mer spesifikt, å finne kulturelle nøkler for å lykkes med at undervisning i lærerutdanningen resulterer i en styrket lærerpraksis i grunnskoler (1.-8. klasse), med et spesielt søkelys på å utvikle bærekraftige løsninger og praksiser.

Prosjekt 3: Inkluderende lærerutdanning: Madagaskar og Norge

Partnerinstitusjoner: Sekoly Fanomanana Mpampianatra, Fandriana, Madagaskar.

Deltakere fra forskningsgruppen: Svitlana Holovchuk og Knut Holter

Prosjektet, som er basert på et initiativ i 2023, har som mål å utvikle og finne midler til et forskningsprosjekt om inkluderende lærerutdanning i Madagaskar og Norge. De to partnerne som går sammen i prosjektet er Institutt for lærerutdanning, NLA Høgskolen og Sekoly Fanomanana Mpampianatra, en kirkerelatert lærerskole i Fandriana (Madagaskar). Det overordnede fokuset er å forske på inkluderende lærerutdanning fra tre perspektiver: kunnskap, praksis og institusjon

Kontaktpersoner

Forskergruppens leder: Ruth Hol Mjanger
Prorektor for forskning og utvikling: Torgeir Landro