IML224 Kreativitet, innovasjon og ledelse
Alle versjoner:
IML224 (2025—2026)
IML224 (2024—2025)
Emnekode: IML224
Emnenavn: Kreativitet, innovasjon og ledelse
Undervisningssemester: Vår
Steder: Kristiansand, Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Emnet krever opptak til bachelor i innovasjon, markedsføring og ledelse
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i innovasjon, markedsføring og ledelse
Innledning
Dette emnet gir studentene grunnleggende teoretisk og praktisk innføring i kreativitet og innovasjon. Videre fokuseres det på hvordan man kan lede kreativitet og innovasjonsprosesser på en resultatfremmende måte i både kommersielle og ideelle organisasjoner.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om både kreativitet og innovasjon
- har innsikt i forutsetninger for å lykkes med kreativitet og innovasjon i praksis
- har kunnskap om sammenhengen mellom ledelse, kreativitet og innovasjon, herunder hvordan transformasjonsledelse og selvledelse kan fremme kreativitet og innovasjon i organisasjoner
- har grunnleggende kunnskap om motivasjon og kreativitetsfremmende arbeidsmiljøfaktorer
- har innsikt i teori om planlegging og gjennomføring av innovasjonsprosesser i ulike typer virksomheter (bedrifter, frivillige og ideelle organisasjoner etc.)
Ferdigheter
Studenten
- kan lede kollektive improvisatoriske prosesser som kjennetegnes ved et syklisk samspill mellom idé-generering og idé-utvelgelse
- kan identifisere faktorer som hemmer eller fremmer kreativitet og innovasjon
- kan fremme motivasjon og lagånd i innovasjonsprosjekter
- kan gi en bred konseptbasert presentasjon av kreativitet og innovasjon og forklare sammenhengen mellom de to konseptene
- kan analysere problemstillinger knyttet til sammenhengen mellom ledelse, kreativitet og innovasjon på en kritisk, reflektert måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og vurdere etiske problemsstillinger i kreativitets- og innovasjonsprosesser
- har et bevisst og kritisk forhold til ulike teoretiske tilnærminger
- kan være en konstruktiv ressurs i planlegging og gjennomføring av kreativitets- og innovasjonsprosesser i ulike typer virksomheter (bedrifter, frivillige og ideelle organisasjoner, etc.)
- kan kommunisere om problemstillinger, analyser og konklusjoner knyttet til kreativitet, ledelse og innovasjon i ulike typer virksomheter, fagområder og bransjer
Innhold
- Grunnleggende teoretisk innføring i kreativitet og innovasjon
- Praktisk belysning av kreativitet og innovasjon basert på presentasjon av caser fra næringslivet
- Ledelse, kreativitet og innovasjon. Kritisk review og praktiske anbefalinger
- Ledelse av kreative prosesser i lys av transformasjonsledelse og selvledelse
- Organisering av kreativitet og innovasjonsprosesser
- Metoder for å utvikle kreative ideer
- Spesielle utfordringer i frivillige og ideelle organisasjoner
- Etiske utfordringer knyttet til kreativitets- og innovasjonsprosesser
- Fokus på entreprenørskap i lys av Hans Nielsen Hauges bidrag
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og gruppearbeid med kreativitets- og innovasjonsprosjekter. Møte med innovatører fra oppstartsbedrifter som formidler sine erfaringer med kreativitets- og innovasjonsprosesser.
Arbeidsomfang
Det forventes at studenten legger ned minimum 250 arbeidstimer i dette emnet.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- Gruppeinnlevering med inntil 3 studenter pr gruppe:
Det skal utarbeides et notat på inntil 1500 ord (utenom litteraturliste) hvor man skal analysere oppgitte problemstillinger knyttet til kreativitet, innovasjon og ledelse.
- 80% oppmøte i undervisningen
Skulle en gruppe oppnå "ikke godkjent" for sitt arbeid, får de en ny mulighet i samme semester til å levere en forbedret besvarelse for vurdering.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Gruppebasert prosjekteksamen basert på utdelt case med inntil 3 studenter pr gruppe.
Omfang er 7000 ord (+/- 15%) og 4 ukers frist. Litteraturlisten er ikke inkludert i antall ord.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Prosjekteksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk. Gruppekarakter.
Dersom det oppstår tvil om hvorvidt en student bidrar eller har bidratt tilstrekkelig til å få uttelling for et felles produkt, iverksettes rutinen beskrevet i studieplanen under eksamen og vurdering.
Tillatte hjelpemidler
Alle
Eksamensspråk
Norsk, skandinaviske språk
Praksis
Ingen
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Litteratur og faglige ressurser
Book
Kreativitet og innovasjon : fem sider av nesten samme sak
Oddane, Torild, Bergen, Fagbokforl, 285 s., cop. 2017, isbn:978-82-450-1826-4,
Book
Transformasjonsledelse : teori, forskning og praksis
Lars Glasø (1956-) (redaktør), Oslo, Gyldendal, 164 sider, 2024; © 2024, isbn:9788205589308,
Book
Selvledelse : teori, forskning og praksis
Lars Glasø (1956-) (redaktør), Oslo, Gyldendal, 172 s., 2018, isbn:9788205493568,
Article
Linking Empowering Leadership to Job Satisfaction, Work Effort, and Creativity: The Role of Self-Leadership and Psychological Empowerment
Amundsen, Stein ; Martinsen, Øyvind L., Los Angeles, CA, SAGE Publications, 304-323, Journal of leadership & organizational studies, 3, 22, 2015-08-01, 304-323,
View online
Article
Leadership, creativity, and innovation: A critical review and practical recommendations
Hughes, David J. ; Lee, Allan ; Tian, Amy Wei ; Newman, Alex ; Legood, Alison, Oxford, Elsevier Inc, 549-569, The Leadership quarterly, 5, 29, 2018-10-01, 549-569,
View online
Article
Leadership and Creativity: The Impact of Transformational Leadership on Individual Creativity
Çekmecelioğlu, Hülya Gündüz ; Özbağ, Gönül Kaya, Elsevier Ltd, 243-249, Procedia, social and behavioral sciences, 235, 2016-11-24, 243-249,
View online
Article
Maximizing organizational leadership capacity for the future: Toward a model of self-leadership, innovation and creativity
DiLiello, Trudy C. ; Houghton, Jeffey D., Neck, Christopher P., Bradford, Emerald Group Publishing Limited, 319-337, Journal of managerial psychology, 4, 21, 2006, 319-337,
View online
Article
Developing organizational creativity and innovation: Toward a model of self-leadership,employee creativity,creativity climate and workplace innovative orientation
Ghosh, Koustab, 1126-1148, Management research review, 11, 38, 2015-11-16, 1126-1148,
View online
Article
Coda--Creativity and Improvisation in Jazz and Organizations: Implications for Organizational Learning
Barrett, Frank J, INFORMS, 605-622, Organization science (Providence, R.I.), 5, 9, 1998-10, 605-622,
View online
Book Chapter
Improvisasjon - en nøkkel til rytmisk smidig beredskap overfor det uforutsette
Torild Oddane, Improvisasjon - en nøkkel til rytmisk smidig beredskap overfor det uforutsette, Bergen, Fagbokforlaget, 232-262, 2016, s. [232]-262, isbn:9788245017687,
Book Chapter
Hans Nielsen Hauge as a Social Entrepreneur and Innovator.
Liland, T. , Ola Honningdal Grytten (1964-) (redaktør), Hans Nielsen Hauge as a Social Entrepreneur and Innovator. , Bergen, Norway, Bodoni forlag, 216 sider, 2021, 40-56, isbn:9788284031187,