4BLFORBAB-E Barnehagen som forebyggende arena

Alle versjoner:
4BLFORBAB-E (2024—2025)
4BLFORBAB-E (2023—2024)

Emnekode: 4BLFORBAB-E

Emnenavn: Barnehagen som forebyggende arena

Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre

Steder: Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 30 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

NLA-studenter på BL må ha bestått avsluttende vurdering på KO 1-5, samt bestått individuell muntlig eksamen på KO 6.

Eksterne søkere (overflyttingsstudenter) må ha fullført og bestått eksamen og praksis fra KO 1-6, samt levert sin bacheloroppgave på BL-utdanningen.

Relevans i studieprogrammet

Valgfri fordypning i bachelorprogrammet for arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (aBLU).

Innledning

Denne fordypningen tar særlig sikte på å utruste framtidige barnehagelærere til å kunne gi støtte og hjelp til barn som lever i utsatte livssituasjoner. Barnehagen er en viktig arena for å sette inn forebyggende tiltak som skal fremme god helse, sosial inkludering og livslang læring (KD Meld. St. 24 2012-2013). Det vil i denne fordypningen bli satt fokus på hva som er beskyttelsesfaktorer og hva som er risikofaktorer med tanke på barnets utvikling og å se på barnas ressurser framfor mangler. Videre å inneha en ressursorientert innstilling i møte med det enkelte barn og ikke minst at alle barn skal få lov til å utvikle seg ut ifra sine egne forutsetninger innenfor et inkluderende fellesskap. 

Med full barnehagedekning er det blitt slik at de aller fleste barn i Norge tilbringer en stor del av sin hverdag i barnehagen allerede fra de er 1 år. De ansatte i barnehagen vil derfor også være de voksne som møter de yngste barna oftest og mest regelmessig utenfor hjemmet. De tilsatte i barnehagen får derfor en svært viktig rolle i barnas liv når det gjelder tilknytning og samspill og det å være en trygg base for barna i forhold til utforsking og sosial læring. Kompetansen hos de ansatte vil bety mye med tanke på barnet sin følelsesmessige, kognitive og sosiale utvikling gjennom å gi omsorg og å skape trygge og gode lærings- og utviklingsmuligheter. Det er derfor viktig for det pedagogiske personale å ha kunnskap om og å oppdage barn som lever i utsatte livssituasjoner. Det å kunne sette i gang tiltak ved behov, vil kunne ha stor betydning for disse barnas framtid. Det blir viktig med kunnskap om hvordan de barnehageansatte kan jobbe for å styrke barnas iboende ressurser. St.meld.6 vektlegger at alle barn fortjener en god start og at trygge barn lærer best (KD, Meld.6 2019-2020). St.meld.6 fremhever også betydningen av at kunnskap om tilrettelegging for å skape et inkluderende miljø for alle og da særlig med vekt på barn med særlige og spesielle behov er viktig og at denne kunnskapen er knyttet tett opp til barna i barnehagen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor det spesialpedagogiske feltet og betydningen av tidlig innsats og forebyggende arbeid i barnehagen
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor  utvalgte områder knyttet til barn i risiko- og utsatte livssituasjoner.
  • kjenner til det spesialpedagogiske feltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet knyttet til barnehagen som forebyggende arena.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barnehagen som forebyggende arena og begrunne sine valg.
  • kan oppdatere sin kunnskap om sentrale metoder for formidling av utvalgte temaer knyttet til barnehagen som forebyggende arena.
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse i arbeid med barn med behov for særskilt støtte og hjelp og kunne justere denne under veiledning.
  • kan finne fram til, vurdere og kunne vise til viktig informasjon og fagstoff og knytte dette opp mot en relevant problemstilling.
  • kan gjennom tilnærminger fra de ulike fagene i fordypningen anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer som kan være til hjelp for barn for å stimulere og støtte barns læring og utvikling.

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om relevante faglige- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til betydningen av tidlig innsats og stimulering i arbeid med barn i utsatte livssituasjoner.
  • kan planlegge og gjennomføre tverrfaglige prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, i tråd med yrkesetiske krav og retningslinjer.
  • kan presentere sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer der alle fagene fra fordypningen inngår.
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdene og delta i diskusjoner for å fremme og å utvikle god praksis innenfor feltet. Studenten skal kunne vise hvordan kunstfagene i tillegg til norsk og pedagogikk kan brukes i forebyggende arbeid med barn.
  • har kjennskap til nytenking og innovasjonsprosesser innenfor det pedagogiske feltet der også bruk av musikk, drama, forming og språkstimulering inngår og hvilken betydning dette kan ha for barns utvikling og læring med særlig fokus på forebygging.

Innhold

Studiet omfatter følgende fag: Spesialpedagogikk/pedagogikk 15.stp., 15 st.p. musikk, drama, forming og norsk.

Denne fordypningen vil gi en grunnleggende ferdighets- og didaktisk innføring i ulike temaer knyttet til barnehagen som forebyggende arena:

  • Betydningen av tidlig tilknytning og samspill, med fokus på de yngste barna.
  • Hvordan styrke barns selvfølelse og sosiale kompetanse.
  • Språk som ferdighet og verktøy for kommunikasjon også for barn med minoritetsbakgrunn.
  • Kunstfag som ressurs i  barnehagens arbeid med mangfald.
  • Kunstfaglige arbeidsformer i møte med barn med særskilte behov.
  • Hvordan støtte og hjelpe barn med ulike funksjonsnedsettelser historikk, lovverk, rammeplan og tiltak.
  • Hvordan støtte og hjelpe barn som opplever omsorgssvikt, sorg og kriser i ulike livssituasjoner
  • Samarbeid med foreldre og ulike hjelpeinstanser.
  • Kunne bruke kartlegging og observasjon for å oppdage og å iverksette tiltak for barn som kan være i risikosonen.
  • Veiledning og kommunikasjon ved bruk av ulike faglige tilnærminger knyttet til fordypningen.
  • Yrkesetiske utfordringer som profesjonsutøvere i møte med barn med særskilte behov.

Arbeids- og undervisningsformer

Gjennom fagseminar, forelesninger, gruppearbeid, observasjoner, praksis veiledning og selvstudium vil studenten få en oversikt og innføring i sentrale temaer og samfunnsmessige problemstillinger knyttet til fordypningen. Studentene vil få kjennskap til relevant og tidsaktuell forsking på feltet, og lære seg å oppdatere aktuell fagkunnskap gjennom søk og kritisk vurdering av kilder innenfor de ulike fagområdene; musikk, drama, forming, norsk og pedagogikk. Studenten skal kunne anvende denne kunnskapen i planlegging, og gjennomføring knyttet opp mot praksis som skal legges frem for klassen.

Emnet har 10 dager i praksis i barnehage eller andre relevante praksissteder, med 100% tilstedeværelse. Fravær må tas igjen.

Arbeidsomfang

Antatt normert arbeidsmengde for student: ca. 800-900 arbeidstimer. Dette omfatter også selvstudium.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent for at muntlig eksamen kan gjennomføres:

  • Obligatorisk tilstedeværelse og deltagelse på alle læringsaktiviteter.
  • Deltaking i diskusjonsforum og framlegg .
  • Innlevering av godkjent problemstilling og litteraturvalg i tilknytning til gruppeeksamen og veiledningssamtaler med skriftlige innleveringer i forkant
  • For å gå opp til muntlig eksamen må kandidaten ha fått bestått karakter på gruppeeksamen.
  • NLA studenter på BL: Profesjonssamtale med fokus på framtidig yrkesrolle. Gjelder ikke eksterne studenter.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

 Godkjent / Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Den avsluttende vurderingen består av tre hovedbestanddeler:

  • En praksisperiode. Vurderingskriteriene tar utgangspunkt i fordypningens læringsutbyttebeskrivelser. Praksis blir vurdert til bestått / ikke bestått.
  • En praktisk gruppeeksamen hvor eksamensgjennomføringen består av å planlegge et tverrfaglig, didaktisk opplegg som tar utgangspunkt i praksisfeltet og presentere deler av dette på eksamensdagen. Hovedvekten i det planlagte opplegget skal være på pedagogikk, og minst ett av de andre fagene i fordypningen skal trekkes inn. Studentene skal i gruppe (1) presentere planen og praktisk vise deler av den, (2) si noe om hvordan dette er tenkt gjennomført i barnehagen, samt (3) gi en vurdering av oppleggets form og innhold. Gruppeeksamen vektes med 50% av avsluttende karakter.
  • En muntlig, individuell eksamen knyttet til oppgaven og læringsutbyttebeskrivelser, vektes med 50 %. Kandidaten får 20 minutter forberedelsestid på eksamensdagen etter utlevering av oppgave.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det gis gradert karakter fra A - F på avsluttende eksamen: muntlig gruppe og muntlig individuell eksamen.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått

Tillatte hjelpemidler

Muntlig gruppeeksamen: Aktuell og relevant faglitteratur både pensum og selvvalgt som er godkjent på høyskolenivå.

Muntlig  individuell eksamen: Ingen hjelpemidler.

Eksamensspråk

Norsk.

Skandinavisk.

Andre språk kan godkjennes etter søknad.

Praksis

Praksis har et omfang på 10 dager og vurderes etter karakterskalaen bestått/ikke bestått.

All deltakelse i praksisopplæringen er obligatorisk, og er en integrert del av studiet og skal være veiledet og vurdert. Praksis er nært knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i emnet. Når det gjelder praksissted, kan studentene komme med ønske, men det må godkjennes av praksisadministrasjonen og emneansvarlig.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Litteratur og faglige ressurser

Book


Spesialpedagogikk
Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, isbn:978-82-02-59205-9,
Kapittel :1-3,7-9,11-13,16-22,24 Totalt 326s. (276 s. ped, kap.12,13 50 s. norsk)

Book


Spesialpedagogikk i barnehagen barnet i fokus
Bente I. Borthne Hvidsten (1968-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 386 sider, [2021], isbn:9788245037234,
Kapittel: 1,2,3,4,7,8,10,15,16,17 (198 s. ped) 11, 12,13,14 ( 80 s. norsk)

Book


Inkludering : perspektiver i barnehagefaglige praksiser
Anne-Lise Arnesen (1943-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Universitetsforl, 302 s., cop. 2017, isbn:978-82-15-02789-0,
Kapittel 1, 2,3,8, 9 (75s. ped.) og 6 (18.s. drama)

Book


Barnehagen som samfunnsinstitusjon
Solveig Østrem (1968-) (redaktør/forfatter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 202 s., 2018, isbn:978-82-02-57045-3,
Kap.2, 3,7,8 (61 s. ped) Kap. 5 ( 18 s. drama) Kap.6 ( 14 s. norsk)

Book


Gode foreldresamtaler om utfordrende temaer
Drugli, May Britt, Onsøien, Ragnhild, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 124 sider, 2022, isbn:978-82-02-69893-5,
(120 s. ped)

Book


Mobbing i barnehage og skole : nye perspektiver
Lund, Ingrid, Helgeland, Anne, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 175 sider, [2020], isbn:9788202681760,
(150 s. ped)

Book


Dørstokkmila : barnehagens vei fra magefølelse til melding
Kari Emilsen (1965-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 235 sider, [2020], isbn:978-82-450-2495-1,
Ped.Kap. 5-7. 40 s.

Book


Barnehagelæreren og barna
Marit Kanstad (1956-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 196 sider, [2022], isbn:9788215050317,
Kap.3 (ped.14 s.)Kap.5, 7 (drama 24 s.), kap.6,8,9 (norsk 49 s.)

Book


Veier til språk : i barnehagen
Sonja Kibsgaard (1951-) (redaktør), Oslo, Universitetsforl, 223 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-02883-5,
Kap. 1,8,12 (norsk 29 s.) kap. 10 (musikk 19.s)

Book


Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid
Natallia Bahdanovich Hanssen (1979-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 252 sider, [2022], isbn:9788215057347,
Kap. 1 ( form. 6 s.) Kap.9,10, 12 (musikk 54s.)

Book


Å skape gjennom forming : tema- og prosjektarbeid i barnehagen
Furness, Karin, Christina Dackéus (fotograf), [Oslo], Cappelen Damm, 264 s., 2018, isbn:978-82-02-56115-4,
Side 43-183 ( 125 s.forming) Side 184-205 ( 18 s.drama)

Book


Inntrykk og uttrykk : estetiske fagområder i barnehagen
Carlsen, Kari, Arne Marius Samuelsen (1940-) (illustratør), [Oslo], Gyldendal, 143 s., 1988, isbn:9788205182035; 8205182035,
Sider 23-41 ( 18 s.forming)

Book


Litteraturarbeid i barnehagen
Syversen, Therese Garshol, Bergen, Fagbokforlaget, 236 sider, 2020, isbn:9788245022506,
Kap.10 ( norsk 29 s.)

Book


Modig som Mitwa : kunstnerisk utfoldelse med barnehagebarn
Schei, Tiri Bergesen, Duus, Adele Lærum, Bergen, Fagbokforl, 207 s., cop. 2016, isbn:978-82-450-1519-5,
Drama s.17-63, 83-130 (103 s.drama).

Article


Å få øye på det tause som blir «sagt»: En estetisk tilnærming til barns uartikulerte perspektiver
Cappelen Damm Akademisk NOASP, 130-146, Internasjonal politikk, 5, 2019-06-01, 130-146,
(16 s. drama)
View online

Book


Deltakelse og interaktivitet i scenekunst for barn
Lise Hovik (1962-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Bergen, Fagbokforl, 222 s., cop. 2017, isbn:978-82-450-2094-6,
s. 167-175 ( 9s. drama)

Article


Iscenesettelse av barnehagens lekemiljø – fra nye erfaringer til eksperimenterende og utforskende praksis
Cappelen Damm Akademisk NOASP, 287-302, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 7, 2021-08-01, 287-302,
(15 s. drama)
View online

Article


Dramalek med fortelling. Om å skape rom for kulturell forståelse og identitet hos barn
Helland Rønningen, Lene, BARN - Forskning om barn og barndom i Norden, 2, 34, 2020-06-05,
Drama s.25-38 (s.14)

Book


Barnehagens friluftsliv
Neegaard, Henrik Rosted, Henrik Rosted Neegaard (1975) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 220 sider, 2022, isbn:978-82-02-76130-1,
Drama kap. 3 ( s.13)

Book


Reggio Emilia atelierkultur og utforskende pedagogikk
Carlsen, Kari, Bergen, Fagbokforlaget, 208 sider, [2021], isbn:9788245023251,
Forming kap 3, 5 ( 50 s.)

Book


Håndbok i barns sorg
Dyregrov, Atle, Lytje, Martin, Bergen, Fagbokforlaget, 179 sider, [2021], isbn:9788245033458,
Ped. kap.1. (14 s.)

Book


Veiledning for barnehagelærere
Birkeland, Åsta, Carson, Nina, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 198 sider, 2022, isbn:978-82-02-70587-9,
Ped. kap.2. 4 og 9.

Book


Barn med stort læringspotensial i barnehagen
Idsøe, Ella Cosmovici, Roy Søbstad (1971-) (illustratør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 121 sider, 2019, isbn:9788202625382,

Book


Sangglede og stemmebruk i barnehagen
Anne Haugland Balsnes (1969-) (redaktør), Oslo, Gyldendal, 278 sider, 2023, isbn:978-82-05-57101-3,
Musikk: Borgen, B. &Ophus, T. Sang med bevegelse. Hvorfor og hvordan? s.79-101. Kulset, N. B. Sangens mange veier til språktilegnelse. s.104-119. Vik, A-L.V.,Thiedmann, M. og Nettum, L.B.Syng med beina, dans med øynene - sangens mulighet for å inkludere alle. s.135-148.

Book


Litteraturarbeid i barnehagen
Syversen, Therese Garshol, Bergen, Fagbokforlaget, 236 sider, 2020, isbn:9788245022506,
kap.15

Book


Muntlig fortelling i barnehagen : en vei til danning, livsmot og literacy
Karsrud, Fridunn Tørå, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 160 s., 2014, isbn:9788202400385,
Kap. 5. Enkel fil fra bok

Book


Reggio Emilia atelierkultur og utforskende pedagogikk
Carlsen, Kari, Bergen, Fagbokforlaget, 208 sider, [2021], isbn:9788245023251,

Book


En Barnehage for alle : spesialpedagogikk i barnehagelærerutdanningen
Palma Sjøvik (1932-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Universitetsforl, 379 s., cop. 2014, isbn:9788215024011,

Book


Barnehagelæreren som inspirator
Granholt, Marit Ranum, Bergen, Fagbokforlaget, 190 sider, 2021, isbn:9788245020380,

Book


Kunstpedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen
Inger-Lisa Møen (1968-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 179 sider, 2019, isbn:978-82-450-2347-3,

Article


Barndom som kilde til motstandsdyktighet
Ilje-Lien, Johanne, Fagbokforlaget, Pedagogikkens ide og oppdrag, 2022,
View online

Book


Barnehagebarn og angst
Flaten, Kirsten, Oslo, Gyldendal, 214 sider, 2019, isbn:978-82-05-52511-5,

Book


Livsmestring og psykisk helse
Drugli, May Britt, Lekhal, Ratib, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 165 s., 2018, isbn:9788202584627,

Book


Sårbare småbarn
Drugli, May Britt, Onsøien, Ragnhild, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 223 sider, [2021], isbn:9788202669058,

Book


Tilvenning og foreldresamarbeid : de yngste i barnehagen
Drugli, May Britt, Lekhal, Ratib; Buøen, Elisabet Solheim, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 134 sider, [2020], isbn:978-82-02-66444-2,

Book


Tidlig innsats i tidlig barndom
Else Johansen Lyngseth (1954-) (redaktør/forfatter av forord), Oslo, Gyldendal, 245 sider, [2022], isbn:9788205553620,

Book


Begavede barn - i barnehagealder
Lie, Branca, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 156 s., 2016, isbn:978-82-02-48724-9,

Book


Begavede barnehagebarns læring : i teori og praksis
Lie, Branca, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 156 s., 2017, isbn:978-82-02-54143-9,

Book


Det stille atferdsproblemet : innagerende atferd i barnehage og skole
Lund, Ingrid, Bergen, Fagbokforl, 158 s., cop. 2012, isbn:9788245012071,

Book


Et helt vanlig barn
Flaten, Kirsten, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 156 s., 2018, isbn:978-82-02-59446-6,

Book


Barnesamtaler : det anerkjennende samværet og samtalens betydning for barn med samspillsvansker
Kinge, Emilie, Oslo, Gyldendal akademisk, 291 s., 2016, isbn:978-82-05-47388-1,

Book


Pedagogisk kvalitet i barnehagen
Marit Alvestad (1957-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 151 sider, [2021], isbn:9788215050294,

Book


Kunstneriske bevegelser i barnehagen de yngstes formgiving, bildeskaping og verksteder
Fønnebø, Bente, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 290 sider, 2022, isbn:978-82-02-75623-9,

Book


Kartlegging av barns språk i tidlig alder
Lyngseth, Else Johansen, Alterskjær, Kirsti Sinkaberg; Andresen, Guri Hauge; Misvær, Nina; Pettersen, Marit; Vik, Nassira Essahli; Zwart-Langner, Jana van der, Oslo, Gyldendal, 231 sider, [2020], isbn:9788205525986,

Book


Det vurderende øyet : observasjon, vurdering og utvikling i undervisning og veiledning
Bjørndal, Cato R.P., Oslo, Gyldendal akademisk, 148 s., 2011, isbn:9788205419421,

Article


Bør «spesialpedagogikk» være et eget felt? Et innenfra-perspektiv
Stine Vik ; Rune Hausstatter, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 362-374, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 2022, 8, 2022-10-01, 362-374,
View online

Book


Spesialpedagogikk og etikk : kollektivt ansvar og individuelle rettigheter
Bengt Persson (1949-) (forfatter), Persson, Bengt; Hausstätter, Rune Sarromaa; Reindal, Solveig Magnus, Kristiansand, Høyskoleforl, 185 s., 2010, isbn:9788276348507,

Book


Flerspråklige barn med språkvansker og utviklingsforstyrrelser : hvordan oppdage språkvanskene og tilrettelegge for flerspråklighet i barnehagen?
Karlsen, Else Jorun, Gjevikhaug, Ann Cathrin, Oslo, Gyldendal, 253 sider, 2020, isbn:9788205524293,

Book


Barn i barnehagen med stort læringspotensial : tilrettelegging for evnerike barn
Gardar, Linda Apalnes, Bergen, Fagbokforlaget, 68 sider, 2022, isbn:9788245038576,

Book


Rytmens pedagogikk : i barnehagen
Berg, Anne, [Oslo], Pedagogisk forum, 127 s., 2018, isbn:978-82-7391-189-6,
Musikk 100 s.

Book


Håndbok i barns sorg
Dyregrov, Atle, Lytje, Martin, Bergen, Fagbokforlaget, 179 sider, [2021], isbn:9788245033458,
Ped. kap. 6 Mestring av tap