- Jeg er opptatt av sammenhengen mellom ånd, sjel og kropp, sier idrettslærer, KRLE-student og lærebokforfatter for det kinesiske skilandslandet, Hans-Edvard Bragvin.
- Jeg er opptatt av sammenhengen mellom ånd, sjel og kropp, sier idrettslærer, KRLE-student og lærebokforfatter for det kinesiske skilandslandet, Hans-Edvard Bragvin.

Denne NLA-studenten skal gjøre kineserne til verdens beste langrennsløpere

Hans-Edvard Bragvin ble hyret inn for å skrive lærebok om rulleski, ved siden av KRLE-studiene han tar på NLA Høgskolen i Oslo.

I tillegg har den driftige østfoldingen vært idrettslærer og satset på egen rulleskikarriere.

– Det høres kanskje ut som vidt forskjellige ting, men det er jo en sammenheng mellom ånd, sjel og kropp. Det handler om å utvikle seg, sier Hans-Edvard.

– Å gå på rulleski gir energi og konsentrasjon til eksamenslesingen. Religion- og kulturkunnskapen vi får i KRLE har hjulpet meg i samarbeidet med kineserne, og det vil hjelpe meg som lærer i møte med annerledestenkende.

Kjenner på presset

Eksamenene er gjennomført. Nå venter trykking av boka og pressekonferanse for millioner av kinesere den 24. juni. Den beskjedne østfoldingen kjenner på presset.

– Eksamen er ikke så stress, det er mest gøy. Arbeidet med boka har vært litt mer krevende, innrømmer han.

Kineserne har håndplukket elever i skolen. Med rulleski og langrenn på timeplanen, skal de i dag lære seg nasjonalsporten vår i detalj, både praktisk og teoretisk. På den måten prøver landet å dyrke frem fremtidige stjerner, og kineserne søker suksess allerede i Beijing-OL i 2022. Verktøyet de bruker er blant annet boken til Hans-Edvard og storebroren Ragnar, som er 4 x verdensmester på rulleski.

– I Norge er vi vant med å lage langsiktige planer, mens kineserne er opptatt av å resultater, gjerne med en gang. Vi har forsøkt å tilpasse oss og var i vinter nødt til å justere lærebokas innhold ofte.

Bedre samarbeid med KRLE

Kunnskapen i KRLE har imidlertid bidratt til å gjøre østfoldingen nysgjerrig på slike kulturforskjeller, i stedet for frustrert.

– Fra undervisningen hadde jeg med meg en respekt for andres tradisjon, og et litt bredere syn på hva tro innebærer, forteller han og utdyper:

– I likhet med slik idretten fungerer ble også jeg i KRLE-undervisningen bedre kjent med meg selv og annerledestenkende. Det har gjort det lettere å samarbeide på tvers av kulturer, og det har utviklet meg som menneske, sier Hans-Edvard.

Imponert av lærerne

Han trekker spesielt frem professor Torleif Elgvin og høgskolelektor Per Reinert Eriksen som avgjørende for at han fikk et så stort utbytte av undervisningen.

– De to er forskjellige, men fungerte så godt sammen. Jeg fikk bakoversveis over hvor fantastisk dyktig Torleif er. Per Reinert hadde en unik evne til å skape en varm og trygg atmosfære i klasserommet og gjorde undervisningen engasjerende med personlige historier og bilder.

– Selv om studentgruppa har mange ulike livssyn, tror jeg alle opplever å bli møtt med åpenhet og respekt, sier Hans-Edvard.

– Sånn vil jeg også være overfor mine elever, og jeg håper kineserne opplever samarbeidet med oss på samme måte.