4MGL5KRLE101 Kristendom, religion, livssyn og etikk 1 5-10

Alle versjoner:
4MGL5KRLE101 (2025—2026)
4MGL5KRLE101 (2024—2025)
4MGL5KRLE101 (2022—2023)
4MGL5KRLE101 (2021—2022)
4MGL5KRLE101 (2020—2021)
4MGL5KRLE101 (2019—2020)

Emnekode: 4MGL5KRLE101

Emnenavn: Kristendom, religion, livssyn og etikk 1 5-10

Undervisningssemester: Høst

Steder: Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 30 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Se programplan

Relevans i studieprogrammet

Valgfritt relevant emne i GLU 5-10. Obligatorisk emne for studenter som skal ta master i KRLE i grunnskoleærerutdanningen.

Innledning

Bokmål

Som framtidige KRLE-lærere skal studentene selv arbeide utforskende og kreativt med faget og med det oppnå kompetanse i å undervise og lede læringsprosesser i faget i grunnskolens 5.-10. trinn. Evne til å forstå religiøse og livssyn/ideologiske tekster og uttrykk, deres interne mangfold i samtid og fortid utvikles gjennom øvelse i å analysere og kritisk tolke kilder knyttet til religioner og livssyn/ideologier. Evne til å ta etisk ansvar og engasjement oppnås gjennom møter med medmennesker og erfaring med aktivt arbeid for å bedre andres livsvilkår og ivareta felles interesser. Filosofisk tenkning utvikles gjennom øvelse i å analysere, ta stilling til og prøve ut argumentasjon knyttet til klassiske filosofiske spørsmål og aktuelle utfordringer.

Det norske samfunnet er pluralistisk, og kunnskap om ulike religioner, livssyn og verdisyn, sekularisering, migrasjon og globalisering står derfor sentralt i faget. Kristendommen har i særlig grad preget norsk kultur og har derfor fått stor plass.

Lærerutdanningsfaget KRLE er et danningsfag og legger et særskilt grunnlag for arbeidet med skolens verdigrunnlag og samfunnsoppdrag. Faget inneholder fagemnene fagdidaktikk, kristendomskunnskap, religions- og livssynskunnskap, etikk og filosofi.

KRLE-lærere skal legge til rette for engasjerende KRLE-undervisning i tråd med relevant forskning og grunnskolefagets læreplan. KRLE-lærere må kunne analysere elevers KRLE-faglige utvikling og være gode veiledere og samtalepartnere i religiøse, livssynsmessige, etiske og filosofiske spørsmål. De må kunne velge ut fagstoff og oppgaver som fremmer alle elevers kompetanse og nysgjerrighet på dette området. KRLE-lærere må ha et bevisst forhold til egne muntlige ferdigheter som forteller, saksformidler og samtalepartner.

KRLE-studenten skal utvikle en vurderings- og handlingskompetanse for møtet med elever på 1.-7. trinn. Kjerneelementer, tverrfaglige tema, vurdering, tilpasset opplæring og grunnleggendeferdigheter står sentralt.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om grunnskolens læreplan i fag og utviklingen av religions- og livssynsfaget i Norge
  • har kunnskap om didaktiske utfordringer som er spesielle for faget og om ulike didaktiske tilnærminger og forskningstradisjoner i skolefaget og studiefaget
  • har kunnskap om Bibelen og andre tekster og fortellinger som grunnlag for kristendommens lære, høytider, praksis, etikk og estetikk
  • har kunnskap om andre religioners og livssyns tekster, fortellinger, høytider, lære, praksiser, etikk og estetikk
  • har kunnskap om kristendommens historie og om et utvalg av kristne kirkesamfunn
  • har kunnskap om antikkens filosofihistorie
  • har kunnskap om grunnlagsetikk og grunnlagsetikkens rolle som bakgrunn for å forstå etiske og moralske problemstillinger
  • har kunnskap om samenes og andre urfolks religions- og livssynstradisjoner

FERDIGHETER

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning og læremidler i faget som grunnlag for elevrettet vurdering som virker utviklende for alle elevene
  • kan bruke varierte arbeidsmåter som integrerer de grunnleggende ferdighetene, med særlig vekt på muntlige ferdigheter
  • kan bruke grunnlagsetikk på emner fra profesjonsetikken og på elevorientert områdeetikk
  • kan identifisere og håndtere utfordringer knyttet til hvordan elevene møter livssynsmangfold og etisk mangfold i skolen
  • kan lede filosofiske samtaler som samler elevgrupper i utforskende fellesskap
  • kan samarbeide med elever, foreldre og foresatte og andre aktører i lokalmiljøet
  • kan tilrettelegge for estetiske læringsprosesser, med vekt på fortelling

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan drøfte hva religion og livssyn kan ha å si for den enkelte og for samfunnet
  • har grunngitte synspunkt på hva det innebærer å være KRLE-lærer
  • kan redegjøre for og ta stilling til etiske spørsmål som gjelder skolen og elevene
  • kan reflektere over skolefaget og videreformidle forskning om barn og ungdom, religion og livssyn

Innhold

Studiet i KRLE inneholder fagemnene kristendom, religioner, livssyn, filosofi og etikk – og fagdidaktikk. Det holder tett kontakt med grunnskolefaget og forholder seg til dets fagområder i omtrent samme vekting som vi finner der. Kristendommen skal således ha størst plass.

I tråd med skolefaget legger studiefaget opp til en systematisk, aktuell og praktisk tilnærming til fagemnene. KRLE skal gi studenten kunnskap og verktøy til å undervise og lede læringsprosesser i faget i grunnskolens 5.-10. trinn og lære å arbeide med en grunnleggende fagdidaktisk tilnærming i forhold til alle fagemnene hva angår stoff, arbeidsmåter og begrunnelse for valg av disse.

Studiet legger særlig vekt på lesing av religiøse tekster, etikk, estetiske uttrykk og sammenligninger av ulike former for religions- og livssynsutøvelse. I forbindelse med praksis blir det særlig lagt vekt på læremiddelvurdering, dialog med og mellom barn og unge og utvikling av en tolerant lærings- og klasseromskultur. Studiet legger også vekt på spørsmål knyttet til modernitet, sekularisering og religions- og livssynskritikk. I filosofi blir nyere filosofihistorie vektet mest, og i etikk er utvalgte emner fra elevorientert områdeetikk prioritert.

Studenten skal kjenne til sentral forskning i fagemnene, særlig om de kulturelle forholdene som elevene vokser opp i og som er avgjørende for deres danningsprosess.

Arbeids- og undervisningsformer

  • Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, seminarer og gruppeaktivitet med studentframlegg, lokale ekskursjoner og selvstudium.
  • Studentene anbefales å opprette kollokviegrupper.

Studenter som ikke har anledning til å delta på lokale ekskursjoner leverer i stedet skriftlig arbeidskrav knyttet til tilsvarende læringsutbyttebeskrivelse som ekskursjonen er rettet mot.

Arbeidsomfang

Arbeidsmengde for student på ett semesters arbeid: ca. 900 timer. Dette omfatter også selvstudium

Arbeidskrav

Arbeidskrav skal bidra til at læringsutbyttet oppnås. Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres. Én av tekstene må leveres på sidemål. 

  • Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen
  • En kortprøve
  • Praksisoppgave eller fagdidaktisk tekst (1000 ord +/- 10%)
  • Ett seminarinnlegg/framføring (à 10-15 minutter)
  • En gruppeoppgave 
  • En fagtekst med selvvalgt problemstilling som godkjennes av faglærer (1000 ord +/- 10%)

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold, omfang og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. 

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Muntlig eksamen med to deler. Første del er en forberedt presentasjon, andre del er en trekkoppgave. Tidsramme 30 minutter.

Karakteren på eksamen fastsettes på bakgrunn av kandidatens besvarelse som helhet. Begge delene av eksamen må bestås for at eksamen skal være bestått.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Ingen

Eksamensspråk

Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.

Praksis

For studenter i grunnskolelærerutdanningen - se Plan for praksisstudiet i grunnskolelærerutdanningen for trinn 5-10.

For studenter i årsstudiet - se studieplan.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen. I tillegg kan emneansvarlig gjennomføre mindre evalueringer. Studentene kan gi tilbakemelding på emnet i forbindelse med undervisning og til emneansvarlig.

Andre bestemmelser

I forbindelse med lokale ekskursjoner forventes det at studenter dekker egen transport eller er med på å dekke fellestransport.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Litteratur og faglige ressurser

Book


Innføring i KRLE-didaktikk : undervisning i religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn
Kåre Fuglseth (1959-) (redaktør), [Oslo], IKO-Forlaget, 288 sider, [2021], isbn:9788282494786,
View online

Book


101 måter å fremme muntlige ferdigheter på : om muntlig kompetanse og muntlighetsdidaktikk
Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Bergen, Fagbokforl, for KRLE 1: 230 sider, cop. 2016, isbn:978-82-450-1799-1,
View online

Book Chapter


Med barna i trappene: Jødisk gudstjeneste på Oslo-måten
Haaland, Gunnar, Cora Alexa Døving (1966-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Med barna i trappene: Jødisk gudstjeneste på Oslo-måten, Oslo, Universitetsforlaget, 338 sider, [2022]; © 2022, 225-246, isbn:978-82-15-06444-4,

Book Chapter


Jødedom
Haaland, Gunnar, Frøydis Eriksen (1976-) (forfatter), Jødedom, Oslo, Cappelen Damm, 2022, 54-95, isbn:9788202689803,
View online

Book


Islam : tradisjon, tilhørighet og praksis
Bøe, Marianne Hafnor, Farstad, Mona Helen, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 249 sider, 2023, isbn:9788202725983,

Book


Hinduismen og buddhismen
Jacobsen, Knut A., Thelle, Notto R., Kristiansand, Høyskoleforl, 362 s., 1999, isbn:978-82-7634-148-5; 82-7634-148-9,

Book


Verdensreligioner i Norge
Knut A. Jacobsen (1956-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Vogt, Kari; Rian, Dagfinn, Oslo, Universitetsforl, anbefalt for KRLE 1: 29 sider, cop. 2018, isbn:978-82-15-02846-0,
Rian, D. (2018). Jødedommen i Norge (s. 212–216) 4 sider. Vogt, K. (2018). Islam i Norge (s. 142–150) 7 sider. Jacobsen, K. A. (2018). Hinduisme i Norge (s. 105–118), 10 sider. Jacobsen, K. A. (2018). Buddhismen i Norge (s. 48–50 og s. 69–74) 8 sider.
View online

Book


Religion i praksis
Horsfjord, Vebjørn L., Oslo, Universitetsforl, for KRLE 1: 136 sider, cop. 2017, isbn:978-82-15-02936-8,
Side 13-120; s. 159-182; s. 199-205
View online

Book Chapter


Samisk religion i Norge
Pollan, Brita, Brita Pollan (1939-) (medarb.), Samisk religion i Norge, Oslo, Universitetsforl, 581 s., cop. 2005, 414-456, isbn:8215003346,

Book Chapter


Førsokratisk filosofi, sofistene, Sokrates, Platon og Aristoteles
Skirbekk, Gunnar, Rasmus Slaattelid (1964-) (medarb.), Førsokratisk filosofi, sofistene, Sokrates, Platon og Aristoteles, Oslo, Universitetsforl, 520 s., 2007, 19-94, isbn:978-82-15-01004-5,
View online

Book Chapter


Filosofi (del I), Etikk (del II) og Livssyn (del III)
Brøntveit, Erik, Duesund, Knut, Filosofi (del I), Etikk (del II) og Livssyn (del III), Bergen, Fagbokforl, 147 s., 2010, 11-319, isbn:9788245009798,
View online

Book


Bibelen : Den heilage skrifta : Det gamle og Det nye testamentet
Det Norske bibelselskap, [Oslo], Bibelselskapet, for KRLE 1: 180 sider, 2011, isbn:9788254107942; 9788254107959; 9788254107966; 9788254107973; 9788254107980; 9788254107997; 9788254108000; 9788254108123; 9788254108130; 9788254108147; 9788254108215,
Frå GT: 1. Mosebok kap.1-11; kap. 12-13; kap.14 vers 17 til kap. 22 vers 19; kap.37; kap. 39-48; 2. Mosebok kap.1-14; kap.19-20 2. Samuel 11-12 1. Kongebok kap.3; kap.11 vers 26 til kap.13 vers 10. 2. Kongebok kap.17,1-23. Salme 1; Salme 2; Salme 8; Salme 22; Salme 51; Salme 104; Salme 110. Jesaja kap. 52, vers 13 til kap.53 vers 12. Amos kap.7-9. Jona kap.1-4. Frå NT: Matteusevangeliet kap. 1-7. Lukasevangeliet 1-10. kap.15-24. Johannesevangeliet kap. 1-11; kap. 18-21. Apostelgjerningene kap.1-15. Romerbrevet kap. 1-8. 1. Korinterbrev kap.13-15. Galaterbrevet kap.1-6. Hebreerbrevet kap. 1-3. Johannes' åpenbaring kap.1-3.

Book


Bibelen : Den hellige skrift : Det gamle og Det nye testamentet
Det Norske bibelselskap, [Oslo], Bibelselskapet, for KRLE 1: 180 sider, 2011, isbn:9788254107874; 9788254107881; 9788254107898; 9788254107904; 9788254107911; 9788254107928; 9788254107935; 9788254108093; 9788254108109; 9788254108116; 9788254108208,
Fra GT: 1. Mosebok kap.1-11; kap. 12-13; kap.14 vers 17 til kap. 22 vers 19; kap.37; kap. 39-48; 2. Mosebok kap.1-14; kap.19-20 2. Samuel 11-12 1. Kongebok kap.3; kap.11 vers 26 til kap.13 vers 10. 2. Kongebok kap.17,1-23. Salme 1; Salme 2; Salme 8; Salme 22; Salme 51; Salme 104; Salme 110. Jesaja kap. 52, vers 13 til kap.53 vers 12. Amos kap.7-9. Jona kap.1-4. Fra NT: Matteusevangeliet kap. 1-7. Lukasevangeliet 1-10. kap.15-24. Johannesevangeliet kap. 1-11; kap. 18-21. Apostelgjerningene kap.1-15. Romerbrevet kap. 1-8. 1. Korinterbrev kap.13-15. Galaterbrevet kap.1-6. Hebreerbrevet kap. 1-3. Johannes' åpenbaring kap.1-3.
View online

Book


Bibelen
Sandnes, Karl Olav, Kristiansand, Høyskoleforl, for KRLE 1: 255 sider, 1, 2009, isbn:9788276347838,
View online

Book


Kristendommen 2 Tro og tradisjon
Kristiansand, Høyskoleforl, for KRLE 1: 330 sider, 2, 2009, isbn:9788276347821,
View online