BLFORN Naturfag og friluftsliv i barnehagen

Alle versjoner:
BLFORN (2025—2026)
BLFORN (2024—2025)
BLFORN (2022—2023)
BLFORN (2020—2021)

Emnekode: BLFORN

Emnenavn: Naturfag og friluftsliv i barnehagen

Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 30 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

For å starte på fordypningen, må studenter på BLU ha bestått avsluttende vurdering på KO 1-4, og praksis i KO5. For å ta avsluttende vurdering i BLFORN, må studenter i tillegg ha bestått eksamen i KO5. Videreutdanningssøkere må ha godkjent førskolelærer-/barnehagelærerutdanning eller annen barnehagelærerkompetanse

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på KO4 Natur, helse og rørsle.

Relevans i studieprogrammet

Valgfri fordypning i bachelorprogrammet for barnehagelærerutdanning.

Innledning

Emnet har oppstart i høstsemesteret. Over to undervisningsdager blir det bl.a. gjennomført feltarbeid (eller ekskursjon) og oppstart av et arbeidskrav som går over fire årstider. Resten av undervisningen er lagt til vårsemesteret.

Eksterne studenter kan søke om fritak fra undervisningen og arbeidskrav som er lagt til høstsemesteret.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har

  • Kunnskap om samspill mellom natur og mennesker og hvordan naturen kan benyttes som læringsarena for barn i barnehagealder
  • Kunnskap om betydningen av friluftsliv og naturopplevelser
  • Kunnskap om arter (planter og dyr) i norske økosystemer
  • Kunnskap om dyr og menneskets anatomi og fysiologi
  • Kunnskap om stoffer og fenomener i naturen
  • Kunnskap om hvordan naturen er oppbygget med hensyn til farger, form, og struktur
  • Kunnskap om verdensrommet
  • Kjennskap til ulike myter knyttet til fenomener på nattehimmelen, inkludert de samiske
  • Kunnskap om hvordan man kan fremme barns selvoppfatning gjennom kroppslig mestring

Ferdigheter

Studenten kan

  • Bruke naturen for å skape et allsidig sansestimulerende utemiljø som legger til rette for lek, undring, utforsking og læring i barnehagen
  • La naturen være utgangspunkt for estetiske og skapende prosesser som egner seg for arbeid i barnehagen
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere utforskende aktiviteter for barnehagebarn i ulike aldre
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere helsefremmende aktiviteter i barnehagen
  • Drøfte hvordan mat og måltider, naturopplevelser og friluftsliv inngår i identitetsutvikling og sosialisering, samt hvordan disse kan gi en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling
  • Fremme arbeidet med natur, helse og rørsle i barnehagen
  • Gjennomføre ulike typer friluftsliv og reflektere over hvordan dette kan benyttes i barnehagen
  • Vurdere risiko av lekemiljø, samt legge til rette for barns risikovurdering og mestring

Generell kompetanse

Studenten

  • Kjenner aktuell fagdidaktisk litteratur knyttet til barns læreprosesser innen naturfag og fysisk fostring
  • Kan arbeide tverrfaglig i barnehagen med tema knyttet til naturfag, fysisk fostring, kunst og håndverk og/eller pedagogikk
  • Kan anvende utviklingsarbeid og forskning som grunnlag for eget utviklingsarbeid med barn

Innhold

Emnet består av fagområdene naturfag (13 stp.), fysisk fostring (13 stp.), kunst og handverk (2 stp.) og pedagogikk (2. stp.).

Denne fordypningen vil legge vekt på å gi studenten kunnskaper og erfaringer som skal utruste dem til å arbeide i barnehagen med ulike temaer knyttet til natur, naturfenomener og friluftsliv:

I fordypningen «Naturfag- og friluftsliv i barnehagen» legges det til rette for at studentene skal bli godt kjent med planter og dyr i ulike norske økosystemer og tilegne seg praktiske ferdigheter som gjør dem trygge på å ta naturen i bruk som lærings- og opplevingsarena for et mangfold av barn i barnehagen (m.o.t. ulik alder, kjønn, interesser, kultur og fysiske forutsetninger). Studentene skal bl.a. erfare friluftsliv gjennom ulike årstider, arbeide med landart og velge seg ut et naturområde (referanseområde) der de studerer hvordan naturen forandrer seg gjennom året. Dagsturer og overnattingsturer inngår i studiet.

Mange tema blir også behandlet under forelesinger og seminarer. Det blir bl.a. undervist om økologi, vannets egenskaper, vær og klima, måltidets rolle i barnehagen, kroppen vår og helsefremmende arbeid (fysisk og psykisk) i barnehagen. Barnehagelæreren sin rolle blir drøftet ut fra et perspektiv omhvordan pedagogen kan legge til rette for at læringsmiljøet ute, men også inne, skal stimulere barnehagebarns utforskertrang og ønsker om å forstå naturvitenskaplige fenomener, og legge til rette for naturopplevelser og fysisk, estetisk og kreativ utfoldelse. Naturopplevelser og refleksjon rundt disse kan videre legge grunnlaget for en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling.

Forskning og utviklingsarbeid i barnehagen blir belyst gjennom forelesninger og seminarer, og studentene skal gjennomføre et utviklingsarbeid i tilknytning til praksis i fordypningen.

Arbeids- og undervisningsformer

Ekskursjoner, forelesninger, øvelser, seminar og gruppearbeid, observasjoner, praksis, veiledning og selvstudium.

Undervisningen er organisert som fulltidsstudium over to undervisningsbolker med en hovedvekt av undervisningen lagt til vårsemesteret.

Arbeidsomfang

Antatt normert arbeidsmengde for student: 900 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:

  •  Tilstedeværelse og deltagelse på all undervisning
  • Aktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring, evaluering og formidling av erfaring, av overnattingsturer ut fra gitte vurderingskriterier*.
  • Skriftlig dokumentasjon av et arbeid knyttet til praksis
  • Rapport fra praktisk arbeid
  • Dokumentasjon av arbeid i referanseområde gjennom studieåret

 *I særskilte tilfeller med "gyldig" fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid. Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Individuell, muntlig eksamen med forberedelsestid (30 minutter).

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det gis gradert karakter fra A - F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Rammeplan for barnehagen.

Eksamensspråk

Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.

Praksis

Praksis har et omfang på 5 dager og vurderes etter karakterskalaen bestått/ikke bestått. All deltakelse i praksisopplæringen er obligatorisk, og er en integrert del av studiet. Praksis er nært knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i emnet, og i praksis skal studentene planlegge, gjennomføre og lede et utviklingsprosjekt.

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja.

Litteratur og faglige ressurser

Book


Natur og danning profesjonsutøvelse, barnehage og skole
Oddrun Hallås (1961-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Bergen, Fagbokforl, 29 s., cop. 2015, isbn:978-82-450-1555-3,
s. 77-90, 95-111
View online

Book


Natur 2 Barn utforsker naturfenomener
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, Johann Grimstvedt (1984-) (illustratør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 98 s., 2, 2017, isbn:978-82-02-56702-6,
unntatt s. 61-68

Book


Natur, miljø og teknologi i barnehagen
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, Oslo, Universitetsforl, 139 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-02928-3,
s. 79-217

Book


Bærekraft i praksis i barnehagen
Veronica Bergan (1972-) (redaktør/forfatter), Oslo, Universitetsforl, 208 sider, cop. 2019, isbn:978-82-15-02851-4,

Book


Barn og naturvitenskap : oppdage, utforske og lære i barnehage og skole
Ingela Elfström (1954-) (forfatter), Elfström, Ingela, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 122 s., 2016, isbn:978-82-02-51215-6,
s. 8-129
View online

Book


Uteskoledidaktikk : ta fagene med ut
Tove Anita Fiskum (1972-) (redaktør), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 50 s., 2014, isbn:9788202470678,
s. 70-80, 137-176
View online

Article


Curious play: children's exploration of nature
Gurholt, Kirsti Pedersen ; Sanderud, Jostein Rønning, Routledge, 318-329, Journal of adventure education and outdoor learning, 4, 16, 2016-10-01, 318-329,
View online

Book Chapter


Undervisning i barnehagen?
Hammer, Anne S.E.., Undervisning i barnehagen?, Bergen, Fagbokforl., S. 223-244, 2012, 223-244, isbn:9788245011531,
s. 223-240

Article


Att utgå från frågor och situationer i förskolans vardag: Vilket naturvetenskapligt innehåll kan det leda till?Starting from questions and everyday situations in preschool: What kind of science content could that lead to?
Hansson, Lena ; Löfgren, Lena ; Pendrill, Ann-Marie, University of Oslo, 77-89, Nordina : Nordic studies in science education, 1, 10, 2014-04-02, 77-89,
View online

Book


Barnehagedidaktikk : en dynamisk og flerfaglig tilnærming
Stig Broström (1945-) (redaktør/forfatter), Bergen, Fagbokforl, 34 s., cop. 2014, isbn:9788232101818,
s. 66-99
View online

Book


Kvardagslivets didaktikk i barnehagen : ansvar og arbeidsfordeling
Håberg, Liv Ingrid Aske, MAFAL (forskningsprosjekt) (forlag/utgiver/supporting host), Oslo, Universitetsforl, 48 s., cop. 2016, isbn:978-82-15-02661-9,
s. 23-71
View online

Book


Mobbeatferd i barnehagen : temaforståelse, forebygging, tiltak
Idsøe, Ella Cosmovici, Roland, Pål, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 48 s., 2017, isbn:978-82-02-55612-9,
s. 11-44, 74-91

Book


En verden av muligheter : fagområdene i barnehagen
Thomas Moser (1960-) (red./redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Oslo, Universitetsforl, 23 s., cop. 2008, isbn:9788215012735,
s. 175-197
View online

Book


Forskerfrøboka
Guri Langholm (1964-) (redaktør/forfatter), Bergen, Fagbokforl, 173 s., cop. 2017, isbn:978-82-450-1979-7,
s. 11-50, 75-199
View online

Book


Oppdag naturen biologi for lærere : grunnskolelærerutdanning
Kvammen, Per Ivar, Lie, Sigmund; Nyhus, Gunnar Christian; Vedum, Trond Vidar; Ødegaard, Torbjørn, Bergen, Fagbokforlaget, 153 sider, 2021, isbn:9788245036893,
s. 207-252, 417-448, 469-544
View online

Book


Matglede i barnehagen
Langholm, Guri, Tuset, Elly Herikstad, Bergen, Fagbokforl, 126 s., cop. 2013, isbn:9788245012798,
unntatt kap. 8
View online

Book


Friluftsliv og uteliv i barnehagen
Lundhaug, Torbjørn, Neegaard, Henrik Rosted, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 179 s., 2013, isbn:978-82-02-40625-7,
View online

Book


Helse : forebyggende helsearbeid i barnehagen
Lundheim, Rolv, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 139 sider, [2020], isbn:978-82-02-62377-7,

Book


Ute hele uka : natur- og friluftsbarnehagen
Lysklett, Olav B., Oslo, Universitetsforl, 113 s., cop. 2013, isbn:9788215020013,
s. 56-126, 138-198
View online

E-book


Barn og fysisk aktivitet : med hovedvekt på aldersgruppen 0-16 år [elektronisk ressurs]
Mjaavatn, Per Egil, Ingunn Fjørtoft (1946-), [Oslo], Helsedirektoratet; Barne- ungdoms- og familiedirektoratet, 55 s., 2008,
View online

Book


Læring gjennom mestring : skoggruppemetoden
Nordahl, Aina, Misund, Sidsel Skappel, Oslo, Sebu forl, 192 s., 2009, isbn:9788291529318,
View online

Article


Motivation for learning science in kindergarten: Is there a gender gap and does integrated inquiry and literacy instruction make a difference
Patrick, Helen ; Mantzicopoulos, Panayota ; Samarapungavan, Ala, Hoboken, Wiley Subscription Services, Inc., A Wiley Company, 166-191, Journal of research in science teaching, 2, 46, 2009-02, 166-191,
View online

Article


Learning science through inquiry in kindergarten
Samarapungavan, Ala ; Mantzicopoulos, Panayota ; Patrick, Helen, Hoboken, Wiley Subscription Services, Inc., A Wiley Company, 868-908, Science education (Salem, Mass.), 5, 92, 2008, 868-908,
View online

Book


Vilt og farlig : om barns og unges bevegelseslek
Ellen Beate Hansen Sandseter (1972-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Gyldendal akademisk, 212 s., 2014, isbn:978-82-05469457,

Book


Barndomspsykologi : små barn i en ny tid
Sommer, Dion, Lars Holm-Hansen (1962-) (oversetter), Bergen, Fagbokforl, 36 s., cop. 2014, isbn:9788245014747,
s. 101-136
View online

E-book


Retningslinjer for mat og måltider i barnehagen [elektronisk ressurs]
Norge Sosial- og helsedirektoratet Avdeling for ernæring, Oslo, Sosial- og helsedirektoratet Avdeling ernæring, 14 s., 2007,
View online

Book


Levende spor : å oppdage naturen gjennom kunst, og kunsten gjennom natur
Sørenstuen, Jan-Erik, Bergen, Fagbokforl, 156 s., cop. 2011, isbn:9788245010374,
kapittel 3-8, 10, 12, 14-16, 19, 21
View online

Article


Astronomy education for preschool children: Exploring the sky
Timur, Serkan ; Yalçınkaya-önder, Eylem ; Timur, Betül ; Özeş, Belemir, Kutahya, International Electronic Journal of Elementary Education, 383-389, International electronic journal of elementary education, 4, 12, 2020, 383-389,
View online

Book


Mat- og måltidsaktiviteter i barnehagen
Britt Unni Wilhelmsen (1939-) (redaktør), Oslo, Universitetsforl, 12 s., cop. 2017, isbn:9788215027265,
s. 23-34
View online

Book


Natur 1 Barn opplever naturen
Bakke, Hjørdis H. K., Oslo, Cappelen Damm, 195-220, 1, 2024, isbn:978-82-02-81649-0,
Fjøre og ferskvatn. Tilsvarande kapittel frå 2. utgåve kan brukast