4BLKO5AB-E KO5 Samfunn, religion, livssyn og etikk
Alle versjoner:
4BLKO5AB-E (2024—2025)
4BLKO5AB-E (2023—2024)
4BLKO5AB-E (2022—2023)
Emnekode: 4BLKO5AB-E
Emnenavn: KO5 Samfunn, religion, livssyn og etikk
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 20 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
For å begynne i KO 5, må studenten ha bestått avsluttende vurdering fra kunnskapsområdet i første studieår; KO 1 og KO 2.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
Innledning
Formålet med kunnskapsområdet SRLE er å gi studentene nødvendig innsikt i samfunnsfag, historie, religion, livssyn, etikk og filosofi slik at de kan bruke denne kunnskapen i møte med alle aldersgruppene i barnehagen, foresatte og samfunnet for øvrig. Kunnskapsområdet legger også vekt på å utdype studentenes forståelse for barnehagens mandat og rolle i samfunnet. Kunnskapsområdet organiseres under fire hovedemner (se nedenfor). Kjennskap til sentrale begrep og refleksjon rundt disse begrepene og barnehagens verdigrunnlag og innhold står sentralt under forventet læringsutbytte og organisering, undervisning, praksis, arbeidskrav underveis og sluttvurdering reflekterer dette. Under dette kunnskapsområdet skal studentene også fortsette arbeidet med pedagogisk credo som ble påbegynt under BULL. Studentene skal etter å ha fullført dette kunnskapsområdet kunne omsette den teoretiske kunnskapen til praktiske ferdigheter i barnehagen.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om kristen tro og kulturarv, om de øvrige verdensreligionene, andre livssyn og filosofi samt etisk teori, grunnlagstenkning og etisk veiledning
- har kunnskap om barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn samt kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter
- har kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet samt har kunnskap om barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og fremtidig perspektiv
- har kunnskap om barns reaksjoner og voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner samt kunnskap om hvordan man kan støtte barn og samarbeide med andre hjelpeinstanser
- har kunnskap om foreldremandatet, barns rettigheter, internasjonale konvensjoner, samt lover og forskrifter som regulerer barnehagedriften og annet arbeid knyttet til barn
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid
FERDIGHETER
Studenten
- kan begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse
- kan formidle kulturens fortellinger og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager
- kan samtale med barn om etiske religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
- kan stimulere til demokratiforståelse ved å utøve demokratiet i praksis
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan møte etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over etiske spørsmål og begrunne sine handlingsvalg
- har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
- kan samarbeide med barns foresatte
- kan samarbeide med og lede barn og personale med ulik bakgrunn og gi etisk veiledning
- har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis
Innhold
Kunnskapsområdet består av følgende hovedemner:
Det flerkulturelle samfunnet: tilnærminger til mangfold, kulturens fortellinger, samisk kultur, religion og livssyn, kristen tro og kulturarv, foreldresamarbeid
Barn og oppvekst – før og nå: barnet i historien, familien i endring, velferdsstatens utvikling, pedagogikkens og barnehagens historie, høytidsmarkeringer og merkedager
Barnet og fellesskapet: oppdragelse/barnehagens samfunnsmandat, sosial ulikhet, sosialisering og tilegning av verdier i barnehagen, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, og arbeid med barn i vanskelige livssituasjoner
Rett og galt i barnehagen: livssyn og etikk, filosofi, menneskerettigheter og demokratiforståelse, ledelse av barn og pedagogisk personale med ulik bakgrunn
Under disse fire hovedemnene dekkes kunnskaps-, ferdighets- og kompetansemålene som er beskrevet ovenfor. Hvert hovedemne vil bestå av undervisningsopplegg som omhandler de forskjellige undertemaene. Sluttvurderingen vil prøve studentene i alle fire hovedemnene.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og individuelt arbeid. Undervisningsplanen vil angi nærmere arbeidsformer og læringsstrategier. Undervisningen vil ta sikte på både å styrke studentenes analytiske evner og å være praksisnær, med problembasert læring (PBL) som en av flere arbeidsformer. Studentene vil få mulighet til å evaluere kunnskapsområdet ved slutten av semesteret.
Arbeidsomfang
Ca. 600 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav skal bedømmes til godkjent/ikke godkjent og må være godkjente før studenten kan framstille seg for avsluttende vurdering:
- Kortsvarsoppgaver: undervisningsplanen vil gi informasjon om omfang og utforming av disse oppgavene
- Fagtekster/langsvarsoppgaver: undervisningsplanen vil gi informasjon om omfang og utforming av disse oppgavene
- Pedagogisk credo: studentene skal videreføre arbeidet som ble startet under BULL. Undervisningsplanen vil gi informasjon om omfang og utforming av pedagogisk credo.
- Alle læringsaktiviteter er obligatoriske.
Det er viktig at underveisvurderingen fokuserer på begrep og temaer som er sentrale under forventet læringsutbytte, reflekterer de arbeidsmåtene studentene møter på eksamen og forbereder studentene på rollen som barnehagelærer. Et mål med både den avsluttende vurderingen og underveisvurderingen er at studentene kan omsette kunnskapen de har ervervet til praktiske ferdigheter og kompetanse.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Den avsluttende vurderingen består av to hovedbestanddeler:
- En praksisperiode. Vurderingskriteriene tar utgangspunkt i kunnskapsområdets læringsutbyttebeskrivelser. Praksis blir vurdert til bestått / ikke bestått.
- En 5 timers skriftlig, individuell skoleeksamen bestående av:
Del A: Kortsvarsdel, som prøver kandidatenes forståelse av sentrale emner fra forventet læringsutbytte.
Del B: Langsvarsdel, som kan ta utgangspunkt enten i et case eller et sentralt kunnskapsområde fra hovedemnene og prøver kandidatenes evne til å relatere sentrale begrep og perspektiver til praksis i barnehagen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Ved bedømmelse av skriftlig, individuell eksamen benyttes graderte karakterer etter en skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.
Praksis vurderes til bestått / ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Rammeplan for barnehagen
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
20 dager.
I dette kunnskapsområdet vil praksis ha fokus på pedagogisk ledelse, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser, samt samarbeid med foresatte og eksterne instanser. I SRLE kan studentene få tre praksisalternativ: Utenlandspraksis, barnehageovertakelse og utviklingsarbeid. Det vil være egne tildelingsregler for studenter som søker utenlandspraksis og praksis som barnehageovertakelse. Utenlandspraksis: studentene får et videre perspektiv på norske barnehager, og gir dem et bedre grunnlag for å møte barn fra ulike kulturer og ulike religioner i et flerkulturelt samfunn. Barnehageovertakelse: Grupper av studenter overtar ansvaret for en base/avdeling i 5 av 20 dagers praksis. Alternativt vil være en individuell overtakelsesvariant der hver student overtar pedagogisk lederansvar på en base/avdeling i 5 av 20 dagers praksis. (Sistnevnte overtakelsespraksis vil da gjelde alle studenter som ikke har utenlandspraksis). Utviklingsarbeid: gjennomføres i en barnehage der studentene får innblikk i mangfoldet i barnehagen og barnehagens samarbeid med eksterne hjelpeinstanser. Omfanget av praksis er 20 dager.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Book
Små mennesker - stort mangfold: Religioner og livssyn i barnehagen
Eidhamar, Levi Geir, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 137, 2019, isbn:9788202627140,
Kap. 2-9
Article
Rom for ulike religioner og livssyn i barnehagen
Fellah, Laila, Oslo, Kirkelig Pedagogisk Senter (IKO), Prismet, 1, 65, 2014, 53-58,
View online
Book
Filosofi og etikk i barnehagen
Olsholt, Øyvind, Schjelderup, Ariane, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 84, 2018, isbn:978-82-02-59563-0,
Kap. 2-3
Book Chapter
Etikk i et verdimessig ingenmannsland?
Sagberg, Sturla, Sturla Sagberg (1951-) (redaktør), Etikk i et verdimessig ingenmannsland?, Bergen, Fagbokforl, 229 sider, cop. 2017, 91-122, isbn:9788245019339,
Book
Kristen arv og tradisjon i barnehagen
Sødal, Helje Kringlebotn, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 238, 2018, isbn:978-82-02-58489-4,
Kap. 1-2 og 4-8
Book
Høytidsmarkering i barnehagen
Winje, Geir, Kristiansand, Høyskoleforlaget, 6, 2010, isbn:8276348564,
Kap. 6
View online
Book Chapter
Samiske perspektiver i en barnehages hverdagsliv
Anne Myrstad (1965-) (forfatter), Samiske perspektiver i en barnehages hverdagsliv, Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 2021, 202-214, isbn:9788202651510,
Book Chapter
Innledning
Blom, Kari, Blom, Kari, Innledning, Bergen, Fagbokforl, kap 1. 10 s., cop. 2004, 9-18, isbn:8245000698,
Book Chapter
Eksempler på praktisk arbeid med fagområdet
Horrigmo, K. J., Horrigmo, Kirsten Johansen, Eksempler på praktisk arbeid med fagområdet, Bergen, Fagbokforl, 180 s., cop. 2014, 149-168, isbn:9788245006186,
View online
Book
Samfunnsfag for barnehagelærere
Kasin, Olav, Bergflødt, Sigurd, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 174, [2020], isbn:9788202686505,
Kap. 1,2 og 4 Bokform - må kjøpes/lånes
Book Chapter
Nærmiljø og samfunn- stedsforståelse og tilhørighet
Kirsten Johansen Horrigmo (1956-) (forfatter), Nærmiljø og samfunn- stedsforståelse og tilhørighet, Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 2021, 54-77, isbn:9788202651510,
Book
En bok om oppvekst : samfunnsfag for barnehagelærere
Larsen, Ann Kristin, Slåtten, Mette Vaagan, Bergen, Fagbokforlaget, 222, 2019, isbn:9788245032819,
Bokform - må kjøpes/lånes Kap. 2-5, 7-12 og 16-19
Book
Nærmiljø og samfunn i barnehagen
Moen, Kari Hoås, Oslo, Universitetsforl, 29, 2011, isbn:9788215017068,
Kap. 3 (s.53-72) og deler av kap 7 (s.149-157)
Book Chapter
Å bebo verden ved å bevege seg gjennom den
Myrstad, Anne, Myrstad, Anne; Sverdrup, Toril; Helgesen, May Britt (red.), Å bebo verden ved å bevege seg gjennom den, Bergen, Fagbokforl, 206 s., 2018, 29-44, isbn:978-82-450-2216-2,
Article
Personalets beskrivelser av medvirkning fortolket fra et fellesskapsperspektiv
Ree, Marianne, Trondheim, Norway :, Norsk senter for barneforskning, Barn, 2, 38, 2020, 75-87,
View online
Article
Hallmarks of participation - children's conceptions of how to get access to communities in Norwegian Early Childhood Education and Care (ECEC)
Ree, Marianne ; Alvestad, Marit ; Johansson, Eva, Abingdon, Routledge, 200-215, International journal of early years education, 2, 27, 2019-04-03, 200-215,
View online
Book
Barndomshistorie
Schrumpf, Ellen, Oslo, Samlaget, 19, cop. 2007, isbn:9788234000256,
Kapitler 1 og 6
Book Chapter
Barnehagebarns opplevelser av nærmiljøet gjennom bruk av kart
Øverås, Steinar, Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (red.), Kari Anne Jørgensen-Vittersø (1959-) (redaktør), Barnehagebarns opplevelser av nærmiljøet gjennom bruk av kart, Oslo, Universitetsforlaget, 314 sider, 2021, 25-40, isbn:9788215040936,
Book
Barnas barnehage 2 Barn i utvikling
Oslo, Gyldendal akademisk, 49, 2, 2010, isbn:9788205399730,
Kap. 8 og 10 (s. 195-228 og 256-272)
Book
Barnevern i barnehage og skole: Møte mellom barn, foreldre og profesjoner
Eriksen, Evelyn, Germeten, Sidsel, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 60, 2012, isbn:978-82-02-36861-6,
Kap 3-4
Book
Foreldresamarbeid : barnehagen i et mangfoldig samfunn
Glaser, Vibeke, Oslo, Universitetsforlaget, 33, 2023, isbn:9788215020945,
Kap. 8 og 10
Book Chapter
Relasjonelle vansker: Hvordan kan du som barnehagelærer fremme barns relasjonskompetanse?
Hvidsten, Bente I. Borthne, Relasjonelle vansker: Hvordan kan du som barnehagelærer fremme barns relasjonskompetanse?, Oslo, Fagbokforl., S. 137-150, 2014, 137-150, isbn:9788245012200,
Book Chapter
Samarbeid med Barnevernet og det øvrige hjelpeapparatet
Killèn, K., Killén, Kari, Samarbeid med Barnevernet og det øvrige hjelpeapparatet, Oslo, Kommuneforl, 251 s., 2017, 175-184, isbn:978-82-446-2339-1,
Book Chapter
Barn som lever med omsorgssvikt, vold eller seksuelle overgrep
Nordhaug, I., Nina Carson (1950-) (forfatter), Carson, Nina, Barn som lever med omsorgssvikt, vold eller seksuelle overgrep, Oslo; Oslo, Fagbokforl; Fagbokforlaget, 353 sider, 2014; 2014, 79-94, isbn:978-82-450-1220-0,
Book Chapter
Barns og kvinners rettsvern
Øia, T. & Fauske, Øia, Tormod, Fauske, Halvor, Barns og kvinners rettsvern, Oslo, Abstrakt, 356 s., 2010, 81-86, isbn:9788279352921,
Book
Rammeplan for barnehagen innhold og oppgaver : fastsatt av Kunnskapsdepartementet 24. april 2017 med hjemmel i lov 17. juni 2005 nr. 64 om barnehager (barnehageloven) § 2 syvende ledd
Bergen, Fagbokforlaget, 41 sider, [2021], isbn:9788245037821,
View online
Website
Støttemateriell til rammeplan for barnehagen
Kunnskapsdepartementet,
View online
Book
Barnehageloven og forskrifter : med forarbeider og tolkninger
Norge, Jens Kristian Jebsen (1976-) (redaktør/forfatter av forord), [Oslo], Pedlex, 263 s., 2018, isbn:978-82-8372-079-2,
View online