Boklansering: Samfunn og samhandling under press

Antologien Samfunn og samhandling under press ble lansert til fullsatt sal i Litteraturhuset i Oslo. 40 forskere har bidratt og 17 av dem er fra NLA Høgskolen. En av redaktørene er Linnéa K. Jermstad fra NLA i Oslo.

– Vi har ønsket å styrke utdanning og praksis med mer kunnskap. Denne kunnskapen er viktig for å klare å forholde seg til den verden vi lever i. Vi har aldri levd i et så komplekst samfunn med så mye endringer, sier Linnéa K. Jermstad, førstelektor i pedagogikk på lærerutdanningen. Hun forklarer videre at ulike former for press påvirker samhandling i pedagogisk praksis, som for eksempel samhandlingen mellom lærer og elev eller rektor og oppgavene han eller hun er satt til å gjøre.

På bildet fra venstre: Forlagssjef Cappelen Damm Forskning Simon Aase, redaktørene Glenn-Egil Torgersen, Herner Sæverot og Linnéa K. Jermstad, og ordstyrer for dagen oberstløyntnant i Forsvaret Bjørn Eidsvåg

En kompleks verden krever nye løsninger

Dette kan for eksempel være press fra forventinger, maktbalanser, økonomi, teknologi eller pandemi og krig. Jermstad sier at den komplekse tiden vi lever i, krever at vi tenker nytt og kommer frem til nye løsninger.

Hun trekker frem hvor spennende det er at forskere fra så mange institusjoner ser behovet for mer forskning på feltet.

– Det viser hvor viktig temaet er, sier hun, og legger til at boken endte opp dobbelt så omfattende som planlagt.

Forskningen favner vidt, på tvers av sektorer, og utforsker blant annet hvordan vi bygger likeverdige og respektfulle relasjoner i en stadig mer kompleks verden.

På bildet: Renate Cecilie J. Vesteraas, førstelektor i pedagogikk (NLA)

God samhandling er viktig for god læring

Redaktør Glenn-Egil Torgersen har tidligere ledet andre prosjekter der det har blitt tydelig at samhandling og tillitt er viktig for god læring. Han ønsket å ta samhandlingsbegrepet videre og se på hvordan press på samhandling påvirker pedagogisk praksis.

Forfattere med stort aldersspenn

Blant forfatterne er både 88 år gamle Svein Østerud, professor ved UiO, som i en årrekke blant annet ha fulgt utviklingen i Oslo-skolen, og 25-åringen Mads Rønning. Rønning er tidligere lærerstudent ved NLA Høgskolen i Oslo og jobber nå som lærer på en barneskole. Inspirert av masteroppgaven, har Rønning og Jermstad skrevet et kapittel sammen.

– Da jeg skrev mastergraden min i 2023 var jeg lite motivert og valgte først et tema som ikke interesserte meg. Dette endret seg plutselig da ChatGPT ble lansert i november 2023. Jeg så hvordan den nye teknologien skapte debatt blant høyskoler og videregående skoler rundt om i verden. Derfor bestemte jeg meg for å gå bort fra det opprinnelige temaet og fokusere 100% på hvordan skolen bør håndtere denne nye teknologien, forteller Rønning engasjert. Det var altså denne masteroppgaven som ble utgangspunkt for artikkelen Jermstad og Rønning skrev sammen.

På bildet: Mads Rønning, lærer og tidligere NLA-student

Oppnår mest når tema er meningsfylt

Dette er den andre vitenskapelige antologien Jermstad er redaktør for.

– Det å være leder for en slik prosess, har mye til felles med å lede ansatte. Det må i utgangspunktet være tydelige mål og rammer, men også rom for den enkeltes medvirkning til å forme både det de jobber med og på et mer overordnet nivå. Det blir meningsfullt når man får arbeide med det man virkelig er engasjert i, sier Jermstad og håper forfatterne har fått muligheten til å fordype seg i det de selv anser som viktig.  

Den viktige veien videre

Boken er trykket og skal ikke støve ned i bokhyllen, ifølge Jermstad.

– I 2025 skal vi å fortsette arbeidet med å formidle tematikken fra boken. Vi skal samarbeide med ledere, PP-tjenesten, politiet og andre aktører for å dele forskningsfunnene og gi dem innsikt i arbeidet som er gjort. Samtidig vil dette gi oss verdifull kunnskap om de utfordringene de står i akkurat nå, noe som kan bidra til videre forskning, avslutter Jermstad.