MGL5SA301 Demokrati og deltaking
Alle versjoner:
MGL5SA301 (2025—2026)
MGL5SA301 (2024—2025)
MGL5SA301 (2023—2024)
MGL5SA301 (2022—2023)
MGL5SA301 (2021—2022)
MGL5SA301 (2020—2021)
Emnekode: MGL5SA301
Emnenavn: Demokrati og deltaking
Undervisningssemester: Haust
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Samfunnsfag 1 og Samfunnsfag 2.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne for studentar som skal ta master, samfunnsfag i grunnskulelærarutdanninga.
Innleiing
Faget i utdanninga
Demokrati og deltaking er ei fordjupingseining (15 SP) på masternivå og inngår som ein obligatorisk del av masterspesialiseringa i samfunnsfag ved grunnskolelærarutdanninga.
Emnet gjev innsikt i teoriar og praksis som ligg til grunn for korleis demokrati, medborgarskap, sivil samfunnet og ulikskap kan forståast, og på ulike måtar påverka skulen og utdanninga.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om sentrale teoriar og omgrep innan fagområdet demokrati og medborgarskap
- kjenner til sentrale forskingsresultat om skulen si demokratiopplæring og -praksis
- har kunnskap om sentral teori om sivilsamfunnet og korleis sivilsamfunnet kan fungera som korrektiv til politiske system
- har kunnskap om korleis ulikskap påverkar moglegheiter for deltaking i skule og samfunn
Ferdigheiter
Studenten
- kan reflektera kritisk over demokratiet sine utfordringar i teori og praksis
- kan diskutera og problematisera korleis demokratiomgrepet vert brukt i skulen og kan kritisk drøfta skulen si demokratiopplæring
- kan gjera greie for ulike demokratiteoriar og demokratisyn, drøfta desse kritisk opp mot kvarandre og nytta dei i analyse av ulik empiri
- kan drøfta og vurdera sivilsamfunnet og potensialet som ligg i sivilsamfunnet
- kan planlegga og gjennomføra undervisning i samfunnsfag som fremjar eleven sine vitskapelege tenkemåtar
- kan analysera og førehalda seg kritisk til nasjonal og internasjonal forsking og nytta denne kunnskapen i profesjonsutøvinga
- kan gjennomføra fagdidaktiske og praksistilknytte utviklingsprosjekt i tråd med metodiske og forskingsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan på systematisk vis planlegga, prøva ut i praksis, evaluera og revidera opplegg for læring ut frå ein samfunnsfagleg ståstad
- kan problematisera samanhengar mellom kunnskapar, teoriar og praksis innan feltet samfunnsfagdidaktikk
- kan på eit avansert nivå formidla og kommunisera om faglege problemstillingar knytt til profesjonsutøvinga og kan bidra til utviklingsarbeid som fremjar fagleg og pedagogisk nytenking i skulen
Innhald
Emnet har følgjande tema:
- Demokrati
- Medborgarskap og sivilsamfunnet
- Ulikskap og deltaking
- Vitskapsteori og metode
Demokrati og deltaking er ei fordjupingseining (15sp) på masternivå og inngår som ein obligatorisk del av masterstudiet i samfunnsfag. Emnet gjev innsikt i teoriar og praksis som ligg til grunn for korleis demokrati, medborgarskap, sivilsamfunnet og ulikskap kan forståast og på ulike måtar forma skulen. Kurset har eit spesifikt fokus på korleis desse omgrepa vert brukt eller kan brukast i ein didaktisk samanheng. Kurset startar med å leggja eit fundament innan demokratisk teori der nokre av dei klassiske perspektiva vert kombinerte med nyare sentrale bidrag. Medborgarskap analyserer korleis demokratiet kan forståast i skulen og vektlegg opplæringa si rolle i å danna nye medborgarar. Sivilsamfunnet - rommet mellom stat, marknad og individ - kan studerast både som ei støtte og eit korrektiv til det politiske systemet. Her kan også minoritetsstandpunkt og -verdiar få rom og potensielt utfylla og skjerpa demokratiet. Emnet sivilsamfunnet som korrektiv drøftar spenninga i samfunnet ved å studera ei rekkje ulike perspektiv på tilhøvet mellom sivilsamfunnet og demokratiet. Emneområdet ulikskap fungerer som ei eksemplifisering av korleis det å høyra til i ulike sosiale kategoriar formar menneska sitt handlingsrom og moglegheit for deltaking i samfunnet. Studentane får innblikk i sosiologiske teoriar knytt til ulikskap og korleis denne kategorien påverkar deltaking i det norske samfunnet generelt, og i skulen spesielt.
Arbeids- og undervisingsformer
Emnet er sett saman ein kombinasjon av nettbasert og campusbasert undervisning. Den nettbaserte undervisninga er felles for studentar som deltek i emnet i Bergen og Oslo. Det vert bygd opp ein nettressurs med t.d. aktuelle dokument, videoar og podkastar, og delar av undervisninga tek i bruk digitale læringsflater.
Undervisninga vert organisert som ein kombinasjon av førelesingar, sjølvstudium og diskusjon av tekstar og studentarbeid i seminar, og det forutsett aktiv deltaking frå studenten.
I tilknyting til praksis skal studentane prøve ut ein metode for systematisk profesjonsutvikling, normalt «Lesson study». Organisering av forarbeid og formidling av erfaringar etter praksisperioden spesifiserast ved oppstart av emnet.
Studenten skal dessutan skriva ein semesteroppgåve om eit sjølvvalt tema innan emnet.
Arbeidsomfang
Antatt arbeidsmengde for student: ca. 450 timar
Arbeidskrav
Følgjande arbeidskrav må være godkjende for at eksamen kan gjennomførast.
- Ein video på fem minuttar om eit oppgjeve tema/oppgåve.
- To kortare skriveoppgåver knytt til emnets litteratur.
- Utprøving av ein metode for systematisk profesjonsutvikling i løpet av praksisperioden, normalt «Lesson study». Organisering av forarbeid og formidling av erfaringar etter praksisperioden vert spesifisert ved oppstart av emnet.
- Få godkjend problemstilling til semesteroppgåva
- Gjennomføre to individuelle rettleiingar knytt til semesteroppgåva
- Krav til frammøte og aktiv deltaking blir angitt ved emnets oppstart
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjend / ikkje godkjend
Avsluttande vurdering
- Ei semesteroppgåve på 5000 ord +/- 10%. Sjølvvald problemstilling skal ta utgangspunkt i emnelitteratur eller problemstillingar frå undervisninga, og vere godkjend av emneansvarleg på førehand.
Vurderingsuttrykk avsluttande vurdering
Det vert gjeve gradert karakter frå A - F, der F er ikkje bestått.
Tillatte hjelpemiddel
Alle.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennast etter søknad.
Praksis
Sjå praksisplan for MGLU5.
Evaluering av emnet
Det vil bli føreteke emneevaluering i høve til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen. Studenten kan også gje tilbakemelding på emnet i faggruppa/klassen.
Litteratur og faglege ressursar
Book
Democracy for realists: why elections do not produce responsive government
Achen, Christopher H ; Bartels, Larry M, Princeton, Princeton University Press, 50, 2017, isbn:9780691169446,
Introduction + kap 1
View online
Book
Det annet kjønn
Simone de Beauvoir, Toril Moi (1953-) (medarb.), Oslo, Bokklubben dagens bøker, IX-XXX, 1-19, 2000, isbn:8252537448,
Innledende essay + innledning. Finnes i kompendium, evt. på nb.no (åpent tilgjengelig - men finn den med innledende essay av Toril Moi!)
Article
Selective Critical Thinking: A Textbook Analysis of Education for Critical Thinking in Norwegian Social Studies
Børhaug, Kjetil, London, England, SAGE Publications, 431-444, Policy futures in education, 3, 12, 2014-03, 431-444,
View online
Book
The democracy sourcebook
Robert A. Dahl (1915-2014.), Cambridge, Mass., MIT Press, 33, 2003, isbn:0262311410,
Skal lese: s. 157-190
View online
Book
Norsk likestillingshistorie
Danielsen, Hilde, Larsen, Eirinn; Owesen, Ingeborg Winderen, Bergen, Fagbokforl, 9, 2015, isbn:9788245019261,
Danielsen (2013). Finnes i kompendium.
Book
Democratic education
Gutmann, Amy ; Gutmann, Amy, Princeton University Press, 45, 2001, isbn:9781400822911,
Introduction + kap. 1
View online
Book
Models of democracy
Held, David, Cambridge, Polity, XII, 338 sider, 2006, isbn:0745631479; 0745631460; 9780745631479; 9780745631462,
Alle kapitler utenom kap. 4
Book
Forskjeller i klassen : nye perspektiver på kjønn, klasse og etnisitet i skolen
Universitetsforlaget, 22, 2014, isbn:8215048803,
Kap. 1: Forskjeller i klassen: Kjønn i kontekst. Finnes i kompendium.
View online
Book Chapter
Klasseforskjeller og klassemotsetninger i Norge
Marianne Nordli Hansen, Raino Malnes (1955-) (redaktør), Klasseforskjeller og klassemotsetninger i Norge, Oslo, Gyldendal akademisk, 286, 2015, 123-138, isbn:9788205489882,
Finnes i kompendium.
Book
Overdoing democracy : why we must put politics in its place
Talisse, Robert B., New York :, Oxford University Press, 36, [2019]; © 2019, isbn:9780190924195,
Introduction + kap 1 + kap 2
Book Chapter
Kjønnsmakt i likestillingslandet
Østerud, Øyvind, Engelstad, Fredrik; Selle, Per, Kjønnsmakt i likestillingslandet, Oslo, Gyldendal akademisk, 344 s., 2003, 165-181, isbn:9788205315532; 8205315531; 9788213029711,
Finnes i kompendium.
Article
What kind of citizen? The politics of educating for democracy
Westheimer, Joel ; Kahne, Joseph, Washington, DC, American Educational Research Association (AERA), 237-269, American Educational Research Journal, 2, 41, 2004, 237-269,
View online
Article
Demokratiopplæring gjennom demokratisk erfaring
Borgebund, Harald ; Børhaug, Kjetil, 46-, Nordidactica, 2023:3, 13, 2023, 46-65,
View online
Article
Democratic Education: A Theoretical Review (2006–2017)
Sant, Edda, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 655-696, Review of educational research, 5, 89, 2019-10, 655-696,
Book
Democracy and its critics
Dahl, Robert A.,, New Haven :, Yale University Press, 33, 1989., isbn:0-585-35727-7; 9780585357270; 0-300-04938-2; 9780300049381,
Introduction + kap 1 + kap 2
View online
Book Chapter
Globalt medborgerskap
Harald Borgebund, Kjetil Børhaug (1963-) (redaktør/forfatter av forord/redaktør), Globalt medborgerskap, Bergen, Fagbokforlaget, [2022]; © 2022, 215-229, isbn:978-82-450-3791-3,
Finnes i kompendium.
Book
The Oxford Handbook of the History of Political Philosophy
Klosko, George, Klosko, George, Oxford, Oxford University Press, 25, 2011-05-26, isbn:0199238804,
Kap. 29: Democracy (Warren) og kap. 34: Citizenship (Bellamy)
View online
Article
Education for Deliberative Democracy and the Aim of Consensus
Samuelsson, Martin, Lewis & Clark Graduate School of Education and Counseling, Democracy & education, 1, 26, 2018-03-22,
View online
Book
Om det politiske
Chantal Mouffe (1943-) (forfatter), Lars Holm-Hansen (1962-) (oversetter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 20, 67, 2015, isbn:9788202456320,
Kap 1, og deler av kap 2. s. 7-26. Finnes i kompendium.
View online
Article
Becoming a disagreeable citizen – disagreement orientation and citizenship education: A multilevel analysis of Norwegian adolescents’ disagreement orientation
Dahl, Kjersti E., Bielefeld University, Journal of social science education, 1, 23, 2024-03-01,
View online
Article
Powerful knowledge in the social studies classroom and beyond
Aashamar, Peter N. ; Klette, Kirsti, London, Routledge, 388-408, Journal of curriculum studies, 4, 55, 2023-07-04, 388-408,
View online
Article
Framing Citizenship and Citizenship Formation for Preservice Teachers: A Critical Review of Prominent Trends in the Research Literature
Scott, David ; Tupper, Jennifer ; Gobran, Jessica, Lewis & Clark Graduate School of Education and Counseling, Democracy & education, 2, 30, 2022-09-22,
View online
Article
Teaching and Developing Deliberative Capacities: An Integrated Approach to Peer-to-Peer, Playful, and Authentic Discussion-based Learning
Maia, R. C. , Hauber, G. , Cal, D. , Veloso Leão, A. (2024)., Democracy and Education, 1,
View online