På fjelltur med lærerstudentene

Studentene fra grunnskolelærer 5 - 10 i Oslo var i høst på tur til Jotunheimen. NLA-studenten Ingrid Walmann forteller om opplevelsen av iskald vind og toppturer.

Nå skal jeg fortelle litt om turen vi hadde til Jotunheimen. Det var en superfin tur, med masse godt humør og fint vær. Hensikten med turen var å få erfaringer med fjellfriluftsliv, orientering og klasseledelse.

-Vinden møtte oss som en vegg

Turen startet med buss fra NLA Oslo og alle var supergira. Vi var tungt opplastet og så ut som en gjeng esler.

Etter en fem timers lang busstur ankom vi Gjendesheim og alle var klare for å kjenne på den friske fjelluften. Men da vi gikk ut av bussen møtte vinden oss som en vegg. Sola skinte, men det blåste verre enn det gjorde på den store blåsbortdagen i Hundremeterskogen! Vi fikk kledd på oss og søkte ly inne på Gjendesheim café.

Etter en drøy time med mye vind, kalde neser og bekymringer for turen videre, kom endelig ferjen som skulle ta oss over til Memurubu, til teltplassen vår.

Danset for å holde varmen

Til alles store frustrasjon, sank gradene ytterligere på kvelden, men kreativiteten steg, og vi danset for å holde oss varme. Her danset vi til Greased Lightning -  det var god stemning.

Da morgenen omsider kom hadde duggen på innsiden av teltet gjort oss en smule fuktige, men etter all forventing overlevde alle uten alvorlige skader, på utsiden i hvert fall. Det hjalp på at himmelen var helt blå og sola varmet opp de "hønnklaka" kroppene våre.

Topptur til Surtningssue

Klassen ble delt inn i to grupper; de som ville gå topptur til Surtningssue og de som ville gå en tur over et fjell i nærheten. De som skulle til Surtningssue begynte marsjen oppover klokken 7, spente på hva som ventet dem på toppen.

Nesten helt på toppen - sprek gjeng!

Gjengen som valgte å gå en litt mindre krevende rute fikk også bryne seg på litt snø og bratte bakker, men sola skinte, naturen viste seg fra sin beste side og det var ekstremt god stemning i gjengen!

På toppen av en topp, helt topp!

Etter turen var de fleste ganske slitne, og trakk inn i teltene for å ta en liten powernap. Gjengen som var på den litt enklere turen var tilbake i fire-tiden, mens gjengen på toppen (skulle tro av Mount Everest) lot fortsatt vente på seg. Tiden gikk, vi fikk lagd oss mat, skiftet klær og slappet av og etter langt om lenge og lenger om langt kom endelig topptur-gjengen. Da hadde de vært borte i 10 timer!

Avsluttet med himmelsk mat på Gjendesheim
Morgenen kom, sola skinte, humøret var på topp og vi var klare for en ny dag, ny tur og nye opplevelser. Valget sto da mellom Besseggen og en tur langs vannet.

Gruppene ankom Gjendesheim helt likt (for et sammentreff), og da var vi klare for hyttekos, mat og en varm dusj.

Til mat fikk vi en 3 retters middag som smakte himmelsk. Til forrett fikk vi en fantastisk god og fyldig hjemmelaget tomatsuppe med orientalske urter og hjemmebakt brød. Til hovedrett fikk vi elgkarbonader og langtidsstekt oksestek som var så mør at det var i en helt annen dimensjon, og sausen var så himmelsk at vi kunne drikke den rett fra sausskålen! Til dessert fikk vi en litt rar kombo - brunost-panacotta, men fy søren så nydelig det var!

Dagen for hjemreise var kommet, og alle takket Gjendesheim og Memurubu for noen opplevelsesrike, læringsfylte og flotte dager.