4MGL1NO103 Norsk 1, modul 3 1-7, Språk og skriveopplæring
Alle versjoner:
4MGL1NO103 (2025—2026)
4MGL1NO103 (2024—2025)
4MGL1NO103 (2023—2024)
4MGL1NO103 (2022—2023)
4MGL1NO103 (2021—2022)
4MGL1NO103 (2020—2021)
Emnekode: 4MGL1NO103
Emnenavn: Norsk 1, modul 3 1-7, Språk og skriveopplæring
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Se programplan.
Anbefalte forkunnskaper
Litteratur og leseopplæring,Norsk 1, Inn i skrift og språk Norsk 1.
Relevans i studieprogrammet
Emnet er en obligatorisk del av grunnskolelærerutdanningen 1 -7.
Innledning
Emnet Språk og skriveopplæring har et særlig fokus på språket som system og språket i bruk og den videre skriveopplæringen.
Læringsutbytte
Ved NLA Høgskolen går Norsk 1, 1 -7 (30 sp) over tre år á 10 studiepoeng. Læringsutbyttebeskrivelsene slik de er formulert i Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning 1. -7. trinn gjelder derfor etter endt studium tredje studieår. Noen av punktene vil vektlegges alle tre år, mens andre punkt vil ha hovedfokus i de ulike emnene i Norsk 1. Etter fullført emne Språk og skriveopplæring har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om språket som system
- har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon
- har kunnskap om ulike tilnærminger til den videre skriveopplæringen på barnetrinnet
- har kunnskap om språket i bruk og språklig variasjon og norm
- har kunnskap om sammenhengen mellom språk og identitet
- har kunnskap om norsk som andrespråk i den videre språk - og skriveopplæringen på barnetrinnet
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for språklige emner og flerspråklighet i norskfaget på 1. -7. trinn
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om den videre språk- og språkutviklingen på barnetrinnet
- kan gjøre greie for valg som skal fremme videre muntlig og skriftlig språkutvikling for alle elever
- kan bruke språk og tekstkunnskap i analyse og vurdering av muntlige, skriftlige og multimodale elevtekster og gi elever tilpasset læringsfremmende respons
- kan legge til rette for tilpasset opplæring for en sammensatt elevgruppe
- kan oppdage språk- og skrivevansker
- kan vurdere relevante norskfaglige læremidler med tanke på ulike elevers læring
- mestrer skriftlig bokmål og nynorsk og kan undervise elever i begge målformer
- kan skrive akademiske fagtekster og delta i faglige samtaler knyttet til barnskolelærerpraksis i relevante fora
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for at elevene videreutvikler grunnleggende språkferdigheter
- kan planlegge og gjennomføre norskundervisning innenfor språk- og skriveutvikling for elever med ulik bakgrunn i barneskolen og kan reflektere over egne valg og praksis som norsklærer
- kjenner til norskfagets historie og egenart som språk -, kultur- og litteraturfag
- kan reflektere over valg av metode og aktuell vitenskapsteori i norskfaglig forskings- og utviklingsarbeid
Innhold
Emnet Språk og skriveopplæring vil særlig vektlegge språket som system, språket i bruk og den videre skriveopplæringen. Studentene vil arbeide med å utvide egen kunnskap om språk, skriveundervisning og flerspråklighet, og bruke og reflektere over denne kunnskapen i møte med andre fag og i praksisfeltet. Norskfaget vil kunne samarbeide med andre fag der dette er naturlig.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminar med aktiv studentdeltakelse, gruppeseminar, barneskolepraksis, selvstudium
Studentene bør organisere samarbeid også utenfor obligatorisk undervisning, f.eks. kollokviegrupper.
Arbeidsomfang
300 timer inkludert selvstudium.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres:
- ett skriftlig arbeid med lærerveiledning (individuelt)
- breddetest
- deltakelse i gruppediskusjon
- ett seminarinnlegg med skriftlig innlevering
- en skriftlig oppgave knyttet til praksis eller en skriftlig didaktisk oppgave
- det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Både skriftlige og muntlige arbeidskrav blir vurdert til: Godkjent/Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Skriftlig skoleeksamen, individuell, 5 timer. Målform vil bli oppgitt ved semesterstart.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det gis gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Læreplan for Kunnskapsløftet.
Bokmåls- og nynorskordbok (nettordbøker fra ordbøkene.no (ordbokene.no) ).
Eksamensspråk
Norsk (målform blir oppgitt ved semesterstart).
Progresjonskrav
Emnet må være bestått for å kunne fortsette på Norsk 2.
Praksis
Se egen praksisplan.
Evaluering av emnet
Emneevalueringer blir gjort i samsvar med kvalitetssystemet for NLA Høgskolen. I tillegg kan emneansvarlig gjennomføre mindre evalueringer. Studentene kan gi tilbakemelding på emnet i forbindelse med undervisning og til emneansvarlig.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Litteratur og faglige ressurser
Book
Elevens tekst. Et utgangspunkt for skriveopplæring
Skjelbred, Dagrun, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 195 sider, [2021], isbn:9788202687410, Book Chapter
Semantikk
Theil, R., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Semantikk, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 57-100, isbn:978-82-450-3430-1,
Kap. 2 Book Chapter
Morfologi
Budal, I.B., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Morfologi, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 101-136, isbn:978-82-450-3430-1,
Kap. 3 Book Chapter
Syntaks
Thorvaldsen, B.Ø., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Syntaks, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 137-172, isbn:978-82-450-3430-1,
Kap. 4 Book Chapter
Grammatikk i klasserommet - didaktiske muligheter
Tonne, I., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Grammatikk i klasserommet - didaktiske muligheter, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 173-190, isbn:978-82-450-3430-1,
kap. 5 Book Chapter
Tekststruktur og tekstsamanheng
Budal, I.B., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Tekststruktur og tekstsamanheng, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 227-254, isbn:978-82-450-3430-1,
Kap. 7 Book Chapter
kap. 1
Penne, Sylvi, Hertzberg, Frøydis; Solem, Marit Skarbø, kap. 1, Oslo, Universitetsforlaget, [2020]; © 2020, 15-21, isbn:9788215035048,
Lesetekstane frå boka er s. 15-21 og s. 39-132 (100 s.) Book Chapter
Kap. 3-10
Penne, Sylvi; Hertzberg, Frøydis; Solem, Marit Skarbø, Hertzberg, Frøydis; Solem, Marit Skarbø, Kap. 3-10, Oslo, Universitetsforlaget, 167 sider, [2020]; © 2020, 39-125, isbn:9788215035048,
Lesetekstane frå boka er s. 15-21 og s. 39-125 (92 s.) Book Chapter
Å skape digitale og sammensatte tekster
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn, Å skape digitale og sammensatte tekster, Oslo, Universitetsforl, 246 s., cop. 2016, 91-115, isbn:978-82-15-02186-7,
1. utg. fra 2016 kan brukast, nokre mindre endringar er knytte til LK20 Book Chapter
Skriveopplæring med vekt på prosess og produkt
Dysthe, O.; Kverndokken, K., Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Skriveopplæring med vekt på prosess og produkt, Bergen, Fagbokforl; Landslaget for norskundervisning, 362 s., nr. 199, 2023, 60-90, isbn:9788245015775, Book Chapter
Den andre skriveopplæringen
Bakke, J.O., A. Bueie & K. Kverndokken, Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Den andre skriveopplæringen, Oslo, Universitetsforlaget, 325 sider, [2021], 173-203, isbn:9788215035017, Book Chapter
Rettskriving og rettskrivingsutvikling.
Jansson, B.K. & H. Traavik, Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Rettskriving og rettskrivingsutvikling., Oslo, Universitetsforlaget, 341 sider, [2021], 261-274, isbn:9788215035024,
Teksten finst også som kap. 8 i Norskboka 2, 1. utg. (2014) Book Chapter
Lese- og skrivevansker (kap.14)
Andreassen, R.; Jansson, B.K., Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Lese- og skrivevansker (kap.14), Oslo, Universitetsforlaget, 341 sider, [2021], 291-322, isbn:9788215035024, Book Chapter
Språkvansker
Helland, Turid, Språkvansker, Bergen, Fagbokforlaget, 343 sider, 2019, 59-82, isbn:9788245028034, Book Chapter
Tiltak og rettigheter
Helland, Turid, Tiltak og rettigheter, Bergen, Fagbokforlaget, 343 sider, 2019, 292-318, isbn:9788245028034, Book Chapter
2. Andrespråkslæring
Monsen, M. ; Randen, G. T., Monsen, Marte; Randen, Gunhild Tveita, Randen, Gunhild Tveit, 2. Andrespråkslæring, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 156 sider, 2022, 20-34, isbn:9788202738426,
View online
Book Chapter
4. Norsk språk i et typologisk perspektiv
Monsen, M. ; Randen, G. T., Monsen, Marte; Randen, Gunhild Tveita, Randen, Gunhild Tveit, 4. Norsk språk i et typologisk perspektiv, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 156 sider, 2022, 48-61, isbn:9788202738426,
View online
Book Chapter
Kap. 1 Andrespråkslæring og mellomnorsk
Berggreen, Harald, Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, Kap. 1 Andrespråkslæring og mellomnorsk, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 231 s., 2012, 15-31, isbn:978-82-02-37001-5,
View online
Book Chapter
Kap. 2 Utviklingsfaser ved andrespråkslæring av norsk
Berggreen, Harald, Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, Kap. 2 Utviklingsfaser ved andrespråkslæring av norsk, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 231 s., 2012, 33-47, isbn:978-82-02-37001-5,
View online
Book Chapter
Kap. 3 Om å skrive på andrespråket
Berggreen, Harald, Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, Kap. 3 Om å skrive på andrespråket, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 231 s., 2012, 49-60, isbn:978-82-02-37001-5,
View online
Book Extract
Nynorsk på nytt
Askeland, Norunn, Ertzeid, Ingrid; Falck-Ytter, Cecilie, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 211 sider, [2020]; © 2020, 139-167, isbn:9788245034257, Book Chapter
Å undervise i skriving
Iversen, Harald Morten; Otnes, Hildegunn, Otnes, Hildegunn, Å undervise i skriving, Oslo, Universitetsforl, 248 s., 2021, 13-28, isbn:9788215052748,
1. utg. fra 2016 kan brukast, nokre mindre endringar er knytte til LK20 Book Chapter
kap. 7-10
Monsen, M. ; Randen, G. T., Monsen, Marte, Randen, Gunhild Tveit, kap. 7-10, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 156 sider, 2022, 94-146, isbn:9788202738426,
View online
Book Chapter
Språk og dialekt
Røyneland, U., Språk og dialekt, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 15-34, isbn:9788202283445, Book Chapter
Språk- og dialektkontakt
Røyneland, U., Språk- og dialektkontakt, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 47-72, isbn:9788202283445, Book Chapter
Språk og identitet
Mæhlum, B., Språk og identitet, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 105-126, isbn:9788202283445, Book Chapter
Lese- og skrivevansker
Andreassen, R. & B.K. Jansson, Hilde Traavik (1949-) (redaktør), Lese- og skrivevansker, Oslo, Universitetsforl, 328 s., cop. 2014, 183-218, isbn:9788215021058,
Teksten finst også i 2. utgåve av Norskboka 1 (2021), s. 291-322 Book Chapter
Rettskriving og rettskrivingsutvikling
Jansson, B.K.; H. Traavik, Hilde Traavik (1949-) (redaktør), Rettskriving og rettskrivingsutvikling, Oslo, Universitetsforl, 328 s., cop. 2014, 171-181, isbn:9788215021058, Book Chapter
Grammatikk i klasserommet - hvorfor og hvordan
Nygård, M., Traavik, H; Jansson, B.K., Hilde Traavik (1949-) (redaktør), Grammatikk i klasserommet - hvorfor og hvordan, Oslo, Universitetsforl, 328 s., cop. 2014, 197-212, isbn:9788215021058,