BLU-KKK-D Kunst, kultur og kreativitet
Alle versjoner:
BLU-KKK-D (2025—2026)
BLU-KKK-D (2024—2025)
Emnekode: BLU-KKK-D
Emnenavn: Kunst, kultur og kreativitet
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen, Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 25 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak til bachelor i barnehagelærerutdanning.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i barnehagelærerutdanning.
Innledning
Kunnskapsområdet omfatter det å se, forstå og verdsette barns kunstfaglige og estetiske uttrykksformer, og hvordan studenten som fremtidig barnehagelærer kan bli medskaper i en levende barnehagekultur. Studenten skal også selv arbeide med kreative skapende prosesser og utvikle sine kunnskaper og ferdigheter.
Barnehagen utvikler sin kultur i nært samspill med ulike aktører i kunst- og kulturfeltet i lokalmiljøet. Kunnskapsområdet tydeliggjør barnehagelærerens ansvar for å gi barn tilgang til kulturelle tradisjoner og aktuelle strømninger i kunst- og kulturliv.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har innsikt i hvordan fagene i kunnskapsområdet bygger på barns lek og bidrar til deres estetiske opplevelser, uttrykksformer, læring og danning
- har kunnskap om estetiske virkemidler, arbeidsmåter, materialer, instrumenter, verktøy og teknikker i musikk, drama og forming
- har kunnskap om barnekultur, samiske kunst- og kulturtradisjoner, kulturelt mangfold og kulturarv, og innsikt i hvordan kunst og kultur påvirker barns uttrykksformer
- har kunnskap om kunstfaglige kommunikasjonsformer gjennom samspill og lek
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende materialer, redskaper, instrumenter og teknikker i eget skapende arbeid, og utforske disse sammen med barn i planlagte og spontane situasjoner
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek og skapende prosesser
- kan stimulere barn til å utforske, leke, lære og skape gjennom analoge og digitale uttrykksformer
- kan legge til rette for barns møter med et mangfold av kunst- og kulturuttrykk fra fortid og nåtid
- kan skape inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek
- kan bruke pedagogisk dokumentasjon og ha evne til etisk refleksjon
Generell kompetanse
Studenten:
- ser barn som kompetente deltakere på samfunnets kulturarena
- kan sikre barns ytringer og demokratiske rettigheter ved å fremme deres estetiske uttrykksformer
- kjenner barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns estetiske læringsprosesser
- kan bygge kunnskap og pedagogisk praksis, med utgangspunkt i forskning og kunstfaglig utviklingsarbeid i barnehagen
Innhold
Emnet bygger på barnehagepedagogisk kunnskap gjennom fagene musikk, drama, forming og pedagogikk. Det legges vekt på innsikt i kunnskapsområdets muligheter og egenverdi, og det legges opp til både tverrfaglige tilnærminger og enfaglig undervisning. Kunnskapsområdets måler å bruke kunstfaglige arbeidsformer i en tydelig profesjonsrolle, som inviterer til utforskende og skapende virksomhet.
Barnehagelæreren har ansvar for at alle barn utvikler et rikt uttrykksrepertoar gjennom allsidige sanseopplevelser, kroppslige erfaringer, lek og utforsking. Verkstedarbeid hvor utvikling av praktiske ferdigheter, estetisk oppmerksomhet og skapende evner vektlegges og utgjør derfor en sentral del av kunnskapsområdet.
Emnet viser sammenheng mellom estetiske læringsprosesser og barns lek, læring og danning. Dette bygger blant annet på forskning og kunstfaglig utviklingsarbeid.
Praksis er integrert i kunnskapsområdet.
Arbeids- og undervisningsformer
Kunnskapsområdet organiseres i perioder med relevante tema. Fagene i kunnskapsområdet veksler mellom enfaglig og tverrfaglig undervisning. Studentene arbeider individuelt og i grupper. Problembasert læring (PBL) vil være en gjennomgående arbeidsform i kunnskapsområdet. Undervisningen veksler mellom forelesning, verkstedarbeid og veiledning.
Praksis har fokus på hvordan kunst- og kulturopplevelser påvirker barns uttrykksevne, lek, læring og danning. Gjennom ulike praksisoppgaver vil studentene få erfaring med ledelse av faglige diskusjoner og arbeidsmåter. Praksis utgjør 15 dager og har egen vurdering med vurderingskriterier som tar utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene i kunnskapsområdet.
Arbeidsomfang
Ca. 750 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan klargjøres for avsluttende vurdering og muntlig praktisk gruppeeksamen:
- Deltakelse i seminar/verksted og veiledning knyttet til ulike kunstfaglige arbeidsmåter, teknikker og uttrykksformer, samt forelesning.
- Deltagelse i utvikling og presentasjon av gruppearbeid.
- Innleveringer av teoretiske arbeider knyttet til undervisning. Disse skal inneholde faglige og fagdidaktiske refleksjoner og teoretiske begrunnelser. Konkretisering av antall og omfang oppgis i undervisningsplanen. Studenten kan arbeide videre med arbeidskravene fram mot avsluttende vurdering.
- Profesjonssamtale.
- Alle læringsaktiviteter er obligatoriske, minimum 80 % frammøte.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i semesterplanen for kunnskapsområdet ved studiestart.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Den avsluttende vurderingen består av tre hovedbestanddeler:
- En praksisperiode. Vurderingskriteriene tar utgangspunkt i kunnskapsområdets læringsutbyttebeskrivelser. Praksis blir vurdert til bestått/ikke bestått.
- Et individuelt arbeid, som trekkes ut av skriftlige arbeidskrav. Alle arbeidskrav må leveres og godkjennes før studieadministrasjonen bekjentgjør sin trekking. Vektlegges 49%.
- En praktisk-muntlig gruppeeksamen knyttet til et tverrfaglig tema, hvor alle fagene i kunnskapsområdet er representert. Studentene deltar på fremføringen til hverandre. Aktiv deltagelse i planlegging og gjennomføring er nødvendig for å få godkjent eksamen. I tilknytning til praktisk gruppeeksamen blir det en muntlig høring om faglige og fagdidaktiske valg i gjennomføringen. I tillegg kan det stilles generelle fagspørsmål fra pensum. Gruppen får en felles karakter, men det gis anledning for individuell karakterjustering. Vektlegges 51%.
Det individuelle arbeidet vektlegges 49% og den praktisk-muntlig eksamen vektlegges 51%.Resultatet legges sammen og danner grunnlaget for den enkelte kandidatens avsluttende karakter.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert skala fra A til F, der F er ikke bestått.
Praksis vurderes til bestått / ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk
Progresjonskrav
Emnet må være bestått for kunne ta eksamen i 2.studieår.
Praksis
15 dager praksis
I dette kunnskapsområdet vil praksis ha fokus på hvordan opplevelser knyttet til kunst og kultur skaper ulike uttrykk, lek, læring og danning hos barn. Gjennom ulike praksisoppgaver, blant annet av utprøvende karakter, vil studentene få erfaring med ledelse av kunstfaglige arbeidsmåter og uttrykksformer. Praksis har egen vurdering med vurderingskriterier som tar utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene i kunnskapsområdet.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Book Chapter
En god start i barnehagen : toleranse for avskjed i tårer og tid til det nødvendige
Abrahamsen, Gerd, En god start i barnehagen : toleranse for avskjed i tårer og tid til det nødvendige, Oslo, Cappelen akademisk forl., S. 60-74, 2005, 69-84, isbn:8202226376 9788202226374; 8202226376 9788202226374,
Book Chapter
Blikk for hverdagsrommet i barnehagen
Bernsen, A.S., Eilifsen, M. & Langøy, A. (2014), Margareth Eilifsen (1970-) (red./redaktør/forfatter), Blikk for hverdagsrommet i barnehagen, Oslo, Universitetsforl, 212 s., cop. 2014, 118-132, isbn:9788215022963,
Book Chapter
Barnas lekerom i forandring
Bernsen, A.S. (2019), L., Møen & E. Thoresen (Red.), Inger-Lisa Møen (1968-) (redaktør), Barnas lekerom i forandring, Bergen, Fagbokforlaget, 179 sider, 2019, 73-86, isbn:978-82-450-2347-3,
Book Chapter
Å skape rom for kreativitet
Eilifsen, M. & Meyer. G.S. (2014), Margareth Eilifsen (1970-) (red./redaktør/forfatter), Å skape rom for kreativitet, Oslo, Universitetsforl, 212 s., cop. 2014, 45-61, isbn:9788215022963,
Book Chapter
Joiken går i sirkel - man går ut og inn av den
Fønnebø, Bente, Unni Jernberg (1950-) (redaktør), Joiken går i sirkel - man går ut og inn av den, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2021, 148-155,
Book Chapter
Kulturelle brubyggjarar
Harbitz, H. & Svedal, H.M. (2014), Margareth Eilifsen (1970-) (red./redaktør/forfatter), Kulturelle brubyggjarar, Oslo, Universitetsforl, 212 s., cop. 2014, 133-153, isbn:9788215022963,
Book
Med kjærlighet til publikum : kunst for barn under tre år
Hernes, Leif, Selmer-Olsen, Ivar; Os, Ellen, Oslo, Cappelen akademisk, 189 s., 2010, isbn:9788202258405,
s. 25 - s. 38
Book Chapter
Den nasjonale barnehageprisen for kunst og kultur
Jenssen, Cathrine, Kari Bakke, Cathrine Jenssen og Aud Berggraf Sæbø (red.), Den nasjonale barnehageprisen for kunst og kultur, Bergen, Fagbokforl., S. 199-225, cop. 2011, 199-227, isbn:9788245010176,
s. 207 - s. 233
Book
Barn, kunst, kunstnere : barns ekspressive språk - Alberto Burris kunstneriske uttrykk
Line Hauge Støyva (1976-) (oversetter), Bergen, Fagbokforl, 157 s., cop. 2010, isbn:9788245009194,
Book Chapter
Estetikk? Det er jo alt, egentlig!
Olsson, M.R. (2013), Marit Bakken (1966-) (red./redaktør/forfatter), Sidsel Bjerke Hommersand (1971-) (red./redaktør/forfatter av forord), Estetikk? Det er jo alt, egentlig!, Oslo, Universitetsforl, 240 s., cop. 2013, 103-113, isbn:9788215020020,
Book Chapter
Trivsel og glede i barnehagen
Vibeke Glaser (1961-) (redaktør/forfatter), Trivsel og glede i barnehagen, Oslo, Universitetsforl, 320 s., cop. 2018, 240-249, isbn:978-82-15-02884-2,
Book Chapter
Virker du? Den lekende pedagogen
Thoresen, E. (2019), Inger-Lisa Møen (1968-) (redaktør), Virker du? Den lekende pedagogen, Bergen, Fagbokforlaget, 179 sider, 2019, 31-44, isbn:978-82-450-2347-3,
Book Chapter
Kunstfagenes plass i barnehagen
Sæbø, Kari Bakke (1908-1998) (redaktør), Kunstfagenes plass i barnehagen, Bergen, Fagbokforlaget, 2023, 15-45, isbn:9788245047752,
Book Chapter
Den ville babyreisen
Thorkildsen, Kari Bakke (1908-1998) (redaktør), Den ville babyreisen, Bergen, Fagbokforlaget, 2023, 105-130, isbn:9788245047752,
Article
Processmodell for utforskende praksis – barn som medskapere
Bernsen, Anette Sofie ; Thoresen, Elin, 20-, BUKS - tidsskrift for børne- og ungdomskultur, 69, 40, 2024-10-26, 20
View online
Book
Kunsten å samles
Anne Eriksen (1958-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Universitetsforlaget, 153 sider, [2020], isbn:978-82-15-03426-3,
utvalgte sider; 45-82
Book
Lekelyst : med rom for innelek
Trude Anette Brendeland (1973-) (forfatter/fotograf), Oslo, Pedagogisk forum, 259, 2018, isbn:9788273911865,
100 sider er pensum, blir oppgitt hvilke
Book
Barn og estetisk praksis : sanser, væren og læring
Kjær, Alice, Ingvill Christina Goveia (1974-) (oversetter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 168 s., 2018, isbn:978-82-02-51611-6,
utvalgte sider (25-32, 90-100,125-134), (26 s)
Book Chapter
Globale Børn. Om billedleg og digital dannelse i børnehaver
Thestrup, Margunn Serigstad Dahle (1960-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Globale Børn. Om billedleg og digital dannelse i børnehaver, Bergen, Fagbokforlaget, 217 sider 24 cm; 217 sider 24 cm, 2024, 85-98, isbn:978-82-450-5100-1,
View online
Book Chapter
En god start i barnehagen - toleranse for avskjed i tårer og tid til det nødvendige.
Abrahamsen, G., Synnøve Haugen (1952-) (red./forfatter av forord/forfatter/redaktør), Abrahamsen, Gerd, En god start i barnehagen - toleranse for avskjed i tårer og tid til det nødvendige., [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 294 s., 2013, 69-84, isbn:978-82-02-40920-3,
Book
Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst
Askland, Leif, Sataøen, Svein Ole, Oslo, Gyldendal, 244 sider, 2019, isbn:978-82-05-52176-6,
kap. 5 s. 210 - 234
Article
Alt henger sammen – Hverdagslogistikk og små barns muligheter for tilhørighet i barnehagen
Eide, B. J. Windger, N, & Wolf, K.D. (2019), Høgskolen i Oslo og Akershus, Nordisk barnehageforskning, 18, 2019-06-01,
s. 1-15
View online
Book Chapter
Barnehagen- arena for små barns opplevelse av mestring og glede over livet.
Synnøve Haugen (1952-) (red./forfatter av forord/forfatter/redaktør), Abrahamsen, Gerd, Barnehagen- arena for små barns opplevelse av mestring og glede over livet., [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 294 s., 2013, 49-68, isbn:978-82-02-40920-3,
Book
Tull og tøys på ramme alvor : i barnehagen
Kibsgaard, Sonja, Oslo, Universitetsforlaget, 41 sider, [2019], isbn:9788215034256,
kap. 3 og kap. 5
Book
Pedagogisk dokumentasjon : inspirasjoner til bevegelige praksiser
Kolle, Tonje, Larsen, Ann Sofi,; Ulla, Bente, Bergen, Fagbokforl, 141 s., 2017, isbn:978-82-450-1978-0,
Denne boka er det usikkerhet om årstall på. Avvent med eventuell kjøp
Book Chapter
Perler, perlebrett og perling som danningsinnhald i barnehagen
Sataøen, Svein Ole, Perler, perlebrett og perling som danningsinnhald i barnehagen, Bergen, Fagbokforl., S. 181-200, 2012, 181-200, isbn:9788245011531,
Book Chapter
Små barn sanser med mer enn øynene - om toddlere i møte med kunst
Steinkjer E (2013). Haugen, G. Løkken og Rôthle, Små barn sanser med mer enn øynene - om toddlere i møte med kunst, Oslo, Cappelen akademisk forl., S. 202-220, 2005, 202-220, isbn:8202226376 9788202226374; 8202226376 9788202226374,
s. 202-220
Book Chapter
Tilvenning i den kulturelt mangfoldige barnehagen
Jan Gilje (redaktør), Tilvenning i den kulturelt mangfoldige barnehagen, Oslo, Cappelen Damm forskning, 2024, 127-144, isbn:9788202855680,
View online
Book Chapter
Lekne føtter i nye roller. Barnehagelærer som igangsetter med barnehagebarn som deltakere i demokratiske prosesser.
Aud Berggraf Sæbø (1946-) (redaktør), Lekne føtter i nye roller. Barnehagelærer som igangsetter med barnehagebarn som deltakere i demokratiske prosesser., Bergen, Fagbokforl, 297 s., cop. 2017, 125-138, isbn:9788245021431,
Article
Dukketeater i barnehagen
Berge, Anita, Oslo, Pedagogisk forum, 179 s., 2011, 35-57,
Article
En barnehage til begjær : å gi form til barnehagens innhold
Hansson, Hege, Bergen, Fagbokforl, 213 s., cop. 2016, 141-172,
Book
Med kjærlighet til publikum : kunst for barn under tre år
Hernes, Leif, Selmer-Olsen, Ivar; Os, Ellen, Oslo, Cappelen akademisk, 189 s., 2010, isbn:9788202258405,
s. 39 - s. 50, s. 95 - s. 107
Book Chapter
Gunilla Lindqvists lekpedagogiske arbeidsmåte : en didaktisk modell
Kristoffersen, Børge, Gunilla Lindqvists lekpedagogiske arbeidsmåte : en didaktisk modell, Bergen, Fagbokforl., S. 49-65, 2015, 49-65, isbn:9788232102679,
Book Chapter
Fortelling
Olaussen, Ingvild Olsen, Fortelling, [Oslo], Cappelen akademisk, S. 33-47, 2009, 33-47, isbn:9788202270377,
Book
Modig som Mitwa : kunstnerisk utfoldelse med barnehagebarn
Schei, Tiri Bergesen, Duus, Adele Lærum, Bergen, Fagbokforl, 207 s., cop. 2016, isbn:978-82-450-1519-5,
s. 17 - s. 63, s. 83- s. 130, s. 151- s. 167
Book
7 veier til drama : grunnbok i dramapedagogikk for lærere i barnehage og skole
Heggstad, Kari Mjaaland, Heggstad, Katrine, Bergen, Fagbokforlaget, 292 sider, 2022, isbn:978-82-450-3845-3,
s.11-125, s.163-175, s.205-222) (143 s.)
Book
Barnet og musikken : innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter
Sæther, Morten, Angelo, Elin, Oslo, Universitetsforlaget, 186 sider, 2019, isbn:978-82-15-03200-9,
Book Chapter
BIE HEI
Torny Høgberg (forfatter), Bente Bogen (illustratør), BIE HEI, Oslo, Norsk Noteservice, 2021, 44-47, isbn:9788280892553,
Book Chapter
By på klassisk musikk
Yngvil Armand (1945-) (medarb.), By på klassisk musikk, Oslo, Pedagogisk forum, 142 s., cop. 1998, 89-98, isbn:8273910628,
View online
Book Chapter
Den syngende barnehagelæreren - uvikling av faglig trygghet
Møen, I-L (2014), Margareth Eilifsen (1970-) (red./redaktør/forfatter), Den syngende barnehagelæreren - uvikling av faglig trygghet, Oslo, Universitetsforl, 212 s., cop. 2014, 30-44, isbn:9788215022963,
Book Chapter
Rom for lyd - musikkinstrumenter i barnehagehverdagen.
Møen, I-L, Inger-Lisa Møen (1968-) (redaktør), Rom for lyd - musikkinstrumenter i barnehagehverdagen., Bergen, Fagbokforlaget, 179 sider, 2019, 57-72, isbn:978-82-450-2347-3,
Book
Sang, spill og sprell 1 : sang, rytmikk og bevegelse 6-13 år
Ophus, Tone, Oslo, Norsk Noteservice, 48 s., 2014, isbn:9788280892096,
s.10, 12, 16, 23, 27, 43-45, 47
Book Chapter
I lyden bor barnet, i barnet bor lyden - om små barns forhold til musikk
Vist, T. (2013), Synnøve Haugen (1952-) (red./forfatter av forord/forfatter/redaktør), Abrahamsen, Gerd, I lyden bor barnet, i barnet bor lyden - om små barns forhold til musikk, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 294 s., 2013, 85-101, isbn:978-82-02-40920-3,
Book Chapter
Forskjeller og fellesskap : musikk med små barn i et flerkulturelt perspektiv
Knudsen, Jan Sverre, Forskjeller og fellesskap : musikk med små barn i et flerkulturelt perspektiv, Oslo, Universitetsforl., s. 252-263, 2008, s. 252-263, isbn:9788215013619,
Book Chapter
fargespill
Hamre, Ole, Sissel Saue (1962-), fargespill, [Bergen], Fargespill, 128 s., 2011, 52-57, isbn:9788299875905,
Book Chapter
Sang med bevegelse - hvorfor og hvordan?
Ophus, T. & Bogen, B., Sang med bevegelse - hvorfor og hvordan?, 79-101, isbn:978820557101,
Book Chapter
Sangens mange veier til språktilegnelse
Kulset, N. B., Sangens mange veier til språktilegnelse, 104-119, isbn:978820557101,
Book Chapter
Sang og sangfellesskap i barnehagen
Halle, K., Sang og sangfellesskap i barnehagen, 29-42, isbn:978820557101,
Book Chapter
Joik
Fjellheim, F. og Daling, G., Joik, 211-240, isbn:978820557101,
Book Chapter
Spontansangen i barnas verden
Knudsen, J. S. og Ågedal, L. L., Spontansangen i barnas verden, 43-55, isbn:978820557101,
Book Chapter
Sangstemmen som instrument
Gunhild Sofie Aadland Rolfsnes, Kari Olene Oma Rønnes, Anne Kristine Wallace Turøy, Sangstemmen som instrument, 181-197, isbn:978820557101,
Book Chapter
Kunsten å skape i flate rom
Kari Bakke (1945-) (redaktør), Kunsten å skape i flate rom, Bergen, Fagbokforl, 257 s., 2017, 127-156, isbn:978-82-450-2147-9,
Book
Ting på nytt : en gjenbruksdidaktikk
Bråten, Ingvard, Kvalbein, Åse, Bergen, Fagbokforl, 276 s., cop. 2014, isbn:9788245012095,
s. 80-138, s. 193- 256
Article
Når øyet styrer hånden: Om mestringsprosesser i barnehagen
Frisch, Nina Scott, Formakademisk, 1, 1, 2008-10-20,
View online
Book
Boka om kunst og håndverk i barnehagen
Frisch, N.S. og Letnes, M. -A. og Moe, J. (2018), Oslo, Universitetsforl, (329 sider), cop. 2018, isbn:9788215027661,
s. 5 -334
Book Chapter
Kunsten å skape i flate og rom
Bakke, Kari Bakke (1908-1998) (redaktør), Kunsten å skape i flate og rom, Bergen, Fagbokforlaget, 2023, 133-163, isbn:9788245047752,
Book
Temahefte om språklig og kulturelt mangfold
Marit Gjervan (1972-) (red.), [Oslo], Kunnskapsdepartementet, 51 s., 2006,
View online
Book
Temahefte om samisk kultur i barnehagen
Juuso, Randi, Inga Margrethe Eira Bjørn (1977-), [Oslo], Kunnskapsdepartementet, 47 s., 2006,
View online
Book
Temahefte om de minste barna i barnehagen
Sandvik, Ninni, Norge Kunnskapsdepartementet, [Oslo], Kunnskapsdepartementet, 43 s., 2006,
View online
Book
Rammeplan for barnehagen : innhold og oppgaver
Turid Falck-Pedersen (1962-) (redaktør), Oslo, Pedlex, 43 s., cop. 2017, isbn:978-82-8372-020-4,
Legislation
Kunnskapsdepartementet. (2005). Lov om barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Versjonen på lovdata sist endret, LOV-2018-06-22-64.
View online
Electronic Article
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen. (2014). Barnehageprisen 2013. Bodø: KKS.
View online
Electronic Article
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen. (2011). Kulturelt og kunstnarisk mangfald. Bodø: KKS.
View online
Electronic Article
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen. (2015). Hallo – din sko! Bodø: KKS.
View online
Electronic Article
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen. (2015). Kunstner i barnehagen. Bodø: KKS.
View online