VUPPT302 Utviklingsarbeid, endringsprosesser og implementering. Videreutdanning for PPT - modul 2
Alle versjoner:
VUPPT302 (2017—2018)
Emnekode: VUPPT302
Emnenavn: Utviklingsarbeid, endringsprosesser og implementering. Videreutdanning for PPT - modul 2
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Relevant utdanning på bachelornivå
og
Organisasjonsutvikling og innovasjon i barnehage og skule. Vidareutdanning for PPT - modul 1.
Relevans i studieprogrammet
Andre del av eit 30 stp vidareutdanningstilbod - Organisasjonsutvikling og endringsarbeid, som er del av den nasjonale 5-årige satsinga SEVU-PPT (Strategi for etter- og vidareutdanning for PP-tenesta)
Innledning
Overordna mål er å styrke deltakarane sin kompetanse i organisasjonsutvikling og endringsarbeid i barnehage og skule.
- Deltakarane skal bli betre i stand til å analysere behovet for organisasjonsutvikling og tileigne seg kompetanse til å planlegge og gjennomføre endringsarbeid i samhandling med barnehage og skule.
- Deltakarane skal tileigne seg kunnskap om ulike teoretiske, metodiske og pedagogiske tilnærmingar som til saman bidreg til å forstå korleis, barnehage, skule og PP-teneste fungerer som organisasjonar, og korleis utviklingsprosessar kan gjennomførast.
Det vil vere søkelys på kva rolle PPT har, og kva dei kan bidra med inn i barnehage og skule. Med det som utgangspunkt vil studiet fokusere på utfordringar knytt til endringskraft og motstand mot endring, potensialet i tverrprofesjonelt / tverretatleg samarbeid, samt vedtaksprosessar på organisasjon, gruppe og individnivå. Vidare utvikle dugleik i å analysere og handtere struktur og kultur i organisasjonar.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten har utvikla kunnskap om
- skule og barnehage som lærande organisasjonar
- førebygging og tidleg innsats i samband med tverrprofesjonelt og tverretatleg samarbeid
- samarbeid mellom barnehage / skule og barnevern
- psykisk helse og utfordringar i barnehage og skule
- modellar og strategiar for endring, utvikling og innovasjon i organisasjonar
- reformarbeid - tolking, implementering og varig endring
- motstand og friksjon i endringsarbeid
- etiske utfordringar i endringsprosessar
Dugleik:
Studenten kan
- etablere og oppretthalde tolkingsfellesskap
- planlegge og leie endringsarbeid
- møte barrierar og motstand mot endring, og skape aksept og deltaking i utviklings- og endringsprosessar
- utvikle evne og vilje til læring og endring i organisasjonar
- etablere og bidra i tverretatleg samarbeid med sikte på førebygging og tidleg innsats
- nytte prinsipp for god kommunikasjon og samhandling i endrings- og utviklingsarbeid
- meistre rolla som rettleiar i endringsprosessar i barnehage og skule for å skape eit godt læringsmiljø
Generell kompetanse:
Studenten har utvikla
- refleksjon over endringsbehov i eigen organisasjon
- ei reflektert og analytisk haldning til implementering og varig praksisendring i barnehage og skule
- evne til å vise etisk ansvar i etableringa av gode strukturar for utviklings- og endringsprosessar i eigen organisasjon og i barnehage og skule
- respekt for andre profesjonar og etatar og deira ansvarsområde
- vilje til etablering av og bidrag i konstruktivt tverretatleg samarbeid
- etisk og fagleg refleksjon knytt til tidleg innsats og førebygging av vanskar
- respekt for etiske utfordringar knytt til endringsarbeid og organisasjonslæring
Innhold
- Tilpassa opplæring i skolen som lærande organisasjon
- Kjenneteikn på lærande organisasjonar og læring i eigen organisasjon
- Likeverdige, inkluderande og tilpassa tilbod i barnehage og skule
- Systemutfordringar knytt til psykisk helse og problemåtferd, førebygging og tidleg innsats
- Potensialet i tverretatleg og tverrprofesjonelt samarbeid
- Ulike strategiar i systemisk arbeid
- Planlegging og leiing av utviklings- og endringsprosessar
- Rettleiars rolle i endringsprosessar
- Reformteori, tolking av reformer og konsekvensar for realisering
- Fagleg, etisk og juridisk grunnlag for tverretatleg og tverrprofesjonelt samarbeid
- Utvikling av innovasjonsprosjekt
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er samlingsbasert med tre samlingar (2+3+2 dagar).
Skriftleg og praktisk førebuing / etterarbeid som knyter forsking / teori og konkrete utfordringar i eigen praksis saman. Tilgang til felles læringsplattform med læringsressursar, rettleiing mellom samlingane og rom for gruppedrøfting / erfaringsutveksling.
Samlingar:
1.samling (3 dagar): Utvikling og endringsprosessar
Tilpassa opplæring i skulen som lærande organisasjon. Ei utfordring for PP- tenesta.
Eit meistringsperspektiv i møte med barnehage og skule.
Tidleg innsats og inkludering.
Når reformar skal implemen-terast i barnehage og skole. Korleis endre samhandlinga mellom PPT og barnehage / skole?
2.samling (2 dagar): Leiing, medverknad og samarbeid
Rettleiars rolle i endringsprosessar.
Motstand og friksjon i endringsarbeid - nokre etiske utfordringar.
Tverrprofesjonelt samarbeid i lys av medverknad: Korleis samarbeide for barns med-verknad, og kva kan PPT sitt bidrag vere i dette?
Gruppevis presentasjon av tenketekst + respons
3.samling (2 dagar): Implementering og institusjonalisering
Frå implementering til varig endring / institusjonalisering.
Endrings- og utviklingsarbeid i PPT, barnehage og skule. Studentane
presenterer eigne prosjekt
Kvar sto eg, kvar står eg og kvar går eg - saman med mitt PPT-kontor?
Arbeidsomfang
Ca. 450 timar
Arbeidskrav
- Deltaking på samlingane. Prosentvis deltaking minimum 80%.
- Presentasjon av utvald utfordring / endringsarbeid i eige praksisfelt, munnleg og skriftleg, med støtte i teori og nettbasert rettleiing.
Arbeid utanom samlingane: Itslearning vert nytta som kommunikasjonsplattform.
- Arbeide vidare med utforming av ein tekst som knyter saman teori og eige utviklingsprosjekt. Med basis i heimeoppgåva frå modul 1 og ved hjelp av nettbasert rettleiing.
- Forankre planlagt utviklingsprosjekt på eigen arbeidsplass.
- Førebu munnleg presentasjon av eige prosjekt på siste samling.
- Gi respons på nettet til ein medstudent i eigen gruppe på tekst / utviklingsprosjekt.
Arbeidskrava vil føre fram mot avsluttande semesteroppgåve.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjend / ikkje godkjend.
Avsluttende vurdering
Føreset at arbeidskrava er godkjende.
- Skriftleg individuell semesteroppgåve på 5000 ord (+/- 10 %) om teoribasert case / endringsarbeid i eige praksisfelt. Sjølvvald problemstilling.
Tillatte hjelpemidler
Alle
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Gradert karakter frå A til F, der E er lågaste ståkarakter.
Eksamensspråk
Norsk.
Progresjonskrav
Ingen
Praksis
Ingen
Evaluering av emnet
NTNU gjennomfører evaluering av tilbodet på oppdrag frå Utdanningsdirektoratet.
NLA gjennomfører i tillegg eigen deltakarevaluering i form av spørjeskjema. Dialogbasert eigenevaluering vert gjennomført i fellesskap av involverte fagpersonar ved NLA og HiSF. Emneansvarleg tek og del i felles evaluering koordinert av NTNU saman med dei andre institusjonane som tilbyr same emne.
Andre bestemmelser
Deltakarar må vere tilsett i PP-tenesta.
Søknad om opptak sendast Utdanningsdirektoratet.
Pensum
Litteratur:
Teori og forsking (til saman ca. 1500 sider) som i sum dekkjer innhaldskomponentane i modul 2. Noko av litteraturen er overlappande med litteratur for modul 1.
Det er ein føresetnad at studentane set seg inn i teori og forsking med relevans for innhaldet i studiet, men kan innanfor denne lista velje kva litteratur ein vil konsentrere seg om. I samband med eige utviklingsprosjekt kan det og vere aktuelt å nytte anna litteratur.
Dessutan kan anna litteratur verte nytta i forelesingar, og på samlingane vert nyare relevant litteratur fortløpande presentert.
Hovudbøker.
Arnesen, A.-L. (red). (2012). Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Oslo: Universitetsforlaget. (kap. 2-5, 8-12)
Elstad, E. & Helstad, K. (red.). (2014). Profesjonsutvikling i skolen. Oslo: Universitetsforlaget (kap 1, 7, 11-18)
Jenssen E. & Roald, K. (2014). Tilpasset opplæring i skolens arbeidsfelleskap. Bergen: Fagbokforlaget (kap 4).
Roald, K. (2012). Kvalitetsvurdering som organisasjonslæring. Når skole og skoleeigar utviklar kunnskap. Bergen: Fagbokforlaget. (kap 1, 2, 5-6)
Roland, P. & Westergård, E. (red.). (2015). Implementering. Å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis. Oslo: Universitetsforlaget. (ikkje kap. 8).
Røvik, K. A., Eilertsen, T. V., & Furu, E. M. (red.). (2014). Reformideer i norsk skole. Spredning, oversettelse og implementering. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (Del I og III)
Stålsett, U. E. (2009). Veiledning i en lærende organisasjon. Bergen: Fagbokforlaget. (kap. 2, 11, 12 og 13)
Dessutan:
Ertesvåg, S. K. (2012). Leiing av endringsarbeid i skulen. Oslo: Gyldendal Akademisk (kap 2, 3, 7 og 8)
Eller
Ertesvåg, S. K., & Roland, P. (2013). Ledelse av endringsarbeid i barnehagen. Oslo: Gyldendal akademisk. (Kap 2, 3, 7 og 9)
Artiklar / bokkapittel.
Referansar merka med * inngår i elektronisk kompendium som vert lagt ut på Itslearning..
Dei fleste tidsskriftartiklar kan lastast ned elektronisk.
* Arnesen, A. & Sørlie, M-A. (2010). Forebyggende arbeid i skolen. I: Befring, E., Frønes, I., & Sørlie, M.-A. (red.). Sårbare unge. Nye perspektiver og tilnærminger. Kap. 6 (s. 86-100). Oslo: Gyldendal Akademisk.
*Bele, I. V. (2012). Hva er spesielt med spesialundervisninga - slik lærere ser det? I: P. Haug (red.), Kvalitet i opplæringa. Arbeid i grunnskulen observert og vurdert (s. 223-241). Oslo: Det Norske Samlaget.
*Brunstad, P. O. (2009). Klokt lederskap mellom dyder og dødssynder. Oslo: Gyldendal, s. 32-75. (2 kap: Ledelse som grenseaktivitet og Organisasjoners grenseområde).
*Brunstad, P. O. (2015). Nykommeren - fra teoretisk innøvelse til faglig utøvelse i lys av praktisk visdom. I: P. O. Brunstad, S. M. Reindal, & H. Sæverot (red.), Eksistens og pedagogikk, En samtale om pedagogikkens oppgave (s. 109-124). Oslo: Universitetsforlaget.
*Flaten, K. (2013): Barnehagebarn og angst. Gyldendal Akademisk. Kap 1, (s. 22- 36).
*Gilje, J. (2007). "Det har skjedd noe ved skolen vår." Verdibasert lederopplæring og mentorarbeid som bidrag til skoleutvikling. I: O. H. Kaldestad, E. Reigstad, J. Sæther & J. Sæthre (red.), Grunnverdier og pedagogikk (s. 237-257). Bergen: Fagbokforlaget.
*Haug, P. (2014). Er inkludering i skulen gjennomførleg? I: S. Germeten (red.), De utenfor. Forskning om spesialpedagogikk og spesialundervisning (s. 15-38). Bergen: Fagbokforlaget.
Hesjedal, E., Hetland, H., Iversen, A., & Manger, T. (2015). Interprofessional collaboration as a means of including children at risk: An analysis of Norwegian educational policy documents. International Journal of Inclusive Education. doi: 10.1080/13603116.2015.1057241.
Hesjedal, E., Iversen, A. C., Bye, H., & Hetland, H. (2015). The use of multidisciplinary teams to support child welfare clients. European Journal of Social Work. doi: 10.1080/13691457.2015.1084268
Holck, G., & Opdal, L. R. (2008). Som fibrene i et rep. (Fagfellevurdert.) Spesialpedagogikk (1), 45-59.
*Nevøy, A., Rasmussen, A., Ohna, S. E., & Barow, T. (2014). Nordic Upper Secondary School: Regular and Irregular Programmes - or Just One Irregular School for All? I: U. Blossing, G. Imsen & L. Moos (red.), The Nordic Education Model. "A School for All" Encounters Neo-Liberal Policy (Vol. 1, s. 191-210). Heidelberg / New York / London: Springer.
*Ogden T. (2015). Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge. Kap 4 (s. 92-124) Oslo: Gyldendal akademisk.
*Olsen, M. H., & Mikkelsen, R. (2015). Sammen - for elevers psykososiale miljø. Kap. 6 (s. 133-155) Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Sandal A.K og Smith, K. (2010) Frå ungdomskule til vidaregåande skule- elevane si stemme. Tidskrift FoU i praksis 4 (2) s. 25- 52.
Skivenes, M., & Strandbu, A. (2006). Child Perspective and Children's Participation. Children, Youth and Environments, 16(2) 17 sider
Vik, S. (2014). Frå «early intervention» til tidlig innsats. Utfordringer ved adopsjon av amerikanske intervensjonsprogrammer til norsk pedagogikk. (Fagfellevurdert.) Spesialpedagogikk (6), s. 45-57. 12 sider
Vi tilrår og å bruke den elektroniske læringsressursen som er utvikla i samband med SEVU-PTT (