Musikk – en viktig del av identiteten

Hvordan musikk kan brukes til å forstå identitet og bli kjent med andre kulturer var noe av det grunnskolelærerstudentene på NLA fikk lære om under profesjonsdagene i vår.

– Si meg hvilken musikk du liker, og jeg skal si deg hvem du er. Forskning viser at det er en sammenheng mellom hvilken musikk du liker, og identiteten din, åpner Jan Magne Steinhovden med.

Tredjeårsstudentene på grunnskolelærerutdanningen ved NLA Høgskolen Bergen har profesjonsdager. Profesjonsdager er dager som vies til ulike fagovergripende tema som studentene skal få kompetanse på, og denne gangen er det det flerkulturelle. Jan Magne Steinhovden har permisjon fra sin jobb ved NLA Høgskolen for å ta en doktorgrad i musikk ved Griegakademiet i Bergen. Doktorgraden omhandler musikk i diaspora, og disse profesjonsdagene skal han snakke med studentene om musikk og kultur.  

Presentasjon av selvet
Steinhovden har selv bodd 14 år i Etiopia, og har et spesielt forhold til etiopisk musikk og kultur.

– Den musikken man lytter til, eller spiller selv, kan forstås som en del av det å definere hvem man er. I tillegg sier musikken noe om hvordan man ønsker å presentere seg selv for omverdenen, forklarer Steinhovden, og spiller et kristen sang på amharisk, det offisielle språket i Etiopia, for studentene. Det skal gi studentene et lite innblikk i Jan Magne Steinhovdens identitet.

Han forteller om hvordan musikk skaper en av få anledninger der hele samfunn kommer sammen, og at musikk er et middel for å «tune inn» i relasjoner til andre.

Ikke bare «kikkhull»
Det er viktig for Steinhovden å få advart de kommende lærerne mot det han kaller «kulturell kikking» når de skal til på sin lærergjerning.

– Det er lett å putte kulturelle merkelapper på folk, å for eksempel snakke om «det afrikanske», mens den afrikanske kulturen ikke er bare én kultur og én type musikk, understreker Steinhovden, og legger til:

– Målet er at musikkpedagogisk arbeid med en flerkulturell tilnærming skal makte å komme lenger enn å lage «kikkhull» inn i annerledesheten.

Han utdyper dette med å forklare at de kommende lærerne kan være oppmerksomme på dette både i forhold til hvilken musikk fra andre kulturer de velger å ta med inn i undervisningen, hvordan de fremstiller den og ikke minst i hvor stor grad de klarer å ta med seg denne musikken gjennom lengre perioder i skoleårene – og ikke bare som en engangshendelse.



Av Monica Linn Fürstenberg - Publisert 18.07.2016. Oppdatert 15.07.2016

4 siste nyheter:
Trenger du noen å snakke med?
Den nye studentpresten ved NLA Høgskolen i Bergen er opptatt ...
En livsnær kirke - hvordan våge å være nær livet
Meld deg på seminaret som NLA Høgskolen og Sjømannskirken a...
Humans not for sale! Listening to, learning from and living in solidarity with the people on the margins of society
Åpent seminar med Chandran Paul Martin i Sandviken mandag 13....
Beslutningsvegring - et ledelsesproblem
Professor Paul Otto Brunstad har gitt ut boken "Beslutningsveg...