GL5NOR2AN Norsk 2, 5.-10. modul 1: Literacy – muligheter, utfordringer og deltakelse
Alle versjoner:
GL5NOR2AN (2025—2026)
GL5NOR2AN (2024—2025)
Emnekode: GL5NOR2AN
Emnenavn: Norsk 2, 5.-10. modul 1: Literacy – muligheter, utfordringer og deltakelse
Undervisningssemester: Høst
Steder: Nettbasert
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), eller tilsvarende, er krav for Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN).
Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN) kan også tas parallelt.
Anbefalte forkunnskaper
God kompetanse i norsk muntlig og norsk skriftlig, nynorsk og bokmål.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i årsstudium i norsk.
Innledning
Studiet skal forberede studentene på å undervise i norsk på 5. -10. trinn i grunnskolen. Dette emnet gir dypere innsikt i aktuelle fagdidaktiske spørsmål og et godt grunnlag for arbeid med læringsfremmende vurdering og tilpasset norskopplæring for alle elever. De grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlighet er sentrale tema i emnet. Digitale ferdigheter og kritisk literacy vil ha et særlig fokus. I tillegg blir studentenes utvikling av språkferdigheter, tekstkompetanse og formidlingsevne vektlagt.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har omfattende kunnskap om norsk som første- og andrespråk
- har omfattende kunnskap om muntlig kommunikasjon, lesing og skriving og videreutvikling av grunnleggende språkferdigheter
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke kunnskap om grammatikk og språk, tekster og litteratur i analyse av muntlige, skriftlige og multimodale tekster
- kan bruke relevante metoder og ny teknologi på måter som fremmer samarbeid og faglig progresjon i den videre lese- og skriveopplæringen
- kan legge til rette for at elevene får lese, skrive og diskutere saktekster og skjønnlitterære tekster i ulike sjangre og medium og tilpasse den videre opplæringen i språklige ferdigheter
- kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter og gi læringsfremmende respons til alle elever
- kan skrive akademiske fagtekster på nynorsk og bokmål
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i skolefagets historie og egenart som språk-, kultur-, litteratur- og danningsfag
- kjenner til fagdidaktisk forsking og utviklingsarbeid og kan drøfte forskingsetiske problemstillinger
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere faglig og tverrfaglig utviklingsarbeid på trinn 5-10 i samarbeid med andre
Innhold
Emnet vil gi en innføring i:
- De grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlighet i et forsknings- og utviklingsperspektiv
- Digitale ferdigheter og kritisk literacy
- Tilpasset opplæring og læringsfremmende vurdering
- Dybdelæring og tverrfaglighet
- Norskfagets historie og egenart
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er bygget opp som en kombinasjon av felles undervisning på nett, asynkrone nettleksjoner, samarbeidsoppgaver på nett og selvstudium.
Arbeidsomfang
400 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Deltakelse på tre enkeltdager med undervisning på nett. Ved søknad kan det gis kompensasjonsoppgave for inntil én samlingsdag.
- Tre nettsamtaler
- Tre asynkrone nettleksjoner
- En fagtekst på bokmål, inkludert revidert versjon etter respons fra faglærer
- En multimodal, digital tekst, der skriftlig verbaltekst skal være på nynorsk
- Et seminarinnlegg på nett knyttet til den multimodale, digitale teksten
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold, vurderingskriterier og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for emnet ved studiestart. Arbeidskravene skal samlet dekke læringsutbyttebeskrivelsene i emnet. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Det vises ellers til "Forskrift om studier ved NLA Høgskolen" og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav for grunnskole- og barnehagelærerutdanningen ved NLA Høgskolen».
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen, 4 dager. Målform er bokmål.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle
Eksamensspråk
Bokmål
Progresjonskrav
Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), eller tilsvarende, er krav for Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN), og 2 (GL5NOR2BN).
Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), og Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN) og 2 (GL5NOR2BN) kan også tas parallelt.
Praksis
Nei
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Det kreves at studentene har datamaskin med kamera, mikrofon og høyttaler.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Book Chapter
Introduksjon til norskdidaktikk
Bakken, Jonas, Hege Roaldset (1970-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Introduksjon til norskdidaktikk, Oslo, Universitetsforlaget, 205 sider, [2023], 136-152, isbn:978-82-15-06606-6,
Book Chapter
Norskfaget
Bjerke, Christian og Skjelbred, Dagrun, Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Norskfaget, Oslo, Universitetsforlaget, 325 sider, [2021], 13-39, isbn:9788215035017,
Book Chapter
God norskundervisning - men ikke uten utfordringer
Blikstad-Balas, Marte & Roe, Astrid, Roe, Astrid, God norskundervisning - men ikke uten utfordringer, Oslo, Universitetsforlaget, 221 sider, [2020], 197-207, isbn:978-82-15-03306-8,
Book Chapter
Leik i norskfaget på ungdomstrinnet
Ellen Birgitte Johnsrud, Magnhild Selås (1971-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Leik i norskfaget på ungdomstrinnet, Bergen, Fagbokforlaget, 188 sider, 2023, 167-185, isbn:9788245040203,
Article
Fagspesifikt og tverrfaglig på samme tid: skriving på norskfagets premisser i et tverrfaglig undervisningsforløp
Vibeke Lorentzen, Norsklæraren, 2023/2, 2023,
View online
Book Chapter
Skrape i overflata eller drukne i djupet? Eit forsøk på å forstå djupnelæring
Talsethagen, Astrid Syse og Nyhus, Jorunn Øveland, Aase, Laila; Bakken, Jonas; Bjerke, Christian; Fodstad, Lars August; Hognestad, Jan K.; Igland, Mari-Ann; Zahid, Sarah; Sæten, Nanna Lilletvedt; Sørhaug, Ole; Slettholm, Markus; Talsethagen, Astrid Syse; Nyhus, Jorunn Øveland; Valand, Siv Sørås; Brendehaug, Irene; Furevikstrand, Tor Egil; Berge, Kjell Lars; Nome, Sture; Aasen, Arne Johannes, Skrape i overflata eller drukne i djupet? Eit forsøk på å forstå djupnelæring, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 230 sider, [2019], 123-143, isbn:978-82-450-3326-7,
Book
Lesedidaktikk : etter den første leseopplæringen
Roe, Astrid, Blikstad-Balas, Marte, Oslo, Universitetsforlaget, 244 sider, [2022]; © 2022, isbn:9788215063249,
Boken må kjøpes eller lånes.
Book Chapter
Baklengs planlegging med læringsmål
Fjørtoft, Henning, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Baklengs planlegging med læringsmål, Bergen, Fagbokforl, 170 s., 2016, 63-77, isbn:9788245018363,
Book
Leseplanleggeren
Lesesenteret, UiS, 2,
View online
E-book
Veiledea lesing i samtale om tekst - for mellomtrinnet og ungdomstrinnet
Hoem, Toril F. , Rangnes, Hege og Wagner, Åse Kari H., 10,
På denne nettsida kan du også finne bokmålsversjonen av heftet: https://www.uis.no/nb/nasjonalt-lesesenter/materiell-veiledet-lesing#/
View online
Book Chapter
PIRLS 2021. Hovedresultater i lesing
Wagner, Åse Kari H.; Knudsen, Kndt og Støle, Hildegunn, Wagner, Åse Kari H ; Støle, Hildegunn, PIRLS 2021. Hovedresultater i lesing, Oslo, Scandinavian University Press (Universitetsforlaget), 2024-03-05, 34-54, isbn:8215053246,
View online
E-book
PISA 2022 Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing
Jensen, Fredrik ; Pettersen, Andreas ; Frønes, Tove Stjern ; Eriksen, Anna ; Løvgren, Maria ; Narvhus, Eva Kristin, Cappelen Damm Akademisk, 5, 2023, isbn:9788202830472,
s. 1-3 og s. 12-13 Last ned rapporten som pdf. for å finne rett sidetall.
View online
Article
Hva kjennetegner de svakeste elevenes lesekompetanse, lesevaner og strategikunnskap når de går ut av grunnskolen?
Roe, Astrid ; Jensen, Ragnhild Engdal, Nordic Open Access Scholarly Publishing - a division of CappelenDamm Akademisk, 1-21, Nordic journal of literacy research, 3, 2017-12-01, 1-21,
View online
Book
Kritisk literacy i klasserommet
Veum, Aslaug, Skovholt, Karianne, Oslo, Universitetsforlaget, 147 sider, [2020]; © 2020, isbn:9788215033075,
Boken må kjøpes eller lånes.
Book Chapter
Kapittel 3 Literacy i den digitale hverdagen
Blikstad-Balas, Marte, Blikstad-Balas, Marte, Kapittel 3 Literacy i den digitale hverdagen, Oslo, Universitetsforlaget, 166 sider, 2023, 63-85, isbn:9788215066400,
Article
Still a long way to go narrow and transmissive use of technology in the classroom
Blikstad-Balas, Marte ; Klette, Kirsti, 55-68, Nordic journal of digital literacy, 1, 15, 2020, 55-68,
View online
Book
Å lære å skrive : tekstkompetanse i norskfagets skriveopplæring
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn, Oslo, Universitetsforlaget, 196, 2021, isbn:9788215052748,
Kapittel 1-7 Boken må kjøpes eller lånes.
Book Chapter
Vurdering som læringsstøtte i skriveopplæringen
Agnete Andersen Bueie, Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Vurdering som læringsstøtte i skriveopplæringen, Bergen, Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 433 sider, 2023, 194-218, isbn:9788245043396,
Book
101 måter å fremme muntlige ferdigheter på : en teoretisk og praktisk muntlighetsdidaktikk
Jannike Ohrem Bakke (1974-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 115, 2024, isbn:9788245048292,
s. 17-131. Boken må kjøpes eller lånes.
Book Chapter
Retorikk
Thorvaldsen, Bernt Ø., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Retorikk, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 255-284, isbn:978-82-450-3430-1,
Article
Exuberant, voiceless participation: An unintended consequence of dialogic sensibilities?
Segal, Aliza ; Lefstein, Adam, 1-19, L1-educational studies in language and literature, 2, 16, 2016-01-01, 1-19,
View online
Book
Å lære å skrive : tekstkompetanse i norskfagets skriveopplæring
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn, Oslo, Universitetsforlaget, 25, 2021, isbn:9788215052748,
Kapittel 8. Boken må kjøpes eller lånes.
Book Chapter
Kapittel 8: Å lese på andrespråket
Kulbrandstad, Lise Iversen, Kulbrandstad, Lise Iversen, Landslaget for norskundervisning, Kapittel 8: Å lese på andrespråket, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 331 sider, 2022, 277-300, isbn:9788245039139,
Book
101 måter å fremme muntlige ferdigheter på : en teoretisk og praktisk muntlighetsdidaktikk
Jannike Ohrem Bakke (1974-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 19, 2024, isbn:9788245048292,
Kapittel 7: s. 133-152. Boken må kjøpes eller lånes.
Website
iKomp - Informasjonskompetanse
UB/Result UiT Norges arktiske universitet,
Dei av studentane på nettstudiet i norsk som ikkje har tidlegare erfaring med akademisk skriving, bør gjennomføre dette nettkurset. Det er UiT Norges arktiske universitet som har laga kurset, men det er ope for alle. Du må opprette ein brukar for å få tilgang.
View online
Website
Nynorsk- og bokmålsordboka på nett
Språkrådet, UiB,
Nynorskordboka er ein viktig følgesvein for alle som skriv nynorsk!
View online
Website
Kildekompasset
UiA, USN, UiS,
"Kildekompasset viser hvordan du henviser riktig til kilder, og hvordan du vurderer kvaliteten på en kilde."
View online
Website
Søk & Skriv
HVL, UiB, UiO,
"Søk & Skriv er laget for alle studenter som ønsker å lære mer om informasjonssøk, studieteknikk og akademisk skriving, uavhengig av studiested og -emne"
View online
Website
Bibliotek - NLA
NLA,
På nettsiden til NLAs bibliotek finner du blant annet oversikt over 1) hvor du kan søke etter faglitteratur 2) tilgang til ordbøker 3) tilgang til referanseverktøyet Endnote
View online
Website
Fusk og plagiat
NLA,
Her finn du informasjon om kva som kan reknast som fusk og plagiat, og kva for konsekvensar det kan få.
View online