Morgendagens lærer

Terese Hope Kvarven ble ferdig utdannet grunnskolelærer 5-10 klasse i fjor. Hun forteller om hvordan det var å være GLU-student på NLA Høgskolen.

IMG_9004.JPG

For Terese var det vanskelig å vite hvilken vei som passet henne best. Målet hennes var hele tiden å starte en egen skole for elever som faller litt utenfor i hverdagen.

Til slutt falt valget på grunnskolelærerutdanningen 5-10 trinn. Nå er hun godt i gang med en master i pedagogikk.

- Jeg er glad i ungdom og barn og jeg har lyst at det jeg gjør skal ha noe å si for noen. Jeg vil hjelpe ungdom å bygge karakter, ikke bare tenke på karakterene, forklarer hun.

Mye pedagogikk, men også valgfag

Den fireårige grunnskolelærerutdanningen i Bergen gav henne gode, trygge rammer for studenttilværelsen. Tett kontakt mellom studenter og lærere og et godt klassemiljø var viktig for trivselen, men også den faglige oppbyggingen er Terese fornøyd med.

-  Grunnskolelærerutdanningen på NLA var helt fantastisk. Det var alltid faglige drypp in mot pedagogikk, det er viktig. Denne måten å sette opp en utdanning på former deg veldig fint til å bli grunnskolelærer, sier hun.

Første, andre og tredje året har grunnskolelærerutdanningen obligatorisk undervisning i pedagogikk, i tillegg til valgfag. Fjerde året velger man fagene selv.  

- Jeg valgte norsk og kroppsøving og tok i ettertid musikk. Jeg synes kroppsøving var det kjekkeste å ta, da var vi en liten klasse med mye gruppearbeid. Lærerne var veldig lekne, så jeg følte vi lekte oss gjennom faget. I fag som kroppsøving og musikk så blir man kjent med elevene på en helt annen måte enn gjennom tradisjonell klasseundervisning, det er verdifullt, forklarer Terese.

Det at undervisningen er obligatorisk, synes hun ikke har vært noe problem.

- Det har jeg egentlig syntes at har vært bra. Alt vi gikk gjennom skal vi jo gå ut i skolen og bruke. Det er ikke mye jeg har sittet på høgskolen og tenkt «hva skal jeg med dette», sier hun.

Praksisorientert

Som grunnskolelærerstudent har man minimum 100 dager i praksis. Disse er fordelt over de åtte semestrene, og allerede den første høsten skal studentene ha en praksisperiode.

- Du har litt fag, går ut i praksis og får prøve deg, før du igjen skal tilbake på skolebenken med mer faglig input. På den måten får de mer oversikt over hva du kan jobbe mer med når praksisperioden er over. De gjør oss jo en tjeneste ved å gjøre det sånn, for da får du også testet om du passer som lærer, det er jo viktig, sier Terese.

Noe for deg?

Tenker du at du vil bli grunnskolelærer? Les mer om utdannelsen til Terese her.

Vi tilbyr også utdanning i grunnskolelærer 1-7 og barnehagelærer, både fulltid og deltid.

Har du ikke god nok mattekarakter for å komme inn på lærerutdanningene? Vi tilbyr forkurs i sommer!

Snakkes vi til høsten?

Av Marie Furhovden - Publisert 13.04.2016. Oppdatert 14.04.2016

4 siste nyheter:
- Jeg føler meg som en underdog
Malin Joneid Ellefsen har ikke seilet lett gjennom rundene i T...
- Å synge på TV er en ære
Mirjam Johanne Omdal (26) hadde egentlig ikke noe ønske om de...
Konkurrerer om tittelen ”Norges beste stemme”
Tidligere NLA-student Olaves Fiskum har gjennom det populære ...
Slik åpnet Gimlekollen verden for Håvard
Studieturen med Gimlekollen for snart ni år siden ble starten...