GKI801N Introduksjon til generativ kunstig intelligens: Bilde, video, lyd og musikk

Alle versjoner:
GKI801N (2025—2026)
GKI801N (2024—2025)

Emnekode: GKI801N

Emnenavn: Introduksjon til generativ kunstig intelligens: Bilde, video, lyd og musikk

Undervisningssemester: Vår

Steder: Nettbasert

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i studieprogrammet Introduksjon til generativ kunstig intelligens: Bilde, video, lyd og musikk. Emnet kan inngå som valgfritt emne i flere bachelorprogram.

Innledning

Emnet gir en introduksjon til generativ KI med vekt på bilde, video og lyd. Undervisningen vektlegger refleksjon om etiske og juridiske utfordringer samt praktisk øvelse til å håndtere KI-systemer.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om generativ KI med fokus på bilde, video, lyd og musikk
  • kjenner til noen av de mest sentrale diskusjonene rundt etisk forsvarlig og bærekraftig bruk av KI

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke noen systemer for generativ KI med fokus på bilde, video og lyd
  • kan bruke generativ KI på en relevant måte knyttet til en spesifikk profesjon eller et fagområde
  • kan reflektere kritisk over forholdet mellom menneskelig kreativitet og KI-genererte ressurser

Generell kompetanse

Studenten

  • er bevisst etiske spørsmål knyttet til bruk av generativ KI
  • kjenner til hvordan generativ KI kan brukes til å utvikle praksisen innen en spesifikk profesjon eller et fagområde

Innhold

Emnet gir en introduksjon til generativ KI med fokus på bilde, video og lyd, som for eksempel stemmer og musikk. Studenten får en oversikt over sentrale etiske og samfunnsmessige spørsmål knyttet til bruk av generativ KI, for eksempel «Deep Fakes», brudd på opphavsrett og betydningen av menneskelig kreativitet.

Emnet tar også sikte på å gi studenten en grunnleggende evne til å bruke KI-systemer til å genere bilder, video, lyd og musikk på en måte som er relevant innenfor en spesifikk profesjon. Det kan for eksempel være som lærer i skolen eller som medieprodusent.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er fleksibelt og nettbasert. Undervisning og kommunikasjon foregår i høgskolens læringsplattform. Studentene vil møte varierte læringsmetoder blant annet gjennom asynkrone nettleksjoner, diskusjonsforum og praktiske øvingsoppgaver. Studenten vil få tilbud om faglig veiledning. Det blir også tilbud om digitale workshops i sanntid.

Det blir tilbud om 2 fysiske samlinger på campus i Bergen.

Arbeidsomfang

300 timer.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å ta eksamen i emnet:

  • Et KI-generert bilde med beskrivelse av prompt og arbeidsmåte, sammen med en videorefleksjon som fokuserer på etiske og profesjonsrelevante aspekter. Lengde videorefleksjon: 5-8 minutter. Refleksjonen må bruke relevant forskningslitteratur.
  • En KI-generert video med musikk og fortellerstemme på 30 sekunder med beskrivelse av prompt og arbeidsmåte, og en videorefleksjon som fokuserer på etiske og profesjonsrelevante aspekter. Lengde videorefleksjon: 5-8 minutter. Refleksjonen må bruke relevant forskningslitteratur.

Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet bilde, video og videorefleksjon.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Avsluttende vurdering består av:

  • En multimedieproduksjon som inneholder KI-generert stemme, bilde, video, lyd og musikk for å visualisere og reflektere over hvordan generativ KI påvirker en profesjon eller fagfelt. Multimedieproduksjonen skal være mellom 3 og 5 minutter.
  • En logg som beskriver produksjonsprosessen og hvilke KI-hjelpemidler og akademisk litteratur studenten har brukt. Denne leveres inn sammen med produksjonen.
  • En individuell presentasjon på maks 10 minutter.

Alle delene av den avsluttende vurderingen skal være bestått for å få karakter i emnet.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Bestått/ikke bestått

Tillatte hjelpemidler

Alle, inkludert KI-systemer, men bruken skal dokumenteres og redegjøres for.

Eksamensspråk

  • Norsk
  • Skandinaviske språk
  • Engelsk

Praksis

Ingen

Studiepoengreduksjon

Ingen overlapping

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen og ved den avsluttende eksaminerende konferansen.

Andre bestemmelser

Studenten må disponere PC/Mac og en stabil internettlinje. Det må også påregnes kostnader til enkelte KI-systemer.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Litteratur og faglige ressurser

Book


Artificial intelligence : a guide for thinking humans
Melanie Mitchell (forfatter), London, Pelican, kap 1-7, 2020, isbn:9780241404836,

Book


An Introduction to Ethics in Robotics and AI
Bartneck, Christoph ; Lütge, Christoph ; Wagner, Alan ; Welsh, Sean, Springer Nature, 1-81, 2021,
View online

Article


Kan generativ kunstig intelligens opplyse og danne oss?
Einar Duenger Bøhn, Cappelen Damm Akademisk NOASP, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 1, 10, 2024-01-01,
View online

Book


Teaching and generative AI : pedagogical possibilities and productive tensions
Beth Buyserie (redaktør), Utah, Utah State University, Introduction, kap. 1-5, kap 19, 2024,
View online

Book


Machine vision : how algorithms are changing the way we see the world
Jill Walker Rettberg (1971-) (forfatter), Cambridge, Polity, 162, 2023, isbn:9781509545223,
View online

Article


As Good As A Coin Toss: Human detection of AI-generated images, videos, audio, and audiovisual stimuli
Cooke, Di ; Edwards, Abigail ; Barkoff, Sophia ; Kelly, Kathryn, 2024-03-25,
View online

Article


The Distributed Authorship of Art in the Age of AI
Goodfellow, Paul, Basel, MDPI AG, 149-, Arts (Basel), 5, 13, 2024-10-01, 149
View online

Book


The Oxford handbook of ethics of AI : pbk
Dubber, Markus Dirk ; Pasquale, Frank ; Das, Sunit, Oxford University Press, 2021, isbn:9780197601440,
View online

Book


Artificial Intelligence - Intelligent Art? : Human-Machine Interaction and Creative Practice
Voigts, Eckart ; Kunas, Sebastian ; Seelinger, Christoph ; Auer, Robin Markus ; Röhnert, Jan ; Elflein, Dietmar, Bielefeld, transcript Verlag, 64, 2024-01-01, isbn:9783839469224,
View online

Book


Art and artificial intelligence
Hermeren, Goran (Lunds Universitet, Sweden), Cambridge University Press, 2024-04-24, isbn:100954778X,
View online

Book


ChatGPT & Co: A Workbook for Writing, Research, Creating Images, Programming, and More
Hattenhauer, Rainer, CRC Press, 1, 2025, isbn:9781032799520,
View online

Book


The Routledge Social Science Handbook of AI
Elliott, Anthony, 1964, Elliott, Anthony, Abingdon, Oxon, Routledge, 2022, isbn:0367188252,
View online

Book


The Cambridge Handbook of Private Law and Artificial Intelligence
Lim, Ernest ; Morgan, Phillip, Lim, Ernest, Cambridge University Press, 2024-03-21, isbn:9781108845595,
View online

Dissertation


Opphavsretten i møte med kunstig intelligens: Kan KI-genererte verk nyte opphavsrettslig vern?
Hodali-Nieber, Luke Ibrahim, UIS, 2024,
View online

Dissertation


Opphavsrett og kunstig intelligens­ - Særlig med fokus på opphavsrettslig vern for tekster og digitale bilder hvor KI er brukt under skapelsen
Helle, Torstein, The University of Bergen, 2024,
View online

Dissertation


Journalistikk møter KI: Balansen mellom innovasjon og etikk
Nervik, Alva, The University of Bergen, 2024,
View online

Dissertation


Kunstige og gunstige muligheter ved bruk av KI i skolen: En analyse om bruk av kunstig intelligens i planlegging og gjennomføring av norskundervisning
Bergesen, Silje Åsnes, University of South-Eastern Norway, 2024,
View online