
NLA løfter forskning på stort læringspotensial
Forskergruppen Barn med stort og ekstraordinært læringspotensial ved NLA Høgskolen styrker sin posisjon som en sentral aktør innen feltet – både nasjonalt og internasjonalt.
På to anerkjente internasjonale konferanser – ECHA-konferansen (European Council for High Ability) og igMCG (International Group for Mathematical Creativity and Giftedness) – markerte forskergruppen fra NLA Høgskolen seg sterkt. Konferansene ble arrangert ved Karlstad universitet i Sverige tidligere i år.
I alt bidro forskergruppen med ni vitenskapelige presentasjoner, flere i tverrfaglig samarbeid mellom ulike forskere og fagmiljøer. Alle bidragene representerte NLA, sammen med kolleger fra Talentsenteret ved VilVite og Universitetet i Oslo. Tematisk spente bidragene fra matematisk kreativitet i tidlig skolealder til tilrettelegging for elever med stort læringspotensial i høyere utdanning.
– Det var inspirerende å møte både nasjonale og internasjonale kollegaer som hadde lagt merke til engasjementet vårt, forteller Gila Hammer Furnes, som er leder av forskergruppen.
Bidrag fra forskergruppen – presentert på ECHA og igMCG-konferansene
-
Interdisciplinary collaboration for gifted learners: A case study of partnership dynamics in educational adaptation in Norway
Gila Hammer Furnes, Gunnvi Sæle Jokstad -
United for gifted learners: Crafting tailored education through partnership in Norway
Gila Hammer Furnes, Gunnvi Sæle Jokstad -
Comparison of tasks in national mathematical competitions in Norway and Serbia
Darko Kocev -
High ability students and their experiences with a university level mathematics course
Johannes Kleppe, Inger Christin Borge, Ella Idsøe -
Argumentation and rich tasks in mathematics: Engaging and identifying potentially gifted 1st-grade students in a “powerful classroom”
Karin Landschulze, Gila Hammer Furnes -
Gifted education in early childhood: Rethinking inclusion through exploring policy on specialised provisions in Norway
Gila Hammer Furnes, Kari Kvandal -
Bridging the gap: Exploring a talent centre in Norway as an adaptation means for fostering thriving gifted students
Kai Håkon Sunde, Karin Landschulze, Gila Hammer Furnes -
Accelerated, more immersive, and more complex knowledge: Student feedback guiding tailored science education at a talent centre in Norway
Alette Aasvold Rolland, Gila Hammer Furnes -
Professional development concerning in-depth learning and enrichment through adapted teaching – mathematics example
Karin Landschulze
Et voksende forskningsfelt
Barn med stort læringspotensial er et fagområde som lenge har vært lite belyst i norsk utdanningsforskning. Med en målrettet satsing og tverrfaglig tilnærming har NLA Høgskolen tatt en lederrolle i å bygge kunnskap og praksis rundt tilpasset opplæring for disse elevene.
Forskergruppen er tverrinstitusjonell, og arbeider både med grunnskole, barnehage og høyere utdanning – ofte i tett samarbeid med Talentsentre og andre nasjonale aktører.
– Målet vårt er ikke bare å løfte forskningen, men også å påvirke praktisk pedagogisk arbeid, politikkutforming og lærerutdanning, sier Furnes.