MGL1NO301 Norsk 3 GLU 1-7, Praktisk språk og tekstarbeid

Alle versjoner:
MGL1NO301 (2025—2026)
MGL1NO301 (2024—2025)
MGL1NO301 (2023—2024)
MGL1NO301 (2022—2023)
MGL1NO301 (2021—2022)
MGL1NO301 (2020—2021)

Emnekode: MGL1NO301

Emnenavn: Norsk 3 GLU 1-7, Praktisk språk og tekstarbeid

Undervisningssemester: Høst

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 30 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Norsk 1 og Norsk 2.

Relevans i studieprogrammet

Emnet er obligatorisk del av Grunnskolelærerutdanning 1-7, Master i norsk.

Innledning

Emnet Praktisk språk- og tekstarbeid vil særlig fokusere på praktisk arbeid i norskfaget, fordelt på tre delemner. Studenten må følge en obligatorisk modul knyttet til 1.-7.trinn, og vil få anledning til å velge et språklig og et litterært delemne. Utvalg av delemner vil variere noe fra semester til semester.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert profesjonsrettet kunnskap i norsk med spesialisert innsikt i praktisk språk- og tekstarbeid
  • har inngående kunnskap om profesjonsrettet forskning og praktiske arbeidsmetoder knyttet til norskfaglig arbeid
  • har avansert kunnskap om hvordan praktisk opplæring i arbeid med språk og tekst kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov på barnetrinnet
  • har inngåande kunnskap om begynneropplæring, progresjon i undervisning og elevers læring i norskfaget på barneskolen

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i norsk som fremmer mestringserfaringer for eleven og som fremmer undersøkende og kritiske tenkemåter hos eleven.
  • kan ta særlig ansvar for å utvikle, delta i og lede inkluderende faglige læringsmiljø som bygger på norskfagets tradisjoner og fremmer nyskapende og estetiske læringsprosesser i norskfaglige emner
  • kan bruke prinsipp for norskfagets læringsorienterte vurdering på avansert nivå og slik bidra til at elevene på barneskolen lærer å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan gjennomføre fagdidaktiske og praksistilknyttede utviklingsprosjekt i tråd med forskingsetiske normer
  • kan utvikle, gjennomføre og evaluere faglig forankret og forskingsbasert begynneropplæring og undervisning som sikrer den faglige progresjonen til alle elever på barneskolen
  • kan vurdere analoge og digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler norskfagets didaktikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, prøve ut i praksis, evaluere og revidere opplegg for læring med norskfaget som grunnlag
  • kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiv ved skolens arbeid og bidra i skolens demokratiske danningsoppdrag
  • mestrer norskfagets varierte uttrykksformer og kan formidle faglig avansert forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenking i skolen på tvers av egne faggrenser
  • kan identifisere, analysere og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger av spesiell interesse og relevans for norskfaget i barneskolen

Innhold

Praktisk språk- og tekstarbeid er et 30-studiepoengsemne fordelt på tre 10- studiepoengsmoduler: en modul om lesing, skriving og muntlighet, en modul om et litterært emne og en modul om et språklig emne. De litterære og språklige modulene vil kunne variere fra år til år; studieåret 2020-21 er den litterære modulen «Litteraturen som didaktikk - didaktikk i litteraturen» og den språklige modulen «Språk og samfunn». Gjennom arbeid med emnet, utvikler studenten fagforståelse knyttet til avgrensede, men generelle og viktige norskfaglige tema på barnetrinnet. Emnet har et didaktisk perspektiv. Fordypningen vil i seg selv bidra til å forberede et selvstendig forskningsarbeid og samtidig ha høy praksisrelevans for arbeid med norskfaglige tema i barneskolen. Avsluttende vurdering er mappeeksamen.

1. Lesing, skriving og muntlighet

Modulen ser på lesing, skriving og muntlighet i et literacyperspektiv, og vil gi studenten inngående kjennskap til språklige grunnleggende ferdigheter, og deres betydning i vår kultur, i samfunnsliv og skole og ikke minst i norskfaget som fagspesifikke ferdigheter. Det vil være fokus både på begynneropplæring og den videre opplæringen i lesing, skriving og muntlighet. Modulen vil ta opp didaktiske muligheter og utfordringer når det gjelder produksjon og resepsjon av tekster i ulike sjangre, analoge så vel som digitale Modulen har et tydelig didaktisk perspektiv, og vil ha fokus på emner som tilpasset opplæring, estetiske læringsprosesser og læringsorientert vurdering.

2. Litterær modul: Litteraturen som didaktikk - didaktikk i litteraturen

Tekstar, både skriftlege og munnlege, har historisk ofte hatt didaktisk grunngjeving: Folk skulle lære noko; ein synsmåte eller ein bodskap skulle innprentast. Dette galdt både moralsk, religiøst og praktisk; til dømes kunne skikk og bruk, hygiene og så vidare få diktarlege formidlingskanalar. Grensene mellom sakprosa og skjønnlitteratur er ikkje skarpe. I dette delemnet er det likevel hovudsakleg skjønnlitterære tekstar som vert studerte. Delemnet vil både gi døme på historiske didaktiske tekstar og peike på didaktiske trekk i nyare utgivingar. Arbeidet med tekst og teori vil vonleg gi studenten reiskapar for å lese analytisk og kritisk, og kunne identifisere didaktiske element i litteratur og tekst som born og vaksne vert presenterte for. I emnet tar vi omsyn til kjerneelement, tverrfaglege tema og kompetansemål i den nye læreplanen, og legg vekt på djupnelæring.

3.  Språklig modul: Språk og samfunn

Delemnet Språk og samfunn vil undersøke korleis vi forstår verda gjennom språk og korleis menneskeleg erfaring kan manifestere seg gjennom språklege uttrykk - frå metaforar til talemålsvariasjon til namn. Språk er ein identitetsmarkør, eit kommunikasjonsverktøy og material. I Språk og samfunn vil arbeid med ulike perspektiv på språket vise korleis språk er berar av meining langt utover det språkbrukaren kanskje sjølv er medviten om. Språk vekker sterke kjensler, noko vi ser nesten årleg i debattar kring språksituasjonen i Noreg, og delemnet Språk og samfunn vil også drøfte normerings- og språkrøktspørsmål.

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Seminar med aktiv studentdeltakelse
  • Gruppeseminar
  • Grunnskolepraksis
  • Selvstudium

Studentene bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utenfor obligatorisk undervisning.

Arbeidsomfang

900 timer inkludert selvstudium.

Arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav:  

  • ett seminarinnlegg  
  • respons på medstudents seminarinnlegg 
  • inntil tre fagtekster 
  • utprøving av en metode for systematisk profesjonsutvikling i løpet av praksisperioden, normalt «Lesson study». Organisering av forarbeid og formidling av erfaringer etter praksisperioden spesifiseres ved oppstart av emnet
  • det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold, målform og innleveringsfrist vil bli gitt i undervisningsplanen for faget. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Mappeeksamen, individuell

Studenten skal levere en mappe med to fagtekster og et refleksjonsnotat. Hver fagtekst skal ha et omfang på 3000 ord (+/- 10 %) eller tilsvarende, refleksjonsnotatet skal ha et omfang på 500 ord (+/- 10 %).  

Begge målformer skal være representert i eksamensmappen.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle.

Eksamensspråk

Norsk.

Progresjonskrav

Emnet må være bestått for å kunne fortsette med Masteroppgaven (45 stp).

Praksis

Se relevante læringsutbytteformuleringer og ellers egen praksisplan for MGLU 1-7

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen. I tillegg kan emneansvarlig gjennomføre mindre evalueringer. Studentene kan gi tilbakemelding på emnet i forbindelse med undervisning og til emneansvarlig.

Litteratur og faglige ressurser

Book


Literacy i skolen
Blikstad-Balas, Marte, Oslo, Universitetsforlaget, 166 sider, 2023, isbn:9788215066400,
Kap. 1, 2 og 5 er kjernelitteratur. Du kan velge flere kapitler fra denne boken som fordypningslitteratur.

Book Chapter


Skjønnlitteraturen i skolen i et literacy-perspektiv
Skjelbred, Dagrun, Dagrun Skjelbred (1946-) (red.), Skjønnlitteraturen i skolen i et literacy-perspektiv, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 315 s., 2013, 42-54, isbn:9788202405984,

Article


Leseopplæring og fagenes literacy
Skaftun, Atle, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 1-15, Nordic journal of literacy research, 1, 2015-12-07, 1-15,
View online

Article


Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!
Emilia Andersson-Bakken ; Sissil Lea Heggernes ; Ingvill Krogstad Svanes ; Hilde Tørnby, University of Oslo Library, Acta didactica Norden, 2, 16, 2022-09-01, 1-23,
View online

Article


Forsking på barn og ungdoms tekstar og tekstpraksisar på fritida, med eit nordisk fokus
Juuhl, Gudrun Kløve ; Michelsen, Maja, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 4-26, Nordic journal of literacy research, 3, 6, 2020-12-09, 4-26,
View online

Article


Tvärvetenskapliga perspektiv på läs- och skrivundervisning i tidiga skolår: Redaktionell introduktion
Alatalo, Tarja ; Johansson, Victoria, 1-, Nordic journal of literacy research, 3, 5, 2019, 1
View online

Book Chapter


Kompetanse for framtiden? En studie av elever som forsker og deres literacyvalg.
Bjørkvold, Tuva, Nina Gram Garmann (1973-) (redaktør), Kompetanse for framtiden? En studie av elever som forsker og deres literacyvalg., Oslo, Novus, 228 s., 2017, 173-198, isbn:978-82-7099-881-4,
Dersom du ønsker å bruke denne kilden som fordypningslitteratur, må du låne eller kjøpe boken.

Book


Literacy and Literacies: Texts, Power, and Identity
Collins, James ; Blot, Richard, Cambridge, Cambridge University Press, v.Series Number 22, 2003-05-08, isbn:0521593565,
s. 9-66
View online

Book Chapter


Litterær kompetanse hos nye lærarstudentar
Kjelen, Hallvard André, Hallvard André Kjelen (1977-) (forfatter), Litterær kompetanse hos nye lærarstudentar, Bergen, Fagbokforl., S. 56-66, 2014, 56-66,
View online

Article


Norsk og matematikk i et literacy-perspektiv: metabevissthet også for de svake elevene [Visions 2011: Teaching]
Bodil Kleve ; Sylvi Penne, University of Oslo, Acta didactica Norge, 1, 6, 2012-06-01,
View online

Article


Er det riktige det viktige? Literacy-syn og kvalitetstrekk i kommersielle abc-apper for norskspråklige førskolebarn
Gunhild Kvåle, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 6-25, Nordic journal of literacy research, 1, 6, 2020-02-01, 6-25,
View online

Article


Skriving i naturfag: En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentre
Lorentzen, Vibeke ; Igland, Mari-Ann ; Solheim, Randi, Cappelen Damm Akademisk NOASP, Nordic journal of literacy research, 4, 6, 2021-01-04,
View online

Article


Classroom interaction and its potential for literacy learning
Schmidt, Catarina ; Skoog, Marianne, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 45-16, Nordic journal of literacy research, 1, 3, 2017, 45-16,
View online

Article


Towards an Integrated View of Literacy
Skaftun, Atle, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 1-3, Nordic journal of literacy research, 1, 2015-09-01, 1-3,
View online

Article


Kartläggning av en nyanländ elevs litteracitet i Sverige
Vuorenpää, Sari ; Duek, Susanne ; Zetterholm, Elisabeth, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 49-62, Nordic journal of literacy research, 3, 5, 2019-12-01, 49-62,
View online

Article


Fagovergripende og fagspesifikke kompetanser i fremtidens skole - en besøkelsestid for norskfaget?
Atle Skaftun (forfatter), 50-60, Norsklæraren, Årg. 39, nr. 2 (2015), 2015, 50-60,
View online

Book


Sans for danning : estetisk vending i litteraturdidaktikken
Åse Høyvoll Kallestad (1966-) (redaktør av samling), Oslo, Universitetsforlaget, 184 sider, [2020], isbn:978-82-15-03511-6,
Kap. 1 og 3 er kjernelitteratur. Du kan velge flere kapitler fra denne boken som fordypningslitteratur.

Article


Skjønnlitteratur i klasserommet: skandinavisk forskning og didaktiske implikasjoner
Rødnes, Kari Anne, 5-, Acta didactica Norge, 1, 8, 2014, 1-17,
View online

Article


Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen
Marianne Undheim, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 21-39, Nordisk barnehageforskning, 1, 19, 2022-02-01, 21-39,
View online

Article


Pedagogikk og estetikk
Mari Ulvik (forfatter), 418-428, Norsk pedagogisk tidsskrift (trykt utg.), Årg. 97, nr. 6 (2013), 2013, 418-428,
View online

Book


Elevene og litteraturen : estetisk lesing på barnetrinnet
Ingeborg Eidsvåg Fredwall (1973-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 262 sider, 2022, isbn:9788202718848,
Dersom du ønsker å bruke kapitler fra denne boken som fordypningslitteratur, må du låne eller kjøpe boken.

Article


Som om det aldri har skjedd
Siri Hovda Ottesen ; Aasfrid Tysvær, Svenska Barnboksinstitutet, Barnboken: Tidskrift för Barnlitteraturforskning, 45, 2022-12-01,
View online

Article


Samarbeidslæring – en god måte å utvikle elevenes leseforståelse på? En forskningsoversikt
Rune Andreassen, University of Oslo, Acta didactica Norge, 1, 4, 2010-06-01,
20 sider
View online

Article


Lærerstudenten som frafallen leser - Om litteraturens fremtid i norsk skole
Skaar, Håvard ; Elvebakk, Lisbeth ; Nilssen, Jannike Hegdal, 12-, Acta didactica Norge, 3, 10, 2016-10-04, 12
S. 1 -24
View online

Article


Stillelesing i norskfaget – pustepause for læreren eller veiledningsøkt i lesing?
Svanes, Ingvill Krogstad, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning , Universitetet i Oslo, Acta Didactica Norge, 2016,
S. 1 -20
View online

Article


Adaptvurder: Study Protocol for an Upcoming Adaptive Reading Test
Bakken, A. M., Gourvennec, A. F., Walgermo, B. R., Solheim, O. J., Foldnes, N., & Uppstad, P. H., Nordic Journal of Literacy Research, 9(1), 2023,
View online

Book


Tid for lesing: Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021
Oslo, Scandinavian University Press (Universitetsforlaget), 2024-03-05, isbn:8215053246,
Kap. 3: "Hovedresultater i lesing" er kjernelitteratur. Du kan velge flere kapitler fra denne boken som fordypningslitteratur.
View online

Article


Nyutdannede allmennlærere og deres opplevelse av faglig kompetanse i leseopplæring generelt og av elever med lesevansker spesielt
Gerd Grimsæth ; Helge Holgersen, University of Oslo, Acta didactica Norge, 1, 9, 2015-09-01,
View online

Article


Læreres samtale om pedagogisk bruk av flerspråklige elevers prøveresultater
Hege Rangnes ; Aslaug Fodstad Gourvennec, University of Oslo, Acta didactica Norge, 4, 12, 2018-12-01,
View online

Article


Kartleggingsprøver i lesing - tid for nytenking?
Bente Rigmor Walgermo ; Per Henning Uppstad ; Kjersti Lundetræ ; Finn Egil Tønnessen ; Oddny Judith Solheim, University of Oslo, Acta didactica Norge, 4, 12, 2018-12-01,
View online

Article


Nasjonale prøver – hemmende styringsverktøy eller lokale redskap for praksisutvikling?
Ole Petter Vestheim, University of Oslo, Acta didactica Norge, 4, 12, 2018-11-01,
View online

Article


An intervention study to prevent ‘summer reading loss’ in a socioeconomically disadvantaged area with second language learners
Fälth, Linda ; Nordström, Thomas ; Andersson, Ulrika B. ; Gustafson, Stefan, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 10-23, Nordic journal of literacy research, 3, 5, 2019-12-01, 10-23,
View online

Article


Extensive reading in primary school EFL
Birketveit, Anna ; Rimmereide, Hege Emma ; Bader, Monika ; Fisher, Linda, University of Oslo, 9-, Acta didactica Norge, 2, 12, 2018-06-14, 9
View online

Article


Hele tekster versus utdrag – hvilke tekster velger norsklærerne?
Skau, Sigrid ; Blikstad-Balas, Marte, Nordic Open Access Scholarly Publishing - a division of CappelenDamm Akademisk, 85-117, Nordic journal of literacy research, 1, 5, 2019, 85-117,
View online

Article


Hvordan husker elever informationer i lineære tekster? En undersøgelse af elevers hukommelse for det læste ved læsning på iPad eller papir
Buch, Bettina ; Puck, Morten Rasmus, Cappelen Damm Akademisk NOASP, Nordic journal of literacy research, 1, 7, 2021-01-26,
View online

Article


Reading in the second language classroom: Consideration of first language approaches in second language contexts
Drew, Ion, University of Oslo, 10-, Acta didactica Norge, 2, 12, 2018-05-29, 10
View online

Article


Metacognition and Reader Response: the use of reading logs in the envisionment-building classroom
Ekstam, Jane, University of Oslo, 7-, Acta didactica Norge, 2, 12, 2018-05-29, 7
View online

Article


Lærerstudenten som frafallen leser - Om litteraturens fremtid i norsk skole
Skaar, Håvard ; Elvebakk, Lisbeth ; Nilssen, Jannike Hegdal, 12-, Acta didactica Norge, 3, 10, 2016-10-04, 12
View online

Article


Å tenke sammen om leseundervising. Utvikling av en intervensjon for læreres læring
Henning Fjørtoft, University of Oslo, Acta didactica Norge, 3, 12, 2019-01-01,
View online

Article


Learning to Read Using Computers: A Longitudinal Study from Grade 1 to Grade 3 in Four Swedish schools
Fredriksson, Ulf ; Rasmusson, Maria, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 24-48, Nordic journal of literacy research, 3, 5, 2019, 24-48,
View online

Article


Children’s voluntary summer reading in Norway: Insights gained from the gamified library-initiated reading campaign Sommerles.no
Hareide, Lidun ; Tveter, Eivind ; Lied, Silje Ims, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 47-69, Nordic journal of literacy research, 3, 6, 2020-11-01, 47-69,
View online

Article


Leseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk lesekompetanse
Håland, Anne ; Hoel, Trude, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 1-16, Nordic journal of literacy research, 2, 2016-04-01, 1-16,
View online

Article


Hva kjennetegner de svakeste elevenes lesekompetanse, lesevaner og strategikunnskap når de går ut av grunnskolen?
Roe, Astrid ; Jensen, Ragnhild Engdal, Nordic Open Access Scholarly Publishing - a division of CappelenDamm Akademisk, 1-21, Nordic journal of literacy research, 3, 2017-12-01, 1-21,
View online

Article


Jeg har forstået den sådan, at den ikke skal forstås” – når 6.A. læser Franz Kafka
Martin Blok Johansen, University of Oslo, Acta didactica Norge, 1, 9, 2015-03-01,
View online

Article


Låslyftet i praktiken. Analys av ett textmaterial och ett lårarlags samtal
Johansson, Maritha ; Magnusson, Petra, University of Oslo, Acta didactica Norge, 1, 13, 2019,
View online

Article


Litterær kompetanse: portrett av tre lesarar
Kjelen, Hallvard André, University of Oslo, 12-, Acta didactica Norge, 1, 9, 2015-08-25, 12
View online

Article


Understanding the Psychological Reading Process: Preparing Pre-service ESL Teachers to Become Reading Teachers
Knutsen, Karen Sue Patrick, University of Oslo, 3-, Acta didactica Norge, 2, 12, 2018-05-29, 3
View online

Book Chapter


Om andraspråkselevers läsning av skönliteræra texter och textproduktion
Lyngfeldt, Anna, Dagrun Skjelbred (1946-) (red.), Om andraspråkselevers läsning av skönliteræra texter och textproduktion, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 315 s., 2013, 151-165, isbn:9788202405984,

Book Chapter


Litterære samtaler i klasserommet. En undersøkelse av læreres refleksjoner rundt arbeid med bildebøker på barnetrinnet
Michaelsen, Eva og Strand, Torill, Nina Gram Garmann (1973-) (redaktør), Litterære samtaler i klasserommet. En undersøkelse av læreres refleksjoner rundt arbeid med bildebøker på barnetrinnet, Oslo, Novus, 228 s., 2017, 141-158, isbn:978-82-7099-881-4,
Dersom du ønsker å bruke denne kilden som fordypningslitteratur, må du låne eller kjøpe boken.

Article


Challenges and possibilities in educating EFL reading teachers
Munden, Juliet Hilary, University of Oslo, 6-, Acta didactica Norge, 2, 12, 2018-06-12, 6
View online

Book Chapter


Kven trur du at du er - som lesar? Pro memoria om resepsjonsestetikken
Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik, Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik og Aase, Laila, Kven trur du at du er - som lesar? Pro memoria om resepsjonsestetikken, Oslo, Samlaget, 192 s., cop. 2005, 180-192, isbn:978-82-521-6365-0; 8252163653,

Article


Bildeboken "Fy katte!" – en utforskningsarena for emosjonell literacy? Litterære samtaler på førstetrinn
Aasfrid Tysvær ; Siri Hovda Ottesen, Cappelen Damm Akademisk NOASP, Barn, 4, 38, 2020-10-01,
View online

Article


Texter, läsförståelse och läsundervisning i Norge och Sverige - en översikt [VISIONS 2011: Teaching]
Reichenberg, Monica, University of Oslo, 1-, Acta didactica Norge, 1, 6, 2012, 1
View online

Article


Elever i årskurs 3 läser och samtalar om texter: En interventionsstudie
Reichenberg, Monica, University of Oslo, 11-, Acta didactica Norge, 1, 8, 2014-09-11, 11
View online

Article


The impact of Home Languange and Home Resources on Reading Achievement in ten-years-olds in Norway, PIRLS 2016
Strand, Olaug ; Schwippert, Knut, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 1-17, Nordic journal of literacy research, 1, 5, 2019-04-01, 1-17,
View online

Article


Promoting metalinguistic awareness in a classroom to improve reading comprehension: Examples from Roald Dahl’s novel The BFG
Sinar, Beck, University of Oslo, 11-, Acta didactica Norge, 2, 12, 2018-06-04, 11
View online

Article


Å lese film
Britt W. Svenhard, University of Oslo, Acta didactica Norge, 2, 12, 2018-06-01,
View online

Article


Från källtext till elevtext: spår av lästa ämnestexter i elevtexter i en årskurs 5-klass
Hallesson, Yvonne ; Visén, Pia, 98-, Nordic journal of literacy research, 1, 4, 2018, 98
S. 98 -121
View online

Article


Mottakerinstansen i skoleskriving - en studie av skriveoppgaver fra Normprosjektet
Kvistad, Anne Holten ; Otnes, Hildegunn, Cappelen Damm Akademisk (NOASP), Nordic Journal of Literacy Research, 2019,
S. 100 - 119
View online

Article


Att undervisa om berättelseskrivande i årskurs 3 och 4 – med variationsteorin som redskap
Thorsten, Anja, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 82-101, Nordic journal of literacy research, 3, 5, 2019-12-01, 82-101,
View online

Article


Arbeid med argumenterende tekst på 3. trinn. En delstudie fra prosjektet Innføring av sjangerpedagogikk i tre trondheimsskoler
Ann Sylvi Larsen ; Marit O. Brujordet ; Ingunn Ofte ; Anne Charlotte Torvatn, University of Oslo, Acta didactica Norge, 1, 12, 2018-06-01,
View online

Article


Design för multimodal och kreativ skrivundervisning i tidiga skolår: lärare reflekterar i fokusgruppsamtal
Tjernberg, Catharina ; Forsling, Karin ; Roos, Carin, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 217-237, Nordic journal of literacy research, 1, 6, 2020, 217-237,
View online

Book Chapter


Lærersamtaler om kvalitet i multimodale elevtekster
Ertzeid, Ingrid og Løvland, Anne, Løvland, Anne, Lærersamtaler om kvalitet i multimodale elevtekster, Oslo, Universitetsforlaget, 155 sider, [2023], 135-149, isbn:9788215061245,

Book Chapter


Vurdering som læringsstøtte i skriveopplæringen
Bueie, Agnete Andersen, Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Vurdering som læringsstøtte i skriveopplæringen, Bergen, Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 433 sider, 2023, 195-218, isbn:9788245043396,

Article


Nyttige og mindre nyttige lærerkommentarer – slik elevene ser det
Bueie, Agnete Andersen, Nordic journal of literacy research, 2, 2016-06-10,
S. 1 -28
View online

Article


To teach writing: Teachers’ perspectives on how to promote children’s writing development in the Swedish preschool class
Andersson, S., Garpelin, A. & Sandberg, G., Nordic Journal of Literacy Research, 5(2), 2019,
View online

Article


Å måle skriving som grunnleggende ferdighet
Gustaf Bernhard Uno Skar ; Arne Johannes Aasen, University of Oslo, Acta didactica Norge, 4, 12, 2018-12-01,
View online

Article


Elevers oppfatning av lærers tilbakemeldingspraksis: om sammenheng mellom graden av VfL-praksis og elevenes opplevde nytte av lærers skriftlige tilbakemeldinger i skriftlig norsk
Eriksen, Harald, Nordic Open Access Scholarly Publishing - a division of CappelenDamm Akademisk, 1-20, Nordic journal of literacy research, 3, 2017-11-01, 1-20,
View online

Article


Vurdering for læring i norskfaget: Om lærerens skriftlige tilbakemeldinger på skriftlige tekster
Harald Eriksen, University of Oslo, Acta didactica Norge, 1, 11, 2017-03-01,
View online

Article


Formal and informal metalanguage in primary teachers’ talk about informational student texts
Folkeryd, Jenny W. ; Geijerstam, Åsa af, 123-, Nordic journal of literacy research, 3, 5, 2019, 123
View online

Article


Skrivediskurser i norskfaget - en analyse av hvordan norsklærere snakker om skriving på åttende trinn
Blikstad-Balas, Marte, Nordic Open Access Scholarly Publishing - a division of CappelenDamm Akademisk, Nordic journal of literacy research, 2018,
View online

Article


Bedre revisjonskompetanse gjennom eksplisitt opplæring i revisjonsstrategier?
Bueie, Agnete Andersen, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 39-61, Nordic journal of literacy research, 2, 5, 2019-11-01, 39-61,
View online

Article


Elevers produktion af multimodale tekster. Hvad ved vi og hvad mangler vi?
Christensen, Vibeke, 8-, Acta didactica Norge, 3, 10, 2016-09-27, 8
View online

Article


Aspekt som analytisk tilnærming til utforskende elevtekster
Dagsland, Sindre, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 118-139, Nordic journal of literacy research, 2, 5, 2019-10-01, 118-139,
View online

Article


Nyere forskningsresultater på andrespråksskriving i Norge og Sverige med særlig vekt på andrespråkselevers skriving i skolefagene
Anne Golden ; Ulrika Magnusson, University of Oslo, Acta didactica Norge, 1, 13, 2019-04-01,
View online

Article


Funksjonell grammatikk som metaspråk i skulen – ei moglegheit for djupnelæring i arbeid med språk og tekst
Tor Arne Haugen, University of Oslo, Acta didactica Norge, 1, 13, 2019-05-01,
View online

Article


Hvordan samtaler lærer og elever om modelltekster? Et bidrag til modelltekstdidaktikken
Anne Håland, University of Oslo, Acta didactica Norge, 1, 12, 2018-03-01,
View online

Article


Lexikala analyser av muntlig, tangentbordsskriven och dikterad text producerad av barn med stavningssvårigheter
Kraft, Sanna ; Thurfjell, Fredrik ; Rack, John ; Wengelin, Åsa, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 102-122, Nordic journal of literacy research, 3, 5, 2019, 102-122,
View online

Book


Nye grep om skriveopplæringa forskningsfunn og praksiserfaringar
Hildegunn Otnes (1955-) (redaktør/forfatter), Berge, Kjell Lars; Evensen, Lars Sigfred; Thygesen, Ragnar, Oslo, Universitetsforlaget, 431 sider, [2021], isbn:9788215028705,
Dersom du ønsker å bruke kapitler fra denne kilden som fordypningslitteratur, må du låne eller kjøpe boken.

Article


Risikotrekk og skjulte kvalitetar i elevtekstar
Skar, Gustaf B. ; Aasen, Arne Johannes, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 1-20, Nordic journal of literacy research, 2, 2016-02-08, 1-20,
View online

Article


Affordances of writing in digital media in and out of school – Comparing Norwegian 5th-graders’ practices in 2005 and 2017
Skaar, Håvard, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 70-90, Nordic journal of literacy research, 3, 6, 2020-12-01, 70-90,
View online

Article


Bridging intersecting literacy practices in a sixth-grade class using iPads
Elin Strømman, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 91-114, Nordic journal of literacy research, 3, 6, 2020-12-01, 91-114,
View online

Article


Wiki-mediated Writing: design, media, writing strategies and feedback in online text production
Sofkova Hashemi, Sylvana, University of Oslo, Art. 8 : 1-, Acta didactica Norge, 1, 7, 2013, Art. 8 : 1
View online

Article


Skriveramme som støtte i arbeidet med fagskriving? Studie av 8. klasse elevers tekstskaping i samfunnsfag
Anne Kristine Øgreid, University of Oslo, Acta didactica Norge, 1, 10, 2016-01-01,
View online

Book Chapter


Bruk av modelltekster i arbeidet med skriftlig argumentasjon: En studie av åttendeklasseelevers skriving i RLE-faget
Øgreid, Anne Kristine, Nina Gram Garmann (1973-) (redaktør), Bruk av modelltekster i arbeidet med skriftlig argumentasjon: En studie av åttendeklasseelevers skriving i RLE-faget, Oslo, Novus, 228 s., 2017, 199-226, isbn:978-82-7099-881-4,
Dersom du ønsker å bruke denne kilden som fordypningslitteratur, må du låne eller kjøpe boken.

Book Chapter


Skriving som læringsressurs sett i lys av Vygotskys teorier
Wittek, Line og Dale, Lars Erling, Bente Aamotsbakken (1948-) (red./redaktør), Skriving som læringsressurs sett i lys av Vygotskys teorier, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 244 s., 2013, 24-42, isbn:9788202409609,

Book


101 skrivegrep : en teoretisk og praktisk skrivedidaktikk
Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 433 sider, 2023, isbn:9788245043396,
Del 1. Dersom du ønsker å bruke denne kilden som fordypningslitteratur, må du låne eller kjøpe boken.

Book Chapter


Den gode skriveoppgaven? En studie av felles trekk ved vellykkede skriveoppgaver frå Normprosjektet
Kvistad, Anne Holten & Smemo, Jorun, Hildegunn Otnes (1955-) (redaktør), Den gode skriveoppgaven? En studie av felles trekk ved vellykkede skriveoppgaver frå Normprosjektet, Bergen; [Oslo], Fagbokforl; Landslaget for norskundervisning, 268 s., cop. 2015, 221-242, isbn:9788245018134,
Dersom du ønsker å bruke denne kilden som fordypningslitteratur, må du låne eller kjøpe boken.

Book Chapter


Tildelte skriveroller og posisjoner i skriveoppgaver på mellomtrinnet
Otnes, Hildegunn, Hildegunn Otnes (1955-) (redaktør), Tildelte skriveroller og posisjoner i skriveoppgaver på mellomtrinnet, Bergen; [Oslo], Fagbokforl; Landslaget for norskundervisning, 268 s., cop. 2015, 243-259, isbn:9788245018134,
Dersom du ønsker å bruke denne kilden som fordypningslitteratur, må du låne eller kjøpe boken.

Book Chapter


"Å forestille seg betyr å bruke fantasien og tenke på noe som ikke fins": Introduksjon av skriveoppgaver på 7. trinn
Bakke, Jannike Ohrem og Skovholt, Karianne, Hildegunn Otnes (1955-) (redaktør), "Å forestille seg betyr å bruke fantasien og tenke på noe som ikke fins": Introduksjon av skriveoppgaver på 7. trinn, Bergen; [Oslo], Fagbokforl; Landslaget for norskundervisning, 268 s., cop. 2015, 139-158, isbn:9788245018134,
Dersom du ønsker å bruke denne kilden som fordypningslitteratur, må du låne eller kjøpe boken.

Article


Oracy in year one: A blind spot in norwegian language and literacy education?
Skaftun, Atle ; Wagner, Åse Kari H., 1-20, L1-educational studies in language and literature, Running Issue, 19, 2019, 1-20,
View online

Article


Rhetoric, oracy and citizenship: curricular innovations from Scotland, Slovenia and Norway
Holmes‐Henderson, Arlene ; Žmavc, Janja ; Kaldahl, Anne‐Grete, Oxford, Wiley, 253-263, Literacy (Oxford, England), 3, 56, 2022-09, 253-263,
View online

Article


The Potential of Podcasts for Exploratory Talk in High School
Dversnes, Gunvald ; Blikstad-Balas, Marte, Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group, 2023,
View online

Article


På sporet av faglighet i begynneropplæringen : tekstsamtaler i norskfaget
I.M. Berge, I.M., Bakken, A.M., Skaftun, A., Nordic Journal of Literacy, 9(1), 2023,
View online

Article


Teachers' voices on the unspoken oracy construct: "Oracy-the taken-for-granted competence"
Kaldahl, Anne-Grete, [Oslo] :, [Universitetet i Oslo],, Acta Didactica Norden; Acta didactica Norden., 1, 16, 2022, 1-28,
View online

Article


Ikke stå som en slapp potet» - elevsynspunkter på opplæring i muntlige ferdigheter
Sigrun Svenkerud, University of Oslo, Acta didactica Norge, 1, 7, 2013-06-01,
16 sider
View online

Book Chapter


Lydopptak av litterære samtaler - litteraturdidaktiske muligheter og utfordringer
Hennig, Åsmund, Responsive literacy practices in digitalized classrooms 2014-2017, Lydopptak av litterære samtaler - litteraturdidaktiske muligheter og utfordringer, Oslo, Universitetsforl, 281, 2019, 213-238, isbn:9788215031606,
View online

Article


Rom for muntlighet? Språklig tenking og tekstsamtaler i norskfagets literacy
Skaftun, Atle, Cappelen Damm Akademisk, 2020,
S. 238 - 255
View online

Article


Læreres samtale om pedagogisk bruk av flerspråklige elevers prøveresultater
Hege Rangnes ; Aslaug Fodstad Gourvennec, University of Oslo, Acta didactica Norge, 4, 12, 2018-12-01,
View online

Article


Controversies and consensus in research on dialogic teaching and learning
Asterhan, Christa S.C. ; Howe, Christine ; Lefstein, Adam ; Matusov, Eugene ; Reznitskaya, Alina, Pittsburgh, University Library System, University of Pittsburgh, S1-S16, Dialogic pedagogy, 8, 2020-01-01, S1-S16,
View online

Article


Mundtlig fortolkning - kreativ praksis i litteratur- og sprogundervisning
Høegh, Tina, University of Oslo, Acta didactica Norge, 1, 6, 2012-05-23,
View online

Article


Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler
Kvistad, Tone Holten ; Kjelaas, Irmelin ; Matre, Synnøve, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 39-56, Nordic journal of literacy research, 2, 7, 2021-11-10, 39-56,
View online

Article


Text, talk and thinking together - Using action research to improve third grade children's talking, reading, and identity construction
Matre, Synnøve ; Fottland, Helg, Nordic Studies in Education, 2012,
View online

Other


Viden om Literacy, nr 23. Tema: At tale for at lære.
Nationalt Videncenter for Læsning,
View online

Article


Exuberant, voiceless participation: An unintended consequence of dialogic sensibilities?
Segal, Aliza ; Lefstein, Adam, 1-19, L1-educational studies in language and literature, 2, 16, 2016-01-01, 1-19,
View online

Book Chapter


Å strekke seg etter ordene. Samtaler om bildebøker i det flerspråklige klasserommet
Stokke, Ruth Seierstad og Palm, Kirsten, Nina Gram Garmann (1973-) (redaktør), Å strekke seg etter ordene. Samtaler om bildebøker i det flerspråklige klasserommet, Oslo, Novus, 228 s., 2017, 99-118, isbn:978-82-7099-881-4,
Dersom du ønsker å bruke denne kilden som fordypningslitteratur, må du låne eller kjøpe boken.

Article


Teksten som problem i 8A. Affinitet og tiltrekningskraft i samtaler om «Brønnen
Margrethe Sønneland ; Atle Skaftun, University of Oslo, Acta didactica Norge, 2, 11, 2017-11-01,
View online

Article


Interactional Organization and Pedagogic Aims of Reading Aloud Practices in L1 Education
Tainio, Liisa ; Slotte, Anna, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 1-22, Nordic journal of literacy research, 3, 2017-03-15, 1-22,
View online

Article


Talaktsteoretiska perspektiv på skolans litteratursamtal: En studie i lärares lingvistiska strategier
Varga, Anita, University of Oslo, 1-, Acta didactica Norge, 1, 7, 2013-12-17, 1
View online

Article


Literacy practices in co-taught early years classrooms. Study protocol: The Seaside case
Wagner, Åse Kari Hansen ; Skaftun, Atle ; McTigue, Erin M., Cappelen Damm Akademisk NOASP, 70-97, Nordic journal of literacy research, 4, 6, 2021-01-01, 70-97,
View online

Book


101 måter å fremme muntlige ferdigheter på : en teoretisk og praktisk muntlighetsdidaktikk
Jannike Ohrem Bakke (1974-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 375 sider, 2024, isbn:9788245048292,
Del 1. Dersom du ønsker å bruke kapitler fra denne boken som fordypningslitteratur, må du låne eller kjøpe boken.

 


Book


Språklig samhandling : innføring i kommunikasjonsteori og diskursanalyse
Svennevig, Jan, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 258 sider, [2020], isbn:9788202626181,
Kap. 1, 2, 3, 5, 7, 8 og 9

Book


Metaforer : hva, hvor og hvorfor?
Askeland, Norunn, Agdestein, Magdalena, Oslo, Universitetsforlaget, 203 sider, [2019], isbn:978-82-15-02963-4,
Kap. 1, 2, 3, 4, 6 og 7

Book


Utforskende arbeid med grammatikk i skolen
Eiesland, Eli Anne, Vindenes, Urd, Oslo, Universitetsforlaget, 95 sider, [2022]; ©2022, isbn:9788215050553,
Kap. 2, 3, 4 og 5

Book


Lesson study : i utdanning og praksis
Munthe, Elaine, Helgevold, Nina; Bjuland, Raymond, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 119 s., 2015, isbn:9788202470630,
View online

Book Extract


Språkfilosofi
Kjøll, Georg, Bergen, Fagbokforl, 207 s., nr. 193, cop. 2013, 114-150, isbn:9788245013801,
View online

Book Chapter


Høyreekestrem bruk av historiske symboler. Runer i propaganda fra 1930 til i dag
Kjesrud, Karoline, Johanne Ostad (1975-) (redaktør), Høyreekestrem bruk av historiske symboler. Runer i propaganda fra 1930 til i dag, Oslo, Nasjonalbiblioteket, 16, 2021, 161-177, isbn:9788279654650,
View online

Book


Runer som identitære symboler og fagmiljøenes ansvar
Kjesrud, Karoline, 2017,
View online

Article


Relevance Theory
Wilson, D. og Sperber, D., UCL Psychology and Language Sciences, 249-287,
View online

Book Chapter


Språk og nasjonsforming i Noreg i eit europeisk perspektiv.
Bakke, E., Bakke, Elisabeth; Teigen, Håvard, Elisabeth Bakke (1962-) (red.), Språk og nasjonsforming i Noreg i eit europeisk perspektiv., Oslo, Samlaget, 251, 2001, 42-71, isbn:8252158528,
View online

Book Chapter


Lærdomar frå den norske språkstoda
Nymark, J. og R. Theil, Nymark, Johannes, Rolf Theil (1946-), Lærdomar frå den norske språkstoda, Bergen, Fagbokforl, 18, nr. 187, cop. 2011, 250-268, isbn:9788245011463,

Article


A-endelser og lokal indeks blant ungdommer i flerspråklige miljøer i Oslo
Ims, Ingunn Indrebø, 2019, 19-67,
View online

Article


Kebabnorskdebatten: en språkideologisk forhandling om sosial identitet
Svendsen, Bente Ailin, Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd, Tidsskrift for ungdomsforskning, 1, 14, 2014, 33-62,
View online

Article


Dialects in Norway: Catching up with the Rest of Europe?
Røyneland, Unn. International Journal of the Sociology of Language196/197: 7–31, 7-31,
View online

Article


Funksjonell grammatikk som metaspråk i skulen – ei moglegheit for djupnelæring i arbeid med språk og tekst
Haugen, T. A., Acta Didactica Norge, 2019, 1-22,
View online

Book Chapter


Tekstverdener i elevtekst
Haugen, T. A., Ola Harstad (1985-) (redaktør), Tekstverdener i elevtekst, Oslo, Universitetsforlaget, 293 sider, [2023], 31-50, isbn:978-82-150-6888-6,

 


Book


Den hemmelige hagen : roman
Burnett, Frances Hodgson, Torstein Bugge Høverstad (1944-) (oversetter), [Oslo], Solum Bokvennen, 258 sider, [2020], isbn:9788256021956,

Book


Pølsetjuven
Engedal, Marianne Gretteberg, Oslo, Samlaget, 42 unummererte sider, 2019, isbn:978-82-521-9773-0,

Text Resource


Et utvalg didaktisk litteratur (dikt, salmer og fortellinger)

Distribueres av faglærer i forkant av undervisningen

Book


Når kaniner blir redde
Svingen, Arne, Kamila Slocinska (1981-) (illustratør), Oslo, Cappelen Damm, 52 unummererte sider, 2019, isbn:9788202630621,

Book


Sølvmånen
Horndal, Sissel, Karasjok, ČálliidLágádus, [40] s., cop. 2015, isbn:978-82-8263-155-6,

Book


Nattevakt : dikt til barn
Lea, Synne, Stian Hole (1969-) (illustratør), Oslo, Cappelen Damm, 85 s., 2013, isbn:9788202414092,

Book


Furan
Lisen Adbåge (1982-) (forfatter/illustratør), Stockholm, Rabén & Sjögren, 2021, isbn:9789129726473,
Digital utgave må kjøpes. Finnes på Adlibris for kr. 65: https://www.adlibris.com/no/e-bok/furan-9789129734508

Text Resource


Gartneren og Herskabet
Andersen, H.C., 1872,
View online

Text Resource


Gaaseurten
Andersen, H.C., 1838,
View online

Text Resource


Den lille Idas blomster
Andersen, H.C., 1835,
View online

Book


The companion species manifesto : dogs, people, and significant otherness
Haraway, Donna J., Chicago, Prickly Paradigm Press, 100 s., 8, c2003, isbn:0971757585,

Book Chapter


Fram til 1914
Birkeland, Tone, Risa, Gunvor; Vold, Karin Beate, Fram til 1914, Oslo, Samlaget, 664 s., 2018, 15-86, isbn:978-82-521-8857-8,

Book Chapter


"Grunnboka i opplæringa": leseboka
Skjelbred, Dagrun, "Grunnboka i opplæringa": leseboka, Bergen, Fagbokforl, 176 s., nr. 182, cop. 2010, 97-116, isbn:9788245009606,

Book Chapter


Didaktiske fortellinger for barn
Ramsfjell, Astri, Didaktiske fortellinger for barn, Oslo, IKO-forl, 329 s., 4, cop. 2011, 48-57, isbn:9788282490023,

Book Chapter


Den narrative forestillingsevnen
Nussbaum, Martha C., Irene Engelstad (1944-) (redaktør/forfatter av forord), Den narrative forestillingsevnen, Oslo, Pax, 240 s., 2016, 25-57, isbn:978-82-530-3863-6,

Book Chapter


Arven fra rasjonalismens "gavnende og morende fortællinger"
Ramsfjell, Astri, Arven fra rasjonalismens "gavnende og morende fortællinger", Oslo, IKO-forl, 329 s., 4, cop. 2011, 58-90, isbn:9788282490023,

Book Chapter


The Poem as Event
Rosenblatt, Louise M, The Poem as Event, Southern Illinois University Press, 1994, 6-21, isbn:9780809318056,
View online

Book Chapter


Tekster i begynneropplæringen: abc-boka
Skjelbred, Dagrun, Tekster i begynneropplæringen: abc-boka, Bergen, Fagbokforlaget, 176 s., nr. 182, 2010, 76-88, isbn:9788245009606,

Book Chapter


Building envisionments
Judith A. Langer (forfatter), Building envisionments, New York, Teachers' College Press, 2011, 10-25, isbn:9780807751299,

Book Chapter


Nå vil jeg heller være brannmann! Pølsetjuvens potensial for livsvalg og livsmestring
Ulland, Gro, Bodil Kjesbo Risøy (redaktør), Nå vil jeg heller være brannmann! Pølsetjuvens potensial for livsvalg og livsmestring, Oslo, Universitetsforlaget, 197 sider, [2021], 127-141, isbn:978-82-15-05138-3,

Book Chapter


"Andagt og meditation" og "Ouverturen"
Nielsen, Erik A., "Andagt og meditation" og "Ouverturen", [København], Gyldendal, 558 s., 2, 2010, 453-472, isbn:9788702092776,

Book Chapter


"Petter Dass og Dorothe Engelbretsdatter i litteraturhistoria" og "Samtida"
Akslen, Laila, "Petter Dass og Dorothe Engelbretsdatter i litteraturhistoria" og "Samtida", Oslo, Landslaget for norskundervisning; Cappelen akademisk forl, 231 s., nr 109, c1997, 11-23, isbn:8245604453,
View online

Book Chapter


Kroppslige inskripsjoner, performative subversjoner
Judith Butler (1956-) (forfatter), Lars Holm-Hansen (1962-) (oversetter), Kroppslige inskripsjoner, performative subversjoner, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 77, 2020, 31-53, isbn:9788202657987,

Book Chapter


Picturebooks as strange, challenging and controversial texts
Evans, Janet, Picturebooks as strange, challenging and controversial texts, 3-32, 2015-06-05, 3-32, isbn:9781317631590,
View online

Book Chapter


Litterær dannelse
Christensen, Nina, Litterær dannelse, Aarhus University Press, 2012-08-31, 21-54, isbn:9788771240771,
View online

Book Chapter


Education and the Arts: Inspiring Wonder
D'Olimpio, L., Anders Schinkel (author.), Education and the Arts: Inspiring Wonder, Amsterdam, Netherlands, VU University Press, 2020, 256-270,

Article


The enchantment of modern life: attachments, crossings, and ethics: attachments, crossings, and ethics
Bennett, Jane, Princeton, Princeton University Press, J, 2001, 1-17,
View online

Book Chapter


Introduction: Six Theses on Plant Horror; or, Why Are Plants Horrifying?
Keetley, D., Dawn Keetley (redaktør), Introduction: Six Theses on Plant Horror; or, Why Are Plants Horrifying?, London, Palgrave Macmillan, 2016, 1-30, isbn:9781137570628,

Website


Eventyr - for børn?
Mortensen, Klaus P.,
View online

Article


Utrymme för det obestämbara: Den komplexa bilderboken i litteraturundervisningen
Höglund, Heidi ; Åkerholm, Katrina, Barnboken, 2022-10-06,
View online

Article


I bevægelse. Billedbøger og billedbogsforskning under forvandling
Christensen, Nina, Tidsskrift for litteraturforskning, 2, 44, 2014, 5-19,
View online

Article


"Did you Feel as if you Hated People?": Emotional Literacy Through Fiction
Nikolajeva, Maria, Routledge, 95-107, The new review of children's literature and librarianship, 2, 19, 2013-11-01, 95-107,
View online

Article


Lyrikläsning som didaktisk praktik
Andersson, Pär-Yngve, Universitetsforlaget, 66-76, Norsk pedagogisk tidskrift, 1, 103, 2019-02-28, 66-76,
View online

Book


Salmen i skulen : pugg, poesi eller pietet?
Øystese, Vigdis Berland, 2020,
View online

Article


Natureculture in a Stallo tale: Harmonious dwelling or troubling postequilibrium?
Ruth Seierstad Stokke, Scandinavian University Press/Universitetsforlaget, 1-13, Nordic journal of childLit aesthetics, 11, 2020-01-01, 1-13,
View online

Electronic Article


Når kaniner blir redde: Å utvikle emosjonell og kritisk literacy gjennom felles lesing av en utfordrende bildebok
Norsk barnebokinstitutt, Oslo, Norsk barnebokinstitutt, BLFT: Barnelitterært forskningstidsskrift, 1, 14, 2023, 1-13,
View online

Article


Når ein engel går gjennom klasserommet: Vegar og omvegar mot ein meir performativ litteraturdidaktikk
Jon Olav Sørhaug, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 184-197, Internasjonal politikk, 4, 2018-12-01, 184-197,
View online

Article


Bildeboken "Fy katte!" – en utforskningsarena for emosjonell literacy? Litterære samtaler på førstetrinn
Tysvær, Aasfrid ; Ottesen, Siri Hovda, 68-84, BARN - Forskning om barn og barndom i Norden, 4, 38, 2021-03-21, 68-84,
View online

Article


Picturebooks and Emotional Literacy
Nikolajeva, Maria, Blackwell Publishing Ltd, 249-254, The Reading teacher, 4, 67, 2013-12, 249-254,
View online

Article


Analysing Plant Representation in Children’s Literature: The Phyto-Analysis Map
Guanio-Uluru, Lykke, Dordrecht, Springer Netherlands, 149-167, Children's literature in education, 2, 54, 2023-06-01, 149-167,
View online

Article


Cultivating Response-Ability in Secondary Literary Education: Staying with the Trouble with/in Lisen Adbåge's Picturebook Furan
Åkerholm, Katrina & Heidi Höglund, Children's Literature in Education, 2024-06-07; 1970,
View online

Article


Trä är ett väldigt levande material: Mennesker som blir til trær, i tre skandinaviske bildebøker
Reed, Beatrice G., 154-166, Edda, 3, 110, 2023-09-12, 154-166,
View online

Electronic Article


Kunsttjuven. Identitet og intermedialitet i Pølsetjuven.
Ytre Arne, Synne, Barnelitterært forskningstidsskrift, 2024,

Book Chapter


Vegetal Individuals and Plant Agency in Twenty-First Century Children’s Literature
Höing, A., Melanie Duckworth (editor.), Vegetal Individuals and Plant Agency in Twenty-First Century Children’s Literature, New York, NY, Routledge, 2022, 159-170, isbn:100046914X,
View online