MGL5PE202 Pedagogikk og elevkunnskap 202 5-10

Alle versjoner:
MGL5PE202 (2025—2026)
MGL5PE202 (2024—2025)
MGL5PE202 (2023—2024)
MGL5PE202 (2022—2023)
MGL5PE202 (2021—2022)

Emnekode: MGL5PE202

Emnenavn: Pedagogikk og elevkunnskap 202 5-10

Undervisningssemester: Høst

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Se programplan.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i 5-årig grunnskolelærerutdanning.

Innledning

Hovedtema for pedagogikk og elevkunnskap 202 er "Den forskende, endringskompetente og samfunnsbevisste lærer".  

Faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen består av 5 emner fordelt på syklus 1 og syklus 2, og utgjør 60 studiepoeng (syklus 1: PE101, PE102 og PE103; syklus 2: PE201og PE202). 

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

KUNNSKAP

Studenten

  • har bred kunnskap om skolen som pedagogisk organisasjon og utdanningspolitiske prosesser
  • har bred kunnskap om lærende organisasjoner og endrings- og utviklingsarbeid i pedagogisk virksomhet
  • har bred kunnskap om utfordringer og muligheter med hensyn til skoleutvikling

FERDIGHETER

Studenten

  • kan legge til rette for samhandling i skolen og i ettertid kritisk evaluere aktiviteten
  • kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant

 GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk og pedagogikk  
  • innehar endrings- og utviklingskompetanse og kan justere egen praksis under veiledning  
  • kan anvende pedagogisk og forskningsbasert kunnskap som kan bidra til å styrke elevenes selvvirksomhetsprosesser 
  • kan med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk gjennomføre og formidle forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipper 
  • kan bidra i innovasjonsprosesser og vurdere hvordan utviklingsarbeid kan fremme faglig og pedagogisk nytenkning i skolen 

Innhold

Pedagogikk og elevkunnskap skal legge til rette for at studenten utvikler en helhetlig kompetanse når det gjelder forskning og pedagogisk handling,der kunnskaper, ferdigheter og verdier danner grunnlag for danning av lærerrollen. Faget skal utvikle studentens selvinnsikt, styrke evne til refleksjon over egen kompetanse og undervisningspraksis, og bidra til utvikling av en inkluderende skole for. Sentralt i faget er å danne studenten til å forvalte sitt lærermandat som hviler på sentrale etiske prinsipper. Fagets kjerne omfatter:

  • pedagogisk og forskningsbasert kunnskap om oppdragelse og undervisning med vekt på elevenes faglige, sosiale og personlige utvikling og læring.
  • utvikling av studentens profesjonalitet, didaktiske kompetanse, teoretiske innsikt og vitenskapelig tenkemåte i samarbeid med praksis.
  • oppøving av studentens evne til kritisk analyse av skolen som lærende organisasjon i spenninger mellom tradisjon og fornying, og i lys av nye utfordringer i samfunnet.

 Studiet ruster studenten for sin fremtidige lærergjerning. I samarbeid med praksis skal studenten utvikle inngående innsikt i vekselvirkningen mellom generelle kunnskaper og situasjonsbestemte kunnskaper i pedagogisk virksomhet. Studenten skal kunne analysere og forstå praksis i rammen av skolen som organisasjon, og øves i å se sammenhenger mellom systematisk forsknings- og utviklingsarbeid på den ene siden, og nyskaping, endring og læring på organisasjonsnivå på den andre. Studiet gir særlig fordypning i, og åpner for kritisk vurdering av, skolen som organisasjon, didaktikk og læreplanteori, utdanningspolitiske prosesser, ulike kunnskapsformer og læringsprosesser (f.eks. estetiske), endringsarbeid, vitenskapsteori og forskningsmetoder.

Arbeids- og undervisningsformer

Opplæringen vil skje med utgangspunkt i forelesninger, seminarer, grupper, veiledning, selvstudium, praksisoppgave, skriftlige innleveringer, muntlige fremføringer og fellesfaglige profesjonsdager.

Arbeidsomfang

450 timer

Arbeidskrav

  • Det er krav om frammøte og aktiv deltakelse som angitt i undervisningsplanen
  • Pedagogisk credo. Individuell skriftlig innlevering
  • Gruppearbeid med muntlig framlegg
  • Praksisoppgave
  • Kronikk

Nærmere opplysninger om arbeidskrav og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer. Eksamen teller 100 % av karakteren.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes med gradert karakter fra A - F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Ingen hjelpemidler.

Eksamensspråk

Norsk. Andre språk etter søknad.

Praksis

Se praksisplan for MGLU5.

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglige ressurser

Article


My pedagogical Creed
Dewey, J. (1897)., School Journal, 54(3), 1897, 77-80,
View online

Book Chapter


Kan pedagogisk credo-tenking selvstendiggjøre personen og pedagogen?
Gilje, J (2015), Paul Otto Brunstad (1960-) (redaktør), Kan pedagogisk credo-tenking selvstendiggjøre personen og pedagogen?, Oslo, Universitetsforl, 231 s., cop. 2015, 23-39, isbn:9788215023144,

Book Chapter


Når det pedagogiske ansvaret blir (for) stort : dilemmaer knyttet til utøvelse av lærerrollen
Gilje, Jan, Når det pedagogiske ansvaret blir (for) stort : dilemmaer knyttet til utøvelse av lærerrollen, S. [77]-91, 2020, [77]-91, isbn:9788245027037,

Book Chapter


The teacher and the curriculum: Exploring teacher agency
Priestley, M., Biesta, G.J.J., Philippou, S., & Robinson, S. (2015)., Priestley, M., Biesta, G.J.J., Philippou, S. & Robinson, S., The teacher and the curriculum: Exploring teacher agency, 2015, 187-201,

Article


Teachers’ responsibility and expectations: Dependent on the school organisation?
Sæbø, G. I. & Midtsundstad, J. H. (2018)., Improving Schools, 21 (3)., 2018, 285-295,
View online

Article


Teaching in the age of accountability: Restrained by school culture?.
Aasebø, T. S, Midtsundstad, J. H.& Willbergh, I. (2015)., Journal of Curriculum Studies., 49 (3), 2015, 273-290,
View online

Book


Samspel og motspel : kultur, kommunikasjon og relasjonar i skulen
Fuglestad, Otto Laurits, [Oslo], Samlaget, 36, 1993, isbn:8252138187,
Kapittel 6 (Samspel) og 7 (Motspel) (s. 117-153)
View online

Book


Profesjonsfellesskap og skoleutvikling : lærere som lærer
Grutle, Bjart, Ingvild Foldøy Grutle (1986-) (illustratør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 55, 2018, isbn:978-82-02-57250-1,
s. 19-172

Book


Færre endringer - mer utvikling
Robinson, Viviane, Synne Victoria Guldahl (1991-) (oversetter), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 142 s., 2018, isbn:978-82-02-58036-0,

Article


Changing conditions for teacher's knowledge work: new actor constellations and responsibilities
Tronsmo, E. (2020)., The Curriculum Journal, 4(31), 2020, 775-791,
View online

Article


Desentralisert kompetanseutvikling
Øen, K. og Gilje, J., Norsk lærerlag (forlag/utgiver), Oslo, Utdanningsforbundet, Bedre skole : tidsskrift for lærere og skoleledere, 2, 2020, 32-38,
View online

Article


Nye læreres erfaringer med skolen som organisasjon.
Amdal, I. I., & Ulvik, M. (2019)., Nordisk Tidsskrift for Utdanning Og Praksis, 13(1), 5-24,
View online

Article


Teacher education around the world: What can we learn from international practice?
Darling-Hammond, Linda, Abingdon, Routledge, 291-309, European journal of teacher education, 3, 40, 2017-05-27, 291-309,
View online

Book Chapter


Skolen som organisasjon og arbeidsfelleskap
Jensssen, E. S.,& Roald, K. (2012), May Britt Postholm (1959-) (red./redaktør/forfatter), Skolen som organisasjon og arbeidsfelleskap, Kristiansand, Cappelen Damm høyskoleforl, 268 s., 2012, 119-135, isbn:9788276348835,
s. 119 - 135

Book Chapter


Skolen som lærende organisasjon
Eirik Irgens, May Britt Postholm (1959-) (redaktør), Skolen som lærende organisasjon, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 319 s., 2014, 283-298, isbn:9788202419271,
s. 283-298

Book


Hvordan bruke teori? : nyttige verktøy i kvalitativ analyse
Lars E.F. Johannessen (1989-) (forfatter), Oslo, Universitetsforl, 339, 2018, isbn:9788215029016,
NB (s. 21-93, 278-312)

Book


Å forske på egen praksis : aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet
Marit Ulvik (1953-) (redaktør), Bergen, Fagbokforl, 243, 2016, isbn:9788245020052,
NB (s. 15-77)

Book Chapter


Populisme og pedagogikk : duell eller duett?
Brunstad, Paul Otto; Børhaug, Frédérique Brossard, Børhaug, Frédérique Brossard, Populisme og pedagogikk : duell eller duett?, S. [191]-205, 2020, [191]-205, isbn:9788245027037,

Book


Politisering og pedagogisk motstand : veien til en barneorientert praksis
Lars Løvlie (1938-) (forfatter), Bergen, Fagbokforlaget, 61, 2021, isbn:9788245025163,
(s. 13-47, 75-102)

Legislation


Opplæringslova. (2023). Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (LOV-2022-06-17-68)

View online

Book


Kunsten å bryte grenser : tverrfaglig læring i skolen
Dag Johannes Sunde (1976-) (forfatter), Lisbeth Helgesen (illustratør), Oslo, Universitetsforlaget, 2022, isbn:9788215036182,

Book Chapter


Opplevelsen av tillit og kontroll i Osloskolen
Helge Svare & Christian Wittrock, Åge Johnsen (1964-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Opplevelsen av tillit og kontroll i Osloskolen, Bergen, Fagbokforlaget, 280 sider, 2024, 153-163, isbn:978-82-450-4906-0,
View online

Book Chapter


Skoleutvikling - i forskning, politikk og praksis
Sølvi Mausethagen og Kristin Helstad, Kristin Helstad (1979-) (redaktør), Skoleutvikling - i forskning, politikk og praksis, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2022, 15-34, isbn:978-82-02-71772-8,

Book Chapter


Kapasitet som begrep og teoretisk forankring
Pål Roland, Hye, Linda, Pål Roland (1956-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Kapasitet som begrep og teoretisk forankring, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 288 sider, 2023, 19-35, isbn:978-82-02-78377-8,

Website


Lærer Gro Wollebæk visker ut skillene mellom fagene.
Kari Kløvstad, Utdanningsnytt, 2022,
View online

Book Chapter


Hvordan skape et profesjonelt lærende fellesskap i pedagogiske organisasjoner?
Pål Roland, Hye, Linda, Pål Roland (1956-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Hvordan skape et profesjonelt lærende fellesskap i pedagogiske organisasjoner?, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 288 sider, 2023, 36-61, isbn:978-82-02-78377-8,

Book Chapter


Making Schools into Learning Organizations – Building Capacity for Organizational Learning Through National Competence Programs
Dahl, Thomas ; Irgens, Eirik J, Making Schools into Learning Organizations – Building Capacity for Organizational Learning Through National Competence Programs, Cham, Springer International Publishing, 185-201, 2022-01-01, 185-201, isbn:3030850595,
View online

Government Document


Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020
Kunnskapsdepartementet. (2017).,
View online

Book Chapter


Vurderingsprosesser i lys av lærers handlingsrepertoar
Robert Mjelde Flatås & Gunnvi Sæle Jokstad, Tobias Werler (1973-) (redaktør), Vurderingsprosesser i lys av lærers handlingsrepertoar, Bergen, Fagbokforlaget, 279 sider, 2024, 191-212, isbn:978-82-450-4750-9,
View online

Book Chapter


Ledelse og mestringstro i lærende organisasjoner
Elsa Westergård, Hye, Linda, Pål Roland (1956-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Ledelse og mestringstro i lærende organisasjoner, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 288 sider, 2023, 197-215, isbn:978-82-02-78377-8,

Article


Research into the School as an Organization. II: The School as a Complex Organization
Berg, Gunnar ; Wallin, Erik, Abingdon, Taylor & Francis Group, 161-181, Scandinavian journal of educational research, 4, 26, 1982-12-01, 161-181,
View online

Article


Teachers’ responsibility and expectations: Dependent on the school organisation?
Sæbø, Grethe Ingebrigtsvold ; Midtsundstad, Jorunn H, London, England, SAGE Publications, 285-295, Improving schools, 3, 21, 2018-11, 285-295,
s 285 - 295
View online

Reference Entry


The Teacher and the Curriculum: Exploring Teacher Agency
Priestley, Mark ; Philippou, Stavroula ; Biesta, Gert ; Robinson, Sarah, 187-201, 2016, 187-201, isbn:1446297020,
s. 187–201.
View online

Book Chapter


Å lære på jobben - alene og sammen.
Eirik Irgens, Irgens, Eirik J., Å lære på jobben - alene og sammen., [Bergen], Fagbokforlaget, 355 sider, [2021], 198-215, isbn:9788245032727,

Article


Læreplanen og profesjonsfellesskapet
Eli Tronsmo, Utdanningsnytt, 2021,
View online

Book Chapter


Fra fag til transfaglighet
Robert Mjelde Flatås, Ingfrid Mattingsdal Thorjussen (redaktør/forfatter av forord), Fra fag til transfaglighet, Bergen, Fagbokforlaget, 325 sider, 2023, 228-244, isbn:978-82-450-4500-0,
View online

Book Chapter


Samarbeid på tvers: Kompetanseutvikling mellom høgskole, kommune og skole
Jermstad, L.K., Goth, U.S., Myklebust, M., Toppe, A.L.B & Vesteraas, R, Ingfrid Mattingsdal Thorjussen (redaktør/forfatter av forord), Samarbeid på tvers: Kompetanseutvikling mellom høgskole, kommune og skole, Bergen, Fagbokforlaget, 325 sider, 2023, 22-38, isbn:978-82-450-4500-0,
View online

Book Chapter


Den fjerde vei - indirekte danning mot det uforutsette.
Torgersen, G-E., Steiro, T.J. & Sæverot, H., Glenn-Egil Torgersen (1963-) (redaktør), Den fjerde vei - indirekte danning mot det uforutsette., Bergen, Fagbokforl, 373 s., cop. 2015, 297-309, isbn:9788245017687,

Book


Gode foreldrerelasjoner : skole-hjem-samarbeid i grunnskolen
Dalland, Cecilie, Knutsen, Pernille Grepp, Bergen, Fagbokforlaget, 139 sider, 2020, isbn:978-82-450-3357-1,

Book Chapter


Skoleutvikling i et aksjonsforskningsperspektiv
Yngve Antonsen og Åse Slettbakk, Kristin Helstad (1979-) (redaktør), Skoleutvikling i et aksjonsforskningsperspektiv, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 312 sider, 2022, 115-133, isbn:978-82-02-71772-8,

Book Chapter


Skole-hjem-samarbeid og de sosiale kontekstenes betydning for unges oppvekstvilkår
Eivind Elstad, Elstad, Eyvind, Elstad, Eyvind, Skole-hjem-samarbeid og de sosiale kontekstenes betydning for unges oppvekstvilkår, Oslo, Universitetsforlaget, 378 sider, [2021], 303-317, isbn:9788215055084,

Book Chapter


Pedagogiske handlinger - innledning
Torgersen, G-E., Steiro, T.J. & Sæverot, H., Tobias Werler og Herner Sæverot, Tobias Werler (1973-) (redaktør), Pedagogiske handlinger - innledning, Bergen, Fagbokforlaget, 279 sider, 2024, 13-26, isbn:978-82-450-4750-9,
View online

Book Chapter


Lærerautonomi i spennet mellom styring og profesjonelt samarbeid
Ana L.L. da Silva og Christina N. Mølstad, Ana Lucia L. da Silva og Christine Niemi Mølstad, Kristin Helstad (1979-) (redaktør), Lærerautonomi i spennet mellom styring og profesjonelt samarbeid, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 312 sider, 2022, 196-213, isbn:978-82-02-71772-8,

Book


Organisasjonskultur
Bang, Henning, Oslo, Universitetsforl, 249 s., 2011, isbn:9788215007823,

Article


Research into the School as an Organization. I A Presentation and Discussion of Research Literature with a Bearing on the School as an Organization.
Berg, G. (1983)., Scandinavian Journal of Educational Research, 26(2), 95-117,
View online

Book


Leiing av endringsarbeid i skulen
Ertesvåg, Sigrun K., Oslo, Gyldendal akademisk, 190, 2012, isbn:9788205421554,

Article


Collaborative curriculum development in teacher design teams.
Handelzalts, A. (2019)., Springer, Cham., Collaborative Curriculum Design for Sustainable Innovation and Teacher Learning (159–173),

Book


Profesjon og organisasjon en bok for profesjonsutøvere og de som skal lede dem
Irgens, Eirik J., [Bergen], Fagbokforlaget, 355 sider, [2021], isbn:9788245032727,

Book Chapter


Rom for arbeid : lederen som konstruktør av den gode skole
Irgens, Eirik J., Rom for arbeid : lederen som konstruktør av den gode skole, Trondheim, Tapir akademisk forl., 125-145, c2010, 125-145, isbn:9788251924863,

Book


Fra fellesskole til konkurranseskole markedsretting i grunnskolen - sentrale virkemidler og lokale erfaringer
Bjordal, Ingvil, Haugen, Cecilie Rønning, Oslo, Universitetsforlaget, 259 sider, [2021], isbn:9788215029733,

Book


Læreren møter ChatGPT
Elstad, Eyvind, Oslo, Universitetsforlaget, 314 sider, [2023], isbn:978-82-15-07019-3,
View online

Book


Pedagogiske handlinger
Tobias Werler (1973-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 279 sider, 2024, isbn:978-82-450-4750-9,
View online

Book


Å forske på egen praksis : aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet
Marit Ulvik (1953-) (redaktør), Bergen, Fagbokforl, 243 s., cop. 2016, isbn:9788245020052,

Book


Pedagogikk, periferi og verdi : eksistensiell dialog om skole og samfunn
Tone Sævi (1956-) (redaktør), Oslo, Fagbokforlaget, 2020, isbn:9788245027037,

Book


Politisering og pedagogisk motstand : veien til en barneorientert praksis
Løvlie, Lars, Bergen, Fagbokforlaget, 61, 2021, isbn:9788245025163,

Book


Hvordan bruke teori? : nyttige verktøy i kvalitativ analyse
Lars E.F. Johannessen (1989-) (forfatter), Oslo, Universitetsforl, 339, 2018, isbn:9788215029016,