4REL116 Fagdidaktikk for Religion og etikk og fordypning i religioner og livssyn

Alle versjoner:
4REL116 (2024—2025)

Emnekode: 4REL116

Emnenavn: Fagdidaktikk for Religion og etikk og fordypning i religioner og livssyn

Undervisningssemester: Vår

Steder: Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Gjennomført MGL1KRLE101 Kristendom, religion, livssyn og etikk 1 1-7 / MGL5KRLE101 Kristendom, religion, livssyn og etikk 1 5-10 eller tilsvarende

Relevans i studieprogrammet

Valgemne i KRLE årsstudium for dem som ønsker spesialisering for 8.-13.trinn

Innledning

Emnet består av to deler:

  • Fagforståelse og fagdidaktikk for Religion og etikk i videregående skole og lignende fag i kristne friskoler (5 stp)
  • Fordypning i religion og livssyn gjennom valgtema (5 stp). Studenten velger sitt fordypningstema med tilhørende undervisningsressurser og litteraturliste fra en kunngjort liste i elektronisk læringsplattform ved semesterstart. Studenten kan søke emneansvarlig om å få godkjent egne forslag til fordypningstema med tilhørende litteratur.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap 

Studenten 

  • har kunnskap om fagforståelse og didaktikk for Religion og etikk-faget
  • har kunnskap om et valgtema innenfor religion og livssyn
  • kjenner til sentrale faglige problemstillinger og metodiske utfordringer innenfor sitt valgtema

Ferdigheter

Studenten 

  • kan legge til rette for god klasseromsdialog rundt helhetlig etisk argumentasjon og kritisk refleksjon om eget livssyn
  • kan sammenligne religioner og livssyn med ulike metoder i faglige og didaktiske sammenhenger
  • kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • behersker relevante metoder fra sitt valgtema
  • kan reflektere over relevansen av fagkunnskapen fra valgtemaet i en faglig og didaktisk sammenheng

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om yrkesetiske problemstillinger knyttet til å undervise i religions- og livssynsfag i videregående skole
  • kan omgås livssyn og etiske og religiøse posisjoner med forståelse og respekt

Innhold

Dette emnet gir kompetanse til studenter som ønsker en didaktisk profil innrettet mot klassetrinn 8.-13. i sitt KRLE årsstudium. Dette skjer gjennom arbeid med fagforståelse og fagdidaktikk for Religion og etikk-faget i videregående skole, og gjennom fordypning i et selvvalgt tema innenfor religioner og livssyn.

Arbeids- og undervisningsformer

Til del 1 gis det en forelesningsrekke på studiested eller digitalt, avhengig av studentantall og interesse. Forelesningene leder opp til et obligatorisk dagsseminar om didaktiske problemstillinger i Religion og etikk.

Del 2 er sammenfallende med én av delene i NKRLE806 Fordypning i religioner og livssyn. Avhengig av studenttall vil tilgjengelige valgtema og undervisning legges opp enten som nettstudium sammen med NKRLE806, som lokalt undervisningstilbud på studiested eller digital felles undervisning for flere studiesteder. Læringspakke for valgtema ved nettstudium består av et litteraturutvalg med leseplan, undervisningsvideoer og veiledning knyttet til arbeid med semesteroppgave. Det kunngjøres godkjente oppgavetekster for semesteroppgaven innenfor tilgjengelige valgemner. I tillegg kan studenten be om å få godkjent en egen formulert oppgavetekst. Det gis tilbud om å levere inn 50-80% ferdige semesteroppgaver for skriftlig tilbakemelding på ca. én halv side til fastsatte frister.

Arbeidsomfang

Ca. 300 t

Arbeidskrav

Forberedt deltagelse på didaktisk seminardag. Arbeidskravet kan etter søknad erstattes av et skriftlig refleksjonsnotat på 1000 ord.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

  • Muntlig eksamen ca. 20 min i stoff om fagforståelse og fagdidaktikk.
  • Semesteroppgave på 2000-2500 ord fra valgdel.

Ved sammenregning av endelig karakter avrundes det oppover dersom summen ender midt mellom to karakterer.

Både muntlig eksamen og semesteroppgave må vurderes til ståkarakter dersom emnet til sammen skal gi ståkarakter.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Muntlig eksamen: Ingen

Semesteroppgave: Alle

Eksamensspråk

Norsk. Andre skandinaviske språk etter søknad.

Praksis

Studenter som velger dette emnet, vil få punktpraksis på 6 timer i ungdomsskole eller videregående skole.

Studiepoengreduksjon

5 stp overlapp mot REL160 og 4REL160.

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Andre bestemmelser

Krav om politiattest i forbindelse med praksis.

Tilbys som enkeltemne

Nei