HSM221 Strategi, samfunnsansvar og bærekraft

Alle versjoner:
HSM221 (2024—2025)

Emnekode: HSM221

Emnenavn: Strategi, samfunnsansvar og bærekraft

Undervisningssemester: Høst

Steder: Kristiansand, Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Emnet krever opptak til bachelor i økonomi og administrasjon eller innovasjon, markedsføring og ledelse.

Anbefalte forkunnskaper

Innføring i organisasjon og ledelse eller lignende.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon og i innovasjon, markedsføring og ledelse.

Innledning

Dette emnet gir en teoretisk og praktisk innføring i strategifaget. Det gir studentene innsikt og forståelse for hva strategi betyr, hvilke forhold det er gunstig at bedrifter vurderer i strategiutformingen, hvordan strategiprosesser kan organiseres og hvordan implementering av strategier kan skje. Etiske utfordringer, samfunnsansvar og bærekraft knyttet til strategiarbeidet vil også inkluderes i emnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive hva som menes med strategibegrepet og måter organisasjoner konkurrerer på
  • kan forstå forskjellen mellom strategi som plan og framvoksende strategier
  • kjenner til de mest sentrale skoleretningene innenfor strategifaget
  • kan forklare hvordan strategiprosesser kan styres og påvirkes gjennom utforming av visjon, mål, oppdrag, prinsipper og etiske retningslinjer
  • kan forstå forholdet mellom innovasjon og strategi og mellom ressurser, kompetanser og strategi
  • har grunnleggende kunnskap om teorier og modeller relatert til bedrifters samfunnsansvar og bærekraft

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre analyser av virksomheters interne ressurser og eksterne konkurranseomgivelser/ konkurranseanalyse
  • beskrive og begrunne ulike forretningsmodeller i teori og praksis
  • analysere og forstå strategiske valg på ulike nivåer
  • forstå sammenhengen mellom strategiske valg og iverksettelse
  • formulere en endringsorientert strategi og beskrive konkrete utviklingsbehov for å realisere strategien
  • anvende SWOT-, PEST-analyse, Porters konkurranseanalyse (5 krefter) mfl. analysemetoder
  • vise evne til ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon i strategiske valg
  • drøfte bedrifters arbeid innen samfunnsansvar og bærekraft basert på relevante begreper, teorier og rammeverk

Generell kompetanse

Studenten

  • har en reflektert tilnærming til reelle hendelser og problemstillinger organisasjoner står overfor
  • kan arbeide systematisk med strategiske utfordringer og se muligheter
  • kan skrive og strukturere en oppgave med korrekt kildehenvisning, logisk oppbygning og klar fremstilling
  • kan analysere og reflektere over faglige, etiske og praktiske utfordringer knyttet til bærekraft, samfunnsansvar og lønnsomhet

Innhold

  • Hvordan vi definerer og avgrenser strategifaget
  • Den historiske bakgrunnen for utviklingen av det moderne strategifaget
  • Noen viktige skoleretninger innenfor faget - designskolen, planleggingsskolen og posisjoneringsskolen, mv.
  • Ressursbasert teori og betydningen av kompetanser og kapabiliteter
  • Strategi som plan og strategi som mønster - viktigheten av fremvoksende strategi
  • Strategi som praksis - prosesser, deltakere og verktøy
  • Strategiutviklingsprosesser, god og dårlig strategi, rask strategisk endring
  • Kognitive utfordringer - fordreininger og sirkulær tenkning
  • Organisasjoners mål, visjoner, oppdrag og prinsipper
  • Etiske utfordringer og etiske prinsipper
  • Forretningsmodeller, logiske og dynamiske elementer
  • Organisasjonsstruktur, organisasjonskultur, innovasjon og effektivitet
  • Fra lukket til åpen innovasjon og endring
  • Strategisk ledelse, ledelsesmessige utfordringer, konkurrerende verdier
  • Ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon i strategiske valg
  • Grunnleggende teori og modeller innen bedrifters samfunnsansvar og bærekraft i et strategisk perspektiv
  • Deltakelse i mentorordningen

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, presentasjoner, seminarer, gruppearbeid, dialog i plenum og dilemmatrening. Undervisningen vil være basert på sentrale utfordringer/problemer på fagområdet (problembasert læring) og case.

Arbeidsomfang

Det forventes at studenten legger ned minimum 250 arbeidstimer i dette emnet.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:

  • 3-4 godkjente case- eller oppgaveinnleveringer og minimum en presentasjon. Gruppebasert. 750 ord +/- 15% per case.
  • To mentorsamtaler og to mentorlogger.
  • All undervisning og oppgaveløsning i emnet er obligatorisk. Det kreves at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.

Ved ikke godkjent på skriftlige arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Individuell prosjektoppgave, 4000 ord +/- 15%. Litteraturlisten er ikke inkludert i antall ord.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Gradert karakter A til E for bestått og F for ikke bestått

Tillatte hjelpemidler

Alle

Eksamensspråk

Norsk eller engelsk

Praksis

Ingen praksis

Studiepoengreduksjon

Dette emnet overlapper 7,5 studiepoeng med (4)HSM208, Organisasjon og strategi. Dessuten overlapper dette emnet med 1,5 studiepoeng til (4)HSM204, Identitet og danning 2.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Digital litteraturliste