BLU-SRLE1 Samfunn, religion, livssyn og etikk 1
Alle versjoner:
BLU-SRLE1 (2025—2026)
BLU-SRLE1 (2024—2025)
Emnekode: BLU-SRLE1
Emnenavn: Samfunn, religion, livssyn og etikk 1
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak på bachelor i barnehagelærerutdanning
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i barnehagelærerutdanning
Innledning
Barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn står sentralt i kunnskapsområdet SRLE. Lærerutdanningsfagene i SRLE er i hovedsak pedagogikk, samfunnsfag og religion, livssyn og etikk. Studentene skal tilegne seg innsikt i samfunnet som omgir barnehagen fra lokalt til globalt nivå, forstå barnehagens plass i samfunnet, barnehagen som organisasjon og som pedagogisk virksomhet. Dette innebærer forståelse av forholdet mellom individ og samfunn, politiske strukturer, internasjonale konvensjoner, lovverk, mangfold og likestilling. Studentene skal tilegne seg kunnskap om barns rettigheter, ulike oppvekstsvilkår og familiestrukturer, foreldremandatet og personalets ansvar i møte med barn i vanskelige livssituasjoner. Kunnskapsområdet har fokus på kristendommen og andre religiøse og ikke-religiøse livssyn. Kunnskap om ulike kulturer, deriblant samiske kulturer, utgjør et viktig grunnlag for å forstå og møte mennesker med ulik bakgrunn. Innsikt i ulike virkelighetsoppfatninger skal bidra til etisk refleksjon knyttet til praksis og profesjonell væremåte i møte med barn, foresatte og ansatte. Kunnskapsområdet går over to perioder, SRLE 1 i første studieår og SRLE 2 i andre studieår.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn
- har kunnskap om filosofi og etikk, livstolkning og livssyn, kristen tro og kulturarv
- har kunnskap om barnehagens historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag, styringsdokumenter, barns rettigheter og foreldremandatet
- har kunnskap om velferdsstaten og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om barnekultur, og om barndom før og nå
Ferdigheter
Studenten
- kan begrunne, formidle og praktisere både muntlig og skriftlig barnehagens formålsbestemmelse og verdigrunnlag
- kan legge til rette for barns medvirkning og demokratiske danningsprosesser
- kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst makten som inngår i rollen som fagperson
- kan stimulere og støtte ulike barns undring og samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
- kan fremme barnas etiske bevissthet og praksis i møte med miljø, bærekraftig utvikling og digitale utfordringer
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver
- kan samarbeide med barn og barns foresatte
- kan delta i faglige diskusjoner og dele kunnskaper og erfaringer med andre
- kan gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn med sikte på å skape inkluderende fellesskap
Innhold
Barnet og fellesskapet
Barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og lovgrunnlag, velferdsstaten, bærekraftig utvikling, barns rettigheter og foreldremandatet, filosofi og etikk, livstolkning og livssyn, kristen tro og kulturarv, foreldresamarbeid, barnekultur, barndom før og nå, sosialisering og tilegning av verdier i barnehagen, demokratiforståelse.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og individuelt arbeid. Undervisningsplanen vil angi nærmere arbeidsformer og læringsstrategier. Undervisningen vil ta sikte på både å styrke studentenes refleksjonsevner og være praksisnær, med problembasert læring (PBL) som en av flere arbeidsformer. Studentene vil få mulighet til å evaluere kunnskapsområdet ved slutten av semesteret.
Arbeidsomfang
Ca. 450 timer
Arbeidskrav
- Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse)
- En fagtekst, 1500 ord, +/- 10%
Ved ikke godkjent fagtekst har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet versjon av arbeidet.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Den avsluttende vurderingen består av to hovedbestanddeler:
- En praksisperiode. Vurderingskriteriene tar utgangspunkt i kunnskapsområdets læringsutbyttebeskrivelser.
- En 5 timers skriftlig, individuell skoleeksamen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Praksis blir vurdert til bestått / ikke bestått.
Skriftlig individuell skoleeksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
Eksamensspråk
- Norsk
- Annet språk kan søkes om
Progresjonskrav
Emnet må være bestått for å kunne ta eksamen i 2.studieår.
Praksis
3 dager i samme barnehage og samme praksisperiode som BULL.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Book Chapter
Religion, rammeplan og rettigheter
Hansen, O. H. B., Religion, rammeplan og rettigheter, 41-51,
Book Chapter
Små føtter på vandring til krybben
Kjeka, S. H. & Sundnes, H. K., Små føtter på vandring til krybben, 59-71,
View online
Book
Filosofi og etikk i barnehagen
Olsholt, Øyvind, Schjelderup, Ariane, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 82, 2018, isbn:978-82-02-59563-0,
Formålsbestemmelse, s. 11- 18, og kap. 2 og 3
Book
Kristen arv og tradisjon i barnehagen
Sødal, Helje Kringlebotn, Cappelen Damm akademisk, 253, 2018, isbn:978-82-02-58489-4,
Kapittel 1 og 2, kapittel 3 siste del, s. 90- 104, kapittel 4-8. Første del av kap. 3 er pensum i BULL
Book Chapter
Ut av barnehagen! Sosial og kulturell bærekraft gjennom ekspedisjoner i nærmiljøet
Bakken, Yvonne, T.S. Bredal-Tomren, Ut av barnehagen! Sosial og kulturell bærekraft gjennom ekspedisjoner i nærmiljøet, Cappelen Damm Akademisk, 2023, 73-90,
Digitalt tilgjengelig (se link)
View online
Book Chapter
Democracy in the kindergarten. Helping young children to be at home in the world
Biesta, G., Kirsten E. Jansen (1946-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Jon Kaurel (1978-) (redaktør), Democracy in the kindergarten. Helping young children to be at home in the world, Bergen, Fagbokforl, 199 s., cop. 2015, 21-45, isbn:978-82-450-1652-9,
Book Chapter
Barnehagens brede samfunnsmandat
Greve, A. & Jansen, T.T. (2018), Solveig Østrem (redaktør), Barnehagens brede samfunnsmandat, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 202 s., 2018, 31-46, isbn:978-82-02-57045-3,
Book Chapter
Nærmiljø og samfunn- stedsforståelse og tilhørighet
Horrigmo, Kirsten Johansen (2021), Nærmiljø og samfunn- stedsforståelse og tilhørighet, Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 2021, 54-77, isbn:978-82-02-65151-0,
Book
Samfunnsfag for barnehagelærere
Kasin, Olav og Bergflødt, Sigurd., Bergflødt, Sigurd, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 136, 2020, isbn:9788202686505,
BOK - må kjøpes. Hele eller deler av kap. 1, 2 og 3 er emnelitteratur på SRLE1 (andre deler av boka vil brukes på SRLE 2)
Book
Barnekonvensjonen helt nedpå : - enkelt og praktisk for barnehagen
Kløcker, Helene, Hagen, Malin Albrechtsen van der, Bergen, Fagbokforlaget, 45, 2024, isbn:9788245044997,
Kap. 1 og 2
View online
Book Chapter
Velferdsstat, barnehage og foreldre
Korsvold, Tora, Korsvold, Tora, Velferdsstat, barnehage og foreldre, Bergen, Fagbokforl, 201 s., cop. 2016, 153-174, isbn:978-82-450-1663-5,
Book
En bok om oppvekst : samfunnsfag for barnehagelærere
Larsen, Ann Kristin og Slåtten, Mette Vaagan, Bergen, Fagbokforlaget, 83, 2019, isbn:9788245032819,
BOK - må kjøpes. Kapitler 2, 3, 10, 16, 18 og 19 er emnelitteratur på SRLE 1 (andre deler av boka vil brukes på SRLE 2)
Book Chapter
Barns bidrag til barnehagefellesskapet – et "samfunn i miniatyr"
Moen, Kari Hoås, Moen, Kari Hoås, Barns bidrag til barnehagefellesskapet – et "samfunn i miniatyr", Oslo, Universitetsforl, 20, 2011, 53-72, isbn:9788215017068,
Book Chapter
Å bebo verden ved å bevege seg gjennom den
Myrstad, Anne, Myrstad, Anne; Sverdrup, Toril; Helgesen, May Britt (red.), Å bebo verden ved å bevege seg gjennom den, Bergen, Fagbokforl, 206 s., 2018, 29-44, isbn:978-82-450-2216-2,
Article
Medvirkning, danning og demokrati i barnehagen: En casestudie av et prosjektarbeid om bærekraftig utvikling
Pettersvold, Mari, Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 2, 30, 2012-04-01, 23-42,
Digitalt tilgjengelig (se link)
View online
Article
Barns perspektiver på demokrati i barnehagen
Pettersvold, Mari, Örebro University, 91-109, Utbildning och demokrati, 2, 24, 2015-01-01, 91-109,
Digitalt tilgjengelig (se link)
View online
Article
Personalets beskrivelser av medvirkning fortolket fra et fellesskapsperspektiv
Ree, Marianne, Trondheim, Norway :, Norsk senter for barneforskning, Barn, 2, 38, 2020, 75-87,
Digitalt tilgjengelig (se link)
View online
Article
Hallmarks of participation - children's conceptions of how to get access to communities in Norwegian Early Childhood Education and Care (ECEC)
Ree, Marianne ; Alvestad, Marit ; Johansson, Eva, Abingdon, Routledge, 200-215, International journal of early years education, 2, 27, 2019-04-03, 200-215,
Digitalt tilgjengelig (se link)
View online
Book
Barndomshistorie
Schrumpf, Ellen, Oslo, Samlaget, 27, cop. 2007, isbn:9788252167948,
Kapittel 1 og 6
Book
Politikk, lek og læring : barnehageliv fra mange kanter
Bae, Berit, Bergen, Fagbokforlaget, 20 sider, 2024, isbn:978-82-450-4801-8,
Kap. 2
Electronic Article
Å se barnet som subjekt: Noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehage
Berit Bae, 1-22,
View online
Electronic Article
Temahefte om barns medvirkning
Berit Bae, Brit Johanne Eide, Nina Winger og Aud Eli Kristoffersen, 1-50,
Side 1-50
View online
Book
Foreldresamarbeid : barnehagen i et mangfoldig samfunn
Glaser, Vibeke, Oslo, Universitetsforlaget, 85 sider, [2023], isbn:9788215065113,
Kap. 1 og 7-11.
Book Chapter
Individet og fellesskapet: Valgfrihet og medvirkning som konkurrerende praksiser
Monica Seland, Vibeke Glaser, Kari Hoås Moen, Sissel Mørreaunet, Frode Søbstad (red.), Sissel Mørreaunet (1955-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Individet og fellesskapet: Valgfrihet og medvirkning som konkurrerende praksiser, Oslo, Universitetsforlaget, 284 sider, 2023, 249-259, isbn:978-82-15-06599-1,
Book Chapter
Medvirkning - uendelig vanskelig, fantastisk enkelt!
Trude Kristiansen, Vibeke Glaser, Kari Hoås Moen, Sissel Mørreaunet, Frode Søbstad (red.), Sissel Mørreaunet (1955-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Medvirkning - uendelig vanskelig, fantastisk enkelt!, Oslo, Universitetsforlaget, 284 sider, 2023, 237-246, isbn:978-82-15-06599-1,
Website
Støttemateriell til rammeplan for barnehagen
Kunnskapsdepartementet,
View online
Book
Rammeplan for barnehagen innhold og oppgaver : fastsatt av Kunnskapsdepartementet 24. april 2017 med hjemmel i lov 17. juni 2005 nr. 64 om barnehager (barnehageloven) § 2 syvende ledd
Bergen, Fagbokforlaget, 41 sider, [2021], isbn:9788245037821,
Book
Barnehageloven og forskrifter : med forarbeider og tolkninger
Norge, Jens Kristian Jebsen (1976-) (redaktør/forfatter av forord), [Oslo], Pedlex, 263 s., 2018, isbn:978-82-8372-079-2,