3KL110 Kristent livssyn og naturvitenskap i apologetisk perspektiv
Alle versjoner:
3KL110 (2021—2022)
Emnekode: 3KL110
Emnenavn: Kristent livssyn og naturvitenskap i apologetisk perspektiv
Undervisningssemester: Høst
Steder: Kristiansand
Studieår: 2021–2022
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Anbefalte forkunnskaper
John Lennox, Har vitenskapen begravd Gud? (Oslo: Veritas Forlag, 2018) eller tilsvarende.
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt relevant emne i Bachelor i Praktisk teologi og ledelse
Innledning
Emnet gir en introduksjon til aktuell debatt om kristen tro og naturvitenskap, både generell samfunnsdebatt og intern kristen debatt. Her introduseres diskusjonen mellom ulike livssyn (spesielt naturalisme og kristen teisme) og mellom ulike kristne apologetiske tilnærminger. Videre gis et faglig og pedagogisk grunnlag for å kunne formidle og undervise om disse debattene på ulike arenaer.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til aktuell samfunnsdebatt og aktuell kristen debatt om kristen tro og naturvitenskap
- har grunnleggende kunnskap om ulike apologetiske tilnærminger i møte med naturvitenskap
- har grunnleggende forståelse av aktuelle pedagogiske utfordringer for formidling av kristent livssynsperspektiv i forhold til naturvitenskap på ulike arenaer
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere selvstendig over aktuell samfunnsdebatt og kristen debatt om kristen tro og naturvitenskap
- kan gjøre rede for sentrale posisjoner og tilnærminger til naturvitenskap innenfor et kristent livssynsperspektiv
- kan formidle på selvvalgt arena om kristent livssynsperspektiv i forhold til naturvitenskap
Generell kompetanse
Studenten
- kan møte aktuell samfunnsdebatt og kristen debatt om naturvitenskap og kristen tro med respekt og integritet
- kan planlegge og gjennomføre relevant formidlingsopplegg
Innhold
3KL110-1: Kristent livssyn og naturvitenskap i aktuell samfunnsdebatt
Denne delen løfter frem aktuell samfunnsdebatt om forholdet mellom kristen tro og naturvitenskap, med vekt på diskusjonen mellom ulike livssynsperspektiv.
3KL110-2: Kristent livssyn og naturvitenskap: Historiske, teologiske og aktuelle perspektiver
Denne delen tar opp historiske, teologiske og aktuelle perspektiver i diskusjonen om forholdet mellom kristen tro og naturvitenskap. Her introduseres intern kristen debatt, med særlig vekt på aktuell diskusjon blant evangelikale bidragsytere.
3KL110-3: Kristent livssyn og naturvitenskap som apologetisk tema på ulike formidlingsarenaer
Denne delen utforsker pedagogiske utfordringer og muligheter for formidlingen av kristen tro og naturvitenskap som apologetisk tema på ulike arenaer. Dette inkluderer forkynnelse og trosopplæring på menighetsarenaen, undervisning på kristne og allmenne skolearenaer, samt samtale og debatt på ulike digitale arenaer.
Arbeids- og undervisningsformer
3KL110 tilbys som rent nettemne. Følgende elementer inngår:
- Undervisningen er basert på ti nettleksjoner med undervisningsvideoer, aktuelle medietekster og supplerende digitale læringsressurser. Studenten arbeider selvstendig med dette stoffet. Pensum (litteratur og faglige ressurser) er valgt med tanke på vektleggingen av studentaktive læringsformer.
- En flervalgsoppgave som tar utgangspunkt i nettleksjonene, må være bestått før studenten kan melde seg opp til eksamen.
- Studenten arbeider med refleksjonsnotat over en aktuell debatt, samt et valgfritt formidlingsopplegg med veiledning.
- Ved tilstrekkelig interesse blant studentene, tilbys seminarer i form av digitale samlinger.
Arbeidsomfang
Cirka 250 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- En flervalgsoppgave som tar utgangspunkt i ti nettleksjoner. Alle deler av flervalgsoppgaven må være bestått før studenten kan meldes opp til eksamen. Hver enkelt del må være bestått før man få tilgang til neste del. Ved ikke bestått, vil man få anledning til å levere på nytt først etter to dager.
- Godkjent prosjektbeskrivelse for formidlingsopplegg.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Vurderingen i emnet har følgende vekting:
a) Refleksjonsnotat over aktuell debatt på 1000 ord. (40 prosent)
b) Formidlingsprosjekt for selvvalgt arena (60 prosent). Dette kan leveres som lyd- eller videofil, som presentasjon på nett, eller som skriftlig oppgave (2000 ord).
Tillatte hjelpemidler
Alle
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Innleveringsoppgavene vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Eksamener kan besvares på norsk, andre skandinaviske språk eller engelsk.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Totalt 716 s.
3KL110-1: Kristent livssyn og naturvitenskap i aktuell samfunnsdebatt
Pensum (140 sider)
- Fixed Point Foundation: The God Delusion Debate / Gud – en vrangforestilling (2007)
Debatt mellom Richard Dawkins og John Lennox (norsk tekst, totalt 106 min; tilsv. 40 s.):- Online video publisert på finnesgud.no/debatt/
- Ressurser for studier, refleksjon og samtale: finnesgud.no/debatt/ (kommer høsten 2021)
- Kharis Productions: Gud og vitenskapen / Finnes Gud? (2013)
Dokumentarserie (norsk tekst; streaming via finnesgud.no; tilsv. 100 s.):- Del 1: Kosmos (2 x 30 min)
- Del 2: Livet og evolusjonen (2 x 30 min)
- Del 3: Tanke og bevissthet (2 x 30 min)
- Ressurser for studier, refleksjon og samtale: finnesgud.no/samtale
3KL110-2: Kristent livssyn og naturvitenskap: Historiske, teologiske og aktuelle perspektiver
Pensum (460 sider)
[Historiske perspektiver, 118 s.]
- Enten: Bruun-Kofoed, Jens. Før Darwin – Et forord til debatten om skabelse og evolution (Fredericia: Lohse Forlag, 2018) s. 25-124 (100 s.)
eller Holm, Sverre. Du har ordnet alt etter mål og vekt og tall. To veier til sannhet: Vitenskap og Gud (Oslo: Veritas Forlag, 2021) utdrag (100 s.) - Landro, Torgeir “Anvendelse av kritisk tenkning – tro og vitenskap i middelalderen”, I: Bjørn Are Davidsen Lurt av læreboken? Feil og forvirring om kristen tro i læremidlene (Oslo: Veritas forlag, 2019) s.221-238 (18 s.)
[Teologiske perspektiver, 238 s.]
- Collins, C. John. “How Does the Hebrew Bible Speak about God’s Action in the World?” Presbyterion 45, no. 1 (Spring 2019): 19–40 (20 s.).
- Lennox, John. Sju dager som deler verden. Verdens opprinnelse ifølge Bibelen og vitenskapen (Oslo: Veritas forlag, 2018) (158 s.)
- Sæther, Knut-Willy. «Kristen tro og naturvitenskap. Noen grunnleggende avklaringer», I: Njål Skrunes, Gunhild Hagesæther og Bjarne Kvam (red.) Kristne grunnskoler. Begrunnelse – innhold – handlingsrom (Oslo: Cappelen Damm Akademisk, 2018), s. 99-128 (30 s.)
- Online faglige ressurser: (tilsv. 30 s.)
- Collins, C. John: “Reading Genesis with C. S. Lewis” (video, foredrag) https://henrycenter.tiu.edu/resource/reading-genesis-with-c-s-lewis/ (49 min)
- Mohler, Albert og C. John Collins: “Does Scripture Speak Definitively on the Age of the Universe?” (video, samtale) https://henrycenter.tiu.edu/resource/genesis-the-age-of-the-earth-does-scripture-speak-definitively-on-the-age-of-the-universe/ (133 min)
- Craig, William Lane og Joshua Swamidass: “Did Adam and Eve live recently?” (video, samtale) https://www.reasonablefaith.org/videos/interviews-panels/did-adam-eve-live-recently-dr.-craig-dr.-swamidass-discuss/ (119 min)
[Aktuelle perspektiver, 104 s.]
- Algrøy, Eivind: «rEvolusjon», Hovedsak i Dagen. Publisert 2016-09-24 / online 2016-09-29. Intervjuer om kristen tro og naturvitenskap med Andreas Årikstad, Kjell Tveter, Lars Dahle og Atle Søvik. https://www.dagen.no/perspektiv/2016-09-28/rEvolusjon-390621.html (tilsv. 20 s.)
- Dahle, Margunn Serigstad og Ingvild Thu Kro, «’Unraveling the Mystery’: Assessing The Big Bang Theory as a Secular Fictional Universe.” Theofilos Supplement 2020: 1. (https://theofilos.no/wp-content/uploads/2020/12/Theofilos-vol-12-nr-1-2020-Supplement-academia-7.pdf) (30 s.)
- Innerdal, Gunnar, «Tenkning og praksis rundt undervisning om evolusjon i kristne friskoler i Norge», I: Njål Skrunes, Gunhild Hagesæther og Bjarne Kvam (red.) Kristne grunnskoler. Begrunnelse – innhold – handlingsrom (Oslo: Cappelen Damm Akademisk, 2018), s. 163-190 (34 s.)
- Online faglige ressurser fra Damaris Norge: (tilsv. 20 s.)
- «Hva skal vi tro om de ulike naturvitenskapelige teoriene?» Panelsamtale om ulike tilnærminger til teoriene om evolusjon og Intelligent Design med Lars Dahle, Bjørn-Are Davidsen og Steinar Thorvaldsen. (Veritaskonferansen 2017) (61 min.)
Video: https://www.youtube.com/watch?v=_wMxC8bVWJI
Podkast: https://damarisnorge.podbean.com/e/hva-skal-vi-tro-om-de-ulike-natuirvitenskapelige-teorier/ - “Naturalism in Popular Culture: The Big Bang Theory as a Case Study” (Margunn Serigstad Dahle – foredrag, 51 min.) Video: https://www.youtube.com/watch?v=JY8gZKxfU_0
Podkast: https://damarisnorge.podbean.com/e/naturalism-in-popular-culture-the-big-bang-theory-as-a-case-study-margunn-serigstad-dahle/
- «Hva skal vi tro om de ulike naturvitenskapelige teoriene?» Panelsamtale om ulike tilnærminger til teoriene om evolusjon og Intelligent Design med Lars Dahle, Bjørn-Are Davidsen og Steinar Thorvaldsen. (Veritaskonferansen 2017) (61 min.)
3KL110-3: Kristent livssyn og naturvitenskap som apologetisk tema på ulike formidlingsarenaer
Pensum (ca. 116 sider)
- Dahle, Lars: «Cognitive Dissonance as a Missiological Challenge: An Evangelical Perspective on Western Europe» I: Mission in Secularised Contexts of Europe: Contemporary Narratives and Experiences. (Oxford: Regnum Books, 2018) s. 137-149 (12 s.).
- Turner, Kenneth J: «Teaching Genesis 1 at a Christian College». I: J. Daryl Charles (red.) Reading Genesis 1-2: An Evangelical Conversation, (Peabody, MA: Hendrickson Publishers, 2013) s. 187-206 (20 s.)
- Sæther, Jostein “Naturfag i møte mellom tru og vitskap. Pedagogiske prinsipp og didaktiske modellar», I: Njål Skrunes, Gunhild Hagesæther og Bjarne Kvam (red.) Kristne grunnskoler. Begrunnelse – innhold – handlingsrom (Oslo: Cappelen Damm Akademisk, 2018), s. 129-162. (34 s.)
- Online pedagogiske ressurser fra Damaris Norge: (tilsv. 50 s.)
- Videoer:
- «The Kalam Cosmological Argument” https://snakkomtro.com/finnes-gud-1-det-kosmologiske-kalam-argumentet/ (pedagogisk animert video fra William Lane Craig / Reasonable Faith med ressurser fra Damaris Norge)
- “The Fine-Tuning Argument” https://snakkomtro.com/finnes-gud-2-fininnstillingsargumentet/ (pedagogisk animert video fra William Lane Craig / Reasonable Faith med ressurser fra Damaris Norge)
- “Kan jeg tro på både Gud og vitenskapen?” (Thale Bergsholm Nesse intervjuer Leif Egil Reve i videoserien «Grill en kristen») https://snakkomtro.com/kan-jeg-tro-pa-bade-gud-og-vitenskapen/
- Undervisningsopplegg om «Gud som Skaper / Gud og naturvitenskapen»:
- https://finnesgud.no/undervisning/ (kommer høsten 2021)
- https://damaris-skole-vgs.no/ (kommer høsten 2021)
- Videoer:
- Supplerende online ressurser:
- Bjørn-Are Davidsen og Atle Søvik
https://ressursbanken.kirken.no/nb-NO/2017/gud--mer-enn-feelgood/ - Stiftelsen BioCosmos
https://biocosmos.no/media/videos og https://biocosmos.no/origonorge - https://skaper.no
- www.fagsjekk.no
- Bjørn-Are Davidsen og Atle Søvik