P101-104 Pedagogiske grunnlagsproblemer. Oppdragelses- og undervisningslære.Pedagogisk psykologi.Pedagogisk sosiologi og historie

Alle versjoner:
P101-104 (2024—2025)
P101-104 (2023—2024)
P101-104 (2022—2023)
P101-104 (2021—2022)
P101-104 (2020—2021)
P101-104 (2019—2020)
P101-104 (2018—2019)
P101-104 (2017—2018)

Emnekode: P101-104

Emnenavn: Pedagogiske grunnlagsproblemer. Oppdragelses- og undervisningslære.Pedagogisk psykologi.Pedagogisk sosiologi og historie

Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 40 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i:

  • Årstudium i pedagogikk
  • Bachelorstudium i pedagogikk
  • Bachelorstudium i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk

Innledning

Emnet P101-104 består av fire enheter som hver har et omfang på 10 studiepoeng: P101 Pedagogisk grunnlagsproblemer, P102 Oppdragelses- og undervisningslære, P103 Pedagogisk psykologi og P104 Pedagogisk sosiologi og historie. Samlet gir disse fire enhetene en grunnleggende innføring i pedagogikk. De må derfor sees i sammenheng.

«Læringsutbytte» sikrer at studentene ved slutten av studiet har tilegnet seg et visst minimum av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men formålet for studiet omfatter dessuten den personlige tilegnelsen av kunnskapene og de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • Har forståelse av hva som kjennetegner det kulturelle mønsteret vi er en del av.
  • Har kunnskap om og forståelse av grunntrekkene i pedagogikkens historie.
  • Har kunnskap om og forståelse av hvordan læring, vekst og utvikling skjer i et samspill mellom barnet/den unge og ulike faktorer i oppvekst- og læringsmiljøet.
  • Har kunnskap om psykologiske perspektiv på pedagogiske situasjoner og utfordringer.
  • Har kunnskap om historiske og sosiologiske perspektiv på pedagogisk virksomhet i samfunnet og kulturen.

Ferdigheter

Studenten

  • Kan drøfte og ta stilling til grunnleggende spørsmål som vedkommer oppdragelse, undervisning og danning
  • Kan analysere pedagogiske situasjoner i lys av hvordan læring, vekst og utvikling skjer i et samspill mellom barnet/den unge og ulike faktorer i oppvekst- og læringsmiljøet.

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan reflektere over det mellommenneskelige samspillet en selv er en del av, både i forhold til barn, unge og voksne.
  • Kan reflektere over viktige faktorer i samspillet mellom familie, skole, samfunn og kultur, både i historie og samtid.
  • Kan drøfte sentrale pedagogiske spørsmål i lys av pedagogiske grunnlagsproblemer, oppdragelses- og undervisningslære, pedagogisk psykologi, pedagogisk historie og pedagogisk sosiologi.

Innhold

  • Innføring i pedagogikk som fag og forskingsområde
  • Grunnleggende spørsmål som reiser seg i forhold til undervisning og oppdragelse
  • Aktuelle pedagogiske spørsmål på grunnlag av syn med ulik verdiforankring. Formål, oppgave og mandatområde som ulike pedagogiske institusjoner har, vil her stå sentralt.
  • Oppdragelses-, undervisnings- og planleggingsoppgaver i hjem, skole, kirke og organisasjoner.

Sentrale tema i Pedagogiske grunnlagsproblem P101 vil være:

  • Allmennpedagogiske begreper i kulturhistorisk sammenheng. Om oppdragelse som en nødvendig presentasjon av de voksnes livsform og som representasjon av en ønsket livsform; om barns egenart og forutsetninger (danningsberedskap); om hvordan voksne kan hjelpe eller hindre selvvirksomhet hos barn og unge, og om vanskeligheter som er knyttet til menneskets identitet. Begrepene menneskeverd, likeverd og likhet.
  • Begrepet pedagogikk i idehistorisk sammenheng. Om pedagogikk som kulturelt mønster, som oppdragelses- og undervisningslære, som humanvitenskap og som "science". Oppdeling av pedagogikken. Allmennpedagogikk og spesialpedagogikk. Modell for innholdsanalyse av pedagogiske ideer, med vekt på virkelighetsforståelse og menneskesyn.
  • Pedagoger og pedagogiske retninger.
  • Drøfting av grunnleggende pedagogiske spørsmål, bl. a. med utgangspunkt i Sokrates, Platon, Aristoteles, Comenius, Francke, Rousseau, Pestalozzi, Schleiermacher, Fröbel, Grundtvig, Herbart, Dewey, Montessori, Kristvik, Freire, Løgstrup, Skjervheim, Mollenhauer og van Manen.

Sentrale tema i Oppdragelse og undervisningslære P102 vil være:

  • Idé og plan
    • Verdigrunnlag og formålsparagrafer
    • Skolens læreplan og barnehagens rammeplan 
    • Pedagogisk mandatfordeling
  • Pedagogisk virksomhet 
    • Pedagogens rolle og funksjon 
    • Yrkesetikk og profesjonalitet 
    • Skolekultur og utviklingsarbeid 
    • Utfordringer i samarbeidet mellom barnehage, skole, hjem og kirke 
    • Pedagogiske planleggingsmodeller 
    • Innholdet i skole og barnehage 
    • Differensiering, tilpasset opplæring og spesialpedagogisk tilrettelegging 
    • Elevvurdering og skolevurdering

Sentrale tema i Pedagogisk psykologi P103 vil være:

  • Grunnleggende begrep i pedagogisk psykologi. Den pedagogiske psykologiens rolle og avgrensing i pedagogikken.
  • Utviklingspsykologiske perspektiver.
  • Læringspsykologi og ulike forutsetninger for læring.
  • Personlighetsdanningen i sosialt perspektiv. Utvalgte tema i tilknytning til det sosialpsykologiske perspektivet og sosialiseringsperspektivet.
  • Barn i risikosituasjoner og risikogrupper. 
  • Menneskesyn i pedagogisk psykologi.

Sentrale tema i Pedagogisk sosiologi og historie P104 vil være:

  • Framveksten av norsk skole sett i forhold til samfunnsutviklingen.
  • Historisk og sosiologisk perspektiv på de funksjoner pedagogisk virksomhet har i forhold til prosesser i samfunn og kultur.
  • Sosialisering som fenomen og begrep.
  • Samfunnsperspektiv på utvikling av identitet og mestring.
  • Normalitet og avvik som sosiale fenomen.
  • Familien i samfunnet.
  • Institusjonalisering av oppdragelse og sosialisering.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisning vil bli gitt i form av forelesinger og seminar.

Årsstudiet vil ha en konsentrert innføringsperiode der grunnlaget og helhetstenkningen i studiet utdypes. I løpet av året vil det også bli to obligatoriske fagdager (vanligvis i januar).

For studenter på årsstudiet er det lagt inn et oppgaveseminar som en del av den totale undervisningen. På oppgaveseminaret går en gjennom de kravene som er fastsatt for oppgavene som skal leveres. Videre vil en arbeide med hvordan hjemmeoppgaver og eksamensoppgaver kan løses. En forventer at studenter som ikke har erfaring med skriving av oppgaver, deltar på slike seminarer.

Arbeidsomfang

Ca. 1200 timer. Dette omfatter selvstudium.

Arbeidskrav

Arbeidskrav er knyttet opp til valg av vurderingsform.

1. Prosessorientert vurderingsform

  • Semesteroppgave som gruppearbeid (kalt Semesteroppgave 1). Oppgaven skal være knyttet til enheten P101. Arbeidet med oppgavene er knyttet til et oppgaveseminar. Nærmere retningslinjer om oppgaver, skriveprosess, grupper, frister og tilbakemelding fra lærer, gis i oppgaveseminaret. Det gis tilbud om veiledning med utgangspunkt i en levert disposisjon. Omfang: 3500 ord (+/- 10 prosent). Arbeidskravet må være godkjent før vurdering gjennomføres.
  • Deltaking på to obligatoriske fagdager

2 Alternativ vurderingsform

  • Deltaking på to obligatoriske fagdager

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/Ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

Vurderingsform avgjøres av valg av arbeidskrav

1. Prosessorientert vurderingsform:

a) I vårsemesteret skrives en individuell oppgave knyttet til én eller flere av enhetene P101, P102, P103 eller P104 (kalt Semesteroppgave 2). Arbeidet med oppgaven er knyttet til et oppgaveseminar. Nærmere retningslinjer om oppgaven, skriveprosess, frister og tilbakemelding fra lærer, gis i oppgaveseminaret.  Det gis tilbud om veiledning med utgangspunkt i en levert disposisjon. Oppgaven skal ha et omfang på 3500 ord (+/- 10 prosent).

og:

b) En sekstimersprøve under eksamensvilkår, der en skal svare på én oppgave. Oppgaven innebærer en drøfting der stoff fra alle enhetene i P101-104 kan være relevant

Både del a) semesteroppgaven og del b) prøven under eksamensvilkår må være bestått for å få godkjent vurdering.

Både semesteroppgaven i del a) og den skriftlige sekstimersprøven gis gradert karakter. Semesteroppgaven teller 40% mens den skriftlige sekstimersprøven teller 60%.

2. Alternativ vurderingsform

a) en sekstimersprøve under eksamensvilkår, der kandidaten skal skrive én oppgave. Oppgaven innebærer drøfting der stoff fra alle enhetene i P101-104 kan være relevant,

og:

b) en sekstimersprøve under eksamensvilkår, der det blir gitt fem oppgaver fra hele pensum i P101-104. Kandidaten skal svare på fire av disse.

Begge prøvene (a og b) må være bestått i samme semester for å få godkjent vurdering. Prøvene teller likt ved utregning av endelig karakter i emnet. Dersom sammenregningen gjør at kandidaten vil havne midt mellom to karakterer, blir den beste karakteren stående.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Semesteroppgave: Alle Skoleeksamen: Ingen

Eksamensspråk

Norsk, men studenter med annet morsmål kan bruke engelsk i eksamenssvar.

Progresjonskrav

Emnet er forkunnskapskrav for de fleste emner på pedagogikk 200-nivå.

Praksis

Ingen

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglige ressurser

Book


Eksistensfilosofi og pedagogikk
Bollnow, Otto Friedrich, København, Christian Ejlers' forlag, 173 s., 1976, isbn:8772414146,
View online

Book Chapter


Innledning: Hva bør det tales om?
Mollenhauer, Klaus, Stein Wivestad (oversetter), Innledning: Hva bør det tales om?, Oslo, Ad notam Gyldendal, 167 s., 1996, 13-23, isbn:8241706499,
Innledning: Hva bør det tales om? s. 13-23
View online

Book Chapter


Eit grunnproblem i pedagogisk filosofi
Skjervheim, Hans, Eit grunnproblem i pedagogisk filosofi, Oslo, Aschehoug, 311 s., 1996, 214-229, isbn:8203261337; 9788203261336,
Eit grunnproblem i pedagogisk filosofi s. 214-229
View online

Book Chapter


Den pedagogiske relasjonen : en relasjon annerledes enn andre relasjoner
Sævi, Tone, Den pedagogiske relasjonen : en relasjon annerledes enn andre relasjoner, Bergen, Fagbokforl., S. [107]-131, 2007, [107]-131, isbn:9788245006384,

Article


Ingen pedagogikk uten en «tom» relasjon – Et fenomenologisk-eksistensielt bidrag
Sævi, Tone, 236-246, Norsk pedagogisk tidskrift, 3, 97, 2013-06-06, 236-246,
View online

Book


Pedagogisk takt : betydningen av pedagogisk omtenksomhet
Van Manen, Max, Kari Marie Thorbjørnsen (oversetter), Nordås, Caspar forl og kursvirksomhet, 206 s., cop. 1993, isbn:8290898932,
View online

Book Chapter


Hva er pedagogikk?
Wivestad, Stein, Hva er pedagogikk?, Bergen, Fagbokforl., S. [293]-331, 2007, [293]-331, isbn:9788245006384,

Article


Klaus Mollenhauer's "Forgotten Connections": A sketch of a general pedagogic
Wivestad, Stein M., University of Alberta, 7-14, Phenomenology & practice, 2, 8, 2014-11-22, 7-14,
View online

Book


Tanke og handling : nøkler til pedagogisk filosofi
Aasen, Joar, Vallset, Oplandske bokforl, 318 s., 2006, isbn:8275181291; 9788275181297,

Book Chapter


Hva bør være pedagogikkens gjenstandsområde? - Om oppdragelse, undervisning og danning som pedagogiske grunnbegreper
Lars Petter Storm Torjussen og Line Torbjørnsen Hilt, Line Torbjørnsen Hilt (1978-) (redaktør), Hva bør være pedagogikkens gjenstandsområde? - Om oppdragelse, undervisning og danning som pedagogiske grunnbegreper, Bergen, Fagbokforlaget, 389 sider, [2021], 121-149, isbn:9788245035476,

Book Chapter


Hvordan bør skolen legge til rette for elevenes moralske danning?
Line Torbjørnsen Hilt, Line Torbjørnsen Hilt (1978-) (redaktør), Hvordan bør skolen legge til rette for elevenes moralske danning?, Bergen, Fagbokforlaget, 389 sider, [2021], 169-197, isbn:9788245035476,

Article


Frihet under tvang
Wivestad, Stein M., 303-, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 7, 2021, 303
View online

Book Chapter


Erling Kristvik : pedagogikk som kulturell modernisering og folkedanning
Vaage, Sveinung, Erling Kristvik : pedagogikk som kulturell modernisering og folkedanning, Oslo, Abstrakt forl., S. 137-158, 2004, 137-158, isbn:8279350748 9788279350743; 8279350748 9788279350743,
Erling Kristvik : pedagogikk som kulturell modernisering og folkedanning s. 137-158

Book


Grunnlinjer i pedagogikkens historie
Myhre, Reidar, [Oslo], Ad notam Gyldendal, 394 s., 1996, isbn:8241707029,
S. 104-109; s. 115-121; s. 155-192; s. 220-221; s.245-248

Book Chapter


Anna Sethne
Erling Lars Dahle, Sveinung Vaage (1951-2007) (red.), Anna Sethne, Oslo, Abstrakt forl, 382 s., cop. 2004, 123-136, isbn:8279350748; 9788279350743,

Book Chapter


Erling Kristvik
Sveinung Vaage, Sveinung Vaage (1951-2007) (red.), Erling Kristvik, Oslo, Abstrakt forl, 382 s., cop. 2004, 137-158, isbn:8279350748; 9788279350743,

Book Chapter


Helga Eng
Elisabeth Lønnå, Sveinung Vaage (1951-2007) (red.), Helga Eng, Oslo, Abstrakt forl, 382 s., cop. 2004, 159-178, isbn:8279350748; 9788279350743,

Book Chapter


Omsorgsutøvelse og etikk
Else Foss, Else Foss (1945-) (red.), Omsorgsutøvelse og etikk, Oslo, Gyldendal akademisk, 267 s., 2013, 78-100, isbn:9788205425552,

Book Chapter


Oppdragermandat og oppdrageransvar
Hagesæther, Gunhild, Oppdragermandat og oppdrageransvar, Bergen, Fagbokforl., S. [203]-215, 2007, [203]-215, isbn:9788245006384,

Book


Lærerens verden : innføring i generell didaktikk
Imsen, Gunn, Oslo, Universitetsforlaget, 638 sider, [2020], isbn:9788215045382,

Book


Læreplanverket for Kunnskapsløftet : grunnskolen
Malin Saabye (1971-) (redaktør), Oslo, Pedlex, 160 s., cop. 2015, isbn:9788278418932,

Book


Rammeplan for barnehagen innhold og oppgaver : fastsatt av Kunnskapsdepartementet 24. april 2017 med hjemmel i lov 17. juni 2005 nr. 64 om barnehager (barnehageloven) § 2 syvende ledd
Bergen, Fagbokforlaget, 41 sider, [2021], isbn:9788245037821,

Book Chapter


Læring i barnehagen
Lillemyr, Ole Fredrik, Læring i barnehagen, Oslo, Gyldendal akademisk, S. 126-147, 2013, 126-147, isbn:9788205425552,

Book


Opplæringslova og forskrifter : med forarbeider og tolkninger 2021-2022 : lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) : forskrifter til opplæringslova
Norge (vedtakende jurisdiksjon), Øystein Stette (1947-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 648 sider, 2021, isbn:9788245038538,

Book Chapter


Hvordan bør skolen sørge for fellesskapsdanning i et flerkulturelt samfunn?
Line Torbjørnsen Hilt (1978-) (redaktør), Hvordan bør skolen sørge for fellesskapsdanning i et flerkulturelt samfunn?, Bergen, Fagbokforlaget, 389 sider, [2021], 45-67, isbn:9788245035476,

Article


Evidensbaserte standarder eller profesjonalitet?
Kjetil Steinsholt (1955-), 54-62, Bedre skole (trykt utg.), Nr. 1 (2009), 2009, 54-62,

Book Chapter


Respekt for eleven : også for elever med særskilte opplæringsbehov?
Sæthre, Joronn, Respekt for eleven : også for elever med særskilte opplæringsbehov?, Bergen, Fagbokforl., S. [55]-70, 2007, [55]-70, isbn:9788245006384,

Book Chapter


Danning og oppdragelse til barnas beste
Thoresen, Ingeborg Tveter, Danning og oppdragelse til barnas beste, Oslo, Gyldendal akademisk, S. 148-171, 2013, 148-171, isbn:9788205425552,

Book Chapter


Allsidig leik og læring i barnehagen
Vatne, Bente, Allsidig leik og læring i barnehagen, Oslo, Gyldendal akademisk, S. 104-124, 2013, 104-124, isbn:9788205425552,

Book Chapter


Kan pedagogisk credo-tenkning selvstendiggjøre personen og pedagogen?
Gilje, Jan., Kan pedagogisk credo-tenkning selvstendiggjøre personen og pedagogen?, Oslo, Universitetsforl., S. [23]-39, 2015, [23]-39, isbn:9788215023144,

Book Chapter


Kan jeg virkelig velge hvem jeg vil bli? : om skolens arbeid med identitet og selvforståelse i lys av dimensjonene kvalifisering, sosialisering og subjektivering
Oppedal, Kjell, Kan jeg virkelig velge hvem jeg vil bli? : om skolens arbeid med identitet og selvforståelse i lys av dimensjonene kvalifisering, sosialisering og subjektivering, S. [108]-126, 2020, [108]-126, isbn:9788245027037,

Book


Læring : en introduksjon til perspektiver og metaforer
Säljö, Roger, Øystein Gilje (1967-) (forfatter av forord/forfatter av forord), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 193 s., 2016, isbn:978-82-02-51017-6,

Book


Grunnbok i pedagogisk psykologi : utvikling, sosialisering, læring og motivasjon
Øyvind Kvello (1966-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord), Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, 2022, isbn:978-82-450-3363-2,
Kap. 2, 8-9, 12-23

Book Chapter


På vei mot fellesskolen? : den norske grunnskolens historie fra 1739 til i dag
Kvam, Vegard, På vei mot fellesskolen? : den norske grunnskolens historie fra 1739 til i dag, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, S. 69-92, 2014, 69-92, isbn:9788202414245,

Book Chapter


Kunnskapsløftet i et utdanningshistorisk perspektiv
Alfred Oftedal Telhaug, Halvard Hølleland (1985-) (red./redaktør), Kunnskapsløftet i et utdanningshistorisk perspektiv, Oslo, Cappelen akademisk forl, 326 s., cop. 2007, 47-65, isbn:8202272386; 9788202272388,

Book


Utdanningssosiologi
Heggen, Kåre, Lauglo, Jon; Helland, Håvard, Oslo, Abstrakt forl, 209 s., cop. 2013, isbn:9788279353485,

Article


Hartvig Nissen som utdanningsstrateg
Thuen, Harald, 297-306, Nytt norsk tidsskrift, 3, 20, 2003-08-03, 297-306,
View online

Article


Privatskolane – vere eller ikkje vere? Fire hundre år i motgang og medgang
Thuen, Harald ; Tveit, Knut, Scandinavian University Press/Universitetsforlaget, 493-508, Tidsskrift for samfunnsforskning, 4, 54, 2013-11-19, 493-508,
View online

Book Chapter


Historisk perspektiv på grunnskolens føremålsparagraf
Asbjørn Tveiten, Ola Hoff Kaldestad (1951-) (red.), Historisk perspektiv på grunnskolens føremålsparagraf, Bergen, Fagbokforl, 335 s., cop. 2007, 161-184, isbn:9788245006384,

Book


Jakten på den gode skole : utdanningshistorie for lærere
Kvam, Vegard, Oslo, Universitetsforl, 175 s., cop. 2016, isbn:978-82-15-02567-4,

Book Chapter


Fellesskoleideen
Harald Thuen, Tone Kvernbekk (1960-) (redaktør/forfatter av forord/oversetter), Fellesskoleideen, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 278 s., 2018, 179-198, isbn:978-82-02-57254-9,
Supplerer boka 'På vei mot fellesskolen?'

Book Chapter


Innføring i sosiologisk forståelse, + kap.1 Sosiologi
Schiefloe, Per Morten, Innføring i sosiologisk forståelse, + kap.1 Sosiologi, Oslo, Fagbokforl, cop. 2019, 9-33, isbn:978-82-450-2375-6,
Introduksjon til sosiologisk forståelse

Book Chapter


Del 1 Barndom i forandring og noe av del 2 Kompetansesamfunn og barndommens grunnleggende områder
Ivar Frønes, Frønes, Ivar, Del 1 Barndom i forandring og noe av del 2 Kompetansesamfunn og barndommens grunnleggende områder, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 172 s., 2018, 13-97, isbn:978-82-02-59549-4,
Supplerer boka 'Oppvekstmiljø og sosialisering' med nyere kunnskap.

Book Chapter


Barn av sin tid. Samfunnsperspektiv på barn og unges utvikling
Petter Aasen, Øyvind Kvello (1966-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord), Barn av sin tid. Samfunnsperspektiv på barn og unges utvikling, Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, 2022; ©, 17-30, isbn:978-82-450-3363-2,
Supplerer boka 'Oppvekstmiljø og sosialisering'

Book


Å forstå sosialisering
Frønes, Ivar, Oslo, Gyldendal akademisk, 171 s., 2013, isbn:978-82-05-44708-0,
Boken supplerer den andre litteraturen, og kan erstatte f.eks. 'Den krevende barndommen' (Frønes, 2018).

Book Chapter


Transaksjonsmodellen for barns utvikling og Bronfenbrennes bioøkologiske teori
Øyvind Kvello, Øyvind Kvello (1966-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord), Transaksjonsmodellen for barns utvikling og Bronfenbrennes bioøkologiske teori, Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, 2022; ©, 31-50, isbn:978-82-450-3363-2,
Supplerer boka 'Oppvekstmiljø og sosialisering'

Book


Barnet og de andre : nettverk som pedagogisk og sosial ressurs
Bø, Inge, Oslo, Universitetsforl, 336 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03118-7,

Book Chapter


Familie og ulikhet
Liv-Johanne Syltevik, Familie og ulikhet, 243-265, isbn:9788245034769,
Fordypningslitteratur

Book Chapter


Utdanning og ulikhet
Knud Knudsen, Utdanning og ulikhet, 129-152, isbn:9788245034769,
Fordypningslitteratur

Book Chapter


Om retten til en skole fra et pedagogisk synspunkt. Når sønner og døtre blir elever og studenter.
Jan Maaschelein og Maarten Simons, Om retten til en skole fra et pedagogisk synspunkt. Når sønner og døtre blir elever og studenter., Oslo, Cappelen Damm akademisk, 278 s., 2018, 257-273, isbn:978-82-02-57254-9,
Fordypningslitteratur