GL5NOR2AN Norsk 2, 5.-10. modul 1: Literacy – muligheter, utfordringer og deltakelse

Alle versjoner:
GL5NOR2AN (2025—2026)
GL5NOR2AN (2024—2025)

Emnekode: GL5NOR2AN

Emnenavn: Norsk 2, 5.-10. modul 1: Literacy – muligheter, utfordringer og deltakelse

Undervisningssemester: Høst

Steder: Nettbasert

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse.

Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), eller tilsvarende, er krav for Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN).

Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN) kan også tas parallelt.

Anbefalte forkunnskaper

God kompetanse i norsk muntlig og norsk skriftlig, nynorsk og bokmål.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i årsstudium i norsk.

Innledning

Studiet skal forberede studentene på å undervise i norsk på 5. -10. trinn i grunnskolen. Dette emnet gir dypere innsikt i aktuelle fagdidaktiske spørsmål og et godt grunnlag for arbeid med læringsfremmende vurdering og tilpasset norskopplæring for alle elever. De grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlighet er sentrale tema i emnet. Digitale ferdigheter og kritisk literacy vil ha et særlig fokus. I tillegg blir studentenes utvikling av språkferdigheter, tekstkompetanse og formidlingsevne vektlagt.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har omfattende kunnskap om norsk som første- og andrespråk
  • har omfattende kunnskap om muntlig kommunikasjon, lesing og skriving og videreutvikling av grunnleggende språkferdigheter

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke kunnskap om grammatikk og språk, tekster og litteratur i analyse av muntlige, skriftlige og multimodale tekster
  • kan bruke relevante metoder og ny teknologi på måter som fremmer samarbeid og faglig progresjon i den videre lese- og skriveopplæringen
  • kan legge til rette for at elevene får lese, skrive og diskutere saktekster og skjønnlitterære tekster i ulike sjangre og medium og tilpasse den videre opplæringen i språklige ferdigheter
  • kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter og gi læringsfremmende respons til alle elever
  • kan skrive akademiske fagtekster på nynorsk og bokmål

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i skolefagets historie og egenart som språk-, kultur-, litteratur- og danningsfag
  • kjenner til fagdidaktisk forsking og utviklingsarbeid og kan drøfte forskingsetiske problemstillinger
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere faglig og tverrfaglig utviklingsarbeid på trinn 5-10 i samarbeid med andre

Innhold

Emnet vil gi en innføring i:

  • De grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlighet i et forsknings- og utviklingsperspektiv
  • Digitale ferdigheter og kritisk literacy
  • Tilpasset opplæring og læringsfremmende vurdering
  • Dybdelæring og tverrfaglighet
  • Norskfagets historie og egenart

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er bygget opp som en kombinasjon av felles undervisning på nett, asynkrone nettleksjoner, samarbeidsoppgaver på nett og selvstudium.

Arbeidsomfang

400 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

  • Deltakelse på tre enkeltdager med undervisning på nett. Ved søknad kan det gis kompensasjonsoppgave for inntil én samlingsdag.
  • Tre nettsamtaler
  • Tre asynkrone nettleksjoner
  • En fagtekst på bokmål, inkludert revidert versjon etter respons fra faglærer
  • En multimodal, digital tekst, der skriftlig verbaltekst skal være på nynorsk
  • Et seminarinnlegg på nett knyttet til den multimodale, digitale teksten

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold, vurderingskriterier og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for emnet ved studiestart. Arbeidskravene skal samlet dekke læringsutbyttebeskrivelsene i emnet. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Det vises ellers til "Forskrift om studier ved NLA Høgskolen" og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav for grunnskole- og barnehagelærerutdanningen ved NLA Høgskolen».

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

Individuell, skriftlig hjemmeeksamen, 4 dager. Målform er bokmål.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle

Eksamensspråk

Bokmål

Progresjonskrav

Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), eller tilsvarende, er krav for Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN), og 2 (GL5NOR2BN).

Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), og Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN) og 2 (GL5NOR2BN) kan også tas parallelt.

Praksis

Nei

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Andre bestemmelser

Det kreves at studentene har datamaskin med kamera, mikrofon og høyttaler.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Litteratur og faglige ressurser

Book Chapter


Introduksjon til norskdidaktikk
Bakken, Jonas, Hege Roaldset (1970-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Introduksjon til norskdidaktikk, Oslo, Universitetsforlaget, 205 sider, [2023], 136-152, isbn:978-82-15-06606-6,

Book Chapter


Norskfaget
Bjerke, Christian og Skjelbred, Dagrun, Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Norskfaget, Oslo, Universitetsforlaget, 325 sider, [2021], 13-39, isbn:9788215035017,

Book Chapter


God norskundervisning - men ikke uten utfordringer
Blikstad-Balas, Marte & Roe, Astrid, Roe, Astrid, God norskundervisning - men ikke uten utfordringer, Oslo, Universitetsforlaget, 221 sider, [2020], 197-207, isbn:978-82-15-03306-8,

Book Chapter


Leik i norskfaget på ungdomstrinnet
Ellen Birgitte Johnsrud, Magnhild Selås (1971-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Leik i norskfaget på ungdomstrinnet, Bergen, Fagbokforlaget, 188 sider, 2023, 167-185, isbn:9788245040203,

Article


Fagspesifikt og tverrfaglig på samme tid: skriving på norskfagets premisser i et tverrfaglig undervisningsforløp
Vibeke Lorentzen, Norsklæraren, 2023/2, 2023,
View online

Book Chapter


Skrape i overflata eller drukne i djupet? Eit forsøk på å forstå djupnelæring
Talsethagen, Astrid Syse og Nyhus, Jorunn Øveland, Aase, Laila; Bakken, Jonas; Bjerke, Christian; Fodstad, Lars August; Hognestad, Jan K.; Igland, Mari-Ann; Zahid, Sarah; Sæten, Nanna Lilletvedt; Sørhaug, Ole; Slettholm, Markus; Talsethagen, Astrid Syse; Nyhus, Jorunn Øveland; Valand, Siv Sørås; Brendehaug, Irene; Furevikstrand, Tor Egil; Berge, Kjell Lars; Nome, Sture; Aasen, Arne Johannes, Skrape i overflata eller drukne i djupet? Eit forsøk på å forstå djupnelæring, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 230 sider, [2019], 123-143, isbn:978-82-450-3326-7,

Book


Lesedidaktikk : etter den første leseopplæringen
Roe, Astrid, Blikstad-Balas, Marte, Oslo, Universitetsforlaget, 244 sider, [2022]; © 2022, isbn:9788215063249,
Boken må kjøpes eller lånes.

Book Chapter


Baklengs planlegging med læringsmål
Fjørtoft, Henning, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Baklengs planlegging med læringsmål, Bergen, Fagbokforl, 170 s., 2016, 63-77, isbn:9788245018363,

Book


Leseplanleggeren
Lesesenteret, UiS, 2,
View online

E-book


Veiledea lesing i samtale om tekst - for mellomtrinnet og ungdomstrinnet
Hoem, Toril F. , Rangnes, Hege og Wagner, Åse Kari H., 10,
På denne nettsida kan du også finne bokmålsversjonen av heftet: https://www.uis.no/nb/nasjonalt-lesesenter/materiell-veiledet-lesing#/
View online

Book Chapter


PIRLS 2021. Hovedresultater i lesing
Wagner, Åse Kari H.; Knudsen, Kndt og Støle, Hildegunn, Wagner, Åse Kari H ; Støle, Hildegunn, PIRLS 2021. Hovedresultater i lesing, Oslo, Scandinavian University Press (Universitetsforlaget), 2024-03-05, 34-54, isbn:8215053246,
View online

E-book


PISA 2022 Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing
Jensen, Fredrik ; Pettersen, Andreas ; Frønes, Tove Stjern ; Eriksen, Anna ; Løvgren, Maria ; Narvhus, Eva Kristin, Cappelen Damm Akademisk, 5, 2023, isbn:9788202830472,
s. 1-3 og s. 12-13 Last ned rapporten som pdf. for å finne rett sidetall.
View online

Article


Hva kjennetegner de svakeste elevenes lesekompetanse, lesevaner og strategikunnskap når de går ut av grunnskolen?
Roe, Astrid ; Jensen, Ragnhild Engdal, Nordic Open Access Scholarly Publishing - a division of CappelenDamm Akademisk, 1-21, Nordic journal of literacy research, 3, 2017-12-01, 1-21,
View online

Book


Kritisk literacy i klasserommet
Veum, Aslaug, Skovholt, Karianne, Oslo, Universitetsforlaget, 147 sider, [2020]; © 2020, isbn:9788215033075,
Boken må kjøpes eller lånes.

Book Chapter


Kapittel 3 Literacy i den digitale hverdagen
Blikstad-Balas, Marte, Blikstad-Balas, Marte, Kapittel 3 Literacy i den digitale hverdagen, Oslo, Universitetsforlaget, 166 sider, 2023, 63-85, isbn:9788215066400,

Article


Still a long way to go narrow and transmissive use of technology in the classroom
Blikstad-Balas, Marte ; Klette, Kirsti, 55-68, Nordic journal of digital literacy, 1, 15, 2020, 55-68,
View online

Book


Å lære å skrive : tekstkompetanse i norskfagets skriveopplæring
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn, Oslo, Universitetsforlaget, 196, 2021, isbn:9788215052748,
Kapittel 1-7 Boken må kjøpes eller lånes.

Book Chapter


Vurdering som læringsstøtte i skriveopplæringen
Agnete Andersen Bueie, Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Vurdering som læringsstøtte i skriveopplæringen, Bergen, Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 433 sider, 2023, 194-218, isbn:9788245043396,

Book


101 måter å fremme muntlige ferdigheter på : en teoretisk og praktisk muntlighetsdidaktikk
Jannike Ohrem Bakke (1974-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 115, 2024, isbn:9788245048292,
s. 17-131. Boken må kjøpes eller lånes.

Book Chapter


Retorikk
Thorvaldsen, Bernt Ø., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Retorikk, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 255-284, isbn:978-82-450-3430-1,

Article


Exuberant, voiceless participation: An unintended consequence of dialogic sensibilities?
Segal, Aliza ; Lefstein, Adam, 1-19, L1-educational studies in language and literature, 2, 16, 2016-01-01, 1-19,
View online

Book


Å lære å skrive : tekstkompetanse i norskfagets skriveopplæring
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn, Oslo, Universitetsforlaget, 25, 2021, isbn:9788215052748,
Kapittel 8. Boken må kjøpes eller lånes.

Book Chapter


Kapittel 8: Å lese på andrespråket
Kulbrandstad, Lise Iversen, Kulbrandstad, Lise Iversen, Landslaget for norskundervisning, Kapittel 8: Å lese på andrespråket, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 331 sider, 2022, 277-300, isbn:9788245039139,

Book


101 måter å fremme muntlige ferdigheter på : en teoretisk og praktisk muntlighetsdidaktikk
Jannike Ohrem Bakke (1974-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 19, 2024, isbn:9788245048292,
Kapittel 7: s. 133-152. Boken må kjøpes eller lånes.

Website


iKomp - Informasjonskompetanse
UB/Result UiT Norges arktiske universitet,
Dei av studentane på nettstudiet i norsk som ikkje har tidlegare erfaring med akademisk skriving, bør gjennomføre dette nettkurset. Det er UiT Norges arktiske universitet som har laga kurset, men det er ope for alle. Du må opprette ein brukar for å få tilgang.
View online

Website


Nynorsk- og bokmålsordboka på nett
Språkrådet, UiB,
Nynorskordboka er ein viktig følgesvein for alle som skriv nynorsk!
View online

Website


Kildekompasset
UiA, USN, UiS,
"Kildekompasset viser hvordan du henviser riktig til kilder, og hvordan du vurderer kvaliteten på en kilde."
View online

Website


Søk & Skriv
HVL, UiB, UiO,
"Søk & Skriv er laget for alle studenter som ønsker å lære mer om informasjonssøk, studieteknikk og akademisk skriving, uavhengig av studiested og -emne"
View online

Website


Bibliotek - NLA
NLA,
På nettsiden til NLAs bibliotek finner du blant annet oversikt over 1) hvor du kan søke etter faglitteratur 2) tilgang til ordbøker 3) tilgang til referanseverktøyet Endnote
View online

Website


Fusk og plagiat
NLA,
Her finn du informasjon om kva som kan reknast som fusk og plagiat, og kva for konsekvensar det kan få.
View online