Linnéa K. Jermstad Førstelektor/seksjonsansvarlig GLU lærerutdanning, pedagogikk NLA Høgskolen Staffeldtsgate, Oslo +4721969535 Send e-post Send e-post Kontor: Staffeldtsgate Se full profil i Cristin English Arbeidsfelt: {{field.description}} , Velg arbeidsfelter(Hold inn ctrl eller cmd for å velge flere kompetansefelt) Oppdater arbeidsfelt FoU og publikasjoner Oppdater publikasjoner <p><strong><span style="text-decoration: underline;">Fagfellevurderte publikasjoner</span></strong></p> <p>Jermstad, L. K. (2025). Building history: Project-based pedagogy for cultural heritage in early childhood education. <em>Journal of Early Childhood Education Research, 14</em>(2), 1–23. https://doi.org/10.58955/jecer.156299 </p> <p>Jermstad, L. K., & Rønning, M. (2024). ChatGPT i lærerutdanning: Lærerprofesjonalitet i spenning mellom tradisjon og teknologisk utvikling. Tidlige betraktninger fra lærerutdannere. I G.-E. Torgersen, H. Sæverot & L. K. Jermstad (Red.), <em>Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori</em> (s. 237-254). Cappelen Damm Forskning. https://doi.org/10.23865/cdf.227.ch15 </p> <p>Jermstad, L. K., & Holovchuk, S. (2024). Skjermen som klasserom: Utforsking av involvering i digital undervisning. I G.-E. Torgersen, H. Sæverot & L. K. Jermstad (Red.), <em>Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori</em> (s. 255-270). Cappelen Damm Forskning. https://doi.org/10.23865/cdf.227.ch16 </p> <p>Sundnes, H. K., & Jermstad, L. K. (2024). Lov, lek og ledelse: Samspillet mellom organisasjonskultur og endring av pedagogisk praksis. I G.-E. Torgersen, H. Sæverot & L. K. Jermstad (Red.), <em>Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori</em> (s. 167-182). Cappelen Damm Forskning. https://doi.org/10.23865/cdf.227.ch11 </p> <p>Norbye, O. F., Jermstad, L. K., & Stray, B. R. (2024). Improvisasjon som undervisningsmetode – en pedagogisk balansekunst. I G.-E. Torgersen, H. Sæverot & L. K. Jermstad (Red.), <em>Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori</em> (s. 409-423). Cappelen Damm Forskning. https://doi.org/10.23865/cdf.227.ch24 </p> <p>Jermstad, L. K., Holovchuk, S., & Jokstad, G. S. (2024). Colleague-observation in interdisciplinary academic collaboration: Quality and innovation in education. I B. E. H. Nordheim & S. Weber (Red.), <em>Glocal theological education: Teaching and learning theology in the light of crisis</em> (s. 171–185). Wipf and Stock Publishers.</p> <p>Holovchuk, S., Jermstad, L. K., & Jokstad, G. S. (2024). Student creativity and collaboration during digital learning: Glocal theoretical perspective. I B. E. H. Nordheim & S. Weber (Red.), <em>Glocal theological education: Teaching and learning theology in the light of crisis</em> (s. 128–141). Wipf and Stock Publishers.</p> <p>Vesteraas, R. C. J., Jermstad, L. K., & Sæverot, A. M. (2024). Et møte med virkeligheten: Estetiske virkemidler og arbeidsformer i undervisningen om elever som utsettes for vold og overgrep. I A. M. Sæverot, H. Sæverot, M. Ulvik & A. G. S. Antun (Red.), <em>Uttrykk som gjør inntrykk: Læring for estetisk danning</em> (s. 142-158). Universitetsforlaget. <a target="_new" rel="noopener">https://doi.org/10.18261/9788215069463-24-08 </a></p> <p>Jermstad, L. K., Goth, U. S., Myklebust, M., Toppe, A. L. B., & Vesteraas, R. (2023). Samarbeid på tvers: Kompetanseutvikling mellom høyskole, kommune og skole. I I. M. Thorjussen & U. S. Goth (Red.), <em>Verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv</em> (s. 22–38). Fagbokforlaget. <a href="https://doi.org/10.55669/oa2110011" target="_new" rel="noopener">https://doi.org/10.55669/oa2110011</a></p> <p>Jermstad, L. K., Kjærgård, P. I., & Sundnes, H. K. (2020). Dannelse til globalt medborgerskap: Solidaritet i en barnehagekontekst. I L. K. Jermstad & U. S. Goth (Red.), <em>Fra barnehage til voksenliv</em> (ss. 33–48). Novus Forlag.</p> <p>Goth, U. S., Holovchuk, S., Jermstad, L. K., & Jokstad, G. S. (2020). Nærhet, eller distanse? Lærerstudenters erfaringer med Zoomundervisning under Covid-19. I L. K. Jermstad & U. S. Goth (Red.), <em>Fra barnehage til voksenliv: Utdanning, didaktikk og verdi</em> (s. 193–212). Novus Forlag.</p> <p>Goth, U. S., Jermstad, L. K., & Tokovska, M. (2020). Tilrettelegging for trivsel: Mangfold i det norske klasserommet. Utfordringer og muligheter i lærerutdanningen. I L. K. Jermstad & U. S. Goth (Red.), <em>Fra barnehage til voksenliv: Utdanning, didaktikk og verdi</em> (s. 65–79). Novus Forlag. <a href="https://doi.org/10.52145/ERWD6849" target="_new" rel="noopener">https://doi.org/10.52145/ERWD6849</a></p> <p><strong>Redaktør for vitenskapelige antologier</strong></p> <p>Torgersen, G.-E., Sæverot, H., & Jermstad, L. K. (Red.). (2024). Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori (s. 409-423). Cappelen Damm Forskning.</p> <p>Jermstad, L. K., & Goth, U. S. (Red.). (2020). Fra barnehage til voksenliv: Utdanning, didaktikk og verdi (s. 65–79). Novus Forlag.</p> Utdanning Oppdater utdanning <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;"><strong>Ph.d. nivå:</strong></p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;">2025: Science and Research Ethics, 5 stp USN</p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;">2025: Hermeneutikk og humanistisk forsking, 5 stp OsloMet</p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;">2025: Utdanningsvitenskap, politikk og digitale teknologier i kunnskapsalderen, 5 stp OsloMet</p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;">2024: PhD: Forskningsetikk, 5 stp OsloMet</p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;">2023: PhD-Kurs i kvalitative metoder, 5 stp OsloMet</p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;">2023: UH-Ped 10 stp</p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;">2020: Førstelektor i pedagogikk </p> Undervisning Oppdater undervisning <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;"><strong>Undervisning og veiledning:</strong></p> <p>Førstelektorveiledning<br />Masterveiledning og mastersensur, pedagogikk grunnskolelærerutdanningen<br />Pedagogisk veiledning<br />Pedagogisk psykologi<br />Mangfold og interkulturell pedagogikk <br /><span style="box-sizing: border-box;">Akademisk skriving, </span><span style="box-sizing: border-box;">Vitenskapsteori og metode i grunnskolelærer- og barnehagelærerutdanningen</span><br />Pedagogisk filosofi<br />Ledelse</p> Formidling Oppdater formidling <p><strong> </strong><strong>Utvalgt formidling: konferanser og media </strong></p> <p>NRK TV og Radio:</p> <p>Intervju sammen med Statsminister Jonas Gahr Støre og Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre vedrørende nye skjerm­råd: Barn under 2 år bør unngå skjerm heilt. No kjem dei aller første råda om skjermbruk for barn, unge og føresette. <a href="https://www.nrk.no/norge/dette-er-dei-nye-skjermrada_-barn-under-2-ar-bor-unnga-skjerm-heilt-1.17443430?fbclid=IwY2xjawLQfJRleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFzOFRQVDBpMUh4VHJ6MXJSAR6-IeCaZ-TBp0aUk5wWwf0Wur71uS8eIXcJbI0Qhrz3JjlTB_d_856DV_RQHw_aem_dE5kNtvJpQJpGlSaPe5rxQ">Dette er dei nye skjerm­råda: Barn under 2 år bør unngå skjerm heilt – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet</a></p> <p>Intervju og debatt i NRK Nyheter. Kunstig intelligens/ChatGPT og implikasjoner for vurdering i høyere utdanning</p> <p>Bilde og sak på facebooksiden til Jonas Gahr Støre 5. juni 2025: I dag kom Norges første nasjonale råd for skjermbruk blant barn og unge. <a href="https://www.facebook.com/jonasgahrstore">(6) Facebook</a> </p> <p><strong>NLA Nettside:</strong></p> <p>Jermstad, L.K. (2025) Intervju til nettside: NLA Høgskolen deltar i nasjonalt forskningssenter- MishMash får 200 millioner i regjeringens storsatsing på kunstig intelligens.</p> <p>Jermstad, L.K. (2024) Intervju til nettside og sosiale medier. NLA deltar i internasjonalt EU-finansiert KI-prosjekt. NLA Høgskolen har fått tildelt midler til deltakelse i et stort internasjonalt innovasjonsprosjekt om kunstig intelligens (KI). </p> <p>Jermstad, L. K. (2022) Profesjonell utvikling på arbeidsplassen. Intervju. NLA nettsider. </p> <p>Jermstad, L.K. & Flatås, R.M. (2019) Samarbeider om utviklingen av fremtidens skole og barnehage. Intervju. NLA Nettsider. </p> <p>Utvalgt formidling på nasjonale og internasjonale konferanser:</p> <p>Jermstad (2025): EU-conference, Germany: From Collaboration to Impact: WP6 Fieldwork, Research Strategies, and Cross-National Engagement in AI-Enhanced Teacher Education.</p> <p>Jermstad (2025): EU-webinar: Implementing AI Literacy in Teacher Education: Strategies, Collaborations, and Early Insights from WP6. Toward AI Integration in Teacher Education.</p> <p>Jermstad, L.K. & Rønning, M. (2024) ChatGPT i lærerutdanning: lærerprofesjonalitet i spenning mellom tradisjon og teknologisk utvikling. Tidlige betraktninger fra lærerutdannere. Posterpresentasjon. Miniseminar og boklansering på litteraturhuset i Oslo. </p> <p>Jermstad, L. K., & Holovchuk, S. (2024). Skjermen som klasserom: utforsking av involvering i digital undervisning. Posterpresentasjon. Miniseminar og boklansering på litteraturhuset i Oslo. </p> <p>Sundnes, H. K., Jermstad, L. K. (2024) Lov, lek og ledelse: Samspillet mellom organisasjonskultur og endring av pedagogisk praksis. Posterpresentasjon. Miniseminar og boklansering på litteraturhuset i Oslo. </p> <p>Norbye. O.F., Jermstad, L.K. & Stray, B.R. (2024) Improvisasjon som undervisningsmetode – en pedagogisk balansekunst. Posterpresentasjon (2024). Miniseminar og boklansering på litteraturhuset i Oslo. </p> <p>Holovchuk, S., Jermstad, L. K., & Jokstad, G. S. (2024, 19. mars–21. mars). Dilemmas and ethical implications in including artificial intelligence (AI) into teaching theology practice: Perspectives from Norway and South Africa. DIKU Symposium 2024: Exploring best & shared praxis in teaching theology in crisis.</p> <p>Jermstad, L. K. (2024, 3. september–6. september). A theoretical overview of diversity, agency, and well-being in teacher education. EECERA Conference 2024.</p> <p>Jermstad, L. K., & Holovchuk, S. (2024, 3. september–6. september). Digital classrooms: Cultivating sustainable engagement in online education. EECERA Conference 2024.</p> <p>Sundnes, H. K., Jermstad, L. K., & Flatås, R. M. (2024, 12. juni). 15 samarbeidsøvelser studentene dine faktisk vil like! Samarbeidstimen - intern kompetanseheving for ansatte ved NLA Høgskolen.</p> <p>Jermstad, L. K. (2021). Digital learning environment in junior high school: A destructive phenomenon or hope for a meaningful future in school and education? NERA 2021.</p> <p>Jermstad, L. K. (2021). Teaching and learning as an interactive/cooperative process in a glocal context. Diku Utforsk Stellenbosch University.</p> <p>Sundnes, H. K., Jermstad, L. K. (2022) Ledelse av implementeringsprosesser i barnehagen. Barnehagen som lærende organisasjoner. <span style="white-space: normal;">Norsk barnehageforskningskonferanse.</span></p> <p><span style="white-space: normal;">Jermstad, L. K. (2021) Foredrag. Konferanse UH og LU-barnehage. Heldagskonferase med samhandling mellom UH og LU-bhg.</span></p> <p> </p> <p><span style="white-space: normal;">Jermstad, L. K. (2019) Formidling av informasjonsmateriale Lærerutdanningsskoler. </span></p> <p><span style="white-space: normal;">Jermstad, L. K. (2019) Formidling av informasjonsmateriale Lærerutdanningsbarnehager. </span></p> <p><span style="white-space: normal;">Jermstad, L.K., (2018) Universell utforming som fagbegrep i høyere utdanning. Webinarfestivalen- Heldigital nettbasert nasjonal konferanse om læring og teknologi. </span></p> <p> </p> Prosjekter Oppdater prosjekter <p><strong>Eksternt finansierte FoU-prosjekter</strong></p> <p> </p> <p>MishMash – Senter for kunstig intelligens og kreativitet</p> <p>Rolle: Medlem, arbeidspakke 6 (WP6)</p> <p>Total tildeling til prosjektet: 200 millioner NOK</p> <p>Tema: Kunstig intelligens (AI)</p> <p> </p> <p>EU Teacher Academy</p> <p>Rolle: Prosjektleder for NLA/Norge</p> <p>Total tildeling til prosjektet: 17,2 millioner NOK</p> <p>Tema: Kunstig intelligens (AI)</p> <p>Varighet: 2025–2028</p> <p> </p> <p>UH-nett Vest – Såkornmidler</p> <p>Rolle: Prosjektleder</p> <p>Total tildeling: 150 000 NOK</p> <p>Varighet: 2025</p> <p> </p> <p>DIKU UTFORSK – TLC-prosjektet</p> <p>Rolle: Prosjektmedlem</p> <p>Samarbeid mellom forskergruppen RITHM, forskergruppen Operativ pedagogikk, Stellenbosch University og Pan Africa Christian University</p> <p>Total tildeling: 3 millioner NOK</p> <p>Varighet: 2021–2025</p> <p> </p> <p>Universell – Studentaktive læringsmetoder</p> <p>Rolle: Prosjektleder</p> <p>Total tildeling: 200 000 NOK</p> <p>Varighet: 2017–2024</p> <p> </p> <p>Lærerutdanningsskoler og lærerutdanningsbarnehager</p> <p>Rolle: Prosjektledelse</p> <p>Varighet: 2017–2021</p>