Mer bevisst på samfunnsansvaret

Jeg får bruk for utdanningen absolutt hele tiden, sier tidligere NLA-student Therese Ruud (42) som i dag jobber som barnehagelærer i Morvikbotn Kanvasbarnehage i Bergen.

Therese_Ruud-2.jpg

I 2009 startet det første kullet på Arbeids-plassbasert barnehagelærerutdanning (ABL) på NLA. Utdanningen går over fire år og gir assistenter muligheten til å ta utdanning mens de jobber i barnehagen. Therese Ruud gikk i det første kullet og fullførte ABL høsten 2013. I i dag jobber hun som barnehagelærer i Morvikbotn Kanvasbarnehage i Åsane med ansvar for førskolegruppa. Før hun begynte å studere, hadde hun 20 års erfaring fra barnehagen som assistent.

– Jeg gikk med en drøm om å ta en utdanning, men det var jo også et økonomisk spørsmål siden jeg hadde barn, boliglån osv. Derfor passet ABL godt for meg siden det gikk an å kombinere jobb med utdanning. Jeg hadde hørt mye godt om tilbudet og valgte det mye på grunn av min trivsel i yrket, forteller Ruud.

Dypere forståelse 

42-åringen er krystallklar på at utdanningen fra NLA har hatt stor betydning, både personlig og faglig. 

– Utdanningen gav meg en mye dypere forståelse for hvorfor det vi gjør er viktig, hva jeg selv kan gjøre og ikke minst dette med lekens betydning. Både praksisoppgavene og det at jeg valgte pedagogisk ledelse som fordypning har gitt meg nyttige redskaper som jeg kan bruke i det daglige, sier Ruud. Hun sier samtidig at utdanningen betydde mer enn hun var forberedt på.

– Jeg hadde faktisk ikke forventet å lære så mye og jeg var ikke forberedt på at det skulle bety så mye for min egen danning. Det har gjort meg mer bevisst på samfunnsansvaret vi har som barnehagelærere, det at alle får like muligheter og at vi gir dem et godt utgangspunkt for å begynne på skolen, sier Ruud. Som barnehagelærer har hun en aktiv hverdag der hun får brukt kroppen og store deler av dagen tilbringes utendørs. Da hun begynte på ABL, ble hun møtt med anerkjennelse for sine mange år som assistent.

– Jeg følte meg verdsatt og lærerne viste en veldig fin holdning til oss som erfarne assistenter, sier 42-åringen.

Hele spekteret

I Morsvikbotn er sykefraværet lavt, og Ruud tror allsidig bevegelse, hyppige turer og mye dagslys gjennom vintermånedene kan være noe av forklaringen.

– I tillegg er det er godt faglig miljø og man får bøttevis av klemmer hver dag. Her får jeg virkelig brukt hele spekteret av meg selv og har muligheten til å påvirke min egen hverdag.  Det oppleves veldig meningsfylt å gå side om side med de små og få et innblikk i deres verden – vi kan lære så mye av dem, sier den engasjerte læreren. 

Ny rolle

I Kanvasbarnehagen hvor hun jobber, har alle barnehagelærerne et lederansvar og samme lønnsbetingelser. Ruud forteller at hun brukte noe tid på å venne seg til rollen som leder.

– Jeg måtte finne meg selv som leder etter mange år som assistent, og det å være omringet av et fagmiljø gav meg trygghet. Utdanningen har også hjulpet meg med å få gode systemer og rutiner. «Ta én skuff om gangen», som en av lærerne mine på NLA alltid sa, smiler Ruud.

Av Kristina Dorothea Drivdal - Publisert 23.07.2015. Oppdatert 23.07.2015

4 siste nyheter:
Slik åpnet Gimlekollen verden for Håvard
Studieturen med Gimlekollen for snart ni år siden ble starten...
Ny lærerutdanning i Oslo
NLA Høgskolen starter opp ny grunnskolelærerutdanning i Oslo...
Slik påvirker sykkel-VM NLA
Fra 16. til 24. september arrangeres sykkel-VM i Bergen. Dette...
God økning for NLA Høgskolen
Nye tall fra Samordna Opptak viser en samlet økning på 12,8%...