NKRLE801 Religionsdidaktikk og innføring i religionsvitenskap
Alle versjoner:
NKRLE801 (2025—2026)
NKRLE801 (2024—2025)
NKRLE801 (2023—2024)
NKRLE801 (2022—2023)
Emnekode: NKRLE801
Emnenavn: Religionsdidaktikk og innføring i religionsvitenskap
Undervisningssemester: Høst
Steder: Nettbasert
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Anbefalte forkunnskaper
Lærer- eller lektorutdanning eller annen pedagogisk basiskompetanse, gjerne også arbeidserfaring som lærer.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i NKRLE Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE årsstudium).
Innledning
Emnet gir en innføring i religionsvitenskap som gir grunnleggende kunnskap om ulike tilnærminger til fagområdet. Arbeidet med religionsdidaktikk legger grunnlag for videre arbeid med didaktikken som integrert del av andre emner i studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale temaer, begreper, teorier og metoder innenfor religionsvitenskap
- har kunnskap om ulike definisjoner av religion og livssyn
- har kunnskap om religionsvitenskapelige og teologiske tilnærminger til religion og livssyn
- har kjennskap til nytenkning innenfor religionsvitenskapen og hvilken betydning den har for skolefagene i religion
- har kunnskap om KRLE-fagets historikk, med særlig vekt på utviklingen etter innføringen av fellesfaget KRL i 1997
- har kunnskap om verdier i skolen, med vekt på tema som formålsparagraf, påvirkning og mandatfordeling, inkludert spørsmål knyttet til kristne friskoler
- har kunnskap om representasjon av religiøst og livssynsmessig mangfold i undervisningen
- har kunnskap om hvordan religion og livssyn kommer til uttrykk i media og populærkultur
- har kunnskap om hvordan en kan differensiere ut fra elevenes evner, forutsetninger, tros- og livssynsbakgrunn
- har kunnskap om hvordan man legger til rette for ulike former for vurdering
- har kunnskap om ulike metoder og didaktiske tilnærminger til bruk i KRLE/RE-faget
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg i relevant forskningslitteratur
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og oppdatere egen kompetanse innenfor religionsvitenskap
- kan bruke nasjonale og lokale læreplaner til planlegging av egen undervisning
- kan planlegge og reflektere fagdidaktisk omkring gjennomføring og evaluere egen undervisning i religions- og livssynsfag
- kan legge til rette for gode og varierte arbeidsmåter og læringsprosesser i faget
- kan legge til rette for god klasseromsdialog og refleksjon omkring eget livssyn
- kan hente inn og vurdere ulike læremidler i faget, herunder også religiøse og livssynsmessige uttrykk i medier og populærkulturen
- kan reflektere kritisk omkring problemstillinger knyttet til det å være en profesjonell religions- og livssynslærer
- kan delta aktivt og kvalifisert i samtalen omkring religion og livssyns plass i skolens hverdag
Generell kompetanse
Studenten
- er i stand til å tolke lærerrollen i faget med yrkesetisk bevissthet
- kan møte elevene på en åpen, vennlig og saklig måte på det religiøse og livssynsmessige området
- kan møte elevenes forskjellige bakgrunn og holdninger på måte som fremmer toleranse og åpenhet
- viser forståelse for KRLE-fagets samfunnsmessige og tverrfaglige relevans
Innhold
Emnet Religionsdidaktikk og innføring i religionsvitenskap skal gi innføring i religionsvitenskap og didaktisk grunnkompetanse for undervisning i Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) og Religion og etikk (RE) i offentlige og private skoler. Målet er å skape forståelse for rammer, innhold og arbeidsmåter i fagene, samt gi kunnskap om religionsvitenskapelig tenkemåte og ulike faglige tilnærminger til religion og livssyn. Faget skal utfordre til refleksjon omkring samfunnets økende mangfold og den verdipåvirkning barn og unge møter.
Fordi nettstudiet er særlig tilrettelagt for lærere som ønsker videreutdanning i KRLE/RE, utfordres læreren til å tenke kritisk og helhetlig omkring egen undervisningspraksis knyttet til refleksjonsoppgaver og ulike arbeidskrav. Emnet vil drøfte arbeidsmåter i KRLE-faget (RE-faget) ut fra en forståelse av at elevene skal engasjeres og utfordres til personlig refleksjon og deltagelse.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er videobasert. Nettforelesninger blir lagt ut i Canvas med tilhørende læringsstier som inneholder refleksjonsspørsmål, praktiske oppgaver og ulike ressurser som studentene kan arbeide med på egenhånd. Studenten får individuell skriftlig veiledning av faglærer(e) knyttet til de ulike arbeidskravene.
Arbeidsomfang
300 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- En religionsvitenskapelig drøftende tekst knyttet til det mangfoldige klasserommet. Omfang 800 ord (+/- 10 %).
- Innlevering av lydfil på 6-8 minutter knyttet til et praktisk tema i religionsdidaktikk.
- En religionsdidaktisk drøftende tekst på ca 1200 ord (+/- 10 %) med utgangspunkt i en didaktisk plan knyttet til KRLE-faget.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell muntlig eksamen på 20-25 minutter per student (nettmøte). Samtalen tar utgangspunkt i en oppgave som trekkes ved eksamensstart.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der A til E er bestått og F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Læreplan i KRLE for grunnskolen og faget Religion og etikk i vgs.
Eksamensspråk
Norsk eller andre skandinaviske språk.
Praksis
Nei
Studiepoengreduksjon
Emnet overlapper 5 studiepoeng med REL160 Religionsdidaktikk
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Book
Mennesker, meninger, makter : en introduksjon til religionsvitenskap
Bøe, Marianne, Kalvig, Anne, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 277 sider, [2020], isbn:9788202610036,
s. 11-151, 180-202 og 227-263 (kap. 1-6, 8 og 10)
Book
Innføring i KRLE-didaktikk : undervisning i religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn
K. Fuglseth & T.-A. Skrefsrud, IKO-Forlaget, 235 sider, [2021], isbn:9788282494786,
Side 10 til s. 244 (kap. 1-11) OBS! Ikkje tilgjengeleg online. Dette er grunnboka i religionsdidaktikkdelen. I tekstar må du visa til forfattar av "kapittel i bok med redaktør": https://kildekompasset.no/references/kapitler-artikler-i-redigerte-boker/
Book Chapter
Utforskande sjølvdialog
Langeland, W. & Kjeka, S. H., Ståle Johannes Kristiansen (1971-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Utforskande sjølvdialog, Bergen, Fagbokforlaget, 202 sider, 2022, 83-98, isbn:9788245040258,
Book Chapter
Et ubrukt potensial - drama som læringsform i KRLE-faget.
Mjanger, R.H. & Trætteberg, I., Ståle Johannes Kristiansen (1971-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Et ubrukt potensial - drama som læringsform i KRLE-faget., Bergen, Fagbokforlaget, 202 sider, 2022, 99-116, isbn:9788245040258,
Book Chapter
Sang, ideologi og estetisk erfaring i KRLE-faget
Farstad, M. H., Ståle Johannes Kristiansen (1971-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Sang, ideologi og estetisk erfaring i KRLE-faget, Bergen, Fagbokforlaget, 202 sider, 2022, 117-139, isbn:9788245040258,
Book Chapter
Hva skal vi med et felles religionsfag i skolen?
Lippe, M. v. d.& Undheim, S., Marie Steine von der Lippe (1971-) (redaktør), Hva skal vi med et felles religionsfag i skolen?, Oslo, Universitetsforl, 217 s., cop. 2017, 11-24, isbn:978-82-15-02907-8,
Book Chapter
Fritak for hvem og fra hva?
Lippe, M. v. d., Marie Steine von der Lippe (1971-) (redaktør), Fritak for hvem og fra hva?, Oslo, Universitetsforl, 217 s., cop. 2017, 87-100, isbn:978-82-15-02907-8,
Book Chapter
Uenighetsfelleskap: Kan skolen være et treningsrom for offentlig uenighet
Iversen, L. L., Marie Steine von der Lippe (1971-) (redaktør), Uenighetsfelleskap: Kan skolen være et treningsrom for offentlig uenighet, Oslo, Universitetsforl, 217 s., cop. 2017, 101-116, isbn:978-82-15-02907-8,
Book Chapter
Kan og bør religionsfaget bidra til personlig utvikling?
Skeie, G., Marie Steine von der Lippe (1971-) (redaktør), Kan og bør religionsfaget bidra til personlig utvikling?, Oslo, Universitetsforl, 217 s., cop. 2017, 117-129, isbn:978-82-15-02907-8,
Book Chapter
Skal religionsundervisningen ta hensyn til elevenes livssynsbakgrunn?
Vestøl, J. M., Marie Steine von der Lippe (1971-) (redaktør), Skal religionsundervisningen ta hensyn til elevenes livssynsbakgrunn?, Oslo, Universitetsforl, 217 s., cop. 2017, 130-143, isbn:978-82-15-02907-8,
Book Chapter
Bør ekskursjoner være del av religion- og livssynsundervisningen?
C. S. Jørgensen, Marie Steine von der Lippe (1971-) (redaktør), Bør ekskursjoner være del av religion- og livssynsundervisningen?, Oslo, Universitetsforl, 217 s., cop. 2017, 144-164, isbn:978-82-15-02907-8,
Book Chapter
Er KRLE-faget et ordinært skolefag? Hva betyr det i så fall for undervisningens mål?
Skeie, G., Hildegunn Valen Kleive (1971-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Er KRLE-faget et ordinært skolefag? Hva betyr det i så fall for undervisningens mål?, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 42, 2022, 199-227, isbn:978-82-02-75389-4,
Denne finn du på nettet.
View online
Book Chapter
Bibelkunnskap – over og ut? En refleksjon over bibelkunnskapens verdi for allmenndannelsen
Afset, B., Gamborg Lillebø, Jonas ; Saether, Knut-Willy ; Valen Kleive, Hildegunn, Bibelkunnskap – over og ut? En refleksjon over bibelkunnskapens verdi for allmenndannelsen, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2022, 269-287, isbn:978-82-02-75389-4,
Denne finn du på nettet.
View online
Electronic Article
Innenfra eller utenfra, faglig eller personlig?: perspektiver i religions- og livssynsundervisningen belyst ut fra internasjonal debatt
Eidhamar, L.G., 27-46, Prismet, 1, 2019, 27-46,
Nettressurs - du finn han ved å trykka på "Les online".
View online
Article
Å lære om vis-a-vis å lære hvordan
Aukland, K., Prismet, 1-2, 73, 2022, 79-97,
PDF kan lastast ned.
Book
The RE-searchers. A New Approach to Religious Education in Primary Schools.
Freathy, G., Freathy, R., Doney, J., Walshe, K., Teece, G., University of Exeter, 31, 2015,
Side 4-11 og 100-124. (totalt 31 sider) i nettdokumentet du finn ved å trykka på "Les online".
View online
Electronic Article
RE-searchere i KRLE-lærerutdanningen - noen refleksjoner
Jørgensen, C. S., Prismet, 1, 2018, 91-98,
Trykk på "Les online", så finn du artikkelen.
View online
Article
Worldwiev Formation and the Disney Universe. A Case Study on Media Engagement in Youth Ministry.
Dahle, M. S., Journal of Youth and Theology, 16/1, 2017, 60-80,
PDF kan lastast ned.
Book Chapter
Kap. 3: Centrale begreber.
Hjorth Pedersen, K., Kap. 3: Centrale begreber., Gyldendal, 2007, 39-51, isbn:9788702054316,
PDF kan lastast ned.
Book Chapter
Kritisk blikk på kritikk: Religionskritikk som balansekunst i den offentlige skolen
Schetne, E., Kritisk blikk på kritikk: Religionskritikk som balansekunst i den offentlige skolen, 153-176, isbn:9788202457389,
Book Chapter
Innledning
Vestel, V., Innledning, 11-28, isbn:9788215025766,
Book Chapter
Konklusjoner
Vestel, V., Konklusjoner, 225-241, isbn:9788215025766,
Book Chapter
Filosofisk samtale
Krogstad, Kari, Filosofisk samtale, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 148 sider, 2022, 91-103, isbn:978-82-02-75007-7,
PDF kan lastast ned.
Book Chapter
11. Verdier i tweens’ mediehverdag som ressurs i KRLE
Dahle, M. S., 11. Verdier i tweens’ mediehverdag som ressurs i KRLE, Bergen, Fagbokforlaget, 325 sider, 2023, 181-196, isbn:978-82-450-4500-0,
Lenke til teksten på nett: https://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/download/34/49/584?inline=1
Website
Læreplan for grunnskulen: https://www.udir.no/lk20/rle01-03
View online
Website
Læreplanar frå Kristne Friskolers Forbund (godkjent av Udir): https://kff.no/ledertips/laereplaner-og-skolens-innhold
View online
Website
https://damaris-skole-grs.no/
Damaris - ein ressursbank med mykje KRLE-stoff
View online
Website
Overordna læreplan: https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/?lang=nno
View online
Website
Opplæringslova: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61
View online