BLKO3 Språk, tekst og matematikk
Alle versjoner:
BLKO3 (2024—2025)
BLKO3 (2023—2024)
BLKO3 (2022—2023)
BLKO3 (2021—2022)
BLKO3 (2020—2021)
BLKO3 (2019—2020)
BLKO3 (2018—2019)
BLKO3 (2017—2018)
Emnekode: BLKO3
Emnenavn: Språk, tekst og matematikk
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 20 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak til bachelorprogram i barnehagelærer. For å kunne begynne i KO3, må studenten ha bestått avsluttende vurdering fra KO1. Studenten må i tillegg ha bestått praksis fra KO2. Avsluttende eksamen fra KO2 må være bestått før eksamen for KO3 kan avlegges
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelorprogrammet i barnehagelærerutdanning
Innledning
Kunnskapsområdet tematiserer barns språklige, begrepsmessige, matematiske og tekstkulturelle utvikling. Disse utviklingsområdene er viktige for barns lek og læring og er avgjørende for at barn kan utvikle relasjoner til andre mennesker og fungere sosialt i et flerspråklig og flerkulturelt samfunn. Innholdet i kunnskapsområdet dreier seg om barns språk og språkutvikling, barnelitteratur og mediekultur og barns matematiske meningsskaping, kreative undring og problemløsing. Kunnskapsområdet fokuserer på barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi alle barn, fra de yngste til de eldste og barn med ulike behov, varierte erfaringer med tilpassede språklige, litterære og matematiske aktiviteter. Kunnskapsområdet belyser temaer knyttet til sammenhengen mellom barnehage og skole og overgangen fra barnehage til skole.
Kunnskapsområdet kombinerer teoretisk og praksisnær kunnskap om språk- og matematikkutvikling med kartlegging og vurdering. Kunnskapsområdet legger vekt på at barnehagelæreren forholder seg aktivt til lærings- og danningspotensialet i de språklige og matematiske praksisene som finnes i barns lek og utforskning.
Kunnskapsbasen bygger i hovedsak på fagene norsk, matematikk og pedagogikk. Undervisningen skal tydeliggjøre en barnehagepedagogisk tilnærming og fagdidaktisk forsking knyttet til kunnskapsområdet, der praksis inngår som en integrert del.
Læringsutbytte
I dette kunnskapsområdet skal studentene tilegne seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse:
KUNNSKAP
Studenten
• har kunnskap om barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv
• har kunnskap om barns matematiske begrepsutvikling, problemløsningskompetanse og utforsking av antall, rom og form
• har kunnskap om leken, samtalen, hverdagsaktivitetene og teksters betydning for språk- og matematikkutvikling og -utforsking
• har kunnskap om betydningen av å utvikle positive holdninger til matematikk, språk og språkmangfold
• har kunnskap om matematikk som verktøy for systematisk utforsking og tenking, og matematiske områder som er relevante for barn, særlig antall, rom og form
• har kunnskap om skjønnlitteratur og sakprosa for barn, sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner, inkludert den samiske, og moderne tekst- og mediekulturer
• har kunnskap om barns væremåter og omsorgs-, leke- og læringsbehov, samt oppfølgingsbehov, særlig knyttet til overgangen barnehage/skole
• har kunnskap om samarbeid med skole og hjem for å sikre en best mulig overgang fra barnehage til skole
• kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kunnskapsområdets innhold
FERDIGHETER
Studenten
• kan organisere et inkluderende og stimulerende leke- og læringsmiljø for matematisk og språklig utforsking
• kan observere, legge til rette for, kartlegge og følge opp barns språk- og matematikkutvikling i lys av barnehagens pedagogiske virksomhet
• er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer barnas utvikling, læring og danning i arbeid med språk, tekst og matematikk
• kan veilede og inspirere barn når de utforsker muntlige og skriftlige sjangre, matematiske problem, symboler og sammenhenger
• kan formidle tekster slik at de blir en kilde til estetiske opplevelser, læring og danning
• kan tilrettelegge allsidige aktiviteter som fremmer sammenheng mellom barnehage og skole
• har profesjonsfaglig digital kompetanse, og kan benytte denne i arbeid med språk, tekst og matematikk i barnehagen
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
• kan lede, veilede, dokumentere og evaluere et variert, inkluderende og stimulerende arbeid med språk, tekst og matematikk, med utgangspunkt i gjeldende rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
• er bevisst det språklige, litterære og matematiske lekemiljøets betydning for arbeid med danning, demokrati og likestilling
• kan gi relevante bidrag til samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk, samt kommunisere og drøfte kritisk etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere, og framstår som en tydelig leder og fagperson i disse relasjonene
• mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng
Innhold
Kunnskapsområdets innhold sorterer under følgende tre hovedemner:
Barnehagen som læringsmiljø og danningsarena
• Språk, tekst og matematikk sett i lys av gjeldende rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
• Språkutvikling og flerspråklig utvikling
• Barnelitterære sjangre
• Dialogisk høytlesing
• Problemløsingskompetanse og matematisk begrepsutvikling
• Antall, rom og form
Barnehagen som språk - og matematikkstimulerende miljø
• Barnehagelæreren som tilrettelegger, veileder, rollemodell, litteraturformidler, samtalepartner, fagperson og leder
• Leken og det fysiske miljøets betydning for språk- og matematikkutforsking og utvikling
• Barns væremåter og omsorgs-, leke- og læringsbehov
• Språklig og kulturelt mangfold som ressurs
• Holdningsskapende arbeid til språk og matematikk
• Profesjonsfaglig digital kompetanse
Barnehagen som del av utdanningsløpet
• Sammenhengen mellom barnehagen og skolen • Overgangen fra barnehage til skole
• Barnehagens samarbeidspartnere
• Kartlegging og oppfølging av barns språk- og matematikkutvikling og barnehagens lek-og læringsmiljø
• Forebygging av lese- og skrivevansker
Arbeids- og undervisningsformer
Kunnskapsområdet organiseres etter de tre hovedemnene, med undervisningen fordelt på tverrfaglige moduler tilsvarende emnets tre innholdsbolker. De behandles både enfaglig, flerfaglig og tverrfaglig i forelesninger og seminarer. Studentaktive læringsformer vektlegges, og gjennom individuelle og gruppebaserte læringsaktiviter, som PBL, skal studentene utvikle forståelse for sammenhengen mellom fag, fagdidaktikk og profesjonsutøvelse.
Egen språkutvikling står også i fokus, og studenten får veiledning på både muntlig formidlingsevne og skriftlig formuleringsevne i begge målformer. Målformene er sidestilte.
Arbeidsomfang
Omtrent 600 timer, inkludert selvstudium.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav skal bedømmes til godkjent/ikke godkjent og må være godkjente før studenten kan framstille seg for avsluttende muntlig vurdering:
• Deltakelse i obligatoriske læringsaktiviteter (forelesninger, seminar, individuelle og gruppebaserte læringsaktiviteter og profesjonssamtalen)
• Tre oppgaver i kunnskapsområdets fagstoff, formulert av faglærerne.
• Deltakelse i pbl-arbeid, inkludert muntlig presentasjon og litteraturliste over selvvalgt pensum
Til hvert arbeidskrav blir det gjort rede for omfang, presentasjonsform, vurderingskriterier og målform.
Ved ikke godkjent arbeidskrav gis det to nye forsøk i samme semester.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Den avsluttende vurderingen består av tre hovedbestanddeler:
• En praksisperiode. Vurderingskriteriene tar utgangspunkt i kunnskapsområdets læringsutbyttebeskrivelser.
• En muntlig eksamen (15 min.) som studentene får utlevert to dager før eksamensdag.
• En tre dagers individuell hjemmeeksamen (1500 ord (+/- 10 % målform oppgis)
Muntlig og skriftlig eksamen vektes likt.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det benyttes graderte karakterer etter en skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Både muntlig og skriftlig eksamen må vurderes til minst karakteren E for at studenten skal bestå kunnskapsområdet.
Praksis vurderes til bestått / ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
15 dager, inkludert noen dager særlig rettet mot overgangen barnehage-skole.
I praksis fokuseres det på barnehagen som læringsmiljø og danningsarena; samt barnehagelærers rolle og ansvar for å gi barn varierte erfaringer med tilpassede språklige, litterære og matematiske aktiviteter. Fem av femten praksisdager i barnehagen skal ha særlig fokus på sammenhengen mellom barnehage og skole, og overgangen fra barnehage til skole.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Litteratur og faglige ressurser
Book Chapter
Språkutvikling hos barn i ulike språklæringssituasjonar
Gujord, A.-K. H., Magnhild Selås, Ann-Kristin H. Gujord (red.), Magnhild Selås (redaktør), Språkutvikling hos barn i ulike språklæringssituasjonar, Bergen, Fagbokforl, 223 s., cop. 2017, 95-143, isbn:978-82-450-2082-3,
Book
Barns språkutvikling : muntlig og skriftlig
Høigård, Anne, Oslo, Universitetsforlaget, 59 sider, [2019], isbn:9788215034867,
S. 187-250
Book
Litteraturarbeid i barnehagen
Syversen, Therese Garshol, Bergen, Fagbokforlaget, 11 sider, 2020, isbn:9788245022506,
S. 155-166
Book Chapter
Vurdering av barnelitteratur : formidlerens rolle i jakten på de gode leseopplevelsene
Bjorvand, A. M., Agnes-Margrethe Bjorvand, Elise Seip Tønnessen (red.), Vurdering av barnelitteratur : formidlerens rolle i jakten på de gode leseopplevelsene, Oslo, Universitetsforl, 221 s., cop. 2012, 150-173, isbn:9788215020488,
Website
Morsmålsaktiviserende læring
Espen Egeberg,
View online
Book Chapter
Når barn leser bildebøker
Bjorvand, A. M., Agnes-Margrethe Bjorvand, Elise Seip Tønnessen (red.), Når barn leser bildebøker, Oslo, Universitetsforl, 221 s., cop. 2012, 69-81, isbn:9788215020488,
Book
Se min fortelling : digital historiefortelling i barnehagen
Haug, Kristin Holte, Jamissen, Grete, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 14 s., 2015, isbn:9788202445669,
S. 143-157
Electronic Article
Samisk barnekultur – mellom lokal og global kultur
Hirvonen, Vuokko, 2014,
View online
Book
Bok i bruk i barnehagen : språkstimulering gjennom leseaktiviteter
Lise Helgevold (1959-) (red./redaktør), Stavanger, Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking Universitetet i Stavanger, 66 s., 2007, isbn:9788276490565,
Book Chapter
Frå barnehage til skole
Høigård, Anne, Hilde Traavik (1949-) (red.), Frå barnehage til skole, Oslo, Universitetsforl, 279 s., cop. 2013, 15-37, isbn:9788215021041,
Electronic Article
Temahefte om samisk kultur i barnehagen
Juuso, Randi & Bjørn, Inga Margrethe Eira, 2006,
S. 14-17
View online
Book
Barnelitteratur : sjangrar og teksttypar
Birkeland, Tone, Mjør, Ingeborg; Teigland, Anne-Stefi, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 106 s., 2018, isbn:978-82-02-59447-3,
Kapittel 1, 2, 4, 5 og 7.
Book Chapter
Språkstimulering
Selås, Magnhild, Magnhild Selås (1971-) (redaktør), Språkstimulering, Bergen, Fagbokforl, 223 s., cop. 2017, 181-220, isbn:978-82-450-2082-3,
Book Chapter
Hvilke valg tar barna når de selv velger bøker?
Rostvåg, Åse, Elise Seip Tønnessen (1951-) (red./redaktør/forfatter/forfatter av forord), Hvilke valg tar barna når de selv velger bøker?, Oslo, Universitetsforl, 286 s., cop. 2010, 46-61, isbn:9788215017198,
Book Chapter
Estetiske erfaringer i bok og ved skjerm
Solstad, Trine & Tønnessen, Elise Seip, Elise Seip Tønnessen (1951-) (redaktør), Estetiske erfaringer i bok og ved skjerm, Oslo, Universitetsforl, 300 s., cop. 2014, 149-169, isbn:9788215023847,
Book Chapter
Med nynorsk i skulesekken
Tysvær, Aasfrid, Eli Bjørhusdal (1972-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Med nynorsk i skulesekken, Oslo, Samlaget, 240 s., cop. 2017, 133-150, isbn:978-82-521-9409-8,
Book
Språk i barnehagen : mye mer enn bare prat : en veileder om språkstimulering, dokumentasjon og vurdering av språk , språktilegnelse [elektronisk ressurs]
Oslo, Utdanningsdirektoratet, 61 s., 2013,
View online
Book
Kunst, kultur og kreativitet : kunstfaglig arbeid i barnehagen
Kari Bakke (1945-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 30 s., 2017, isbn:978-82-450-2147-9,
s. 47-77 Birkeland: "Å skape verden gjennom språket"
Book
De yngste som lesere : litteraturen og leken
Ingvild Alfheim (1974-) (forfatter), Oslo, Universitetsforlaget, 10 s., 2023, isbn:9788215065724,
Kapittel 8 (s. 95-104) er kjernepensum og finnes i kompendiet. Kapittel 6 er anbefalt.
Book
Leseglede i barnehagen : 10 nøkler til god lesekultur
Hjellup, Line Hansen, Hadland, Sissel, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 90 s., 2022, isbn:9788202761714,
Book Chapter
Myldrende miniatyrer. Maksimalisme, mangfold og medskapning.
Fiske, A., Trine Solstad (1961-) (forfatter), Myldrende miniatyrer. Maksimalisme, mangfold og medskapning., Oslo, Universitetsforlaget, 2023, 127-140, isbn:9788215051888,
Kun s. 127-140.
Book Chapter
Mediering av oppdagande skriving i barnehagen
Hofslundsengen, H. C., Eli Bjørhusdal (1972-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Mediering av oppdagande skriving i barnehagen, Oslo, Samlaget, 240 s., cop. 2017, 151-167, isbn:978-82-521-9409-8,
S. 151-167.
Book
Å lære språk i barnehagen : kvaliteter ved barns samhandling med voksne og jevnaldrende som fremmer språklæring
Grøver, Vibeke, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 17 s., 2018, isbn:978-82-02-42220-2,
Kap. 3, s. 55-72.
Website
Samisk barnelitteratur – mellom lokal og global kultur.
Hirvonen, V., Norsk barnebokinstitutt, 2014,
View online
Book
Barns språkutvikling : muntlig og skriftlig
Høigård, Anne, Oslo, Universitetsforlaget, 263 sider, [2019], isbn:9788215034867,
Kap 1-7 (merk at samme bok er i den obligatoriske pensumlisten, men ikke alle kapitlene).
Article
Preschool phonological, morphological and semantic skills explain it all: following reading development through a 9‐year period
Lyster, Solveig‐Alma Halaas ; Snowling, Margaret J. ; Hulme, Charles ; Lervåg, Arne Ola, Oxford, Wiley Subscription Services, Inc, 175-188, Journal of research in reading, 1, 44, 2021-02, 175-188,
View online
Book
Matematikkens kjerne
Nakken, Anne Hj., Thiel, Oliver, Bergen, Fagbokforlaget, 136 sider, [2019], isbn:978-82-450-3282-6,
S. 21-54, 125-228
Book
Matematikk for barnehagelærere
Carlsen, Martin, Wathne, Unni; Blomgren, Gro, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 255 s., 2017, isbn:978-82-02-48267-1,
S. 15-270
Book
Blant baller og klosser : matematikk for de yngste i barnehagen
Björklund, Camilla, Ingvill Christina Goveia (1974-) (oversetter), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 21 s., 2012, isbn:9788202390440,
S. 156-177
Book
Den første matematikken : matematikk 3-5 år
Björklund, Camilla, Ingvill Christina Goveia (1974-) (oversetter), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 20 s., 2014, isbn:9788202434205,
S. 87-107
Book
Matematikk i barnehagen : antall, rom og form
Jahr, Einar, Øgaard, Oddveig, Oslo, SEBU forl, 15 s., 2006, isbn:9788291529240; 8291529248,
S. 23-38
Book
Temahefte om antall, rom og form i barnehagen
Reikerås, Elin Kirsti Lie, Norge Kunnskapsdepartementet, [Oslo], Kunnskapsdepartementet, 18 s., [2008],
S. 32-50
Book Chapter
Utforskande tenking og samtale : filosofiske samtalar om matematiske spørsmål
Skorpen, Leif Bjørn, Utforskande tenking og samtale : filosofiske samtalar om matematiske spørsmål, [Bergen], Caspar, S.43-60, 2012, S.43-60, isbn:9788290898576,
Book
Det matematiske barnet
Solem, Ida Heiberg, Reikerås, Elin Kirsti Lie, [Bergen], Caspar forl, 29 s., 2017, isbn:978-82-93598-01-5,
S. 157-186, kap. 6.
Book
Veiledning for barnehagelærere
Birkeland, Åsta, Carson, Nina, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 198 sider, 2022, isbn:978-82-02-70587-9,
s. 54-63 og s. 68-134
Book
Kontakt med barn : innføring i barnehagelærerens arbeid på grunnlag av observasjon
Askland, Leif, Oslo, Gyldendal, 36 sider, 2020, isbn:9788205534544,
S. 82-118
Book
Barns overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning : samarbeid for sammenheng
Hogsnes, Hilde Dehnæs, Bergen, Fagbokforl, 150 s., 2019, isbn:978-82-450-2672-6,
Book
Barnehagens fysiske inne- og utemiljø : inspirasjon til lek
Rune Storli (1961-) (redaktør/forfatter av etterskrift/forfatter), Ellen Beate Hansen Sandseter (1972-) (redaktør/forfatter av forord), Oslo, Universitetsforlaget, 227 sider, [2020], isbn:978-82-15-03443-0,
Denne boken må kjøpes eller lånes. Pensum er: Sandseter, E. B. H. (2020) "Prosjektet EnCompetence: Bakgrunn, metode og hovedresultater." (s. 15-35). Sando, O. J. (2020). "Fysisk miljø, trivsel og fysisk aktivitet i barnehagen." (s. 37-46). Moe, A. S. (2020). "Alle skal med – om å skape en varig bevissthet blant personalet rundt det fysiske miljøet og voksenrollen i uterommet." (s. 193-203).
Electronic Article
Fra eldst til yngst. Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
Kunnskapsdepartementet, 2007,
View online
Book
Framtidens barnehage
Norge Kunnskapsdepartementet, [Oslo], Departementenes servicesenter, 115 s., 24(2012-2013), 2013,
View online
Article
Demokratiforståelser og barns demokratiske deltakelse i barnehagen
Pettersvold, Mari, 127-147, Nordic studies in education, 2, 34, 2014-06-24, 127-147,
View online
Article
Demokratiske samtaler i barnehagen?
Tholin, Kristin Rydjord ; Jansen, Turid Thorsby, Høgskolen i Oslo og Akershus, 103-114, Nordisk barnehageforskning, 2, 4, 2011-08-28, 103-114,
Tilgjengelig på nett. Følg DOI-lenken.
View online
Book
Temahefte om språklig og kulturelt mangfold
Marit Gjervan (1972-) (red.), [Oslo], Kunnskapsdepartementet, 51 s., 2006,
Book
Temahefte om språkmiljø og språkstimulering i barnehagen [elektronisk ressurs]
Høigård, Anne, Ingeborg Mjør (1962-2014), Oslo, Kunnskapsdepartementet, 70 s., 2009,
View online
Document
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
Kunnskapsdepartementet,
Legislation
Lov om barnehager (barnehageloven)
Kunnskapsdepartementet,
View online