BLU-SRLE1 Samfunn, religion, livssyn og etikk 1

Alle versjoner:
BLU-SRLE1 (2025—2026)
BLU-SRLE1 (2024—2025)

Emnekode: BLU-SRLE1

Emnenavn: Samfunn, religion, livssyn og etikk 1

Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Opptak på bachelor i barnehagelærerutdanning

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i bachelor i barnehagelærerutdanning

Innledning

Barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn står sentralt i kunnskapsområdet SRLE. Lærerutdanningsfagene i SRLE er i hovedsak pedagogikk, samfunnsfag og religion, livssyn og etikk. Studentene skal tilegne seg innsikt i samfunnet som omgir barnehagen fra lokalt til globalt nivå, forstå barnehagens plass i samfunnet, barnehagen som organisasjon og som pedagogisk virksomhet. Dette innebærer forståelse av forholdet mellom individ og samfunn, politiske strukturer, internasjonale konvensjoner, lovverk, mangfold og likestilling. Studentene skal tilegne seg kunnskap om barns rettigheter, ulike oppvekstsvilkår og familiestrukturer, foreldremandatet og personalets ansvar i møte med barn i vanskelige livssituasjoner. Kunnskapsområdet har fokus på kristendommen og andre religiøse og ikke-religiøse livssyn. Kunnskap om ulike kulturer, deriblant samiske kulturer, utgjør et viktig grunnlag for å forstå og møte mennesker med ulik bakgrunn. Innsikt i ulike virkelighetsoppfatninger skal bidra til etisk refleksjon knyttet til praksis og profesjonell væremåte i møte med barn, foresatte og ansatte. Kunnskapsområdet går over to perioder, SRLE 1 i første studieår og SRLE 2 i andre studieår.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn
  • har kunnskap om filosofi og etikk, livstolkning og livssyn, kristen tro og kulturarv
  • har kunnskap om barnehagens historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag, styringsdokumenter, barns rettigheter og foreldremandatet
  • har kunnskap om velferdsstaten og bærekraftig utvikling
  • har kunnskap om barnekultur, og om barndom før og nå

Ferdigheter

Studenten

  • kan begrunne, formidle og praktisere både muntlig og skriftlig barnehagens formålsbestemmelse og verdigrunnlag
  • kan legge til rette for barns medvirkning og demokratiske danningsprosesser
  • kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst makten som inngår i rollen som fagperson
  • kan stimulere og støtte ulike barns undring og samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
  • kan fremme barnas etiske bevissthet og praksis i møte med miljø, bærekraftig utvikling og digitale utfordringer

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver
  • kan samarbeide med barn og barns foresatte
  • kan delta i faglige diskusjoner og dele kunnskaper og erfaringer med andre
  • kan gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn med sikte på å skape inkluderende fellesskap

Innhold

Barnet og fellesskapet

Barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og lovgrunnlag, velferdsstaten, bærekraftig utvikling, barns rettigheter og foreldremandatet, filosofi og etikk, livstolkning og livssyn, kristen tro og kulturarv, foreldresamarbeid, barnekultur, barndom før og nå, sosialisering og tilegning av verdier i barnehagen, demokratiforståelse.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og individuelt arbeid. Undervisningsplanen vil angi nærmere arbeidsformer og læringsstrategier. Undervisningen vil ta sikte på både å styrke studentenes refleksjonsevner og være praksisnær, med problembasert læring (PBL) som en av flere arbeidsformer. Studentene vil få mulighet til å evaluere kunnskapsområdet ved slutten av semesteret.

Arbeidsomfang

Ca. 450 timer

Arbeidskrav

  • Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse)
  • En fagtekst, 1500 ord, +/- 10%

Ved ikke godkjent fagtekst har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet versjon av arbeidet.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Den avsluttende vurderingen består av to hovedbestanddeler:

  • En praksisperiode. Vurderingskriteriene tar utgangspunkt i kunnskapsområdets læringsutbyttebeskrivelser.
  • En 5 timers skriftlig, individuell skoleeksamen.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Praksis blir vurdert til bestått / ikke bestått.

Skriftlig individuell skoleeksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver

Eksamensspråk

  • Norsk
  • Annet språk kan søkes om

Progresjonskrav

Emnet må være bestått for å kunne ta eksamen i 2.studieår. 

Praksis

3 dager i samme barnehage og samme praksisperiode som BULL.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Litteratur og faglige ressurser

Book Chapter


Religion, rammeplan og rettigheter
Hansen, O. H. B., Religion, rammeplan og rettigheter, 41-51,

Book Chapter


Små føtter på vandring til krybben
Kjeka, S. H. & Sundnes, H. K., Små føtter på vandring til krybben, 59-71,
View online

Book


Filosofi og etikk i barnehagen
Olsholt, Øyvind, Schjelderup, Ariane, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 82, 2018, isbn:978-82-02-59563-0,
Formålsbestemmelse, s. 11- 18, og kap. 2 og 3

Book


Kristen arv og tradisjon i barnehagen
Sødal, Helje Kringlebotn, Cappelen Damm akademisk, 253, 2018, isbn:978-82-02-58489-4,
Kapittel 1 og 2, kapittel 3 siste del, s. 90- 104, kapittel 4-8. Første del av kap. 3 er pensum i BULL

Book Chapter


Ut av barnehagen! Sosial og kulturell bærekraft gjennom ekspedisjoner i nærmiljøet
Bakken, Yvonne, T.S. Bredal-Tomren, Ut av barnehagen! Sosial og kulturell bærekraft gjennom ekspedisjoner i nærmiljøet, Cappelen Damm Akademisk, 2023, 73-90,
Digitalt tilgjengelig (se link)
View online

Book Chapter


Democracy in the kindergarten. Helping young children to be at home in the world
Biesta, G., Kirsten E. Jansen (1946-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Jon Kaurel (1978-) (redaktør), Democracy in the kindergarten. Helping young children to be at home in the world, Bergen, Fagbokforl, 199 s., cop. 2015, 21-45, isbn:978-82-450-1652-9,

Book Chapter


Barnehagens brede samfunnsmandat
Greve, A. & Jansen, T.T. (2018), Solveig Østrem (redaktør), Barnehagens brede samfunnsmandat, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 202 s., 2018, 31-46, isbn:978-82-02-57045-3,

Book Chapter


Nærmiljø og samfunn- stedsforståelse og tilhørighet
Horrigmo, Kirsten Johansen (2021), Nærmiljø og samfunn- stedsforståelse og tilhørighet, Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 2021, 54-77, isbn:978-82-02-65151-0,

Book


Samfunnsfag for barnehagelærere
Kasin, Olav og Bergflødt, Sigurd., Bergflødt, Sigurd, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 136, 2020, isbn:9788202686505,
BOK - må kjøpes. Hele eller deler av kap. 1, 2 og 3 er emnelitteratur på SRLE1 (andre deler av boka vil brukes på SRLE 2)

Book


Barnekonvensjonen helt nedpå : - enkelt og praktisk for barnehagen
Kløcker, Helene, Hagen, Malin Albrechtsen van der, Bergen, Fagbokforlaget, 45, 2024, isbn:9788245044997,
Kap. 1 og 2
View online

Book Chapter


Velferdsstat, barnehage og foreldre
Korsvold, Tora, Korsvold, Tora, Velferdsstat, barnehage og foreldre, Bergen, Fagbokforl, 201 s., cop. 2016, 153-174, isbn:978-82-450-1663-5,

Book


En bok om oppvekst : samfunnsfag for barnehagelærere
Larsen, Ann Kristin og Slåtten, Mette Vaagan, Bergen, Fagbokforlaget, 83, 2019, isbn:9788245032819,
BOK - må kjøpes. Kapitler 2, 3, 10, 16, 18 og 19 er emnelitteratur på SRLE 1 (andre deler av boka vil brukes på SRLE 2)

Book Chapter


Barns bidrag til barnehagefellesskapet – et "samfunn i miniatyr"
Moen, Kari Hoås, Moen, Kari Hoås, Barns bidrag til barnehagefellesskapet – et "samfunn i miniatyr", Oslo, Universitetsforl, 20, 2011, 53-72, isbn:9788215017068,

Book Chapter


Å bebo verden ved å bevege seg gjennom den
Myrstad, Anne, Myrstad, Anne; Sverdrup, Toril; Helgesen, May Britt (red.), Å bebo verden ved å bevege seg gjennom den, Bergen, Fagbokforl, 206 s., 2018, 29-44, isbn:978-82-450-2216-2,

Article


Medvirkning, danning og demokrati i barnehagen: En casestudie av et prosjektarbeid om bærekraftig utvikling
Pettersvold, Mari, Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 2, 30, 2012-04-01, 23-42,
Digitalt tilgjengelig (se link)
View online

Article


Barns perspektiver på demokrati i barnehagen
Pettersvold, Mari, Örebro University, 91-109, Utbildning och demokrati, 2, 24, 2015-01-01, 91-109,
Digitalt tilgjengelig (se link)
View online

Article


Personalets beskrivelser av medvirkning fortolket fra et fellesskapsperspektiv
Ree, Marianne, Trondheim, Norway :, Norsk senter for barneforskning, Barn, 2, 38, 2020, 75-87,
Digitalt tilgjengelig (se link)
View online

Article


Hallmarks of participation - children's conceptions of how to get access to communities in Norwegian Early Childhood Education and Care (ECEC)
Ree, Marianne ; Alvestad, Marit ; Johansson, Eva, Abingdon, Routledge, 200-215, International journal of early years education, 2, 27, 2019-04-03, 200-215,
Digitalt tilgjengelig (se link)
View online

Book


Barndomshistorie
Schrumpf, Ellen, Oslo, Samlaget, 27, cop. 2007, isbn:9788252167948,
Kapittel 1 og 6

Book


Politikk, lek og læring : barnehageliv fra mange kanter
Bae, Berit, Bergen, Fagbokforlaget, 20 sider, 2024, isbn:978-82-450-4801-8,
Kap. 2

Electronic Article


Å se barnet som subjekt: Noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehage
Berit Bae, 1-22,
View online

Electronic Article


Temahefte om barns medvirkning
Berit Bae, Brit Johanne Eide, Nina Winger og Aud Eli Kristoffersen, 1-50,
Side 1-50
View online

Book


Foreldresamarbeid : barnehagen i et mangfoldig samfunn
Glaser, Vibeke, Oslo, Universitetsforlaget, 85 sider, [2023], isbn:9788215065113,
Kap. 1 og 7-11.

Book Chapter


Individet og fellesskapet: Valgfrihet og medvirkning som konkurrerende praksiser
Monica Seland, Vibeke Glaser, Kari Hoås Moen, Sissel Mørreaunet, Frode Søbstad (red.), Sissel Mørreaunet (1955-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Individet og fellesskapet: Valgfrihet og medvirkning som konkurrerende praksiser, Oslo, Universitetsforlaget, 284 sider, 2023, 249-259, isbn:978-82-15-06599-1,

Book Chapter


Medvirkning - uendelig vanskelig, fantastisk enkelt!
Trude Kristiansen, Vibeke Glaser, Kari Hoås Moen, Sissel Mørreaunet, Frode Søbstad (red.), Sissel Mørreaunet (1955-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Medvirkning - uendelig vanskelig, fantastisk enkelt!, Oslo, Universitetsforlaget, 284 sider, 2023, 237-246, isbn:978-82-15-06599-1,

Website


Støttemateriell til rammeplan for barnehagen
Kunnskapsdepartementet,
View online

Book


Rammeplan for barnehagen innhold og oppgaver : fastsatt av Kunnskapsdepartementet 24. april 2017 med hjemmel i lov 17. juni 2005 nr. 64 om barnehager (barnehageloven) § 2 syvende ledd
Bergen, Fagbokforlaget, 41 sider, [2021], isbn:9788245037821,

Book


Barnehageloven og forskrifter : med forarbeider og tolkninger
Norge, Jens Kristian Jebsen (1976-) (redaktør/forfatter av forord), [Oslo], Pedlex, 263 s., 2018, isbn:978-82-8372-079-2,