IKS102 Mangfold og det flerkulturelle Norge
Alle versjoner:
IKS102 (2025—2026)
IKS102 (2024—2025)
IKS102 (2023—2024)
Emnekode: IKS102
Emnenavn: Mangfold og det flerkulturelle Norge
Undervisningssemester: Høst
Steder: Kristiansand, Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i årsstudium i interkulturell kompetanse
Obligatorisk emne i bachelor i interkulturell kompetanse
Innledning
Generell og aktuell innføring i det flerkulturelle Norge med vekt på inkluderings- og ekskluderingsprosesser. Emnet fokusere på praksis og empiri, samt kritisk tenkning og akademisk skriving.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om majoritets- og minoritetsrelasjoner, sameksistens, inkludering og integrering
- har kunnskap om hovedtrekk i norsk migrasjonshistorie, flyktning- og innvandringspolitikk
- har kunnskap om rasisme og diskriminering
- har kunnskap om norsk integreringspolitikk og -praksis særlig knyttet til familie, skole, arbeidsmarked og samfunnet for øvrig
- har kunnskap om framveksten av det flerkulturelle og flerreligiøse norske samfunnet, og utfordringer og muligheter knyttet til dette
Ferdigheter
- kan identifisere og anvende faglig kunnskap i viktige interkulturelle anliggender om mangfold og integrering
- kan anvende faglig kunnskap på rasismeproblematikk, eurosentrisme, stereotypier og antirasistiske strategier
- kan identifisere og anvende faglig kunnskap om flyktning- og innvandringspolitikk
Generell kompetanse
- har et faglig grunnlag for å kunne forstå, kommunisere og tilegne seg ny kunnskap om det flerkulturelle Norge på en kildekritisk måte
Innhold
Emnet har som hovedformål å gi studentene innsikt og forståelse for muligheter og utfordringer i dagens norske samfunn som endres mot et mer flerkulturelt og flerreligiøst samfunn.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, akademiske seminar med gruppearbeid, diskusjoner og presentasjoner i plenum samt individuelt arbeid.
Arbeidsomfang
400 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for å eksamen i emnet:
1. Obligatorisk deltagelse på undervisning (minimum 80 % frammøte)
2. Deltagelse på to seminar/ekskursjoner om arbeidslivsrelevans
3. Akademisk tekst (ca. 1000 ord)
4. Gjennomført modul om kritisk tenkning og akademisk skriving
Alle arbeidskrav følger spesifikke retningslinjer. Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet innlevering.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell hjemmeeksamen, 1 uke, 2500 ord (+/- 10 prosent).
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk.
Studiepoengreduksjon
IKS102 Mangfold og det flerkulturelle Norge overlapper 15 studiepoeng med:
- 3IK103 Det flerkulturelle Norge
- IKS102N Mangfold og det flerkulturelle Norge
Overlapper 10 studiepoeng med:
- 3IK111 Det flerkulturelle Norge
- 3IK111N Det flerkulturelle Norge
- IKF116NO Regional spesialisering: Det flerkulturelle Norge
- 3IK201 Det flerkulturelle Norge
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Book Chapter
Kapittel 1-7
Eriksen, Thomas Hylland, Sajjad, Torunn Arntsen, Kapittel 1-7, Oslo, Gyldendal, 307 sider, [2020], 33-124, isbn:9788205538122,
Document
Avslutning: 1100 år innvandring
Book Chapter
Hvor like må vi være? Gamle minoriteter i det nye Norge.
Ingvild Thorsen Plesner, Nik. Branddal og Cora Alexa Døving, Nikolai Brandal (1973-) (redaktør), Hvor like må vi være? Gamle minoriteter i det nye Norge., Oslo, Cappelen Damm akademisk, 317 s., 2017, 13-26, isbn:978-82-02-51580-5,
Book Chapter
Språk. identitet og minoritetspolitikk
Verena Schall, Nikolai Brandal (1973-) (redaktør), Språk. identitet og minoritetspolitikk, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 317 s., 2017, 219-235, isbn:978-82-02-51580-5,
Book Chapter
Mot nye identiteter i Sàpmi?
Pedersen, I., Carla Ramirez (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Mot nye identiteter i Sàpmi?, Oslo, Cappelen Damm Akademisk/NOASP, 2024, 153-175, isbn:9788202738662,
View online
Article
THE ‘GUEST-WORKER SYNDROME’ REVISITED?: Migration and employment among Polish workers in Oslo
Friberg, Jon Horgen, Helsinki University Press, 316-324, Nordic Journal of Migration Research, 4, 2, 2012-12-01, 316-324,
View online
Book Chapter
Mottakssystemet - historikk og utviklingstrender
Berg, Berit, Marko Valenta (1972-) (redaktør), Mottakssystemet - historikk og utviklingstrender, Oslo, Universitetsforl, 252 s., cop. 2012, 17-34, isbn:9788215019932,
Article
Enslige mindreårige asylsøkere: opplevelser og mestring av midlertidighet
Valenta, Marko ; Garvik, Marianne, 126-145, Tidsskrift for velferdsforskning, 2, 22, 2019-06-26, 126-145,
View online
Article
The gap between legal protection, good intentions and political restrictions. Unaccompanied minors in Norway
Lidén, Hilde ; Stang, Elisabeth Gording ; Eide, Ketil, Bielefeld, Center for Social Service Studies, University of Bielefeld, Germany, 1-, Social work & society, 1, 15, 2017, 1
View online
Article
Mellom idealer og realiteter på Dikemark asylmottak
Buvik, Kristin ; Baklien, Bergljot, Oslo, Universitetsforlaget AS, 347-364, Norsk sosiologisk tidsskrift, 5, 1, 2017-01-01, 347-364,
View online
Article
Restriktiv eller selektiv?: Innvandringspolitikkens ulike ansikter
Staver, Anne Balke, 183-194, Nytt norsk tidsskrift, 3, 38, 2021-09-02, 183-194,
View online
Article
Den grenseløse innvandringskontrollen: Et rettssikkerhetsproblem?
Bø, Bente Puntervold, Universitetsforlaget, 241-254, Nytt norsk tidsskrift, 3, 36, 2019-09-11, 241-254,
View online
Book Chapter
3. Opphold på humanitært grunnlag og utvisning
Martnes, Mona, 3. Opphold på humanitært grunnlag og utvisning, Universitetsforlaget, 43-81, 43-81, isbn:9788215044071,
View online
Book Chapter
Kap. 9-17
Eriksen, Thomas Hylland, Sajjad, Torunn Arntsen, Kap. 9-17, Oslo, Gyldendal, 307 sider, [2020], 19-32, isbn:9788205538122,
Boken må leies/kjøpes. Kap. 1-8 er del av modul 1 i emnet.
Book Chapter
Kapittel 3, 7 og 10
Anne Britt Djuve (1965-) (forfatter), Forskningsstiftelsen Fafo (forlag/utgiver), Kapittel 3, 7 og 10, Oslo, FAFO, 322, 2017:31, 2017, 53-102, isbn:9788232404001,
Følgende sider: 53-102, 185-214, 277-314
View online
Article
Myter og virkelighet om innvandring og integrering
Østby, Lars, 4-13, Plan, 6, 37, 2006-02-14, 4-13,
View online
Article
Familien som ressurs eller hinder? Etterkommerkvinners deltagelse i arbeid
Nadim, Marjan, Oslo, Universitetsforlaget AS, 35-52, Norsk sosiologisk tidsskrift, 1, 1, 2017-01-01, 35-52,
View online
Article
Et egalitært og velferdsstatlig integreringsparadoks?: Om sosioøkonomisk integrering blant innvandrere og deres etterkommere i Norge
Hermansen, Are Skeie, 15-34, Norsk sosiologisk tidsskrift, 1, 1, 2017-02-02, 15-34,
View online
Document
Truede identiteter.
Abdel, Fadil, M.,
Book
Rasisme : en innføring
Andersson, Mette, Bergen, Fagbokforlaget, 241 sider, 2022, isbn:9788245037388,
Article
Den utdannede, den etterlatte og den drepte: Mot en ny forståelse av rasisme og diskriminering
Midtbøen, Arnfinn Haagensen ; Rogstad, Jon, 31-52, Sosiologisk tidsskrift, 1, 18, 2010-02-08, 31-52,
View online
Book Chapter
Kap. 10: Kan man se norsk ut? Om Norskhet som referanse for rasisme
Erdal, M.B., Cora Alexa Døving (1966-) (redaktør), Kap. 10: Kan man se norsk ut? Om Norskhet som referanse for rasisme, Oslo, Universitetsforlaget, 457 sider, 2022, 188-203, isbn:978-82-15-06306-5,