John Skartveit (t.h.) mottok utmerkelsen «Årets foreleser» fra representanter fra studentparlamentet under studiestarten i august.
John Skartveit (t.h.) mottok utmerkelsen «Årets foreleser» fra representanter fra studentparlamentet under studiestarten i august.

– Brenner for faget og bryr seg om studentene

John Skartveit ble kåret til årets foreleser av studentene på NLA Høgskolen på Breistein i Bergen.

Når studentene møter John Skartveit for første gang, hender det at noen av dem får bakoversveis. Da deler han nemlig ut en liste over alle de 300 artene det er forventet at studentene skal lære seg å kjenne i løpet av studiene. Men det går seg som regel til, og Skartveit er blant NLA Høgskolens mest populære forelesere.

Det er veldig kjekt å ha kontakt med studentene, og jeg opplever at jeg får mye tilbake fra dem. 

Skartveit er førsteamanuensis i naturfag ved NLA Høgskolen på Breistein i Bergen og underviser kommende grunnskolelærere. For den innsatsen ble han ved studiestart i år hedret med prisen «årets foreleser», som ble delt ut til den foreleseren på hvert studiested som hadde fått flest stemmer i forhold til antall studenter.

Gode skussmål

– Det var veldig kjekt å få den utmerkelsen – fordi den gir et signal om at du har gjort noe riktig i undervisningen, sier Skartveit.

Og noe riktig må han definitivt ha gjort. Det viser dette lille utdraget av hva studentene selv sier om Skartveit:

– Han har et enormt engasjement, og får studentene motivert med enorm kunnskap og interesse for faget. 

– Han er svært god til å lære fra seg, og byr på seg selv med gode historier.

– Han brenner for faget!

– Han bryr seg om studentene sine.

Dét er jo ikke dårlige skussmål.

Basisferdigheter

Men tilbake til den listen over de 300 artene.

«Most kids have a bug period, I just never grew out of mine»

– Selv om studentene kan bli litt overveldet, så starter vi studiene med å dra på felttur. Da ser jeg gjerne de studentene som ble mest overveldet sitte til klokken 11 om kvelden for å lære seg planter. Vi gjør jo det på den måten for at studentene, når de blir lærere, skal kunne ta med seg sine elever ut i naturen og kunne svare på de spørsmålene som elevene har. Det er basisferdigheter hvis du skal undervise i naturfag.

Sterkt engasjement

Som studentene har påpekt, er John Skartveit brennende engasjert i faget sitt.

– Du kan ikke formidle noe bra hvis ikke du brenner for faget, mener han.

– Naturfag er et veldig viktig fag. De store klimautfordringene verden står overfor krever kunnskap om naturfag og biologisk mangfold. Det er vanskelig å ta vare på noe vi ikke vet noe om, og blir det bare meninger og slagord får man ikke gjort noe, understreker han.

Selv ble han interessert i naturfag som liten gutt, og forteller at et av hans første minner er fra da han satt og observerte noen rotter da han var rundt fire år gammel. Siden fulgte interesser for fugler og insekter. Sistnevnte er også det han bruker mye av forskningstiden sin ved NLA på. 

– Én har sagt «most kids have a bug period, I just never grew out of mine» – og det stemmer vel for meg også, smiler Skartveit.

Ikke tørt fag

I tillegg til å være veldig engasjert i faget, trives også Skartveit med å undervise.

– Det er veldig kjekt å ha kontakt med studentene, og jeg opplever at jeg får mye tilbake fra dem. 

For å gi gode forelesninger til studentene prøver han alltid å være opptatt av aktuelle tema – som klimasaken, i tillegg til at han gjerne vil ha noen gode fortellinger å by på.

– Jeg syns ikke naturfag er et fag som trenger å være tørt. Blir det tørt har du sannsynligvis gjort noe feil. Jeg ønsker at studentene mine skal kunne få en interesse for og motivasjon til å la sine elever oppleve naturen, avslutter han.