VUNA1BG17 Naturfag 1 nett 1.-7.trinn modul 2

Alle versjoner:
VUNA1BG17 (2022—2023)
VUNA1BG17 (2021—2022)
VUNA1BG17 (2020—2021)
VUNA1BG17 (2019—2020)
VUNA1BG17 (2018—2019)
VUNA1BG17 (2017—2018)

Emnekode: VUNA1BG17

Emnenavn: Naturfag 1 nett 1.-7.trinn modul 2

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen (Breistein)

Studieår: 2021–2022

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse.

Relevans i studieprogrammet

Naturfag 1, modul 2. er et valgfritt fag i grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn.

Innledning

I naturfag 1 nett, modul 2 arbeides det med naturfagdidaktiske og naturfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i naturfag på trinnene 1-7 i grunnskolen. Naturfag 1 gir grunnleggende innføring i naturfagene og presenterer arbeidsmåter grunnskolelærerstudenter kan bruke til å styrke elevenes motivasjon for og læring av naturfaglige emner.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
  • har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
  • har kunnskap om struktur og funksjon til celler, sansene våre og noen sentrale organsystemer (respirasjons/sirkulasjonssystemet og fordøyelsessystemet) i menneskekroppen
  • har kunnskap om sammenhengen mellom livsstil og helse, og helsefremmende arbeid i skolen
  • har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
  • har kunnskap m ulike krefter, rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon og sammenhenger mellom disse 
  • kjenner Ohms lov og kan utføre enkle forsøk innen elektrisitet og magnetisme
  • har kunnskap om bevaring, overføring, kvalitet og ulike former for energi i alle områder av naturfaget, inkludert enkle beregninger
  • har kunnskap om fysiske fenomener på makro- og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys inkludert bølger, trykk og temperatur, samt hvordan lyd og lys påvirker liv og livsprosesser
  • har kunnskap om solsystemet og jordas plass i universet, årstids- og døgnvariasjoner, månefaser og stjernebilder, samt samiske og andre kulturers myter og sagn knyttet til himmelfenomener
  • har kunnskap om værfenomener og hvordan disse oppstår, værsystemer, klima, drivhuseffekten og global oppvarming

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i naturfag inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
  • kan gjennomføre målinger, gjøre enkle beregninger, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på programmering og prosessen fra idé til produkt  

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet

Innhold

Emnet gir en grunnleggende innføring i naturfagene, herunder fysikk, biologi, astronomi, teknologi, klima, miljø, bærekraft, og i naturfagdidaktikk. Emnene vektlegges slik det er relevant for 1.-7. trinn, med særlig vekt på menneskekroppens anatomi og fysiologi. I naturfagdidaktikk fokuseres det på drøfting og begrunnelser for laboratoriearbeid, kjemididaktikk, naturvitenskapelige arbeidsmetoder, læringsteori og naturfaget sin plass i skolen. Studentene skal arbeide med naturfagdidaktisk litteratur, for å øke sin forståelse for naturfagdidaktiske problemstillinger. Studentene vil også få en første innføring i naturfagdidaktisk metode.Kurset har også fokus på emnene begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring og vurdering

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Praktiske øvinger
  • Praktisk prosjekt
  • Rapport og oppgaveskriving
  • En samling på campus Breistein (fredag-lørdag) tidlig i semesteret

Arbeidsomfang

450 timer.

Arbeidskrav

Følgende obligatoriske arbeidskrav skal gjennomføres:

  • Praktiske øvinger i fysikk -en dag, med innlevert skriftlig rapport
  • Praktiske øvinger i anatomi og fysiologi - én dag, med innlevert skriftlig rapport
  • Prosjekt i teknologi og design - med innlevert av skriftlig rapport
  • Klima/miljø/bærekraft - med innlevert skriftlig teoretisk/praktisk oppgave
  • Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse)

Generelle- og naturfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av rapportene studentene leverer.

 

Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart.

Ved gyldig fravær fra praktiske arbeidsøkter kan det gis en kompensasjonsoppgave knyttet til det aktuelle fagområdet. Dersom skriftlige innleveringer ikke blir godkjent ved første innlevering gis studenten(e) ett nytt forsøk til å levere en revidert oppgave.

Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

  • Individuell, skriftlig eksamen, 4 timer.

Tillatte hjelpemidler

  • Gjeldende læreplan for grunnskolen
  • Kalkulator uten grafisk display

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.

Eksamensspråk

Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.

Studiepoengreduksjon

15 studiepoeng overlapping med naturfag 1; GL17NA2, GL5NA2,  GL5NAT1B 

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Andre bestemmelser

Studenter betaler for forbruksmateriell. Det er krav om alminnelig god fysisk helse for å delta på naturfagekskursjonen.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglige ressurser

Med forbehold om endringer:

*Angell, Carl, Bungum, Berit, Henriksen, Ellen K., Kolstø, Stein Dankert, Persson, Jonas og Renstrøm, Reidun. 2011. Fysikkdidaktikk. Høyskoleforlaget, Kristiansand. s. 147–159 (13 s)

Dahlin, Liv Klakegg. Svorkmo, Anne-Gunn og Voll, Liv Oddrun. 2013. Teknologi og design i skolen. Cappelen Damm Akademisk, Oslo. s. 23–60 og s. 111–172 (100 sider).

*Elgarøy, Ø (2017) Astronomi - en kosmisk reise. Oslo: Universitetsforlaget. s. 13–29 og s. 141–163 (41 sider)

EPA. 2019. Basic information on PFAS (1 side). https://www.epa.gov/pfas/basic-information-pfas (17.06.21)

*Grimenes, Arne Auen, Jerstad, Per og Sletbak, Bjørn. 2011. Grunnleggende fysikk for Universitet og Høgskole. Oslo: Cappelen Damm. s. 13–31, s. 47–76 og s. 97–130 (81 sider).

Grindeland, John Magne, Lyngved, Ragnhild og Tandberg, Cato. 2012. Biologi for lærere. Gyldendal Akademisk, Oslo. s. 9--25, s. 141–173, s. 298–370 og s. 395–413 (138s)

*Johansson, Stina. 1996. Rundt i naturen sammen med barna 2. adNotam Gyldendal. Oslo. s. 121–142 (22 sider).

Keast, Stephen og Marangio, Karen. 2015. Values and Knowledge Education (VaKE) in teacher education: Benefits for Science Pre-service Teachers when using Dilemma Stories. Procedia – Social and Behavioral Sciences 167: 198–203 (6 sider). http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814068098

*Kvammen, Per Ivar, Sigmund Lie, Gunnar Christian Nyhus, Trond Vidar Vedum og Torbjørn Ødegaard. 2014. Oppdag naturen. Biologi for Grunnskolelærerutdanningen. Fagbokforlaget. Bergen. s. 39–45, 463–486 (30 sider).

Myhre, Arne. 2015. Klima, energi og miljø. 2. utgave. Universitetsforlaget. Oslo. s. 17–248, 256–268 (244 sider).

*Newth, Eirik og Brekke, Pål. 2009. Den store boken om astronomi. Gyldendal, Oslo. S. 12–47, 180 (37 sider)

Parker, Laura. 2018. Planet or Plastic? We Made Plastic. We Depend on It. Now We’re Drowning in It. National Geographic Magazine (ca 11 sider). https://www.nationalgeographic.com/magazine/2018/06/plastic-planet-waste-pollution-trash-crisis/ (17.06.21)

Rochman, C. M., Brookson, C., Bikker, J., Djuric, N., Earn, A., Bucci, K., ... & Hung, C. (2019). Rethinking microplastics as a diverse contaminant suite. Environmental toxicology and chemistry, 38(4), 703–711. (9 sider). https://setac.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/etc.4371 (17.06.21)

Sjøberg, Svein. 2009. Naturfag som allmenndannelse. 2. utgave. Gyldendal Akademiske forlag. Oslo. s. 145–243, 361–426 (163 sider).

Toft, Geir Olav, Reindal, Solveig M., Sæther, Jostein, Skrunes, Njål. 2018. Modern genetics and gene technology. Ethical challenges to humanity. Menon, Journal of Educational Research. 3rd thematic Issue, s. 30–45. http://www.edu.uowm.gr/site/system/files/menon_issue_3rd_special_112018.pdf (15 sider)

van Marion, P. og Strømme, A. 2015. Biologididaktikk. (2. utg.) Kristiansand: Høyskoleforlaget. s. 36–39, 104–124 (24 sider).

Wedøe, Leif. 2005. Fysikkaktiviteter i barnehage og småskole. 2. utg. Cappelen Akademiske forlag. Oslo. s. 79–119, 130–145, 149–174 og 247–304 (130 sider).

Totalt 1065 sider