Følger opp fagfornyelsen i skolen med spennende og lærerik temauke

Det har vært bærekraftuke for lærerstudentene på NLA i Oslo der de har blitt utfordret til både å tenke nytt om eget forbruk og hvordan de kan engasjere elever for klima og miljø når de kommer ut i skolen som lærere.

Uken ble innledet med 'ureist' musikk av artist og musikkstudent Julie Henrikke Rekstad og kortreiste pianostykker fra talentet Håkon Ophus (Foss vgs.). Det fortsatte med foredrag fra interne og eksterne forelesere, seminarerer spisset mot bærekraftsundervisning og gruppearbeid tilknyttet FNs bærekraftsmål. 

Mathias Navjord er lærerstudent ved NLA Høgskolen og veldig fornøyd med uken.

– Det var de eksterne foreleserne som inspirerte meg mest. Klimapedagog Peter Tindberg, for eksempel, viste oss kreative ideer for å engasjere elever i skolen til å lære om klima og miljø. Jeg likte godt det han sa om at det var viktig å ikke svartmale utfordringene overfor elevene, sier Mathias Navjord.


På bildet fra venstre: Lærerstudentene Mathias Navjord, Leon Løge og Aleksander Kiplesund

Underviser klimakrise uten å skape frykt

Peter Tindberg er ansatt ved Munkerud skole i Oslo som klimapedagog. Hans oppgave er å undervise om klima og miljø i skolen, skape engasjement og nyansere realiteten for barna.

-Mitt engasjement kommer av at jeg selv ser alvoret i klimaendringene og er bekymret for fremtiden. Men jeg ser at skolen ofte vegrer seg for å ta tak i temaene, samtidig som vi ser at titusener av elever går til gatene for å streike. Det er viktig å finne den riktige måten å gjøre dette, uten å skape frykt blant barna, forteller den svært kreative og engasjerte klimapedagogen.

I jobben på Munkerud skole har Tindberg engasjert elevene i å lage mat med ulike produkter av insekter, elevene har gjennomført et prosjekt der de fikk skolen til å bytte ut alle tusjer med en mer miljøvennlig variant, skolen har adoptert en elv i nærområdet og Supernytt på NRK har besøkt dem flere ganger og laget reportasjer om klima og miljø. 

– Mitt råd til lærere som skal ut i skolen og snakke om disse temaene, er å gjøre det ved hjelp av løsningsorienterte læringsaktiviteter som gir dem troen på at det kan gå bra, sier Tindberg.


På bildet: Peter Tindberg holdt inspirerende foredrag for lærerstudentene

Av andre eksterne forelesere kom Kari Anne Rødnes og Håvard Evang som er fagdidaktikere fra Universitetet i Oslo. De holdt inspirasjonsforedrag om norsk- og matematikkfagets bidrag til undervisning om bærekraft. 

Respekt for maten vi spiser

Lærerstudentene fikk også servert lunsj den siste dagen, laget på kun overskuddsmat av kokk Joakim Olandersson. I jobben sin i Raddisson og Raddisson Hotel Group engasjerer han seg for at hotellene skal redusere matsvinn og generelt drives bærekraftig.

Hotellkjeden gir for eksempel gjestene mindre tallerkener i frokostbuffeen enn før og gjestene må også velge om de skal ha frokost når de bestiller overnatting. 

Joakim Olandersson mener det er avgjørende å jobbe med bevisstgjøring om mat og matsvinn fra barna er små. -Det er for seint å vente til man blir voksen. Mange har ikke et forhold til ingrediensene i dag, når vi kjøper ferdigmat. Barna må lære å ha respekt for maten vi spiser, sier Olandersson som selv kjøpe mye mat fra butikkjeden Holdbart som selger mat med utgått dato.

Lærerstudentene fikk denne dagen servert en veldig god suppe laget på rotgrønnsaker, med brød og salat. Og som sagt; alt laget med mat som ellers hadde blitt kastet.

Syr egne klær

En av NLA Høgskolens egne studenter snakket også om sitt engasjement for bærekraft, nemlig i tekstilindustrien. Det var Maria Kvaløy, tidligere deltaker av Symesterskapet på NRK, som nå studerer Innovasjon og ledelse på Hauge School of Management, på NLA.

-Vi kaster mye klær, også i restavfallet og klesindustrien står for mye av det globale utslippet. Derfor brenner jeg for å kjøpe brukt og å reparere klær. Mange tenker at små tiltak ikke hjelper, men det syns jeg er veldig dumt, for det er nettopp hver enkelt som må gjøre litt, sier Kvaløy som selv også prøver å ta tog i stede for fly og generelt tenke på forbruket sitt.


Maria Kvaløy, økonomistudent på NLA Oslo. Foto: Eivind Senneset (NRK)

Uken tilpasset den nye lærerplanen i skolen

Den nye læreplanen som nå kommer for skolen, inneholder tre tverrfaglige temaer, og bærekraft er en av disse. Derfor er en tverrfaglig uke for lærerstudentene svært relevant når de skal ut og undervise om nettopp dette om noen år.

-Viktige mål for denne uken var at studentene skulle øke sin kompetanse om bærekraft og at de skulle få konkrete ideer til undervisningsopplegg i skolen, forteller Reidun Flugstad Rygg, som var en av de vitenskapelige ansatte på NLA som var ansvarlig for uken.


Reidun Flugstad Rygg, høgskolelektor

Rygg forteller at studentene også skulle gjennomføre noen tverrfaglige arbeidskrav og ikke minst, oppleve en annerledes uke med vi-følelse på høgskolen.

-Jeg har fått tilbakemelding fra fornøyde studenter og de satt også pris på å få jobbe sammen med andre medstudenter, som de ikke samarbeider med vanligvis, sier Rygg som kan si seg fornøyd med en godt planlagt uke.

I prosjektkomiteen for bærekraftuken satt høgskolelektor Anna Nøkland, førsteamanuensis Marit Helene Lie, høgskolelektor Ellen Solbrekke Hansen og høgskolelektor Reidun Flugstad Rygg.

Tverrfaglighet er viktig

Rygg understreker hvor viktig det var å få løftet frem det tverrfaglige i utdanningen.

-Jeg tenker det er bra med en annerledesuke og løfte frem det tverrfaglige. Da ser man helheten og ser sammenhenger. Dette blir også aktuelt når de kommer ut i skolen. Derfor fikk studentene jobbe sammen i grupper der de skulle utvikle ideer til hvordan man kunne overføre dette til undervisning. Og en av oppgavene var å lage brettspill om bærekraft, forteller Rygg.

Konkurranse om beste plakat

Siste dag var det kåring av beste læringsplakat.

-Studentene fikk i oppgave å lage en plakat, basert på et av FNs bærekraftmål. Plakaten skulle lages for 7. trinn i grunnskolen og skulle kunne brukes i undervisning. Da måtte de i tillegg lage undervisningsopplegg for sitt tema.


Denne gruppen vant prisen for beste læringsplakat.
Fra venstre Maan Abdikarin Fure, Oscar Kjeldsrup Grøsland og Madeleine H. Mølmen.

Bærekraftsmål 9: Innovasjon og infrastruktur


Denne gruppen vant prisen for mest nytenkende undervisningsidé og prisen for beste tverrfaglige undervisningsidé.
Fra venstre Steffen Sundklakk Rød, Mads Rønning, Mathilde Egerdahl Harberg og Lena Gusland.
Bærekraftsmål 1: Utrydde fattigdom


Denne gruppen vant prisen for beste visuelle fremstilling.
Fra venstre Magnus Lie Jakobsen, Thomas Aleksander Haugholt, Hedda Brita Beata Widahl og Gudrun Valen-Sendstad 
Bærekraftsmål 15: Livet på land

Vi gratulerer alle prisvinnerne!