MGL1PE101 Pedagogikk og elevkunnskap 101 1-7

Alle versjoner:
MGL1PE101 (2025—2026)
MGL1PE101 (2024—2025)
MGL1PE101 (2023—2024)
MGL1PE101 (2022—2023)
MGL1PE101 (2021—2022)
MGL1PE101 (2020—2021)
MGL1PE101 (2019—2020)
MGL1PE101 (2018—2019)
MGL1PE101 (2017—2018)

Emnekode: MGL1PE101

Emnenavn: Pedagogikk og elevkunnskap 101 1-7

Undervisningssemester: Høst

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Se programplan

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i 5-årig grunnskolelærerutdanning

Innledning

Hovedtema for Pedagogikk og elevkunnskap 1, modul 1 er «Lærerens tilrettelegging for utvikling og læring». Emnet har et omfang på 10 sp. og inngår som obligatorisk del av første år av grunnskolelærerutdanningen (1.-7. trinn) ved NLA Høgskolen. Faget består samlet sett av Pedagogikk og elevkunnskap 1-2 på til sammen 60 sp.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

KUNNSKAP

Studenten

  • har brei kunnskap om læring, motivasjon og læringsstrategier tilpasset elevene
  • har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle og sosiale utvikling
  • har kunnskap om hvordan praktiske, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring
  • har kunnskap om gjeldende læreplanverk og andre sentrale offentlige styringsdokument

FERDIGHETER

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra observasjonen
  • kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om utvikling, læring og motivasjon

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan på et reflektert og faglig grunnlag vurdere elevenes læring og utvikling

Innhold

Pedagogikk og elevkunnskap skal legge til rette for at studentene utvikler en helhetlig kompetanse der kunnskaper, ferdigheter og verdier danner grunnlag for danning og utforming av egen læreridentitet. Faget skal utvikle studentenes selvforståelse, styrke deres evne til refleksjon over egen kompetanse, og gjøre dem i stand til å bidra til utvikling av en inkluderende fellesskole for alle barn og unge. Sentralt i faget er å danne studentene til å forvalte sitt lærermandat som hviler på sentrale profesjonsetiske prinsipp. Fagets kjerne omfatter:

  • forskningsbasert kunnskap om oppdragelse og undervisning med vekt på elevenes faglige, sosiale og personlige utvikling og læring.
  • utvikling av studentenes profesjonalitet, didaktiske kyndighet, teoretiske forståelse og vitenskapelig tenkemåte i samarbeid med praksis og andre fag.
  • oppøving av studentenes evne til kritisk analyse av skolen som organisasjon i spenninger mellom tradisjon og fornying, og i lys av utfordringer som samfunn, kultur, religion og politikk representerer for lærerarbeid i dag og historisk.

Studentene skal få innføring i grunntrekk ved lærerarbeid og kunnskaper om skolens eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk. Det gis særlig fordypning i tema som utvikling, læring og motivasjon. Samlet sett skal studiet kvalifisere studentene til å kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene ut fra pedagogisk-psykologiske perspektiv og i tråd med sentrale offentlige styringsdokumenter for grunnskolen. Studentene skal også arbeide med sitt pedagogiske credo, om hva de tror på som lærer, som blant annet har til hensikt å sette i gang prosesser for danning og utvikling av egen læreridentitet.

Arbeids- og undervisningsformer

Opplæringen vil skje med utgangspunkt i forelesninger, seminarer, grupper, fagveiledning, selvstudium, fler/tverrfaglig arbeid, praksisoppgave, skriftlige innleveringer, muntlige fremføringer, profesjonssamtaler og fellesfaglige profesjonsdager.

Arbeidsomfang

300 timer

Arbeidskrav

  • Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen
  • Pedagogisk credo. Individuell skriftlig innlevering
  • Gruppearbeid, med utgangspunkt i praksis, med muntlig framlegg
  • Individuell skriftlig oppgave. Akademisk tekst med utgangspunkt i en gitt problemstilling

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

6-timers individuell skriftlig skoleeksamen. Eksamen teller 100 % av karakteren.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.

Tillatte hjelpemidler

Overordnet del - verdier og prinsipper for grunnopplæringen.

Eksamensspråk

Norsk.

Andre språk etter søknad.

Praksis

Se studieplan for praksis.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglige ressurser

Book


Elevens verden : innføring i pedagogisk psykologi
Imsen, Gunn, Oslo, Universitetsforlaget, Kap 1, 3-7. 10-11 (ca. 250 sider), [2020], isbn:9788215040561,

Book


Eleven i fokus : observasjonsarbeid i skolen
Gjøsund, Peik, Huseby, Roar, Oslo, Cappelen Damm akademisk, Kap. 1-6 (ca. 103), 2017, isbn:978-82-02-40651-6,

Book


Se eleven innenfra : relasjonsarbeid og mentalisering på barnetrinnet
Brandtzæg, Ida, Torsteinson, Stig; Øiestad, Guro, Oslo, Gyldendal akademisk, Kap. 2, 3 og 5 (ca. 103 sider), 2016, isbn:978-82-05-49151-9,

Website


Opplæringsloven (Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa)
Kunnskapsdepartementet,
View online

Website


LK 20 Kunnskapsløftet - overordnet del

View online

Book Chapter


Kan pedagogisk credo-tenkning selvstendiggjøre personen og pedagogen?
Gilje, J., Paul Otto Brunstad (1960-) (redaktør), Kan pedagogisk credo-tenkning selvstendiggjøre personen og pedagogen?, Oslo, Universitetsforl, 231 s., cop. 2015, 23-39, isbn:9788215023144,

Book Chapter


Introduction to the Learning Challenge
James Nottingham (author.), Introduction to the Learning Challenge, Thousand Oaks, A SAGE Company, 2017, 1-18, isbn:150637641X,
View online

Article


Fra teoretiske modeller til klasseromspraksis: Hvordan fremme selvregulert læring?
Hopfenbeck, Therese Nerheim, 360-373, Norsk pedagogisk tidskrift, 5, 95, 2011-11-04, 360-373,
View online

Book


Hvordan lære elevene å lære? : en håndbok i læringsstrategier
Bunting, Mette, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 232 sider, [2020], isbn:9788202470661,
Pensum er kap 4 og 14

Article


Fra teori til praksis –– med Levende Historie. Erfaringer fra et tverrfaglig prosjekt som kobler sammen fag og praktisk-estetiske virkemidler i lærerstudenters øvingspraksis
Briseid, Lars Gunnar, 198-215, Norsk pedagogisk tidskrift, 3, 95, 2011-07-01, 198-215,
View online

Book


Til elevens beste : pedagogiske perspektiver
Anne Grete Danielsen (1955-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), David Keeping (1952-) (illustratør), Oslo, Gyldendal, 309 sider, [2020], isbn:978-82-05-51850-6,
Pensum er kap 13

Article


Pedagogikk og estetikk
Ulvik, Marit, 418-428, Norsk pedagogisk tidskrift, 6, 97, 2013-12-19, 418-428,
View online

Book Chapter


Sosial kompetanse og sosial læring hos barn og unge.
Ogden, T., Ogden, T., Sosial kompetanse og sosial læring hos barn og unge., 225-248, isbn:9788205480858,

Book


Barne- og ungdomspsykologi : typisk og atypisk utvikling
Tetzchner, Stephen von, Oslo, Gyldendal, 440 sider, 141 sider med varierende paginering, 2019, isbn:978-82-05-47451-2,
Pensum er kap 17 og 19

Book Chapter


Universelle tiltak for å styrke elevers motstandskraft og stressmestring
Tharaldsen, K. B. & Stallard, P., Edvin Bru (1957-) (redaktør), Universelle tiltak for å styrke elevers motstandskraft og stressmestring, Bergen, Fagbokforlaget, 226 sider, 2019, 73-91, isbn:978-82-450-3285-7,

Book


Spillpedagogikk : dataspill i undervisningen
Skaug, Jørund Høie, Husøy, Aleksander Isaksen; Staaby, Tobias; Nøsen, Odin, Bergen, Fagbokforlaget, 172 sider, [2020], isbn:978-82-450-3204-8,
Pensum er kap 2 og 4

Book Chapter


Eksekutive funksjoner
Urnes, A.-G., Urnes, A.G. (red), Anne-Grethe Urnes (1948-) (redaktør), Eksekutive funksjoner, Oslo, Gyldendal, 394 s., 2018, 91-101, isbn:978-82-05-51093-7,

Book Chapter


Introduksjon
Kvamme, O. A., Kvernbekk, T. og Strand, T., Torill Strand (redaktør/forfatter av forord), Introduksjon, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 428 s., 2016, 13-26, isbn:978-82-02-49466-7,

Article


Autonomy, competence, and relatedness in the classroom: Applying self-determination theory to educational practice
Niemiec, Christopher P. ; Ryan, Richard M., London, England, SAGE Publications, 133-144, Theory and research in education, 2, 7, 2009-07, 133-144,
View online

Book Chapter


Motivasjon - motiver, læringsmiljø og orientering mot et mål
Bjørnebekk, G., Line Wittek (1965-) (redaktør), Motivasjon - motiver, læringsmiljø og orientering mot et mål, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 400 sider, [2021], 131-151, isbn:9788202710248,