– Musikken berører alle deler av barnas utvikling

Derfor vil Inger-Lisa Møen at barnehagelærere skal tørre å være lekne, og bruke den stemmen de har.

Det hender at Inger-Lisa Møen tar med trommene og drar på besøk i barnehager.  Da opplever hun barns glede over å få bruke instrumenter.


– Alle som har vært i kontakt med barn vet at barn synger og bruker stemmen. Alle kulturer har musikk, det ligger i oss som mennesker, og barn har en naturlig glede av og interesse for musikk.

Inger-Lisa Møen er høgskolelektor i musikk, og underviser ved barnehagelærerutdanningen ved NLA Høgskolen i Bergen.

– Vi trener våre barnehagelærere til enten å komplementere det barna allerede har fått og får hjemmefra av musikk, eller til å kompensere for det barna ikke får hjemme, forteller hun.

Skjønner musikkens betydning
Olve Småmo (24), Hilde Årdalsbakke (29), Martin Haven (23) og Bente Marås (32) fullfører denne våren sin barnehagelærerutdanning ved NLA Høgskolen, og de forteller at det har skjedd en stor utvikling i deres egen bruk av musikk i løpet av utdanningen.

– Nå ser jeg hvor viktig musikken er, sier Marås.

De ferske barnehagelærerne forteller at de har blitt vant til å synge for og med barn.

Handler ikke om prestasjon
– Alle barna som kommer i barnehagen har musikk i seg, og derfor må barnehagelærerne jobbe med musikk. Studentene har gjerne noen sperrer i begynnelsen, men det handler mye om å bli bevisst på at å holde på med musikk med barn ikke handler om prestasjoner eller ferdigheter, men om samvær og fellesskap, forteller Møen.

Hun er opptatt av at musikk favner bredt.

– Musikken berører alle deler av barnas utvikling. Hvis du er opptatt av språk – så bruk musikken. Er du opptatt av sosial kompetanse – så bruk musikken. Musikken berører det motoriske også – for kroppen bare danser til musikken, smiler hun.

Improviserer sang
Alle studenter som tar barnehagelærerutdanning har noe obligatorisk undervisning i musikk. I tillegg kan de velge fordypningsfag som gir dem mer musikalsk kompetanse.

Hilde Årdalsbakke, som snart begynner i jobb som barnehagelærer, forteller at hun gjerne synger mye med barna.

– Noe av det som er kjekkest er å improvisere med ungene, og å lage en ny tekst til en kjent melodi. Så kan jeg gjerne stoppe et sted i sangen, mens barna fortsetter å lage ny tekst. Det gir mye humor og en mulighet til å bygge gode relasjoner, forteller Årdalsbakke.

Møen syns det er viktig at barnehagelærerne tør å være lekende voksne.

– Det å tørre å være litt leken, og gi slipp på noen rammer i har i vår voksne verden, det er viktig. Hvis studentene i løpet av studietiden kan kjenne at «dette kan jeg gjøre – selv om jeg aldri hadde trodd at jeg kunne gjøre det», så er det veldig bra, syns Møen.


Denne saken er hentet fra magasinet Servus


Av Monica Linn Fürstenberg - Publisert 01.08.2016. Oppdatert 15.07.2016

4 siste nyheter:
- Jeg føler meg som en underdog
Malin Joneid Ellefsen har ikke seilet lett gjennom rundene i T...
- Å synge på TV er en ære
Mirjam Johanne Omdal (26) hadde egentlig ikke noe ønske om de...
Konkurrerer om tittelen ”Norges beste stemme”
Tidligere NLA-student Olaves Fiskum har gjennom det populære ...
Slik åpnet Gimlekollen verden for Håvard
Studieturen med Gimlekollen for snart ni år siden ble starten...