4MGL5PE202 Pedagogikk og elevkunnskap 202 5-10
Alle versjoner:
4MGL5PE202 (2025—2026)
4MGL5PE202 (2024—2025)
4MGL5PE202 (2023—2024)
4MGL5PE202 (2022—2023)
Emnekode: 4MGL5PE202
Emnenavn: Pedagogikk og elevkunnskap 202 5-10
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Se programplan.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i 5-årig grunnskolelærerutdanning.
Innledning
Hovedtema for Pedagogikk og elevkunnskap 202 er «Den forskende, endringskompetente og samfunnsbevisste lærer».
Faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen består av fem emner fordelt på syklus 1 og syklus 2, og utgjør 60 studiepoeng (syklus 1: PE101, PE102 og PE103; syklus 2: PE201og PE202).
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
KUNNSKAP
Studenten
- har bred kunnskap om skolen som pedagogisk organisasjon og utdanningspolitiske prosesser
- har bred kunnskap om lærende organisasjoner og endrings- og utviklingsarbeid i pedagogisk virksomhet
- har bred kunnskap om utfordringer og muligheter med hensyn til skoleutvikling
FERDIGHETER
Studenten
- kan legge til rette for samhandling i skolen og i ettertid kritisk evaluere aktiviteten
- kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk og pedagogikk
- innehar endrings- og utviklingskompetanse og kan justere egen praksis under veiledning
- kan anvende pedagogisk og forskningsbasert kunnskap som kan bidra til å styrke elevenes selvvirksomhetsprosesser
- kan med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk gjennomføre og formidle forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipper
- kan bidra i innovasjonsprosesser og vurdere hvordan utviklingsarbeid kan fremme faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Innhold
Pedagogikk og elevkunnskap skal legge til rette for at studenten utvikler en helhetlig kompetanse når det gjelder forskning og pedagogisk handling, der kunnskaper, ferdigheter og verdier danner grunnlag for danning av lærerrollen. Faget skal utvikle studentens selvinnsikt, styrke evne til refleksjon over egen kompetanse og undervisningspraksis, og bidra til utvikling av en inkluderende skole. Sentralt i faget er å danne studenten til å forvalte sitt lærermandat som hviler på sentrale etiske prinsipper. Fagets kjerne omfatter:
- pedagogisk og forskningsbasert kunnskap om oppdragelse og undervisning med vekt på elevenes faglige, sosiale og personlige utvikling og læring.
- utvikling av studentens profesjonalitet, didaktiske kompetanse, teoretiske innsikt og vitenskapelige tenkemåte i samarbeid med praksis.
oppøving av studentens evne til kritisk analyse av skolen som lærende organisasjon i spenninger mellom tradisjon og fornying, og i lys av nye utfordringer i samfunnet.
Studiet ruster studenten for sin fremtidige lærergjerning. I samarbeid med praksis skal studenten utvikle inngående innsikt i vekselvirkningen mellom generelle kunnskaper og situasjonsbestemte kunnskaper i pedagogisk virksomhet. Studenten skal kunne analysere og forstå praksis i rammen av skolen som organisasjon, og øves i å se sammenhenger mellom systematisk forsknings- og utviklingsarbeid på den ene siden, og nyskaping, endring og læring på organisasjonsnivå på den andre. Studiet gir særlig fordypning i, og åpner for kritisk vurdering av, skolen som organisasjon, didaktikk og læreplanteori, utdanningspolitiske prosesser, ulike kunnskapsformer og læringsprosesser (f.eks. estetiske), endringsarbeid, vitenskapsteori og forskningsmetoder.
Arbeids- og undervisningsformer
Opplæringen vil skje med utgangspunkt i forelesninger, seminarer, grupper, veiledning, selvstudium, praksisoppgave, skriftlige innleveringer, muntlige fremføringer og fellesfaglige profesjonsdager.
Arbeidsomfang
450 timer
Arbeidskrav
- Det er krav om frammøte og aktiv deltakelse som angitt i undervisningsplanen
- Pedagogisk credo. Individuell skriftlig innlevering
- Gruppearbeid med muntlig framlegg
- Praksisoppgave
- Kronikk
Nærmere opplysninger om arbeidskrav og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer. Eksamen teller 100 % av karakteren.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter fra A - F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Ingen hjelpemidler.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk etter søknad.
Praksis
Se praksisplan for 4MGLU1.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Litteratur og faglige ressurser
Article
My pedagogical Creed
Dewey, J. (1897)., School Journal, 54(3), 1897, 77-80,
View online
Book Chapter
Kan pedagogisk credo-tenking selvstendiggjøre personen og pedagogen?
Gilje, J (2015), Paul Otto Brunstad (1960-) (redaktør), Kan pedagogisk credo-tenking selvstendiggjøre personen og pedagogen?, Oslo, Universitetsforl, 231 s., cop. 2015, 23-39, isbn:9788215023144,
Book Chapter
Når det pedagogiske ansvaret blir (for) stort : dilemmaer knyttet til utøvelse av lærerrollen
Gilje, Jan, Når det pedagogiske ansvaret blir (for) stort : dilemmaer knyttet til utøvelse av lærerrollen, S. [77]-91, 2020, [77]-91, isbn:9788245027037,
Book Chapter
The teacher and the curriculum: Exploring teacher agency
Priestley, M., Biesta, G.J.J., Philippou, S., & Robinson, S. (2015)., Priestley, M., Biesta, G.J.J., Philippou, S. & Robinson, S., The teacher and the curriculum: Exploring teacher agency, 2015, 187-201,
Article
Teachers’ responsibility and expectations: Dependent on the school organisation?
Sæbø, G. I. & Midtsundstad, J. H. (2018)., Improving Schools, 21 (3)., 2018, 285-295,
View online
Article
Teaching in the age of accountability: Restrained by school culture?.
Aasebø, T. S, Midtsundstad, J. H.& Willbergh, I. (2015)., Journal of Curriculum Studies., 49 (3), 2015, 273-290,
View online
Book
Samspel og motspel : kultur, kommunikasjon og relasjonar i skulen
Fuglestad, Otto Laurits, [Oslo], Samlaget, 36, 1993, isbn:8252138187,
Kapittel 6 (Samspel) og 7 (Motspel) (s. 117-153)
View online
Book
Profesjonsfellesskap og skoleutvikling : lærere som lærer
Grutle, Bjart, Ingvild Foldøy Grutle (1986-) (illustratør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 55, 2018, isbn:978-82-02-57250-1,
s. 19-172
Book
Færre endringer - mer utvikling
Robinson, Viviane, Synne Victoria Guldahl (1991-) (oversetter), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 142 s., 2018, isbn:978-82-02-58036-0,
Article
Changing conditions for teacher's knowledge work: new actor constellations and responsibilities
Tronsmo, E. (2020)., The Curriculum Journal, 4(31), 2020, 775-791,
View online
Article
Desentralisert kompetanseutvikling
Øen, K. og Gilje, J., Norsk lærerlag (forlag/utgiver), Oslo, Utdanningsforbundet, Bedre skole : tidsskrift for lærere og skoleledere, 2, 2020, 32-38,
View online
Article
Nye læreres erfaringer med skolen som organisasjon.
Amdal, I. I., & Ulvik, M. (2019)., Nordisk Tidsskrift for Utdanning Og Praksis, 13(1), 5-24,
View online
Article
Teacher education around the world: What can we learn from international practice?
Darling-Hammond, Linda, Abingdon, Routledge, 291-309, European journal of teacher education, 3, 40, 2017-05-27, 291-309,
View online
Book Chapter
Skolen som organisasjon og arbeidsfelleskap
Jensssen, E. S.,& Roald, K. (2012), May Britt Postholm (1959-) (red./redaktør/forfatter), Skolen som organisasjon og arbeidsfelleskap, Kristiansand, Cappelen Damm høyskoleforl, 268 s., 2012, 119-135, isbn:9788276348835,
s. 119 - 135
Book Chapter
Skolen som lærende organisasjon
Eirik Irgens, May Britt Postholm (1959-) (redaktør), Skolen som lærende organisasjon, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 319 s., 2014, 283-298, isbn:9788202419271,
s. 283-298
Book
Hvordan bruke teori? : nyttige verktøy i kvalitativ analyse
Lars E.F. Johannessen (1989-) (forfatter), Oslo, Universitetsforl, 339, 2018, isbn:9788215029016,
NB (s. 21-93, 278-312)
Book
Å forske på egen praksis : aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet
Marit Ulvik (1953-) (redaktør), Bergen, Fagbokforl, 243, 2016, isbn:9788245020052,
NB (s. 15-77)
Book Chapter
Populisme og pedagogikk : duell eller duett?
Brunstad, Paul Otto; Børhaug, Frédérique Brossard, Børhaug, Frédérique Brossard, Populisme og pedagogikk : duell eller duett?, S. [191]-205, 2020, [191]-205, isbn:9788245027037,
Book
Politisering og pedagogisk motstand : veien til en barneorientert praksis
Lars Løvlie (1938-) (forfatter), Bergen, Fagbokforlaget, 61, 2021, isbn:9788245025163,
(s. 13-47, 75-102)
Legislation
Opplæringslova. (2023). Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (LOV-2022-06-17-68)
View online
Book
Kunsten å bryte grenser : tverrfaglig læring i skolen
Dag Johannes Sunde (1976-) (forfatter), Lisbeth Helgesen (illustratør), Oslo, Universitetsforlaget, 2022, isbn:9788215036182,
Book Chapter
Opplevelsen av tillit og kontroll i Osloskolen
Helge Svare & Christian Wittrock, Åge Johnsen (1964-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Opplevelsen av tillit og kontroll i Osloskolen, Bergen, Fagbokforlaget, 280 sider, 2024, 153-163, isbn:978-82-450-4906-0,
View online
Book Chapter
Skoleutvikling - i forskning, politikk og praksis
Sølvi Mausethagen og Kristin Helstad, Kristin Helstad (1979-) (redaktør), Skoleutvikling - i forskning, politikk og praksis, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2022, 15-34, isbn:978-82-02-71772-8,
Book Chapter
Kapasitet som begrep og teoretisk forankring
Pål Roland, Hye, Linda, Pål Roland (1956-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Kapasitet som begrep og teoretisk forankring, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 288 sider, 2023, 19-35, isbn:978-82-02-78377-8,
Website
Lærer Gro Wollebæk visker ut skillene mellom fagene.
Kari Kløvstad, Utdanningsnytt, 2022,
View online
Book Chapter
Hvordan skape et profesjonelt lærende fellesskap i pedagogiske organisasjoner?
Pål Roland, Hye, Linda, Pål Roland (1956-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Hvordan skape et profesjonelt lærende fellesskap i pedagogiske organisasjoner?, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 288 sider, 2023, 36-61, isbn:978-82-02-78377-8,
Book Chapter
Making Schools into Learning Organizations – Building Capacity for Organizational Learning Through National Competence Programs
Dahl, Thomas ; Irgens, Eirik J, Making Schools into Learning Organizations – Building Capacity for Organizational Learning Through National Competence Programs, Cham, Springer International Publishing, 185-201, 2022-01-01, 185-201, isbn:3030850595,
View online
Government Document
Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020
Kunnskapsdepartementet. (2017).,
View online
Book Chapter
Vurderingsprosesser i lys av lærers handlingsrepertoar
Robert Mjelde Flatås & Gunnvi Sæle Jokstad, Tobias Werler (1973-) (redaktør), Vurderingsprosesser i lys av lærers handlingsrepertoar, Bergen, Fagbokforlaget, 279 sider, 2024, 191-212, isbn:978-82-450-4750-9,
View online
Book Chapter
Ledelse og mestringstro i lærende organisasjoner
Elsa Westergård, Hye, Linda, Pål Roland (1956-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Ledelse og mestringstro i lærende organisasjoner, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 288 sider, 2023, 197-215, isbn:978-82-02-78377-8,
Article
Research into the School as an Organization. II: The School as a Complex Organization
Berg, Gunnar ; Wallin, Erik, Abingdon, Taylor & Francis Group, 161-181, Scandinavian journal of educational research, 4, 26, 1982-12-01, 161-181,
View online
Article
Teachers’ responsibility and expectations: Dependent on the school organisation?
Sæbø, Grethe Ingebrigtsvold ; Midtsundstad, Jorunn H, London, England, SAGE Publications, 285-295, Improving schools, 3, 21, 2018-11, 285-295,
s 285 - 295
View online
Reference Entry
The Teacher and the Curriculum: Exploring Teacher Agency
Priestley, Mark ; Philippou, Stavroula ; Biesta, Gert ; Robinson, Sarah, 187-201, 2016, 187-201, isbn:1446297020,
s. 187–201.
View online
Book Chapter
Å lære på jobben - alene og sammen.
Eirik Irgens, Irgens, Eirik J., Å lære på jobben - alene og sammen., [Bergen], Fagbokforlaget, 355 sider, [2021], 198-215, isbn:9788245032727,
Article
Læreplanen og profesjonsfellesskapet
Eli Tronsmo, Utdanningsnytt, 2021,
View online
Book Chapter
Fra fag til transfaglighet
Robert Mjelde Flatås, Ingfrid Mattingsdal Thorjussen (redaktør/forfatter av forord), Fra fag til transfaglighet, Bergen, Fagbokforlaget, 325 sider, 2023, 228-244, isbn:978-82-450-4500-0,
View online
Book Chapter
Samarbeid på tvers: Kompetanseutvikling mellom høgskole, kommune og skole
Jermstad, L.K., Goth, U.S., Myklebust, M., Toppe, A.L.B & Vesteraas, R, Ingfrid Mattingsdal Thorjussen (redaktør/forfatter av forord), Samarbeid på tvers: Kompetanseutvikling mellom høgskole, kommune og skole, Bergen, Fagbokforlaget, 325 sider, 2023, 22-38, isbn:978-82-450-4500-0,
View online
Book Chapter
Den fjerde vei - indirekte danning mot det uforutsette.
Torgersen, G-E., Steiro, T.J. & Sæverot, H., Glenn-Egil Torgersen (1963-) (redaktør), Den fjerde vei - indirekte danning mot det uforutsette., Bergen, Fagbokforl, 373 s., cop. 2015, 297-309, isbn:9788245017687,
Book
Gode foreldrerelasjoner : skole-hjem-samarbeid i grunnskolen
Dalland, Cecilie, Knutsen, Pernille Grepp, Bergen, Fagbokforlaget, 139 sider, 2020, isbn:978-82-450-3357-1,
Book Chapter
Skoleutvikling i et aksjonsforskningsperspektiv
Yngve Antonsen og Åse Slettbakk, Kristin Helstad (1979-) (redaktør), Skoleutvikling i et aksjonsforskningsperspektiv, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 312 sider, 2022, 115-133, isbn:978-82-02-71772-8,
Book Chapter
Skole-hjem-samarbeid og de sosiale kontekstenes betydning for unges oppvekstvilkår
Eivind Elstad, Elstad, Eyvind, Elstad, Eyvind, Skole-hjem-samarbeid og de sosiale kontekstenes betydning for unges oppvekstvilkår, Oslo, Universitetsforlaget, 378 sider, [2021], 303-317, isbn:9788215055084,
Book Chapter
Pedagogiske handlinger - innledning
Torgersen, G-E., Steiro, T.J. & Sæverot, H., Tobias Werler og Herner Sæverot, Tobias Werler (1973-) (redaktør), Pedagogiske handlinger - innledning, Bergen, Fagbokforlaget, 279 sider, 2024, 13-26, isbn:978-82-450-4750-9,
View online
Book Chapter
Lærerautonomi i spennet mellom styring og profesjonelt samarbeid
Ana L.L. da Silva og Christina N. Mølstad, Ana Lucia L. da Silva og Christine Niemi Mølstad, Kristin Helstad (1979-) (redaktør), Lærerautonomi i spennet mellom styring og profesjonelt samarbeid, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 312 sider, 2022, 196-213, isbn:978-82-02-71772-8,
Book
Organisasjonskultur
Bang, Henning, Oslo, Universitetsforl, 249 s., 2011, isbn:9788215007823,
Article
Research into the School as an Organization. I A Presentation and Discussion of Research Literature with a Bearing on the School as an Organization.
Berg, G. (1983)., Scandinavian Journal of Educational Research, 26(2), 95-117,
View online
Book
Leiing av endringsarbeid i skulen
Ertesvåg, Sigrun K., Oslo, Gyldendal akademisk, 190, 2012, isbn:9788205421554,
Article
Collaborative curriculum development in teacher design teams.
Handelzalts, A. (2019)., Springer, Cham., Collaborative Curriculum Design for Sustainable Innovation and Teacher Learning (159–173),
Book
Profesjon og organisasjon en bok for profesjonsutøvere og de som skal lede dem
Irgens, Eirik J., [Bergen], Fagbokforlaget, 355 sider, [2021], isbn:9788245032727,
Book Chapter
Rom for arbeid : lederen som konstruktør av den gode skole
Irgens, Eirik J., Rom for arbeid : lederen som konstruktør av den gode skole, Trondheim, Tapir akademisk forl., 125-145, c2010, 125-145, isbn:9788251924863,
Book
Fra fellesskole til konkurranseskole markedsretting i grunnskolen - sentrale virkemidler og lokale erfaringer
Bjordal, Ingvil, Haugen, Cecilie Rønning, Oslo, Universitetsforlaget, 259 sider, [2021], isbn:9788215029733,
Book
Læreren møter ChatGPT
Elstad, Eyvind, Oslo, Universitetsforlaget, 314 sider, [2023], isbn:978-82-15-07019-3,
View online
Book
Pedagogiske handlinger
Tobias Werler (1973-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 279 sider, 2024, isbn:978-82-450-4750-9,
View online
Book
Å forske på egen praksis : aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet
Marit Ulvik (1953-) (redaktør), Bergen, Fagbokforl, 243 s., cop. 2016, isbn:9788245020052,
Book
Pedagogikk, periferi og verdi : eksistensiell dialog om skole og samfunn
Tone Sævi (1956-) (redaktør), Oslo, Fagbokforlaget, 2020, isbn:9788245027037,
Book
Politisering og pedagogisk motstand : veien til en barneorientert praksis
Løvlie, Lars, Bergen, Fagbokforlaget, 61, 2021, isbn:9788245025163,
Book
Hvordan bruke teori? : nyttige verktøy i kvalitativ analyse
Lars E.F. Johannessen (1989-) (forfatter), Oslo, Universitetsforl, 339, 2018, isbn:9788215029016,