BLFORN Naturfag og friluftsliv i barnehagen
Alle versjoner:
BLFORN (2025—2026)
BLFORN (2024—2025)
BLFORN (2022—2023)
BLFORN (2020—2021)
Emnekode: BLFORN
Emnenavn: Naturfag og friluftsliv i barnehagen
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 30 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
For å starte på fordypningen, må studenter på BLU ha bestått avsluttende vurdering på KO 1-4, og praksis i KO5. For å ta avsluttende vurdering i BLFORN, må studenter i tillegg ha bestått eksamen i KO5. Videreutdanningssøkere må ha godkjent førskolelærer-/barnehagelærerutdanning eller annen barnehagelærerkompetanse
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på KO4 Natur, helse og rørsle.
Relevans i studieprogrammet
Valgfri fordypning i bachelorprogrammet for barnehagelærerutdanning.
Innledning
Emnet har oppstart i høstsemesteret. Over to undervisningsdager blir det bl.a. gjennomført feltarbeid (eller ekskursjon) og oppstart av et arbeidskrav som går over fire årstider. Resten av undervisningen er lagt til vårsemesteret.
Eksterne studenter kan søke om fritak fra undervisningen og arbeidskrav som er lagt til høstsemesteret.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har
- Kunnskap om samspill mellom natur og mennesker og hvordan naturen kan benyttes som læringsarena for barn i barnehagealder
- Kunnskap om betydningen av friluftsliv og naturopplevelser
- Kunnskap om arter (planter og dyr) i norske økosystemer
- Kunnskap om dyr og menneskets anatomi og fysiologi
- Kunnskap om stoffer og fenomener i naturen
- Kunnskap om hvordan naturen er oppbygget med hensyn til farger, form, og struktur
- Kunnskap om verdensrommet
- Kjennskap til ulike myter knyttet til fenomener på nattehimmelen, inkludert de samiske
- Kunnskap om hvordan man kan fremme barns selvoppfatning gjennom kroppslig mestring
Ferdigheter
Studenten kan
- Bruke naturen for å skape et allsidig sansestimulerende utemiljø som legger til rette for lek, undring, utforsking og læring i barnehagen
- La naturen være utgangspunkt for estetiske og skapende prosesser som egner seg for arbeid i barnehagen
- Planlegge, gjennomføre og vurdere utforskende aktiviteter for barnehagebarn i ulike aldre
- Planlegge, gjennomføre og vurdere helsefremmende aktiviteter i barnehagen
- Drøfte hvordan mat og måltider, naturopplevelser og friluftsliv inngår i identitetsutvikling og sosialisering, samt hvordan disse kan gi en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling
- Fremme arbeidet med natur, helse og rørsle i barnehagen
- Gjennomføre ulike typer friluftsliv og reflektere over hvordan dette kan benyttes i barnehagen
- Vurdere risiko av lekemiljø, samt legge til rette for barns risikovurdering og mestring
Generell kompetanse
Studenten
- Kjenner aktuell fagdidaktisk litteratur knyttet til barns læreprosesser innen naturfag og fysisk fostring
- Kan arbeide tverrfaglig i barnehagen med tema knyttet til naturfag, fysisk fostring, kunst og håndverk og/eller pedagogikk
- Kan anvende utviklingsarbeid og forskning som grunnlag for eget utviklingsarbeid med barn
Innhold
Emnet består av fagområdene naturfag (13 stp.), fysisk fostring (13 stp.), kunst og handverk (2 stp.) og pedagogikk (2. stp.).
Denne fordypningen vil legge vekt på å gi studenten kunnskaper og erfaringer som skal utruste dem til å arbeide i barnehagen med ulike temaer knyttet til natur, naturfenomener og friluftsliv:
I fordypningen «Naturfag- og friluftsliv i barnehagen» legges det til rette for at studentene skal bli godt kjent med planter og dyr i ulike norske økosystemer og tilegne seg praktiske ferdigheter som gjør dem trygge på å ta naturen i bruk som lærings- og opplevingsarena for et mangfold av barn i barnehagen (m.o.t. ulik alder, kjønn, interesser, kultur og fysiske forutsetninger). Studentene skal bl.a. erfare friluftsliv gjennom ulike årstider, arbeide med landart og velge seg ut et naturområde (referanseområde) der de studerer hvordan naturen forandrer seg gjennom året. Dagsturer og overnattingsturer inngår i studiet.
Mange tema blir også behandlet under forelesinger og seminarer. Det blir bl.a. undervist om økologi, vannets egenskaper, vær og klima, måltidets rolle i barnehagen, kroppen vår og helsefremmende arbeid (fysisk og psykisk) i barnehagen. Barnehagelæreren sin rolle blir drøftet ut fra et perspektiv omhvordan pedagogen kan legge til rette for at læringsmiljøet ute, men også inne, skal stimulere barnehagebarns utforskertrang og ønsker om å forstå naturvitenskaplige fenomener, og legge til rette for naturopplevelser og fysisk, estetisk og kreativ utfoldelse. Naturopplevelser og refleksjon rundt disse kan videre legge grunnlaget for en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling.
Forskning og utviklingsarbeid i barnehagen blir belyst gjennom forelesninger og seminarer, og studentene skal gjennomføre et utviklingsarbeid i tilknytning til praksis i fordypningen.
Arbeids- og undervisningsformer
Ekskursjoner, forelesninger, øvelser, seminar og gruppearbeid, observasjoner, praksis, veiledning og selvstudium.
Undervisningen er organisert som fulltidsstudium over to undervisningsbolker med en hovedvekt av undervisningen lagt til vårsemesteret.
Arbeidsomfang
Antatt normert arbeidsmengde for student: 900 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- Tilstedeværelse og deltagelse på all undervisning
- Aktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring, evaluering og formidling av erfaring, av overnattingsturer ut fra gitte vurderingskriterier*.
- Skriftlig dokumentasjon av et arbeid knyttet til praksis
- Rapport fra praktisk arbeid
- Dokumentasjon av arbeid i referanseområde gjennom studieåret
*I særskilte tilfeller med "gyldig" fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid. Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell, muntlig eksamen med forberedelsestid (30 minutter).
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det gis gradert karakter fra A - F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Rammeplan for barnehagen.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Praksis har et omfang på 5 dager og vurderes etter karakterskalaen bestått/ikke bestått. All deltakelse i praksisopplæringen er obligatorisk, og er en integrert del av studiet. Praksis er nært knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i emnet, og i praksis skal studentene planlegge, gjennomføre og lede et utviklingsprosjekt.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja.
Litteratur og faglige ressurser
Book
Natur og danning profesjonsutøvelse, barnehage og skole
Oddrun Hallås (1961-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Bergen, Fagbokforl, 29 s., cop. 2015, isbn:978-82-450-1555-3,
s. 77-90, 95-111
View online
Book
Natur 2 Barn utforsker naturfenomener
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, Johann Grimstvedt (1984-) (illustratør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 98 s., 2, 2017, isbn:978-82-02-56702-6,
unntatt s. 61-68
Book
Natur, miljø og teknologi i barnehagen
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, Oslo, Universitetsforl, 139 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-02928-3,
s. 79-217
Book
Bærekraft i praksis i barnehagen
Veronica Bergan (1972-) (redaktør/forfatter), Oslo, Universitetsforl, 208 sider, cop. 2019, isbn:978-82-15-02851-4,
Book
Barn og naturvitenskap : oppdage, utforske og lære i barnehage og skole
Ingela Elfström (1954-) (forfatter), Elfström, Ingela, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 122 s., 2016, isbn:978-82-02-51215-6,
s. 8-129
View online
Book
Uteskoledidaktikk : ta fagene med ut
Tove Anita Fiskum (1972-) (redaktør), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 50 s., 2014, isbn:9788202470678,
s. 70-80, 137-176
View online
Article
Curious play: children's exploration of nature
Gurholt, Kirsti Pedersen ; Sanderud, Jostein Rønning, Routledge, 318-329, Journal of adventure education and outdoor learning, 4, 16, 2016-10-01, 318-329,
View online
Book Chapter
Undervisning i barnehagen?
Hammer, Anne S.E.., Undervisning i barnehagen?, Bergen, Fagbokforl., S. 223-244, 2012, 223-244, isbn:9788245011531,
s. 223-240
Article
Att utgå från frågor och situationer i förskolans vardag: Vilket naturvetenskapligt innehåll kan det leda till?Starting from questions and everyday situations in preschool: What kind of science content could that lead to?
Hansson, Lena ; Löfgren, Lena ; Pendrill, Ann-Marie, University of Oslo, 77-89, Nordina : Nordic studies in science education, 1, 10, 2014-04-02, 77-89,
View online
Book
Barnehagedidaktikk : en dynamisk og flerfaglig tilnærming
Stig Broström (1945-) (redaktør/forfatter), Bergen, Fagbokforl, 34 s., cop. 2014, isbn:9788232101818,
s. 66-99
View online
Book
Kvardagslivets didaktikk i barnehagen : ansvar og arbeidsfordeling
Håberg, Liv Ingrid Aske, MAFAL (forskningsprosjekt) (forlag/utgiver/supporting host), Oslo, Universitetsforl, 48 s., cop. 2016, isbn:978-82-15-02661-9,
s. 23-71
View online
Book
Mobbeatferd i barnehagen : temaforståelse, forebygging, tiltak
Idsøe, Ella Cosmovici, Roland, Pål, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 48 s., 2017, isbn:978-82-02-55612-9,
s. 11-44, 74-91
Book
En verden av muligheter : fagområdene i barnehagen
Thomas Moser (1960-) (red./redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Oslo, Universitetsforl, 23 s., cop. 2008, isbn:9788215012735,
s. 175-197
View online
Book
Forskerfrøboka
Guri Langholm (1964-) (redaktør/forfatter), Bergen, Fagbokforl, 173 s., cop. 2017, isbn:978-82-450-1979-7,
s. 11-50, 75-199
View online
Book
Oppdag naturen biologi for lærere : grunnskolelærerutdanning
Kvammen, Per Ivar, Lie, Sigmund; Nyhus, Gunnar Christian; Vedum, Trond Vidar; Ødegaard, Torbjørn, Bergen, Fagbokforlaget, 153 sider, 2021, isbn:9788245036893,
s. 207-252, 417-448, 469-544
View online
Book
Matglede i barnehagen
Langholm, Guri, Tuset, Elly Herikstad, Bergen, Fagbokforl, 126 s., cop. 2013, isbn:9788245012798,
unntatt kap. 8
View online
Book
Friluftsliv og uteliv i barnehagen
Lundhaug, Torbjørn, Neegaard, Henrik Rosted, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 179 s., 2013, isbn:978-82-02-40625-7,
View online
Book
Helse : forebyggende helsearbeid i barnehagen
Lundheim, Rolv, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 139 sider, [2020], isbn:978-82-02-62377-7,
Book
Ute hele uka : natur- og friluftsbarnehagen
Lysklett, Olav B., Oslo, Universitetsforl, 113 s., cop. 2013, isbn:9788215020013,
s. 56-126, 138-198
View online
E-book
Barn og fysisk aktivitet : med hovedvekt på aldersgruppen 0-16 år [elektronisk ressurs]
Mjaavatn, Per Egil, Ingunn Fjørtoft (1946-), [Oslo], Helsedirektoratet; Barne- ungdoms- og familiedirektoratet, 55 s., 2008,
View online
Book
Læring gjennom mestring : skoggruppemetoden
Nordahl, Aina, Misund, Sidsel Skappel, Oslo, Sebu forl, 192 s., 2009, isbn:9788291529318,
View online
Article
Motivation for learning science in kindergarten: Is there a gender gap and does integrated inquiry and literacy instruction make a difference
Patrick, Helen ; Mantzicopoulos, Panayota ; Samarapungavan, Ala, Hoboken, Wiley Subscription Services, Inc., A Wiley Company, 166-191, Journal of research in science teaching, 2, 46, 2009-02, 166-191,
View online
Article
Learning science through inquiry in kindergarten
Samarapungavan, Ala ; Mantzicopoulos, Panayota ; Patrick, Helen, Hoboken, Wiley Subscription Services, Inc., A Wiley Company, 868-908, Science education (Salem, Mass.), 5, 92, 2008, 868-908,
View online
Book
Vilt og farlig : om barns og unges bevegelseslek
Ellen Beate Hansen Sandseter (1972-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Gyldendal akademisk, 212 s., 2014, isbn:978-82-05469457,
Book
Barndomspsykologi : små barn i en ny tid
Sommer, Dion, Lars Holm-Hansen (1962-) (oversetter), Bergen, Fagbokforl, 36 s., cop. 2014, isbn:9788245014747,
s. 101-136
View online
E-book
Retningslinjer for mat og måltider i barnehagen [elektronisk ressurs]
Norge Sosial- og helsedirektoratet Avdeling for ernæring, Oslo, Sosial- og helsedirektoratet Avdeling ernæring, 14 s., 2007,
View online
Book
Levende spor : å oppdage naturen gjennom kunst, og kunsten gjennom natur
Sørenstuen, Jan-Erik, Bergen, Fagbokforl, 156 s., cop. 2011, isbn:9788245010374,
kapittel 3-8, 10, 12, 14-16, 19, 21
View online
Article
Astronomy education for preschool children: Exploring the sky
Timur, Serkan ; Yalçınkaya-önder, Eylem ; Timur, Betül ; Özeş, Belemir, Kutahya, International Electronic Journal of Elementary Education, 383-389, International electronic journal of elementary education, 4, 12, 2020, 383-389,
View online
Book
Mat- og måltidsaktiviteter i barnehagen
Britt Unni Wilhelmsen (1939-) (redaktør), Oslo, Universitetsforl, 12 s., cop. 2017, isbn:9788215027265,
s. 23-34
View online
Book
Natur 1 Barn opplever naturen
Bakke, Hjørdis H. K., Oslo, Cappelen Damm, 195-220, 1, 2024, isbn:978-82-02-81649-0,
Fjøre og ferskvatn. Tilsvarande kapittel frå 2. utgåve kan brukast