MGL1PE102 Pedagogikk og elevkunnskap 102 1-7
Alle versjoner:
MGL1PE102 (2025—2026)
MGL1PE102 (2024—2025)
MGL1PE102 (2023—2024)
MGL1PE102 (2022—2023)
MGL1PE102 (2021—2022)
MGL1PE102 (2020—2021)
MGL1PE102 (2019—2020)
MGL1PE102 (2018—2019)
Emnekode: MGL1PE102
Emnenavn: Pedagogikk og elevkunnskap 102 1-7
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Se programplan
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i 5-årig grunnskolelærerutdanning
Innledning
Hovedtema for Pedagogikk og elevkunnskap 102 er «Lærerens tilrettelegging for læring i et klasserom». Emnet har et omfang på 10 stp.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp og varierte arbeids- og vurderingsformer for elevene
- har kunnskap om skolens samarbeidspartnere, ulike lærevansker og tilpasnings- og atferdsutfordringer hos barn på 1.-7. trinn og hvordan disse kommer til syne i begynneropplæringen og senere
- har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring
- har brei kunnskap om hvordan kompetanse i grunnleggende ferdigheter kan bidra til a– øke læringen for elevene
- har kunnskap om klasseledelse
- har kunnskap om overgangen fra barnehage til skole
FERDIGHETER
Studenten
- kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om begynneropplæring, vurdering og undervisning
- kan forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
- kan anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
- kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
- kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes begynneropplæring
Innhold
Pedagogikk og elevkunnskap skal legge til rette for at studentene utvikler en helhetlig kompetanse der kunnskaper, ferdigheter og verdier danner grunnlag for danning og utforming av egen læreridentitet. Faget skal utvikle studentenes selvforståelse, styrke deres evne til refleksjon over egen kompetanse og undervisningspraksis, og gjøre dem i stand til å bidra til utvikling av en inkluderende fellesskole for alle barn og unge. Sentralt i faget er å danne studentene til å forvalte sitt lærermandat som hviler på sentrale profesjonsetiske prinsipp. Fagets kjerne omfatter:
- forskningsbasert kunnskap om oppdragelse og undervisning med vekt på elevenes faglige, sosiale og personlige utvikling og læring.
- utvikling av studentenes profesjonalitet, didaktiske kyndighet, teoretiske forståelse og vitenskapelig tenkemåte i samarbeid med praksis og andre fag.
- oppøving av studentenes evne til kritisk analyse av skolen som organisasjon i spenninger mellom tradisjon og fornying, og i lys av utfordringer som samfunn, kultur, religion og politikk representerer for lærerarbeid i dag og historisk.
Studentene skal fordype seg i undervisningsarbeid og utvikle ferdigheter i å lede undervisning. Dette krever inngående forståelse av utfordringer og muligheter i didaktiske møter mellom elev, lærer og lærestoff. Studiet gir særlig fordypning i fenomener som klasseledelse, begynneropplæring, tilpasset opplæring og spesialundervisning. Studentene skal også utvikle relasjonell kompetanse på en slik måte at de er i stand til å møte elever, foresatte og kolleger med faglig og menneskelig kompetanse.
Arbeids- og undervisningsformer
Opplæringen vil skje med utgangspunkt i forelesninger, seminarer, grupper, fagveiledning, selvstudium, fler/tverrfaglig arbeid, praksisoppgave, skriftlige innleveringer, muntlige fremføringer og fellesfaglige profesjonsdager.
Arbeidsomfang
300 timer
Arbeidskrav
- Det er krav om frammøte og aktiv deltakelse som angitt i undervisningsplanen.
- Gruppearbeid med muntlig framlegg.
- En flerfaglig oppgave knyttet til praksis.
- Individuell skriftlig oppgave. Akademisk tekst med utgangspunkt i en gitt problemstilling.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for faget ved studiestart. Nærmere opplysninger om arbeidskrav og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell muntlig eksamen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
LK20, Overordnet del er tillatt hjelpemiddel.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk etter søknad.
Praksis
Se studieplan for praksis.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Litteratur og faglige ressurser
Book
Lærerens verden : innføring i generell didaktikk
Imsen, Gunn, Oslo, Universitetsforlaget, 638 sider, [2020], isbn:9788215045382,
Kap. 1, 6, 9, 10, 12 og 13
Book Chapter
Undervisnings- og arbeidsformer i klasserommet
Bjørnestad, E., Line Wittek (1965-) (redaktør), Undervisnings- og arbeidsformer i klasserommet, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 400 sider, [2021], 211-221, isbn:9788202710248,
Document
Inside the black box.
Black, P. & William, D., King's College., 1998,
View online
Book
Likeverdig og tilpasset opplæring i en skole for alle
Buli-Holmberg, Jorun, Ekeberg, Torill Rønsen, Oslo, Universitetsforl, 259 s., cop. 2016, isbn:978-82-15-02578-0,
Kap. 4, 5, 6, 9, 10 og 11
Book
Pedagogikk for kommende lærere
Elstad, Eyvind, Elstad, Eyvind, Oslo, Universitetsforlaget, 378 sider, [2021], isbn:9788215055084,
Kap. 3, 9 og 24
Book Chapter
Fra fag til transfaglighet
Flatås, Robert Mjelde; Flatås, Robert Mjelde, Fra fag til transfaglighet, Bergen, Fagbokforlaget, Side: [228]-244, 2023, Side: [228]-244, isbn:9788245045000 9788245041361; 9788245045000 9788245041361,
View online
Article
The Power of Feedback
Hattie, John ; Timperley, Helen, Thousand Oaks, CA, SAGE Publications, 81-112, Review of educational research, 1, 77, 2007-03-01, 81-112,
View online
Book Chapter
Elever med stort læringspotensial – en kunnskaps- og holdningsutfordring?
Jokstad, G. S. & Hagenes, T., Goth, Ursula-Georgine Småland ; Jermstad, Linnéa K, Jermstad, Linnéa K ; Goth, Ursula-Georgine Småland, Elever med stort læringspotensial – en kunnskaps- og holdningsutfordring?, Novus Forlag, 2020, 141-158,
View online
Government Document
Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
Kunnskapsdepartementet, Malin Saabye (1971-) (redaktør), Oslo, Pedlex, 127 sider, 2019, isbn:9788283721980,
View online
Book Chapter
Kom som du er, og bli som oss?
Nilsen, S, Sven Nilsen (1950-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Kom som du er, og bli som oss?, Oslo, Universitetsforl, 288 s., 2017, 38-64, isbn:978-82-15-02776-0,
Book
Klasseledelse
Nordahl, Thomas, Kirsten Jannike Hemmer (1952-) (oversetter), Oslo, Gyldendal akademisk, 61 s., 2012, isbn:978-82-05-51538-3; 978-82-05-1538-3; 9788205423138,
Hele boken
Book Chapter
Grunnleggende ferdigheter i alle fag.
Skovholt, K., Karianne Skovholt (1970-) (red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag., [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 270 s., 2014, 13-52, isbn:9788202414474,
Book
David Mitchells ti faktorer i skolen.
Statped, 2021,
View online
Book Chapter
Tilpasset opplæring i et flerspråklig perspektiv
Steinsvik, B. S., May Britt Postholm (1959-) (redaktør), Tilpasset opplæring i et flerspråklig perspektiv, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 319 s., 2014, 161-175, isbn:9788202419271,
Website
Ord og omgrep i opplæringslova
Utdanningsdirektoratet, 7.12.2023,
View online
Government Document
Individuell vurdering Udir-2-2020
Utdanningsdirektoratet, 2020,
View online
Book
Vurdering for læring i skolen : på vei mot en bærekraftig og demokratisk vurderingskultur
Roar Engh (1962-) (forfatter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2021, isbn:9788202710606,
Kap. 4 og 5
View online
Government Document
Rammeverk for grunnleggende ferdigheter
Utdanningsdirektoratet, 2012,
View online
Book Chapter
Prinsipper for en god tilbakemeldingspraksis
Siv Måseidvåg Gamlem, Gamlem, Siv Therese Måseidvåg, Prinsipper for en god tilbakemeldingspraksis, Oslo, Gyldendal, 155 sider, 2022, 93-99, isbn:9788205553729,
Book Chapter
Den flerkulturelle skolen eller en skole med minoriteter?
An-Magritt Hauge, Hauge, An-Magritt, Den flerkulturelle skolen eller en skole med minoriteter?, Oslo, Universitetsforl, 316 s., cop. 2014, 21-41, isbn:9788215023168,
Book Chapter
Grunnleggende perspektiver og tilnærminger
Nordahl & Overland, Nordahl, Thomas, Overland, Terje, Grunnleggende perspektiver og tilnærminger, Oslo, Gyldendal, 159 sider, 2021, 13-32, isbn:978-82-05-54176-4,
Kap. 1
Book Chapter
Inkluderende pedagogiske støttesystemer
Nordahl & Overland, Nordahl, Thomas, Overland, Terje, Inkluderende pedagogiske støttesystemer, Oslo, Gyldendal, 159 sider, 2021, 33-49, isbn:978-82-05-54176-4,
Kap. 2
Book Chapter
Om samarbeid i vurderingssituasjoner
Nordberg, Nordberg, Nils Håkon, Eriksen, Helle Linné; Hustadbråten, Siri, Om samarbeid i vurderingssituasjoner, Oslo, Universitetsforlaget, 220 sider, [2021], 74-85, isbn:9788215042527,
Book Chapter
Om å våge i vurdering
Nordberg, Nordberg, Nils Håkon, Eriksen, Helle Linné; Hustadbråten, Siri, Om å våge i vurdering, Oslo, Universitetsforlaget, 220 sider, [2021], 86-93, isbn:9788215042527,
Book Chapter
Tilpassa opplæring
Peder Haug, Mirjam Harkestad Olsen (1968-) (redaktør), Tilpassa opplæring, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 151 sider, 2020, 11-40, isbn:9788202665869,
Kap. 1
Book Chapter
Utvikling av tilpasset opplæring som organisasjonslæring
Eirik S. Jensen, Mirjam Harkestad Olsen (1968-) (redaktør), Utvikling av tilpasset opplæring som organisasjonslæring, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 151 sider, 2020, 41-64, isbn:9788202665869,
Kap. 2
Book Chapter
"Klar til å fly". Ungdomsskoleelevers erfaringer
Kari Spernes, Marianne Maugesten (1958-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), "Klar til å fly". Ungdomsskoleelevers erfaringer, Oslo, Universitetsforlaget, 254 sider, [2022]; © 2022, 153-165, isbn:9788215060934,
Book Chapter
"Vi blir ikke sett på som en viktig ressurs". Foreldreinvolvering og skole-hjem-samarbeid i overgangen
Gro Marte Strand, Marianne Maugesten (1958-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), "Vi blir ikke sett på som en viktig ressurs". Foreldreinvolvering og skole-hjem-samarbeid i overgangen, Oslo, Universitetsforlaget, 254 sider, [2022]; © 2022, 167-181, isbn:9788215060934,
Book Chapter
Inkluderingsidealets dilemmaer i møte med utfordrende atferd
Kristian Øen, Mirjam Harkestad Olsen (1968-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Inkluderingsidealets dilemmaer i møte med utfordrende atferd, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 183 sider, 2024, 120-143, isbn:978-82-02-81954-5,
Kap. 5
Book Chapter
Det autoritative perspektivet
Roland, Pål, Det autoritative perspektivet, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 132 sider, [2021]; © 2021, 18-27, isbn:9788202706357,
Book Chapter
Det autoritative perspektivet relatert til utfordrende atferd, mobbing og krenkelser
Roland, Pål, Det autoritative perspektivet relatert til utfordrende atferd, mobbing og krenkelser, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 132 sider, [2021]; © 2021, 54-77, isbn:9788202706357,
Book
Vurdering for lærelyst og mestring
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg, Bergen, Fagbokforlaget, 96 sider, 2024, isbn:9788245051025,
Book
Lek i begynneropplæringen : lekende tilnærminger til skole og SFO
Aslaug Andreassen Becher (1955-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Universitetsforlaget, 193 sider, [2019], isbn:978-82-15-03413-3,
Kap. 1, 2 og 4.
Book
Likeverdig og tilpasset opplæring i en skole for alle
Buli-Holmberg, Jorun, Ekeberg, Torill Rønsen, Oslo, Universitetsforl, 259 s., cop. 2016, isbn:978-82-15-02578-0,
Kap. 4, 5, 6, 9, 10 og 11
Book Chapter
Undervisnings- og arbeidsformer i klasserommet
Bjørnestad, E., Line Wittek (1965-) (redaktør), Undervisnings- og arbeidsformer i klasserommet, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 400 sider, 2021, 211-221, isbn:9788202710248,
Article
The Power of Feedback
Hattie, John ; Timperley, Helen, Thousand Oaks, CA, SAGE Publications, 81-112, Review of educational research, 1, 77, 2007-03-01, 81-112,
View online
Book
Lese, skrive, regne : pedagogikk og fagdidaktikk i begynneropplæringen
Hilde Traavik (1949-) (red.), Oslo, Universitetsforl, 296 s., cop. 2014, isbn:9788215023038,
Kap. 1, 2, 3 og 9
Book
Pedagogikk for kommende lærere
Elstad, Eyvind, Elstad, Eyvind, Oslo, Universitetsforlaget, 378 sider, [2021], isbn:9788215055084,
Kap. 3, 9 og 24
Book
Vurdering for lærelyst og mestring
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg, Bergen, Fagbokforlaget, 96 sider, 2024, isbn:9788245051025,
Book
Lærerens verden : innføring i generell didaktikk
Imsen, Gunn, Oslo, Universitetsforlaget, 638 sider, [2020], isbn:9788215045382,
Kap. 1, 6, 9, 10, 12 og 13
Book Chapter
Å skapa inkluderande barnehage og skule
Haug, P., Siv Hillesøy (redaktør), Å skapa inkluderande barnehage og skule, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2023, 289-310, isbn:9788202794835,
View online
Government Document
Fra eldst til yngst : samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
Kunnskapsdepartementet, Norge Kunnskapsdepartementet, [Oslo], Kunnskapsdepartementet, 30 s., 2008,
View online
Book Chapter
Elever med stort læringspotensial – en kunnskaps- og holdningsutfordring?
Jokstad, G. S. & Hagenes, T., Goth, Ursula-Georgine Småland ; Jermstad, Linnéa K, Jermstad, Linnéa K ; Goth, Ursula-Georgine Småland, Elever med stort læringspotensial – en kunnskaps- og holdningsutfordring?, Novus Forlag, 2020, 141-158,
View online
Government Document
Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
Kunnskapsdepartementet, Malin Saabye (1971-) (redaktør), Oslo, Pedlex, 127 sider, Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 :, 2019, isbn:9788283721980,
View online
Book Chapter
Kom som du er, og bli som oss?
Nilsen, S, Sven Nilsen (1950-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Kom som du er, og bli som oss?, Oslo, Universitetsforl, 288 s., 2017, 38-64, isbn:978-82-15-02776-0,
Book
Klasseledelse
Nordahl, Thomas, Kirsten Jannike Hemmer (1952-) (oversetter), Oslo, Gyldendal akademisk, 61 s., 2012, isbn:978-82-05-51538-3; 978-82-05-1538-3; 9788205423138,
Hele boken
Book Chapter
Grunnleggende ferdigheter i alle fag.
Skovholt, K., Karianne Skovholt (1970-) (red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag., [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 270 s., 2014, 13-52, isbn:9788202414474,
Book
David Mitchells ti faktorer i skolen.
Statped, 2021,
View online
Book Chapter
Tilpasset opplæring i et flerspråklig perspektiv
Steinsvik, B. S., May Britt Postholm (1959-) (redaktør), Tilpasset opplæring i et flerspråklig perspektiv, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 319 s., 2014, 161-175, isbn:9788202419271,
Website
Ord og omgrep i opplæringslova
Utdanningsdirektoratet, 7.12.2023,
View online
Government Document
Individuell vurdering Udir-2-2020
Utdanningsdirektoratet, 2020,
View online
Government Document
Rammeverk for grunnleggende ferdigheter
Utdanningsdirektoratet, 2012,
View online
Book Chapter
Inkluderingsidealets dilemmaer i møte med utfordrende atferd
Kristian Øen, Mirjam Harkestad Olsen (1968-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Inkluderingsidealets dilemmaer i møte med utfordrende atferd, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 183 sider, 2024, 120-143, isbn:978-82-02-81954-5,
Book Chapter
Den viktige begynneropplæringen
Kirsten Palm, Aslaug Andreassen Becher & Eva Michalsen, Eva Michaelsen (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Den viktige begynneropplæringen, Oslo, Universitetsforl, 298 s., cop. 2018, 13-31, isbn:978-82-15-03001-2,
Book Chapter
Tidleg innsats for ei inkluderande opplæring på småskulesteget
Festøy & Tveitnes, Mirjam Harkestad Olsen (1968-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Tidleg innsats for ei inkluderande opplæring på småskulesteget, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 183 sider, 2024, 32-62, isbn:978-82-02-81954-5,
Book Chapter
Prinsipper for en god tilbakemeldingspraksis
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg, Prinsipper for en god tilbakemeldingspraksis, Oslo, Gyldendal, 155 sider, 2022, 93-99, isbn:9788205553729,
Book Chapter
Den flerkulturelle skolen eller en skole med minoriteter?
An-Magritt Hauge, Hauge, An-Magritt, Den flerkulturelle skolen eller en skole med minoriteter?, Oslo, Universitetsforl, 316 s., cop. 2014, 21-41, isbn:9788215023168,
Book Chapter
Grunnleggende perspektiver og tilnærminger
Nordahl & Overland, Nordahl, Thomas, Overland, Terje, Grunnleggende perspektiver og tilnærminger, Oslo, Gyldendal, 159 sider, 2021, 13-32, isbn:978-82-05-54176-4,
Kap. 1
Book Chapter
Inkluderende pedagogiske støttesystemer
Nordahl & Overland, Nordahl, Thomas, Overland, Terje, Inkluderende pedagogiske støttesystemer, Oslo, Gyldendal, 159 sider, 2021, 33-49, isbn:978-82-05-54176-4,
Book Chapter
Tilpassa opplæring
Peder Haug, Mirjam Harkestad Olsen (1968-) (redaktør), Tilpassa opplæring, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 151 sider, 2020, 11-40, isbn:9788202665869,
Book Chapter
Utvikling av tilpasset opplæring som organisasjonslæring
Eirik S. Jensen, Mirjam Harkestad Olsen (1968-) (redaktør), Utvikling av tilpasset opplæring som organisasjonslæring, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 151 sider, 2020, 41-64, isbn:9788202665869,
Book Chapter
Det autoritative perspektivet
Pål Roland, Roland, Pål, Det autoritative perspektivet, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 132 sider, [2021]; © 2021, 18-27, isbn:9788202706357,
Book Chapter
Det autoritative perspektivet relatert til utfordrende atferd, mobbing og krenkelser
Pål Roland, Roland, Pål, Det autoritative perspektivet relatert til utfordrende atferd, mobbing og krenkelser, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 132 sider, [2021]; © 2021, 54-77, isbn:9788202706357,
Book Chapter
Prinsipper for god tilbakemeldingspraksis
Siv Måseidvåg Gamlem, Gamlem, Siv Therese Måseidvåg, Prinsipper for god tilbakemeldingspraksis, Oslo, Gyldendal, 155 sider, 2022, 93-99, isbn:9788205553729,