NKRLE801 Religionsdidaktikk og innføring i religionsvitenskap

Alle versjoner:
NKRLE801 (2025—2026)
NKRLE801 (2024—2025)
NKRLE801 (2023—2024)
NKRLE801 (2022—2023)

Emnekode: NKRLE801

Emnenavn: Religionsdidaktikk og innføring i religionsvitenskap

Undervisningssemester: Høst

Steder: Nettbasert

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse.

Anbefalte forkunnskaper

Lærer- eller lektorutdanning eller annen pedagogisk basiskompetanse, gjerne også arbeidserfaring som lærer. 

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i NKRLE Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE årsstudium).

Innledning

Emnet gir en innføring i religionsvitenskap som gir grunnleggende kunnskap om ulike tilnærminger til fagområdet. Arbeidet med religionsdidaktikk legger grunnlag for videre arbeid med didaktikken som integrert del av andre emner i studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap 

Studenten 

  • har kunnskap om sentrale temaer, begreper, teorier og metoder innenfor religionsvitenskap
  • har kunnskap om ulike definisjoner av religion og livssyn
  • har kunnskap om religionsvitenskapelige og teologiske tilnærminger til religion og livssyn
  • har kjennskap til nytenkning innenfor religionsvitenskapen og hvilken betydning den har for skolefagene i religion
  • har kunnskap om KRLE-fagets historikk, med særlig vekt på utviklingen etter innføringen av fellesfaget KRL i 1997 
  • har kunnskap om verdier i skolen, med vekt på tema som formålsparagraf, påvirkning og mandatfordeling, inkludert spørsmål knyttet til kristne friskoler
  • har kunnskap om representasjon av religiøst og livssynsmessig mangfold i undervisningen 
  • har kunnskap om hvordan religion og livssyn kommer til uttrykk i media og populærkultur 
  • har kunnskap om hvordan en kan differensiere ut fra elevenes evner, forutsetninger, tros- og livssynsbakgrunn 
  • har kunnskap om hvordan man legger til rette for ulike former for vurdering 
  • har kunnskap om ulike metoder og didaktiske tilnærminger til bruk i KRLE/RE-faget 

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg i relevant forskningslitteratur
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og oppdatere egen kompetanse innenfor religionsvitenskap
  • kan bruke nasjonale og lokale læreplaner til planlegging av egen undervisning 
  • kan planlegge og reflektere fagdidaktisk omkring gjennomføring og evaluere egen undervisning i religions- og livssynsfag 
  • kan legge til rette for gode og varierte arbeidsmåter og læringsprosesser i faget 
  • kan legge til rette for god klasseromsdialog og refleksjon omkring eget livssyn 
  • kan hente inn og vurdere ulike læremidler i faget, herunder også religiøse og livssynsmessige uttrykk i medier og populærkulturen 
  • kan reflektere kritisk omkring problemstillinger knyttet til det å være en profesjonell religions- og livssynslærer 
  • kan delta aktivt og kvalifisert i samtalen omkring religion og livssyns plass i skolens hverdag 

Generell kompetanse

Studenten

  • er i stand til å tolke lærerrollen i faget med yrkesetisk bevissthet 
  • kan møte elevene på en åpen, vennlig og saklig måte på det religiøse og livssynsmessige området 
  • kan møte elevenes forskjellige bakgrunn og holdninger på måte som fremmer toleranse og åpenhet 
  • viser forståelse for KRLE-fagets samfunnsmessige og tverrfaglige relevans 

Innhold

Emnet Religionsdidaktikk og innføring i religionsvitenskap skal gi innføring i religionsvitenskap og didaktisk grunnkompetanse for undervisning i Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) og Religion og etikk (RE) i offentlige og private skoler. Målet er å skape forståelse for rammer, innhold og arbeidsmåter i fagene, samt gi kunnskap om religionsvitenskapelig tenkemåte og ulike faglige tilnærminger til religion og livssyn. Faget skal utfordre til refleksjon omkring samfunnets økende mangfold og den verdipåvirkning barn og unge møter. 

Fordi nettstudiet er særlig tilrettelagt for lærere som ønsker videreutdanning i KRLE/RE, utfordres læreren til å tenke kritisk og helhetlig omkring egen undervisningspraksis knyttet til refleksjonsoppgaver og ulike arbeidskrav. Emnet vil drøfte arbeidsmåter i KRLE-faget (RE-faget) ut fra en forståelse av at elevene skal engasjeres og utfordres til personlig refleksjon og deltagelse.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er videobasert. Nettforelesninger blir lagt ut i Canvas med tilhørende læringsstier som inneholder refleksjonsspørsmål, praktiske oppgaver og ulike ressurser som studentene kan arbeide med på egenhånd. Studenten får individuell skriftlig veiledning av faglærer(e) knyttet til de ulike arbeidskravene.  

Arbeidsomfang

300 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

  • En religionsvitenskapelig drøftende tekst knyttet til det mangfoldige klasserommet. Omfang 800 ord (+/- 10 %).
  • Innlevering av lydfil på 6-8 minutter knyttet til et praktisk tema i religionsdidaktikk.
  • En religionsdidaktisk drøftende tekst på ca 1200 ord (+/- 10 %) med utgangspunkt i en didaktisk plan knyttet til KRLE-faget.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Individuell muntlig eksamen på 20-25 minutter per student (nettmøte). Samtalen tar utgangspunkt i en oppgave som trekkes ved eksamensstart.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der A til E er bestått og F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Læreplan i KRLE for grunnskolen og faget Religion og etikk i vgs.

Eksamensspråk

Norsk eller andre skandinaviske språk.

Praksis

Nei

Studiepoengreduksjon

Emnet overlapper 5 studiepoeng med REL160 Religionsdidaktikk

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Litteratur og faglige ressurser

Book


Mennesker, meninger, makter : en introduksjon til religionsvitenskap
Bøe, Marianne, Kalvig, Anne, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 277 sider, [2020], isbn:9788202610036,
s. 11-151, 180-202 og 227-263 (kap. 1-6, 8 og 10)

Book


Innføring i KRLE-didaktikk : undervisning i religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn
K. Fuglseth & T.-A. Skrefsrud, IKO-Forlaget, 235 sider, [2021], isbn:9788282494786,
Side 10 til s. 244 (kap. 1-11) OBS! Ikkje tilgjengeleg online. Dette er grunnboka i religionsdidaktikkdelen. I tekstar må du visa til forfattar av "kapittel i bok med redaktør": https://kildekompasset.no/references/kapitler-artikler-i-redigerte-boker/

Book Chapter


Utforskande sjølvdialog
Langeland, W. & Kjeka, S. H., Ståle Johannes Kristiansen (1971-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Utforskande sjølvdialog, Bergen, Fagbokforlaget, 202 sider, 2022, 83-98, isbn:9788245040258,

Book Chapter


Et ubrukt potensial - drama som læringsform i KRLE-faget.
Mjanger, R.H. & Trætteberg, I., Ståle Johannes Kristiansen (1971-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Et ubrukt potensial - drama som læringsform i KRLE-faget., Bergen, Fagbokforlaget, 202 sider, 2022, 99-116, isbn:9788245040258,

Book Chapter


Sang, ideologi og estetisk erfaring i KRLE-faget
Farstad, M. H., Ståle Johannes Kristiansen (1971-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Sang, ideologi og estetisk erfaring i KRLE-faget, Bergen, Fagbokforlaget, 202 sider, 2022, 117-139, isbn:9788245040258,

Book Chapter


Hva skal vi med et felles religionsfag i skolen?
Lippe, M. v. d.& Undheim, S., Marie Steine von der Lippe (1971-) (redaktør), Hva skal vi med et felles religionsfag i skolen?, Oslo, Universitetsforl, 217 s., cop. 2017, 11-24, isbn:978-82-15-02907-8,

Book Chapter


Fritak for hvem og fra hva?
Lippe, M. v. d., Marie Steine von der Lippe (1971-) (redaktør), Fritak for hvem og fra hva?, Oslo, Universitetsforl, 217 s., cop. 2017, 87-100, isbn:978-82-15-02907-8,

Book Chapter


Uenighetsfelleskap: Kan skolen være et treningsrom for offentlig uenighet
Iversen, L. L., Marie Steine von der Lippe (1971-) (redaktør), Uenighetsfelleskap: Kan skolen være et treningsrom for offentlig uenighet, Oslo, Universitetsforl, 217 s., cop. 2017, 101-116, isbn:978-82-15-02907-8,

Book Chapter


Kan og bør religionsfaget bidra til personlig utvikling?
Skeie, G., Marie Steine von der Lippe (1971-) (redaktør), Kan og bør religionsfaget bidra til personlig utvikling?, Oslo, Universitetsforl, 217 s., cop. 2017, 117-129, isbn:978-82-15-02907-8,

Book Chapter


Skal religionsundervisningen ta hensyn til elevenes livssynsbakgrunn?
Vestøl, J. M., Marie Steine von der Lippe (1971-) (redaktør), Skal religionsundervisningen ta hensyn til elevenes livssynsbakgrunn?, Oslo, Universitetsforl, 217 s., cop. 2017, 130-143, isbn:978-82-15-02907-8,

Book Chapter


Bør ekskursjoner være del av religion- og livssynsundervisningen?
C. S. Jørgensen, Marie Steine von der Lippe (1971-) (redaktør), Bør ekskursjoner være del av religion- og livssynsundervisningen?, Oslo, Universitetsforl, 217 s., cop. 2017, 144-164, isbn:978-82-15-02907-8,

Book Chapter


Er KRLE-faget et ordinært skolefag? Hva betyr det i så fall for undervisningens mål?
Skeie, G., Hildegunn Valen Kleive (1971-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Er KRLE-faget et ordinært skolefag? Hva betyr det i så fall for undervisningens mål?, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 42, 2022, 199-227, isbn:978-82-02-75389-4,
Denne finn du på nettet.
View online

Book Chapter


Bibelkunnskap – over og ut? En refleksjon over bibelkunnskapens verdi for allmenndannelsen
Afset, B., Gamborg Lillebø, Jonas ; Saether, Knut-Willy ; Valen Kleive, Hildegunn, Bibelkunnskap – over og ut? En refleksjon over bibelkunnskapens verdi for allmenndannelsen, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2022, 269-287, isbn:978-82-02-75389-4,
Denne finn du på nettet.
View online

Electronic Article


Innenfra eller utenfra, faglig eller personlig?: perspektiver i religions- og livssynsundervisningen belyst ut fra internasjonal debatt
Eidhamar, L.G., 27-46, Prismet, 1, 2019, 27-46,
Nettressurs - du finn han ved å trykka på "Les online".
View online

Article


Å lære om vis-a-vis å lære hvordan
Aukland, K., Prismet, 1-2, 73, 2022, 79-97,
PDF kan lastast ned.

Book


The RE-searchers. A New Approach to Religious Education in Primary Schools.
Freathy, G., Freathy, R., Doney, J., Walshe, K., Teece, G., University of Exeter, 31, 2015,
Side 4-11 og 100-124. (totalt 31 sider) i nettdokumentet du finn ved å trykka på "Les online".
View online

Electronic Article


RE-searchere i KRLE-lærerutdanningen - noen refleksjoner
Jørgensen, C. S., Prismet, 1, 2018, 91-98,
Trykk på "Les online", så finn du artikkelen.
View online

Article


Worldwiev Formation and the Disney Universe. A Case Study on Media Engagement in Youth Ministry.
Dahle, M. S., Journal of Youth and Theology, 16/1, 2017, 60-80,
PDF kan lastast ned.

Book Chapter


Kap. 3: Centrale begreber.
Hjorth Pedersen, K., Kap. 3: Centrale begreber., Gyldendal, 2007, 39-51, isbn:9788702054316,
PDF kan lastast ned.

Book Chapter


Kritisk blikk på kritikk: Religionskritikk som balansekunst i den offentlige skolen
Schetne, E., Kritisk blikk på kritikk: Religionskritikk som balansekunst i den offentlige skolen, 153-176, isbn:9788202457389,

Book Chapter


Innledning
Vestel, V., Innledning, 11-28, isbn:9788215025766,

Book Chapter


Konklusjoner
Vestel, V., Konklusjoner, 225-241, isbn:9788215025766,

Book Chapter


Filosofisk samtale
Krogstad, Kari, Filosofisk samtale, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 148 sider, 2022, 91-103, isbn:978-82-02-75007-7,
PDF kan lastast ned.

Book Chapter


11. Verdier i tweens’ mediehverdag som ressurs i KRLE
Dahle, M. S., 11. Verdier i tweens’ mediehverdag som ressurs i KRLE, Bergen, Fagbokforlaget, 325 sider, 2023, 181-196, isbn:978-82-450-4500-0,
Lenke til teksten på nett: https://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/download/34/49/584?inline=1

Website


Læreplan for grunnskulen: https://www.udir.no/lk20/rle01-03

View online

Website


Læreplanar frå Kristne Friskolers Forbund (godkjent av Udir): https://kff.no/ledertips/laereplaner-og-skolens-innhold

View online

Website


https://damaris-skole-grs.no/

Damaris - ein ressursbank med mykje KRLE-stoff
View online

Website


Overordna læreplan: https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/?lang=nno

View online

Website


Opplæringslova: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61

View online