IKS102 Mangfold og det flerkulturelle Norge

Alle versjoner:
IKS102 (2025—2026)
IKS102 (2024—2025)
IKS102 (2023—2024)

Emnekode: IKS102

Emnenavn: Mangfold og det flerkulturelle Norge

Undervisningssemester: Høst

Steder: Kristiansand, Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i årsstudium i interkulturell kompetanse

Obligatorisk emne i bachelor i interkulturell kompetanse

Innledning

Generell og aktuell innføring i det flerkulturelle Norge med vekt på inkluderings- og ekskluderingsprosesser. Emnet fokusere på praksis og empiri, samt kritisk tenkning og akademisk skriving.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte: 

 

Kunnskap 

Studenten: 

  • har kunnskap om majoritets- og minoritetsrelasjoner, sameksistens, inkludering og integrering 
  • har kunnskap om hovedtrekk i norsk migrasjonshistorie, flyktning- og innvandringspolitikk 
  • har kunnskap om rasisme og diskriminering 
  • har kunnskap om norsk integreringspolitikk og -praksis særlig knyttet til familie, skole, arbeidsmarked og samfunnet for øvrig
  • har kunnskap om framveksten av det flerkulturelle og flerreligiøse norske samfunnet, og utfordringer og muligheter knyttet til dette 

 

Ferdigheter 

  • kan identifisere og anvende faglig kunnskap i viktige interkulturelle anliggender om mangfold og integrering 
  • kan anvende faglig kunnskap på rasismeproblematikk, eurosentrisme, stereotypier og antirasistiske strategier 
  • kan identifisere og anvende faglig kunnskap om flyktning- og innvandringspolitikk 

 

Generell kompetanse 

  • har et faglig grunnlag for å kunne forstå, kommunisere og tilegne seg ny kunnskap om det flerkulturelle Norge på en kildekritisk måte 

Innhold

Emnet har som hovedformål å gi studentene innsikt og forståelse for muligheter og utfordringer i dagens norske samfunn som endres mot et mer flerkulturelt og flerreligiøst samfunn.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, akademiske seminar med gruppearbeid, diskusjoner og presentasjoner i plenum samt individuelt arbeid.

Arbeidsomfang

400 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for å eksamen i emnet:

1. Obligatorisk deltagelse på undervisning (minimum 80 % frammøte)

2. Deltagelse på to seminar/ekskursjoner om arbeidslivsrelevans

3. Akademisk tekst (ca. 1000 ord)

4. Gjennomført modul om kritisk tenkning og akademisk skriving

Alle arbeidskrav følger spesifikke retningslinjer. Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet innlevering.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent 

Avsluttende vurdering

Individuell hjemmeeksamen, 1 uke, 2500 ord (+/- 10 prosent).

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle.

Eksamensspråk

Norsk.

Studiepoengreduksjon

IKS102 Mangfold og det flerkulturelle Norge overlapper 15 studiepoeng med:

  • 3IK103 Det flerkulturelle Norge
  • IKS102N Mangfold og det flerkulturelle Norge

 

Overlapper 10 studiepoeng med:

  • 3IK111 Det flerkulturelle Norge
  • 3IK111N Det flerkulturelle Norge
  • IKF116NO Regional spesialisering: Det flerkulturelle Norge
  • 3IK201 Det flerkulturelle Norge

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Litteratur og faglige ressurser

Book Chapter


Kapittel 1-7
Eriksen, Thomas Hylland, Sajjad, Torunn Arntsen, Kapittel 1-7, Oslo, Gyldendal, 307 sider, [2020], 33-124, isbn:9788205538122,

Document


Avslutning: 1100 år innvandring

Book Chapter


Hvor like må vi være? Gamle minoriteter i det nye Norge.
Ingvild Thorsen Plesner, Nik. Branddal og Cora Alexa Døving, Nikolai Brandal (1973-) (redaktør), Hvor like må vi være? Gamle minoriteter i det nye Norge., Oslo, Cappelen Damm akademisk, 317 s., 2017, 13-26, isbn:978-82-02-51580-5,

Book Chapter


Språk. identitet og minoritetspolitikk
Verena Schall, Nikolai Brandal (1973-) (redaktør), Språk. identitet og minoritetspolitikk, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 317 s., 2017, 219-235, isbn:978-82-02-51580-5,

Book Chapter


Mot nye identiteter i Sàpmi?
Pedersen, I., Carla Ramirez (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Mot nye identiteter i Sàpmi?, Oslo, Cappelen Damm Akademisk/NOASP, 2024, 153-175, isbn:9788202738662,
View online

Article


THE ‘GUEST-WORKER SYNDROME’ REVISITED?: Migration and employment among Polish workers in Oslo
Friberg, Jon Horgen, Helsinki University Press, 316-324, Nordic Journal of Migration Research, 4, 2, 2012-12-01, 316-324,
View online

Book Chapter


Mottakssystemet - historikk og utviklingstrender
Berg, Berit, Marko Valenta (1972-) (redaktør), Mottakssystemet - historikk og utviklingstrender, Oslo, Universitetsforl, 252 s., cop. 2012, 17-34, isbn:9788215019932,

Article


Enslige mindreårige asylsøkere: opplevelser og mestring av midlertidighet
Valenta, Marko ; Garvik, Marianne, 126-145, Tidsskrift for velferdsforskning, 2, 22, 2019-06-26, 126-145,
View online

Article


The gap between legal protection, good intentions and political restrictions. Unaccompanied minors in Norway
Lidén, Hilde ; Stang, Elisabeth Gording ; Eide, Ketil, Bielefeld, Center for Social Service Studies, University of Bielefeld, Germany, 1-, Social work & society, 1, 15, 2017, 1
View online

Article


Mellom idealer og realiteter på Dikemark asylmottak
Buvik, Kristin ; Baklien, Bergljot, Oslo, Universitetsforlaget AS, 347-364, Norsk sosiologisk tidsskrift, 5, 1, 2017-01-01, 347-364,
View online

Article


Restriktiv eller selektiv?: Innvandringspolitikkens ulike ansikter
Staver, Anne Balke, 183-194, Nytt norsk tidsskrift, 3, 38, 2021-09-02, 183-194,
View online

Article


Den grenseløse innvandringskontrollen: Et rettssikkerhetsproblem?
Bø, Bente Puntervold, Universitetsforlaget, 241-254, Nytt norsk tidsskrift, 3, 36, 2019-09-11, 241-254,
View online

Book Chapter


3. Opphold på humanitært grunnlag og utvisning
Martnes, Mona, 3. Opphold på humanitært grunnlag og utvisning, Universitetsforlaget, 43-81, 43-81, isbn:9788215044071,
View online

Book Chapter


Kap. 9-17
Eriksen, Thomas Hylland, Sajjad, Torunn Arntsen, Kap. 9-17, Oslo, Gyldendal, 307 sider, [2020], 19-32, isbn:9788205538122,
Boken må leies/kjøpes. Kap. 1-8 er del av modul 1 i emnet.

Book Chapter


Kapittel 3, 7 og 10
Anne Britt Djuve (1965-) (forfatter), Forskningsstiftelsen Fafo (forlag/utgiver), Kapittel 3, 7 og 10, Oslo, FAFO, 322, 2017:31, 2017, 53-102, isbn:9788232404001,
Følgende sider: 53-102, 185-214, 277-314
View online

Article


Myter og virkelighet om innvandring og integrering
Østby, Lars, 4-13, Plan, 6, 37, 2006-02-14, 4-13,
View online

Article


Familien som ressurs eller hinder? Etterkommerkvinners deltagelse i arbeid
Nadim, Marjan, Oslo, Universitetsforlaget AS, 35-52, Norsk sosiologisk tidsskrift, 1, 1, 2017-01-01, 35-52,
View online

Article


Et egalitært og velferdsstatlig integreringsparadoks?: Om sosioøkonomisk integrering blant innvandrere og deres etterkommere i Norge
Hermansen, Are Skeie, 15-34, Norsk sosiologisk tidsskrift, 1, 1, 2017-02-02, 15-34,
View online

Document


Truede identiteter.
Abdel, Fadil, M.,

Book


Rasisme : en innføring
Andersson, Mette, Bergen, Fagbokforlaget, 241 sider, 2022, isbn:9788245037388,

Article


Den utdannede, den etterlatte og den drepte: Mot en ny forståelse av rasisme og diskriminering
Midtbøen, Arnfinn Haagensen ; Rogstad, Jon, 31-52, Sosiologisk tidsskrift, 1, 18, 2010-02-08, 31-52,
View online

Book Chapter


Kap. 10: Kan man se norsk ut? Om Norskhet som referanse for rasisme
Erdal, M.B., Cora Alexa Døving (1966-) (redaktør), Kap. 10: Kan man se norsk ut? Om Norskhet som referanse for rasisme, Oslo, Universitetsforlaget, 457 sider, 2022, 188-203, isbn:978-82-15-06306-5,