4MGL1KRLE101 Kristendom, religion, livssyn og etikk 1 1-7
Alle versjoner:
4MGL1KRLE101 (2025—2026)
4MGL1KRLE101 (2024—2025)
4MGL1KRLE101 (2022—2023)
4MGL1KRLE101 (2021—2022)
4MGL1KRLE101 (2020—2021)
4MGL1KRLE101 (2019—2020)
Emnekode: 4MGL1KRLE101
Emnenavn: Kristendom, religion, livssyn og etikk 1 1-7
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 30 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Se programplan
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt relevant emne i GLU 1 -7. Obligatorisk emne for studenter som skal ta master i KRLE i grunnskoleærerutdanningen.
Innledning
Som framtidige KRLE-lærere skal studentene selv arbeide utforskende og kreativt med faget og med det oppnå kompetanse i å undervise og lede læringsprosesser i faget i grunnskolens 1.-7. trinn. Evne til å forstå religiøse og livssyn/ideologiske tekster og uttrykk, deres interne mangfold i samtid og fortid utvikles gjennom øvelse i å analysere og kritisk tolke kilder knyttet til religioner og livssyn/ideologier. Evne til å ta etisk ansvar og engasjement oppnås gjennom møter med medmennesker og erfaring med aktivt arbeid for å bedre andres livsvilkår og ivareta felles interesser. Filosofisk tenkning utvikles gjennom øvelse i å analysere, ta stilling til og prøve ut argumentasjon knyttet til klassiske filosofiske spørsmål og aktuelle utfordringer.
Det norske samfunnet er pluralistisk, og kunnskap om ulike religioner, livssyn og verdisyn, sekularisering, migrasjon og globalisering står derfor sentralt i faget. Kristendommen har i særlig grad preget norsk kultur og har derfor fått stor plass.
Lærerutdanningsfaget KRLE er et danningsfag og legger et særskilt grunnlag for arbeidet med skolens verdigrunnlag og samfunnsoppdrag. Faget inneholder fagemnene fagdidaktikk, kristendomskunnskap, religions- og livssynskunnskap, etikk og filosofi.
KRLE-lærere skal legge til rette for engasjerende KRLE-undervisning i tråd med relevant forskning og grunnskolefagets læreplan. KRLE-lærere må kunne analysere elevers KRLE-faglige utvikling og være gode veiledere og samtalepartnere i religiøse, livssynsmessige, etiske og filosofiske spørsmål. De må kunne velge ut fagstoff og oppgaver som fremmer alle elevers kompetanse og nysgjerrighet på dette området. KRLE-lærere må ha et bevisst forhold til egne muntlige ferdigheter som forteller, saksformidler og samtalepartner.
KRLE-studenten skal utvikle en vurderings- og handlingskompetanse for møtet med elever på 1.-7. trinn. Begynneropplæring, kjerneelementer, tverrfaglige tema, vurdering, tilpasset opplæring og grunnleggendeferdigheter står sentralt.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om grunnskolens læreplan i faget og utviklingen av religions- og livssynsfaget i Norge
- har kunnskap om begynneropplæring i KRLE, didaktiske utfordringer som er spesielle for faget og om ulike didaktiske tilnærminger og forskningstradisjoner i skolefaget og studiefaget
- har kunnskap om Bibelen og andre tekster og fortellinger som grunnlag for kristendommens lære, høytider, praksis, etikk, estetikk og mangfold
- har kunnskap om og kjenner til bruken av tekster i skolen av andre religioners og livssyns tekster, fortellinger, høytider, lære, praksiser, etikk, estetikk og mangfold
- har kunnskap om kristendommens historie og om et utvalg kristne kirkesamfunn
- har kunnskap om antikkens filosofihistorie
- har kunnskap om grunnlagsetikk og grunnlagsetikkens rolle som bakgrunn for å forstå etiske og moralske problemstillinger
- har kunnskap om samenes og andre urfolks religions- og livssynstradisjoner
FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere KRLE-undervisning og læremidler i faget som grunnlag for elevrettet vurdering som virker utviklende for alle elevene
- kan bruke varierte arbeidsmåter som integrerer begynneropplæring, tilpasset de yngste elevene og de grunnleggende ferdighetene, med særlig vekt på muntlige ferdigheter
- kan bruke grunnlagsetikk på emner fra profesjonsetikken og på elevorientert områdeetikk
- kan identifisere og håndtere utfordringer knyttet til hvordan elevene møter livssynsmangfold og etisk mangfold
- kan lede filosofiske samtaler som samler elevgrupper i utforskende fellesskap
- kan samarbeide med elever, foreldre og foresatte og andre aktører i lokalmiljøet
- kan tilrettelegge for estetiske læringsprosesser, med vekt på fortelling
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan drøfte hva religion og livssyn kan ha å si for den enkelte og for samfunnet
- har grunngitte synspunkt på hva det innebærer å være KRLE-lærer
- kan gjøre rede for og ta stilling til etiske spørsmål som gjelder skolen og elevene
- kan reflektere kritisk over skolefaget og videreformidle forskning om barn, religion og livssyn
Innhold
Studiet i KRLE 1 inneholder fagemnene kristendom, religioner, livssyn, filosofi og etikk og fagdidaktikk. Det holder tett kontakt med grunnskolefaget og forholder seg til dets fagområder i omtrent samme vekting som vi finner der. Kristendommen skal således ha størst plass.
I tråd med skolefaget legger studiefaget opp til en systematisk, aktuell og praktisk tilnærming til fagemnene. I KRLE skal i studenten lære å arbeide med en grunnleggende fagdidaktisk tilnærming i forhold til alle tema i faget hva angår stoff, arbeidsmåter og begrunnelse for valg av disse. Det blir særlig lagt vekt på religionenes fortellinger, høytider, etikk, estetikk og ulike former for religions- og livssynsutøvelse. I etikk er elevorientert områdeetikk prioritert, i filosofi blir eldre filosofihistorie vektet mest.
I praksisarbeidet skal studenten spesielt arbeide med evaluering av digitale ressurser og andre læremidler, begynneropplæring og samarbeid hjem-skole.
Studentene skal kjenne til sentral forskning i fagemnene, særlig om de yngste barnas utvikling når det gjelder religion, livssyn og etikk og om de kulturelle forholdene som elevene vokser opp i. Arbeidet med grunnleggende ferdigheter er hovedsakelig knyttet til utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter med vekt på arbeidet med fortellingsstoffet.
Arbeids- og undervisningsformer
- Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, seminarer og gruppeaktivitet med studentframlegg, lokale ekskursjoner og selvstudium.
- Studentene anbefales å opprette kollokviegrupper.
Studenter som ikke har anledning til å delta på lokale ekskursjoner leverer i stedet skriftlig arbeidskrav knyttet til tilsvarende læringsutbyttebeskrivelsen som ekskursjonen er rettet mot.
Arbeidsomfang
Arbeidsmengde for student på ett semesters arbeid: ca. 900 timer. Dette omfatter også selvstudium
Arbeidskrav
Arbeidskrav skal bidra til at læringsutbyttet oppnås. Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres. Én av tekstene må leveres på sidemål.
- Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen
- En kortprøve
- Praksisoppgave eller fagdidaktisk tekst (1000 ord +/- 10%)
- Ett seminarinnlegg/framføring (à 10-15 minutter)
- En gruppeoppgave
- En fagtekst med selvvalgt problemstilling som godkjennes av faglærer (1000 ord +/- 10%)
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold, omfang og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Muntlig eksamen med to deler. Første del er en forberedt presentasjon, andre del er en trekkoppgave. Tidsramme 30 minutter.
Karakteren på eksamen fastsettes på bakgrunn av kandidatens besvarelse som helhet. Begge delene av eksamen må bestås for at eksamen skal være bestått.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F erikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Ingen
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
For studenter i grunnskolelærerutdanningen - se Plan for praksisstudiet i grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7.
For studenter i årsstudiet - se studieplanen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen. I tillegg kan emneansvarlig gjennomføre mindre evalueringer. Studentene kan gi tilbakemelding på emnet i forbindelse med undervisning og til emneansvarlig.
Andre bestemmelser
I forbindelse med lokale ekskursjoner forventes det at studenter dekker egen transport eller er med på å dekke fellestransport.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Book
Innføring i KRLE-didaktikk : undervisning i religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn
Kåre Fuglseth (1959-) (redaktør), [Oslo], IKO-Forlaget, 288 sider, [2021], isbn:9788282494786,
View online
Book
101 måter å fremme muntlige ferdigheter på : om muntlig kompetanse og muntlighetsdidaktikk
Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Bergen, Fagbokforl, for KRLE 1: 230 sider, cop. 2016, isbn:978-82-450-1799-1,
View online
Book Chapter
Med barna i trappene: Jødisk gudstjeneste på Oslo-måten
Haaland, Gunnar, Cora Alexa Døving (1966-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Med barna i trappene: Jødisk gudstjeneste på Oslo-måten, Oslo, Universitetsforlaget, 338 sider, [2022]; © 2022, 225-246, isbn:978-82-15-06444-4,
Book Chapter
Jødedom
Haaland, Gunnar, Frøydis Eriksen (1976-) (forfatter), Jødedom, Oslo, Cappelen Damm, 2022, 54-95, isbn:9788202689803,
View online
Book
Islam : tradisjon, tilhørighet og praksis
Bøe, Marianne Hafnor, Farstad, Mona Helen, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 249 sider, 2023, isbn:9788202725983,
Book
Hinduismen og buddhismen
Jacobsen, Knut A., Thelle, Notto R., Kristiansand, Høyskoleforl, 362 s., 1999, isbn:978-82-7634-148-5; 82-7634-148-9,
Book
Verdensreligioner i Norge
Knut A. Jacobsen (1956-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Vogt, Kari; Rian, Dagfinn, Oslo, Universitetsforl, anbefalt for KRLE 1: 29 sider, cop. 2018, isbn:978-82-15-02846-0,
Rian, D. (2018). Jødedommen i Norge (s. 212–216) 4 sider. Vogt, K. (2018). Islam i Norge (s. 142–150) 7 sider. Jacobsen, K. A. (2018). Hinduisme i Norge (s. 105–118), 10 sider. Jacobsen, K. A. (2018). Buddhismen i Norge (s. 48–50 og s. 69–74) 8 sider.
View online
Book
Religion i praksis
Horsfjord, Vebjørn L., Oslo, Universitetsforl, for KRLE 1: 136 sider, cop. 2017, isbn:978-82-15-02936-8,
Side 13-120; s. 159-182; s. 199-205
View online
Book Chapter
Samisk religion i Norge
Pollan, Brita, Brita Pollan (1939-) (medarb.), Samisk religion i Norge, Oslo, Universitetsforl, 581 s., cop. 2005, 414-456, isbn:8215003346,
Book Chapter
Førsokratisk filosofi, sofistene, Sokrates, Platon og Aristoteles
Skirbekk, Gunnar, Rasmus Slaattelid (1964-) (medarb.), Førsokratisk filosofi, sofistene, Sokrates, Platon og Aristoteles, Oslo, Universitetsforl, 520 s., 2007, 19-94, isbn:978-82-15-01004-5,
View online
Book Chapter
Filosofi (del I), Etikk (del II) og Livssyn (del III)
Brøntveit, Erik, Duesund, Knut, Filosofi (del I), Etikk (del II) og Livssyn (del III), Bergen, Fagbokforl, 147 s., 2010, 11-319, isbn:9788245009798,
View online
Book
Bibelen : Den heilage skrifta : Det gamle og Det nye testamentet
Det Norske bibelselskap, [Oslo], Bibelselskapet, for KRLE 1: 180 sider, 2011, isbn:9788254107942; 9788254107959; 9788254107966; 9788254107973; 9788254107980; 9788254107997; 9788254108000; 9788254108123; 9788254108130; 9788254108147; 9788254108215,
Frå GT: 1. Mosebok kap.1-11; kap. 12-13; kap.14 vers 17 til kap. 22 vers 19; kap.37; kap. 39-48; 2. Mosebok kap.1-14; kap.19-20 2. Samuel 11-12 1. Kongebok kap.3; kap.11 vers 26 til kap.13 vers 10. 2. Kongebok kap.17,1-23. Salme 1; Salme 2; Salme 8; Salme 22; Salme 51; Salme 104; Salme 110. Jesaja kap. 52, vers 13 til kap.53 vers 12. Amos kap.7-9. Jona kap.1-4. Frå NT: Matteusevangeliet kap. 1-7. Lukasevangeliet 1-10. kap.15-24. Johannesevangeliet kap. 1-11; kap. 18-21. Apostelgjerningene kap.1-15. Romerbrevet kap. 1-8. 1. Korinterbrev kap.13-15. Galaterbrevet kap.1-6. Hebreerbrevet kap. 1-3. Johannes' åpenbaring kap.1-3.
Book
Bibelen : Den hellige skrift : Det gamle og Det nye testamentet
Det Norske bibelselskap, [Oslo], Bibelselskapet, for KRLE 1: 180 sider, 2011, isbn:9788254107874; 9788254107881; 9788254107898; 9788254107904; 9788254107911; 9788254107928; 9788254107935; 9788254108093; 9788254108109; 9788254108116; 9788254108208,
Fra GT: 1. Mosebok kap.1-11; kap. 12-13; kap.14 vers 17 til kap. 22 vers 19; kap.37; kap. 39-48; 2. Mosebok kap.1-14; kap.19-20 2. Samuel 11-12 1. Kongebok kap.3; kap.11 vers 26 til kap.13 vers 10. 2. Kongebok kap.17,1-23. Salme 1; Salme 2; Salme 8; Salme 22; Salme 51; Salme 104; Salme 110. Jesaja kap. 52, vers 13 til kap.53 vers 12. Amos kap.7-9. Jona kap.1-4. Fra NT: Matteusevangeliet kap. 1-7. Lukasevangeliet 1-10. kap.15-24. Johannesevangeliet kap. 1-11; kap. 18-21. Apostelgjerningene kap.1-15. Romerbrevet kap. 1-8. 1. Korinterbrev kap.13-15. Galaterbrevet kap.1-6. Hebreerbrevet kap. 1-3. Johannes' åpenbaring kap.1-3.
View online
Book
Bibelen
Sandnes, Karl Olav, Kristiansand, Høyskoleforl, for KRLE 1: 255 sider, 1, 2009, isbn:9788276347838,
View online
Book
Kristendommen 2 Tro og tradisjon
Kristiansand, Høyskoleforl, for KRLE 1: 330 sider, 2, 2009, isbn:9788276347821,
View online