P272 Familiepedagogikk
Alle versjoner:
P272 (2025—2026)
P272 (2024—2025)
P272 (2023—2024)
P272 (2022—2023)
P272 (2021—2022)
P272 (2020—2021)
P272 (2019—2020)
P272 (2018—2019)
P272 (2017—2018)
Emnekode: P272
Emnenavn: Familiepedagogikk
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Fullført og bestått P101-104, eller tilsvarende.
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt emne i bachelorgrad i pedagogikk.
Valgfritt emne i bachelorgrad i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk.
Innledning
Studiet belyser en prinsipiell begrunnelse for familiepedagogikk som fag og grunnlagstenkning. Familiepedagogikken setter søkelyset på familiens betydning for barns oppdragelse og danning i et mangfoldig samfunn. Fokus rettes mot endringer som har skjedd i familiens indre funksjon, men også dens rolle og funksjon i samfunnet. Forholdet mellom foreldres primære oppdragelsesmandat, barns rettigheter og samfunnets ansvar for barns oppdragelse og danning drøftes. Familiepedagogikken tar opp utfordringer i samarbeidet mellom familie og profesjonelle oppdragelsesinstitusjoner. Studiet tar også opp utsatte familier og ulike tiltak for familier som trenger ekstra støtte eller hjelp.
Det som er formulert under overskriften "Læringsutbytte" i emneplanen griper ikke formålet for pedagogikkstudiet som helhet. Kompetansemålene sikrer at studentene ved slutten av studiet har tilegnet seg et visst minimum av kunnskaper og ferdigheter, men formålet for studiet omfatter dessuten den personlige tilegnelsen av kunnskapene og de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnlagstenkning og begrunnelse for familiepedagogikk
- har kunnskap om ulike familieformer og familiesituasjoner i et mangfoldig samfunn
- har kunnskap om oppdragelsesmandat, barns rettigheter og utfordringer knyttet til foreldres og samfunnets ansvar og for barns oppdragelse og danning
- har kunnskap om forskning på familiens funksjon og oppfatninger om barneoppdragelse
- har kunnskap om utfordringer utsatte familier kan stå overfor
- har kunnskap om barn med ulike former for omsorgssvikt
- har kunnskap om foreldrestøtte og ulike familiepedagogiske tiltak
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte ulike familiers rolle og betydning for barns oppdragelse og danning.
- kan analysere forholdet mellom familiens og det offentliges ansvar for barns oppdragelse og samfunnets barne- og familiepolitikk.
- kan drøfte utfordringer samarbeid om oppdragelse kan innebære i et mangfoldig samfunn.
- kan vurdere og drøfte ulike problemstillinger knyttet til utsatte familier.
- kan vurdere og drøfte problemstillinger knyttet til barn som opplever omsorgssvikt.
- kan vurdere ulike former for familiestøtte og familiepedagogiske tiltak.
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i grunnleggende forutsetninger for oppdragelse av barn
- har kunnskap om familiens rolle og betydning for barn og barneoppdragelse
- har kunnskap om prinsipper for samarbeid om barnas oppdragelse mellom familien og andre oppdragelsesinstitusjoner i samfunnet.
- har innsikt i og forståelse for de utfordringer familier i utsatte situasjoner kan stå overfor.
- har innsikt i og forståelse for ulike konsekvenser knyttet til barn som opplever omsorgssvikt.
- har kunnskap om foreldrestøtte og familiepedagogiske tiltak.
Innhold
- Begrunnelse for familiepedagogikk og grunnlagstenkning
- Ulike familieformer og familiesituasjoner, familiens indre funksjon.
- Teorier og modeller som belyser familiens rolle, betydning og funksjon i barneoppdragelsen i et mangfoldig samfunn.
- Utfordringer i samspillet mellom foreldremandatet, barns rettigheter og samfunnsmandatet
- Aktuell forskning om familiens rolle og funksjon i oppdragelsen av barna
- Ulike oppdragelsesteorier og oppdragelsesstiler
- Barn og foreldre i utsatte familier
- Ulike perspektiv på samarbeid mellom hjemmet og andre oppdragelsesinstitusjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning blir gitt gjennom forelesninger og det vil bli lagt vekt på dialog og engasjement fra studentene. Studiet krever evne til å kunne analysere og kritisk drøfte familiens rolle og betydning for barnas oppdragelse og danning. Undervisningen vil bygge på nyere forskning men også peke på dagsaktuelle hendelser som løftes fram i media. Undervisningen vil reise problemstillinger knyttet til utfordringer familien står overfor i et mangfoldig samfunn der også andre oppdragelsesinstitusjoner har et ansvar for barnas oppdragelse og danning.
Arbeidsomfang
Ca 450 timer
Avsluttende vurdering
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen over to dager: Akademisk tekst på maksimum 3000 ord.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Tillatte hjelpemidler
Alle
Eksamensspråk
Norsk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Progresjonskrav
Ingen
Praksis
Ingen
Studiepoengreduksjon
10 sp reduksjon mot P202 Familiepedagogikk.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Book
Flerstemmig mangfold : samarbeid med minoritetsforeldre
Becher, Aslaug Andreassen, Bergen, Fagbokforl, 162 s., cop. 2006, isbn:978-82-450-0344-4; 8245003441,
Kap. 1, 3, 4, 5 og 6
Book
Resiliens : risiko og sunn utvikling
Borge, Anne Inger H., Oslo, Gyldendal, 2018, isbn:978-82-05-49723-8,
Kap. 1, 2, 3 og 4
Book
Utfordrende foreldreskap : under ulike livsbetingelser og tradisjoner
Bente Puntervold Bø (1940-) (red.), Oslo, Gyldendal akademisk, 276 s., 2008, isbn:9788205389953,
Kap. 2, 7, 8
Book
Barndomspsykologi : små barn i en ny tid
Sommer, Dion, Lars Holm-Hansen (1962-) (oversetter), Bergen, Fagbokforl, cop. 2014, isbn:9788245014747,
Kap. 2-5
Book Chapter
Danning og oppdragelse - om viktigheten av et skille
Biesta, G., Tone Sævi (1956-) (redaktør), Danning og oppdragelse - om viktigheten av et skille, Oslo, Fagbokforlaget, 230 sider, [2020], 143-155, isbn:9788245027037,
Book Chapter
Hvem eier barna? Foreldrerett, samfunnet rett og barnets rett
Fosse, Øyvind, Tone Sævi (1956-) (redaktør), Hvem eier barna? Foreldrerett, samfunnet rett og barnets rett, Oslo, Fagbokforlaget, 230 sider, [2020], 92-107, isbn:9788245027037,
Book Chapter
Utdanningsbegrepet - i dag, i går og i morgen
Wivestad, S., Paul Otto Brunstad (1960-) (redaktør), Utdanningsbegrepet - i dag, i går og i morgen, Oslo, Universitetsforl, 231 s., cop. 2015, 156-174, isbn:9788215023144,
Kap. 9
Book Chapter
Hva er en pedagogisk oppgave?
Biesta, G., Paul Otto Brunstad (1960-) (redaktør), Hva er en pedagogisk oppgave?, Oslo, Universitetsforl, 231 s., cop. 2015, 194-209, isbn:9788215023144,
Kap. 11
Article
Forskningsartikkel: Samarbeidet mellom hjem og skole Innhold
Drugli, M. B. og Nordahl, T., 2016,
View online
Article
Being an unaccompanied- a dilemma for policy? Representations of unaccompanied teenagers in Norwegian policy
Kalisha, Wills, Philadelphia, Routledge, 177-190, Diaspora, indigenous and minority education, 3, 14, 2020-07-02, 177-190,
View online
Book
Å øke foreldres ansvar for barns måloppnåelse i skolen : gode intensjoner, utilsiktede konsekvenser?
Bruin, Marieke Gerdien, Skeie, Geir ; Ohna, Stein Erik ; Fandrem, Hildegunn, Fagbokforlaget, 2022,
View online
Article
Minoritetsforeldre opplever krysspress
Dyb, H.,
View online
Book Chapter
Familier med funksjonshemma barn- vanlige og uvanlige
Tøssebro, J., Familier med funksjonshemma barn- vanlige og uvanlige, 93-113,
Pensum: Kap. 5
Book Chapter
Omsorg og barn utenfor barndom
Engebrigtsen, A., Omsorg og barn utenfor barndom, 149-170,
Pensum: Kap. 8
Book Chapter
Barn som vokser opp med omsorgssvikt, mishandling og vold
Kvello, Ø., Øyvind Kvello (1966-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord), Barn som vokser opp med omsorgssvikt, mishandling og vold, Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, 2022; ©, 481-513, isbn:978-82-450-3363-2,
Pensum: Kap. 32
Book Chapter
Barn av sin tid. Samfunnsperspektiv på barn og unges utvikling
Aasen, P., Øyvind Kvello (1966-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord), Barn av sin tid. Samfunnsperspektiv på barn og unges utvikling, Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, 2022; ©, 17-29, isbn:978-82-450-3363-2,
Pensum: Kap. 1
Book Chapter
Transaksjonsmodellen for barns utvikling og Bronfenbrenners bioøkologiske teori
Kvello, Ø., Øyvind Kvello (1966-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord), Transaksjonsmodellen for barns utvikling og Bronfenbrenners bioøkologiske teori, Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, 2022; ©, 31-49, isbn:978-82-450-3363-2,
Pensum: Kap. 2
Book Chapter
Anerkjennelse i samarbeid mellom barnehage og foreldre - en utfordring!
Skoglund, R. I., Ruth Ingrid Skoglund (1965-) (redaktør), Anerkjennelse i samarbeid mellom barnehage og foreldre - en utfordring!, Oslo, Universitetsforlaget, 240 sider, [2019], 187-210, isbn:9788215032023,
23 s.
Book Chapter
Barns rett til å bli hørt
Sandberg, K., Njål Høstmælingen (1965-) (redaktør), Barns rett til å bli hørt, Oslo, Universitetsforlaget, 500 sider, [2020], 98-129, isbn:9788215031873,
31 s.
Book
Familiepedagogikk : oppdragelsens hva, hvordan og hvorfor
Evenshaug, Oddbjørn, Dag Hallen (1936-), Oslo, Ad notam Gyldendal, 55 s., 1997, isbn:8241707061,
Kap. 1, 2 og 3
Book Chapter
Lokalmiljø som sosialiseringsarena
Bø, I., Bø, Inge, Lokalmiljø som sosialiseringsarena, Oslo, Universitetsforl, 336 s., cop. 2018, 284-311, isbn:978-82-15-03118-7,
Pensum: Kap. 12
Book Chapter
Oppdragermandat og oppdrageransvar
Hagesæther, Gunnhild, Hagesæther, Gunnhild, Ola Hoff Kaldestad (1951-) (red.), Oppdragermandat og oppdrageransvar, Bergen, Fagbokforl, 335 s., cop. 2007, 203-215, isbn:9788245006384,
Article
Classed parental practices in a modern welfare state: Caring for the under threes in Norway
Stefansen, Kari ; Farstad, Gunhild R., London, England, SAGE Publications, 120-141, Critical social policy, 1, 30, 2010-02, 120-141,
View online
Document
Prop. 4 L
Article
Småbarnsforeldres omsorgsprosjekter: betydningen av klasse
Stefansen, Kari ; Farstad, Gunhild R, Tidsskrift for samfunnsforskning, 3, 49, 2008,
View online
Book
Likestilling kommer ikke av seg selv [elektronisk ressurs]
Norge Barne- og familiedepartementet, [Oslo], Det kongelige barne- likestillings- og inkuderingsdepartement, 134 s., nr 44 (2012-2013), 2013,
View online
Book Chapter
Overgangen til foreldrerollen - å fremme relasjonen mellom foreldrene og spedbarnet
Sarah A. Birss, J. Kevin Nugent (forfatter), Kari Marie Thorbjørnsen (1946-) (oversetter), Overgangen til foreldrerollen - å fremme relasjonen mellom foreldrene og spedbarnet, Oslo, Gyldendal, 307, 2018, 60-86, isbn:9788205504189,
Kapittel 2.
View online