VUFOR1G Muntlig formidling (Høst 2016- Vår 2017 )

Navn Munlig formidling, VU
Studiepoeng 15
Kan brukes som videreutdanning på Grunnskolelærer
Undervisningssemester Høst og vår
Studiested

Åsane, Bergen

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Innledning

Muntlig formidling tilbys  som videreutdanning for lærere i grunnopplæringen, ansatte i barnehager, barne- og ungdomsarbeidere, ledere og mellomledere i skolen og i organisasjoner, museumspedagoger og museumsformidlere o.a.

Læringsutbytte

Målet med kurset er at studentene skal bli trygge og tydelige formidlere som med troverdighet formidler sitt innhold og budskap. 

Kunnskaper:

Studenten

  • kan gjøre rede for kjennetegn ved ulike formidlerroller og formidlingssjangre
  • har teoretisk forståelse for stemmebruk og stemmetrening
  • kan gjøre rede for noen grunnleggende dramaturgiske og retoriske teorier
  • har noe kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid om muntlig formidling

Ferdigheter:

Studenten

  • kan anvende variert og tilpasset stemmebruk og kroppsspråk i formidlingssituasjonen
  • kan planlegge og gjennomføre grunnleggende stemmetrening
  • kan anvende dramaturgiske og retoriske teorier og kunne begrunne slike valg i eget formidlingsarbeid
  • kan kommunisere gjennom ulike formidlingssjangre
  • kan vurdere og anvende relevante hjelpemidler som formidler
  • kan anvende relevante fysiske og mentale strategier i formidlingssituasjoner
  • kan anvende dialogbasert formidling i forhold til gitt målgruppe
  • kan utfordre, analysere og reflektere over egen faglig utvikling i formidlerrollen og justere denne under veiledning
  • kan vurdere muntlig formidling og gi faglig/konstruktiv tilbakemelding til andre

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan individuelt planlegge, gjennomføre og evaluere muntlig formidling i ulike sammenhenger
  • har kunnskap om den muntlige formidleren sitt etiske ansvar
  • kan bruke faglig kunnskap til delta kritisk og konstruktivt i samtaler om muntlig formidling sin rolle i samfunnet

Innhold

Muntlig formidling er et praktisk kurs som bevisstgjør og utvikler den enkeltes formidlingsuttrykk. Kurset har fokus på eneformidleren, og studenten vil utfordres til å jobbe med eget uttrykk i ulike formidlingssituasjoner. Studenten må være motivert for å jobbe med egen formidlingsevne og motta veiledning på dette.

Aktuelle undervisningstema vil være:

  • Formidlerroller og formidlingssjangre
  • Formidlingens dramaturgi
  • Grunnleggende retorikk
  • Den gode presentasjon
  • Stemmebruk og stemmetrening
  • Kroppsspråkets betydning
  • Bruk av fortelling og fiksjon
  • Dialogbasert formidling
  • Møtelederen
  • Hjelpemidler
  • Muntlig formidling i samfunnet

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er samlingsbasert (6 samlinger á 2 dager). Arbeidsformene vil være en veksling mellom foredrag, seminarer, responsgrupper og individuell veiledning. Undervisning med utforsking og opptrening gjennom dramapedagogiske arbeidsmåter, vil ha stor plass. Det forventes egentrening mellom samlingene. Slik legger emnet til rette for den enkeltes utvikling over en lengre periode.

Eksamens- og vurderingsordninger

Vurdering underveis

                Arbeidskrav:

1/7 Tilstedeværelse og aktiv deltakelse i undervisning

2/7 Observasjonsoppgave

                3/7 Loggskriving

                4/7 Lede stemmetrening

                5/7 Formidlingsoppgave 1, individuell muntlig formidling i fortellingsform

                6/7 Formidlingsoppgave 2, individuell muntlig formidling i foredragsform

                7/7 Formidlingsoppgave 3, individuell muntlig formidling med valgfri formidlingsform

a)      Skriftlig disposisjon for oppgaven (formidlingsform, tema, innhold og selvvalgt litteratur)

b)      Arbeidsvisning for faglærer og medstudenter

Formidlingsoppgave 3 vil gå over siste del av studiet, og skal knyttes til studentens yrkes- og/eller formidlingsfelt. Eksempel på formidlingsformer er foredrag, tale, møteledelse, fortelling eller monolog.

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.

Avsluttende vurdering

Den avsluttende vurderingen består av:

a)      muntlig formidling

b)      skriftlig innlevering av refleksjonsnotat

Eksamen er en muntlig formidling, som bygger på arbeidsvisningen studenten formidler i arbeidskrav 7/7Formidlingsoppgave 3. Prosessen skal dokumenteres gjennom et refleksjonsnotat som leveres til avsluttende vurdering. Eksamen er individuell og vil bli gitt en samlet karakter etter en gradert skala med seks trinn fra A til F, der A er beste og E er laveste ståkarakter.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Pensum

Kjernepensum ca. 650 sider:

Litteratur i elektronisk kompendium er merket med *

*Andersen, Ø. (2012). I retorikkens hage. Oslo: Universitetsforlaget. (7.opplag), (s. 93-136. 44 sider)

*Bakken, J. (2009). Retorikk i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 18-32. 15 sider)
 
*Barratt-Due, E. (2011) På scenen i ditt eget liv. Hvordan formidle et budskap og trives foran publikum, Oslo: Cappelen Damm (s.98 -120. 22 sider)
 
Handagard, I. (2005). God i muntlig? Fortellerteknikk, retorikk og fremføringskunnskap. Kristiansand: Høyskoleforlaget (280 sider)

*Kaufmann, G. (2006). Hva er kreativitet. Oslo: Universitetsforlaget. (utdrag ca. 20 sider)

*Kjeldsen, J. (2011). Tale med billeder - tegne med ord : Det visuelle i antik retorik og retorikken i det visuelle. Oslo: Scandinavian Academic Press. (utdrag 15 sider)

Lognvik, E. (2015). Publikum på alle kantar : Ei stemmehandbok. Bergen: Fagbokforlaget

Nilsen, R. (2011): Talekunstens 12 hemmeligheter. Presentasjonsteknikk. Oslo: Cappelen Damm. (120 små sider = 60 vanlige)

*Mikkelsen, T. (2009). Kreativitetens psykologi. Hvad du som kreativ bør vide om dig selv og din psyke. København: Nyt nordisk forlag Arnold Busck (s.156 – 177, 22 sider)
 
*Penne, S. & Hertzberg, F. (2008). Muntlige tekster i klasserommet. Oslo: Universitetsforlaget. (s.62-68, 86-96. 17 sider)

*Schøien, K. S. (2012). «Det muntliges kunst». I Østern, Stavik-Karlsen og Angelo (red.) Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling. Oslo: Universitetsforlaget (s.83-95. 13 sider)
 
Singsaas, Ø. & Sivertsen S. (2012). Vel møtt! Håndbok for bedre møter. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS (100 små sider = 50 vanlige)
 
*Svarstad, M. (2012). Da Sannheten fikk klærne på. En innføring i muntlig fortellerkunst. Oslo Biblioteksentralen (s. 72-88, 17 små sider = 8 normal).

*Steinsholt, K. & Sommerro H. (2006). Improvisasjon – det å være til stede når noe skjer. I Steinsholt, K. & Sommerro H. Improvisasjon. Kunsten å sette seg sjølv på spill. Oslo: N.W.Damm & Søn AS. S (s. 9-22. 12 sider)

*Steinsholt, K. (2006). På den andre siden av ingensteds – Improvisasjon, kreativitet og ansvar for den Andre. I Steinsholt, K. & Sommerro H. Improvisasjon. Kunsten å sette seg sjølv på spill. Oslo: N.W.Damm & Søn AS. (s.23- 43. 20 sider)

*Svennevis, J., Tønnesson, J.L., Svenkerud S. & Klette, K. (2012). «Retoriske ressurser i elevers muntlige fremføringer». Rhetorica Scandinavica,nr 60, (s 68 – 89. 20 sider)

*Svenkerud, S., Klette, K. & Hertzberg, F. (2012) «Opplæring i muntlige ferdigheter». I: Nordic Studies in Education, nr. 1, s.35 -49. (13 sider)

« Tilbake