4MGL5NO101 Norsk 1, modul 1 5-10, Litteratur og litteraturdidaktikk 1
Alle versjoner:
4MGL5NO101 (2025—2026)
4MGL5NO101 (2024—2025)
4MGL5NO101 (2023—2024)
4MGL5NO101 (2022—2023)
4MGL5NO101 (2021—2022)
4MGL5NO101 (2020—2021)
4MGL5NO101 (2019—2020)
4MGL5NO101 (2018—2019)
Emnekode: 4MGL5NO101
Emnenavn: Norsk 1, modul 1 5-10, Litteratur og litteraturdidaktikk 1
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Sjå programplan
Relevans i studieprogrammet
Valfritt emne i Grunnskolelærarutdanning 5-10
Innledning
Emnet Litteratur og litteraturdidaktikk 1 vil ha særleg fokus på grunnleggjande litterær analyse, litteraturteori og litteraturdidaktikk, og utgjer ein del av Norsk 1. I Litteratur og litteraturdidaktikk 1 vil vi ha særleg fokus på mellomtrinnet.
Læringsutbytte
Ved NLA Høgskolen går Norsk 1, 5-10 (30 sp) over to år i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 1 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne «Litteratur og litteraturdidaktikk 1» har studenten følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggjande kunnskap om litteraturteori og litteraturdidaktikk
- har kunnskap om litteratur for barn, unge og vaksne i ulike sjangrar og medium frå nordisk inkludert samisk område
- kjenner til forskings- og utviklingsarbeid med relevans for norskfaget på 5.-10.-trinn i litterære emne
Ferdigheiter
Studenten
- kan analysere skjønnlitterære og sakprega tekstar i ulike medium
- kan planleggje, gjennomføre og vurdere arbeid med litterære tekstar frå ulike perspektiv og for ulike formål
- kan bruke kunnskap om språk, tekst og litteratur i analyse og vurdering av munnlege, skriftlege og multimodale tekstar og gi tilpassa, læringsfremmande respons
- kan vurdere og velje litterære tekstar i undervisningssamanheng og grunngje vala norskfagleg
- kan formidle litteratur og leggje til rette for at elevane kan utvikle og utøve litterær kompetanse
- kan vurdere relevante norskfaglege læremiddel med tanke på læringsutbytte for alle elevar
- meistrar bokmål og nynorsk og kan undervise elevar i begge målformer
- kan skrive akademiske fagtekstar og delta i norskfaglege drøftingar knytte til grunnskolelærarpraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan leggje til rette for at alle elevar på mellom- og ungdomstrinnet vidareutviklar grunnleggjande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som deltek aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan vurdere eigen praksis som norsklærar med utgangspunkt i gjeldande læreplaner og faglege kunnskapar og innsikter
- kjenner til eigenarten til norskfaget som språk-, kultur- og litteraturfag
- kan omsetje læreplanmål til praktisk arbeid og legitimere faglege og didaktiske val
- kan reflektere over val av metode og relevant vitskapsteori i norskfagleg forsking- og utviklingsarbeid
Innhold
Emnet Litteratur og litteraturdidaktikk 1 vil ha særleg fokus på grunnleggjande litterær analyse, litteraturteori og litteraturdidaktikk med hovudvekt på å kvalifisere studentane for arbeid på mellomtrinnet. Studentane skal arbeide med eit breitt utval litterære tekstar og utvide eigen kunnskap om språk, tekst og form, og bruke og reflektere over denne kunnskapen i møte med praksis og andre fag. Norskfaget vil kunne samarbeide med andre fag der det er naturleg.
Arbeids- og undervisningsformer
Førelesing
Seminar med aktiv studentdeltaking
Gruppeseminar
Grunnskulepraksis
Sjølvstudium
Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning
Arbeidsomfang
Arbeidsmengde for student: ca. 300 timar (dette omfattar også sjølvstudium).
Arbeidskrav
Obligatoriske arbeidskrav:
- Fagtekst med rettleiing
- Tre korttekstar etter nærare spesifikasjon i undervisningsplanen
- Tverrfagleg praksisoppgåve
- Det er krav om frammøte og aktiv deltaking som oppgitt i undervisningsplanen
Alle skriftlege arbeidskrav skal skrivast på den målforma som vert oppgjeve ved semesterstart. Nærare opplysningar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrav vert gjeve i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjente for at studenten kan gjennomføre eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikkje godkjent
Avsluttende vurdering
Skuleeksamen, individuell, 5 timar.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderast med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Tillatte hjelpemidler
Tilgang til ordbok/ordliste og læreplan i norsk.
Eksamensspråk
Norsk. Målform blir oppgitt ved starten av semesteret.
Progresjonskrav
Emnet må vere bestått for å kunne fortsetje på Litteratur og litteraturdidaktikk 2 og Praktisk språk- og tekstarbeid 2.
Praksis
Sjå eigen praksisplan.
Evaluering av emnet
Emnet vert evaluert etter kriterium i NLA Høgskolens kvalitetssystem. I tillegg kan emneansvarleg gjennomføre mindre evalueringar. Studentane kan gje tilbakemeldingar på emnet i samband med undervisning og til emneansvarleg.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Article
Lyrikläsning som didaktisk praktik
Andersson, Pär-Yngve, 66-76, Norsk pedagogisk tidskrift, 1, 103, 2019-02-28, 66-76,
View online
Book
Barnelitteratur : sjangrar og teksttypar
Birkeland, Tone, Mjør, Ingeborg; Teigland, Anne-Stefi, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 145, 2018, isbn:978-82-02-59447-3,
s. 13-207. Boka må kjøpast/lånast.
Book Chapter
What do students need to learn?
Blau, Sheridan D, What do students need to learn?, Heinemann, 2003, 203-217, isbn:0867095407,
View online
Book
Litterær analyse og undervisning
Drangeid, Magne, Oslo, Gyldendal akademisk, 104 s., 2014, isbn:9788205461956,
s. 16-120. Resten av boka er tilrådd. Boka må kjøpast/lånast.
Book Chapter
Litterær lesing som multimodal sansesimulering
Drangeid, Magne, Magne Rogne (1971-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Litterær lesing som multimodal sansesimulering, Bergen; [Oslo], Fagbokforl; Landslaget for norskundervisning, 249 s., 2018, 55-70, isbn:978-82-450-2288-9,
Article
Dikt som opning mot «meir-enn-mennesket: Olav H. Hauges dikting og eleven si omverd
Drangeid, Magne, Universitetsforlaget, 257-267, Norsk pedagogisk tidskrift, 3, 104, 2020-10-26, 257-267,
View online
Journal
Litterær eller lærarfagleg analyse? Om skilnader og nytteverdi i litteraturdidaktisk arbeid
Frøjd, Ylva; Sandberg, Kristian Lødemel, Norsklæraren, 4, 2023,
View online
Article
Hva er greia med å engasjere barn og unge?: En undersøkelse av hvordan voksne bokmeldere og formidlere vurderer oppfordringer til handling i sakprosa for barn om miljø- og klimaspørsmål
Goga, Nina, 1-12, Nordic journal of childLit aesthetics, 1, 12, 2021-12-23, 1-12,
View online
Article
Landskap og bannskap i Maria Parrs forfatterskap
Goga, Nina, Jaerfaella, Routledge, Nordic journal of childLit aesthetics, 1, 2, 2011-02-07,
View online
Book
Å studere litteratur
Hamm, Christine, Bergen, Fagbokforlaget, 91, 2023, isbn:978-82-450-3769-2,
s. 13-104. Resten av boka er tilrådd. Boka må kjøpast/lånast.
Book Chapter
Undersøgende litteraturundervisning
Hansen, Thomas Illum og Stig Toke Gissel, Undersøgende litteraturundervisning, 39-55, isbn:9788750055389,
Book Chapter
Hvorfor leser barn og unge litteratur; Hvordan leser barn og unge litteratur
Hennig, Åsmund, Hvorfor leser barn og unge litteratur; Hvordan leser barn og unge litteratur, Oslo, Gyldendal akademisk, 250 s., 2017, 29-42, isbn:978-82-05-49796-2,
Book Chapter
Utdrag frå kapittelet Hva er egentlig leselyst
Hennig, Åsmund, Utdrag frå kapittelet Hva er egentlig leselyst, Oslo, Gyldendal, 175 sider, 2019, 32-51, isbn:978-82-05-51912-1,
Book Chapter
"Å klippe vekk" Samisk litteratur i norskfaget
Karlsen, Silje Solheim, Figenschou, Gøril, "Å klippe vekk" Samisk litteratur i norskfaget, Oslo, Universitetsforlaget, 326 sider, [2023], 235-251, isbn:9788215058047,
Book Chapter
På matta: Hvorfor er ikke litteratur om innvandring til Noreg (tilsynelatende) mer grenseoverskridende?
Myhr, Annika Bøstein; Jansen, Anniken Terese, Opset, Barbro Bredesen ; Barstad, Guri Ellen ; Vestli, Elin Nesje, På matta: Hvorfor er ikke litteratur om innvandring til Noreg (tilsynelatende) mer grenseoverskridende?, Scandinavian University Press (Universitetsforlaget), 2022-12-18, 94-117, isbn:9788215065526,
View online
Article
"Skjønnlitteratur for kosen"
Ottesen, Siri; Tysvær, Aasfrid, 53-67, Norsklæraren, Årg. 41, nr. 4 (2017), 2017, 53-67,
View online
Article
Fjella og elva og havet som stig» En nymaterialistisk lesing av antropocene overtramp i Maria Parrs Tonje Glimmerdal (2009)
Pedersen, Are Bøe, 1-10, Nordic journal of childLit aesthetics, 1, 14, 2023-12-04, 1-10,
View online
Book Chapter
Bilde i ord. Litteraturlesing som visuell erfaring
Røskeland, Marianne, Åse Høyvoll Kallestad (1966-) (redaktør av samling), Bilde i ord. Litteraturlesing som visuell erfaring, Oslo, Universitetsforlaget, 184 sider, [2020], 42-56, isbn:978-82-15-03511-6,
Book Chapter
Sjangerlære i eit essensielt og eit historisk perspektiv
Sejersted, Jørgen, Christine Hamm (1971-) (forfatter), Hamm, Christine; Sejersted, Jørgen Magnus; Tjønneland, Eivind; Vassenden, Eirik; Gullestad, Anders M., Sjangerlære i eit essensielt og eit historisk perspektiv, Oslo, Samlaget, 237 s., cop. 2018, 9-26, isbn:978-82-521-9330-5,
Book
Litterære grunnbegreper
Claudi, Mads Breckan, Landslaget for norskundervisning, Bergen, Fagbokforl, 204 s., nr. 181, cop. 2010, isbn:9788245009118,
Book
Litteraturvitenskapelig leksikon
Lothe, Jakob, Refsum, Christian; Solberg, Unni, Oslo, Kunnskapsforl, 253 s., 2007, isbn:9788257317140,
Book
101 litteraturdidaktiske grep : om å arbeide med skjønnlitteratur og sakprosa
Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Bergen; [Oslo], Fagbokforl; Landslaget for norskundervisning, 395 s., 2018, isbn:9788245023824,
Book
Kulturmøte i tekstar : litteraturdidaktiske perspektiv
Oslo, Samlaget, 192 s., cop. 2005, isbn:978-82-521-6365-0; 8252163653,
Boka er på 192 s., men er valfri lesing.
Book Chapter
What the student brings to literature
Rosenblatt, Louise M. (Louise Michelle), What the student brings to literature, Modern Language Association of America, 1995, 74-103, isbn:9780873525671,
View online
Book
Forstå fortellinger : innføring i litterær analyse
Andersen, Per Thomas, Oslo, Universitetsforlaget, 165 sider, [2019], isbn:9788215031880,
Book
Kapittel 11. Lesing i norskfaget etter fagfornyelsen. Hva kan vi lære av PISA, og hva kan vi ikke lære?
Bakken, Jonas, Universitetsforlaget, 24, 2020, isbn:9788215040059,
View online
Book Chapter
Lesing og boksamtaler på mellomtrinnet
Brink, Lars, Louise Bjar (red./redaktør), Lesing og boksamtaler på mellomtrinnet, Bergen, Fagbokforl, 336 s., nr. 171, cop. 2008, 175-201, isbn:9788245006155,
Article
Barnelitteraturkritikkens samtidige estetikk
Christensen-Scheel, Boel, Jaerfaella, Routledge, Nordic journal of childLit aesthetics, 1, 3, 2012-09-04,
View online
Book
Litteraturteori
Claudi, Mads Breckan, Bergen, Fagbokforl, 281 s., 192, cop. 2013, isbn:9788245014303,
Article
Hvilken litteratur møter elevene i norskfaget?: En analyse av hvilke skjønnlitterære verk som inngår i 178 norsktimer på åttende trinn
Gabrielsen, Ida Lodding ; Blikstad-Balas, Marte, 85-99, Edda, 2, 107, 2020-05-13, 85-99,
View online
Article
Læremiddelbruk i litteraturundervisningen – en sammenligning av dansk og norsk grunnskolepraksis
Gabrielsen, Ida Lodding ; Oksbjerg, Marianne, 56-68, Norsk pedagogisk tidskrift, 1, 106, 2022-03-02, 56-68,
View online
Article
Barnelitterære ryggmargsrefleksar. Innspel til forskingshistorie - perspektiv på forsking og kritikk
Ingeborg Mjør, Scandinavian University Press/Universitetsforlaget, Nordic journal of childLit aesthetics, 1, 3, 2012-09-01,
View online
Book
Lyrikkens liv : innføring i diktlesning
Janss, Christian, Refsum, Christian, Oslo, Universitetsforl, 330 s., cop. 2010, isbn:9788215017013,
Article
Når ein engel går gjennom klasserommet: Vegar og omvegar mot ein meir performativ litteraturdidaktikk
Jon Olav Sørhaug, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 184-197, Internasjonal politikk, 4, 2018-12-01, 184-197,
View online
Book
Diktboka : om arbeid med poetiske tekstar i skolen
Kaldestad, Per Olav, Knutsen, Hanne, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 340 sider, 2019, isbn:978-82-02-61582-6,
Boka på 340 s. er relevant og tilrådd, men ikkje kjernelitteratur
Article
Faglegheit i litteraturundervisninga? Nokre litteraturlærarmodellar til diskusjon
Kjelen, Hallvard, Septentrio Academic Publishing, 1-12, Nordlit, 48, 2022-01-11, 1-12,
View online
Article
Litterær kompetanse. Portrett av tre lesarar
Kjelen, Hallvard Andre, Universitetet i Oslo, 2015,
View online
Book Chapter
Samtalen som representasjon av teksten
Michelsen, Per Arne et al., Samtalen som representasjon av teksten, 259-283, isbn:9788252195644,
Book
Hva er sakprosa
Tønnesson, Johan L., Oslo, Universitetsforl, 159 s., 25, cop. 2008, isbn:9788215012223,
Newspaper
Aftenposten junior
Veke 43-utg. (må kjøpast)
View online
Other
Kompendium med korttekstar (både sakprosa og skjønnlitterære prosatekstar)
Other
Kompendium med lyriske tekstar
Other
To dataspel (titlar vert annonsert)
Book
Moro-vers
Bjerke, André, Svein Nyhus (1962-) (illustr./illustratør), Oslo, Aschehoug, 47 s., 2000, isbn:9788203242953; 8203242952; 8252531024,
View online
Book
Nokon kjem til å komme : skodespel
Fosse, Jon, Oslo, Samlaget, 80 s., 1996, isbn:8252147089,
Book
Klodeklubben. Dei svarte svanene
Lillegraven, Ruth, 1978, Oslo, Samlaget, 2021, isbn:9788252198744,
View online
Book
Soga om Fråid : hans meiningar og livskjensle som også inneheld somme salige stundar
Mona Høvring (1962-) (forfatter), Oslo, Samlaget, 2021, isbn:9788234006357,
View online
Book
Lappjævel!
Nedrejord, Kathrine, Oslo, Aschehoug, 198 sider, [2020], isbn:9788203268021,
Book
Tonje Glimmerdal
Parr, Maria, Åshild Irgens (1976-) (illustratør), Oslo, Samlaget, 281 s., 2009, isbn:978-82-521-7403-8; 978-82-525-7465-4; 978-82-525-8287-1,
Book
Beveren Bjørk
Rosell, Frank, Naveen, Neha, [Oslo], Gyldendal, 61 s., 2017, isbn:978-82-05-50442-4,
View online
Book
Hør her'a!
Sharif, Gulraiz, Helene Brox (1985-) (bokomslagsdesigner), Oslo, Cappelen Damm, 173 sider, 2020, isbn:9788202648121,
Book
En himmel full av skyer
Svingen, Arne, Oslo, Gyldendal, 205 s., 2018, isbn:978-82-05-51617-5,
Book
Kvit, norsk mann : dikt
Tjønn, Brynjulf Jung, Oslo :, Cappelen Damm, 92 sider, 2022, isbn:9788202766610,
Book
Mulanosaurus Rex
Torseter, Øyvind, Oslo, Cappelen Damm, 97 unummererte sider, [2021], isbn:9788202660017,