NLA løfter forskning på stort læringspotensial

Forskergruppen Barn med stort og ekstraordinært læringspotensial ved NLA Høgskolen styrker sin posisjon som en sentral aktør innen feltet – både nasjonalt og internasjonalt.

Forskergruppen Barn med stort og ekstraordinært læringspotensial ved NLA Høgskolen styrker sin posisjon som en sentral aktør innen feltet – både nasjonalt og internasjonalt.

På to anerkjente internasjonale konferanser – ECHA-konferansen (European Council for High Ability) og igMCG (International Group for Mathematical Creativity and Giftedness) – markerte forskergruppen fra NLA Høgskolen seg sterkt. Konferansene ble arrangert ved Karlstad universitet i Sverige tidligere i år.

I alt bidro forskergruppen med ni vitenskapelige presentasjoner, flere i tverrfaglig samarbeid mellom ulike forskere og fagmiljøer. Alle bidragene representerte NLA, sammen med kolleger fra Talentsenteret ved VilVite og Universitetet i Oslo. Tematisk spente bidragene fra matematisk kreativitet i tidlig skolealder til tilrettelegging for elever med stort læringspotensial i høyere utdanning.

– Det var inspirerende å møte både nasjonale og internasjonale kollegaer som hadde lagt merke til engasjementet vårt, forteller Gila Hammer Furnes, som er leder av forskergruppen.

Bidrag fra forskergruppen – presentert på ECHA og igMCG-konferansene

  1. Interdisciplinary collaboration for gifted learners: A case study of partnership dynamics in educational adaptation in Norway
    Gila Hammer Furnes, Gunnvi Sæle Jokstad

  2. United for gifted learners: Crafting tailored education through partnership in Norway
    Gila Hammer Furnes, Gunnvi Sæle Jokstad

  3. Comparison of tasks in national mathematical competitions in Norway and Serbia
    Darko Kocev

  4. High ability students and their experiences with a university level mathematics course
    Johannes Kleppe, Inger Christin Borge, Ella Idsøe

  5. Argumentation and rich tasks in mathematics: Engaging and identifying potentially gifted 1st-grade students in a “powerful classroom”
    Karin Landschulze, Gila Hammer Furnes

  6. Gifted education in early childhood: Rethinking inclusion through exploring policy on specialised provisions in Norway
    Gila Hammer Furnes, Kari Kvandal

  7. Bridging the gap: Exploring a talent centre in Norway as an adaptation means for fostering thriving gifted students
    Kai Håkon Sunde, Karin Landschulze, Gila Hammer Furnes

  8. Accelerated, more immersive, and more complex knowledge: Student feedback guiding tailored science education at a talent centre in Norway
    Alette Aasvold Rolland, Gila Hammer Furnes

  9. Professional development concerning in-depth learning and enrichment through adapted teaching – mathematics example
    Karin Landschulze

Et voksende forskningsfelt

Barn med stort læringspotensial er et fagområde som lenge har vært lite belyst i norsk utdanningsforskning. Med en målrettet satsing og tverrfaglig tilnærming har NLA Høgskolen tatt en lederrolle i å bygge kunnskap og praksis rundt tilpasset opplæring for disse elevene.

Forskergruppen er tverrinstitusjonell, og arbeider både med grunnskole, barnehage og høyere utdanning – ofte i tett samarbeid med Talentsentre og andre nasjonale aktører.

– Målet vårt er ikke bare å løfte forskningen, men også å påvirke praktisk pedagogisk arbeid, politikkutforming og lærerutdanning, sier Furnes.