P272 Familiepedagogikk

Alle versjoner:
P272 (2025—2026)
P272 (2024—2025)
P272 (2023—2024)
P272 (2022—2023)
P272 (2021—2022)
P272 (2020—2021)
P272 (2019—2020)
P272 (2018—2019)
P272 (2017—2018)

Emnekode: P272

Emnenavn: Familiepedagogikk

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Fullført og bestått P101-104, eller tilsvarende.

Relevans i studieprogrammet

Valgfritt emne i bachelorgrad i pedagogikk.

Valgfritt emne i bachelorgrad i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk.

Innledning

Studiet belyser en prinsipiell begrunnelse for familiepedagogikk som fag og grunnlagstenkning. Familiepedagogikken setter søkelyset på familiens betydning for barns oppdragelse og danning i et mangfoldig samfunn. Fokus rettes mot endringer som har skjedd i familiens indre funksjon, men også dens rolle og funksjon i samfunnet. Forholdet mellom foreldres primære oppdragelsesmandat, barns rettigheter og samfunnets ansvar for barns oppdragelse og danning drøftes. Familiepedagogikken tar opp utfordringer i samarbeidet mellom familie og profesjonelle oppdragelsesinstitusjoner. Studiet tar også opp utsatte familier og ulike tiltak for familier som trenger ekstra støtte eller hjelp.

Det som er formulert under overskriften "Læringsutbytte" i emneplanen griper ikke formålet for pedagogikkstudiet som helhet. Kompetansemålene sikrer at studentene ved slutten av studiet har tilegnet seg et visst minimum av kunnskaper og ferdigheter, men formålet for studiet omfatter dessuten den personlige tilegnelsen av kunnskapene og de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om grunnlagstenkning og begrunnelse for familiepedagogikk
  • har kunnskap om ulike familieformer og familiesituasjoner i et mangfoldig samfunn
  • har kunnskap om oppdragelsesmandat, barns rettigheter og utfordringer knyttet til foreldres og samfunnets ansvar og for barns oppdragelse og danning
  • har kunnskap om forskning på familiens funksjon og oppfatninger om barneoppdragelse
  • har kunnskap om utfordringer utsatte familier kan stå overfor
  • har kunnskap om barn med ulike former for omsorgssvikt
  • har kunnskap om foreldrestøtte og ulike familiepedagogiske tiltak

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte ulike familiers rolle og betydning for barns oppdragelse og danning.
  • kan analysere forholdet mellom familiens og det offentliges ansvar for barns oppdragelse og samfunnets barne- og familiepolitikk.
  • kan drøfte utfordringer samarbeid om oppdragelse kan innebære i et mangfoldig samfunn.
  • kan vurdere og drøfte ulike problemstillinger knyttet til utsatte familier.
  • kan vurdere og drøfte problemstillinger knyttet til barn som opplever omsorgssvikt.
  • kan vurdere ulike former for familiestøtte og familiepedagogiske tiltak.

Generell kompetanse

Studenten  

  • har innsikt i grunnleggende forutsetninger for oppdragelse av barn
  • har kunnskap om familiens rolle og betydning for barn og barneoppdragelse
  • har kunnskap om prinsipper for samarbeid om barnas oppdragelse mellom familien og andre oppdragelsesinstitusjoner i samfunnet.
  • har innsikt i og forståelse for de utfordringer familier i utsatte situasjoner kan stå overfor.
  • har innsikt i og forståelse for ulike konsekvenser knyttet til barn som opplever omsorgssvikt.
  • har kunnskap om foreldrestøtte og familiepedagogiske tiltak.

Innhold

  • Begrunnelse for familiepedagogikk og grunnlagstenkning
  • Ulike familieformer og familiesituasjoner, familiens indre funksjon.
  • Teorier og modeller som belyser familiens rolle, betydning og funksjon i barneoppdragelsen i et mangfoldig samfunn.
  • Utfordringer i samspillet mellom foreldremandatet, barns rettigheter og samfunnsmandatet
  • Aktuell forskning om familiens rolle og funksjon i oppdragelsen av barna
  • Ulike oppdragelsesteorier og oppdragelsesstiler
  • Barn og foreldre i utsatte familier
  • Ulike perspektiv på samarbeid mellom hjemmet og andre oppdragelsesinstitusjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisning blir gitt gjennom forelesninger og det vil bli lagt vekt på dialog og engasjement fra studentene. Studiet krever evne til å kunne analysere og kritisk drøfte familiens rolle og betydning for barnas oppdragelse og danning. Undervisningen vil bygge på nyere forskning men også peke på dagsaktuelle hendelser som løftes fram i media. Undervisningen vil reise problemstillinger knyttet til utfordringer familien står overfor i et mangfoldig samfunn der også andre oppdragelsesinstitusjoner har et ansvar for barnas oppdragelse og danning.

Arbeidsomfang

Ca 450 timer

Avsluttende vurdering

Individuell, skriftlig hjemmeeksamen over to dager: Akademisk tekst på maksimum 3000 ord. 

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Tillatte hjelpemidler

Alle

Eksamensspråk

Norsk.

Andre språk kan godkjennes etter søknad.

Progresjonskrav

Ingen

Praksis

Ingen

Studiepoengreduksjon

10 sp reduksjon mot P202 Familiepedagogikk.

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Litteratur og faglige ressurser

Book


Flerstemmig mangfold : samarbeid med minoritetsforeldre
Becher, Aslaug Andreassen, Bergen, Fagbokforl, 162 s., cop. 2006, isbn:978-82-450-0344-4; 8245003441,
Kap. 1, 3, 4, 5 og 6

Book


Resiliens : risiko og sunn utvikling
Borge, Anne Inger H., Oslo, Gyldendal, 2018, isbn:978-82-05-49723-8,
Kap. 1, 2, 3 og 4

Book


Utfordrende foreldreskap : under ulike livsbetingelser og tradisjoner
Bente Puntervold Bø (1940-) (red.), Oslo, Gyldendal akademisk, 276 s., 2008, isbn:9788205389953,
Kap. 2, 7, 8

Book


Barndomspsykologi : små barn i en ny tid
Sommer, Dion, Lars Holm-Hansen (1962-) (oversetter), Bergen, Fagbokforl, cop. 2014, isbn:9788245014747,
Kap. 2-5

Book Chapter


Danning og oppdragelse - om viktigheten av et skille
Biesta, G., Tone Sævi (1956-) (redaktør), Danning og oppdragelse - om viktigheten av et skille, Oslo, Fagbokforlaget, 230 sider, [2020], 143-155, isbn:9788245027037,

Book Chapter


Hvem eier barna? Foreldrerett, samfunnet rett og barnets rett
Fosse, Øyvind, Tone Sævi (1956-) (redaktør), Hvem eier barna? Foreldrerett, samfunnet rett og barnets rett, Oslo, Fagbokforlaget, 230 sider, [2020], 92-107, isbn:9788245027037,

Book Chapter


Utdanningsbegrepet - i dag, i går og i morgen
Wivestad, S., Paul Otto Brunstad (1960-) (redaktør), Utdanningsbegrepet - i dag, i går og i morgen, Oslo, Universitetsforl, 231 s., cop. 2015, 156-174, isbn:9788215023144,
Kap. 9

Book Chapter


Hva er en pedagogisk oppgave?
Biesta, G., Paul Otto Brunstad (1960-) (redaktør), Hva er en pedagogisk oppgave?, Oslo, Universitetsforl, 231 s., cop. 2015, 194-209, isbn:9788215023144,
Kap. 11

Article


Forskningsartikkel: Samarbeidet mellom hjem og skole Innhold
Drugli, M. B. og Nordahl, T., 2016,
View online

Article


Being an unaccompanied- a dilemma for policy? Representations of unaccompanied teenagers in Norwegian policy
Kalisha, Wills, Philadelphia, Routledge, 177-190, Diaspora, indigenous and minority education, 3, 14, 2020-07-02, 177-190,
View online

Book


Å øke foreldres ansvar for barns måloppnåelse i skolen : gode intensjoner, utilsiktede konsekvenser?
Bruin, Marieke Gerdien, Skeie, Geir ; Ohna, Stein Erik ; Fandrem, Hildegunn, Fagbokforlaget, 2022,
View online

Article


Minoritetsforeldre opplever krysspress
Dyb, H.,
View online

Book Chapter


Familier med funksjonshemma barn- vanlige og uvanlige
Tøssebro, J., Familier med funksjonshemma barn- vanlige og uvanlige, 93-113,
Pensum: Kap. 5

Book Chapter


Omsorg og barn utenfor barndom
Engebrigtsen, A., Omsorg og barn utenfor barndom, 149-170,
Pensum: Kap. 8

Book Chapter


Barn som vokser opp med omsorgssvikt, mishandling og vold
Kvello, Ø., Øyvind Kvello (1966-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord), Barn som vokser opp med omsorgssvikt, mishandling og vold, Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, 2022; ©, 481-513, isbn:978-82-450-3363-2,
Pensum: Kap. 32

Book Chapter


Barn av sin tid. Samfunnsperspektiv på barn og unges utvikling
Aasen, P., Øyvind Kvello (1966-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord), Barn av sin tid. Samfunnsperspektiv på barn og unges utvikling, Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, 2022; ©, 17-29, isbn:978-82-450-3363-2,
Pensum: Kap. 1

Book Chapter


Transaksjonsmodellen for barns utvikling og Bronfenbrenners bioøkologiske teori
Kvello, Ø., Øyvind Kvello (1966-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord), Transaksjonsmodellen for barns utvikling og Bronfenbrenners bioøkologiske teori, Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, 2022; ©, 31-49, isbn:978-82-450-3363-2,
Pensum: Kap. 2

Book Chapter


Anerkjennelse i samarbeid mellom barnehage og foreldre - en utfordring!
Skoglund, R. I., Ruth Ingrid Skoglund (1965-) (redaktør), Anerkjennelse i samarbeid mellom barnehage og foreldre - en utfordring!, Oslo, Universitetsforlaget, 240 sider, [2019], 187-210, isbn:9788215032023,
23 s.

Book Chapter


Barns rett til å bli hørt
Sandberg, K., Njål Høstmælingen (1965-) (redaktør), Barns rett til å bli hørt, Oslo, Universitetsforlaget, 500 sider, [2020], 98-129, isbn:9788215031873,
31 s.

Book


Familiepedagogikk : oppdragelsens hva, hvordan og hvorfor
Evenshaug, Oddbjørn, Dag Hallen (1936-), Oslo, Ad notam Gyldendal, 55 s., 1997, isbn:8241707061,
Kap. 1, 2 og 3

Book Chapter


Lokalmiljø som sosialiseringsarena
Bø, I., Bø, Inge, Lokalmiljø som sosialiseringsarena, Oslo, Universitetsforl, 336 s., cop. 2018, 284-311, isbn:978-82-15-03118-7,
Pensum: Kap. 12

Book Chapter


Oppdragermandat og oppdrageransvar
Hagesæther, Gunnhild, Hagesæther, Gunnhild, Ola Hoff Kaldestad (1951-) (red.), Oppdragermandat og oppdrageransvar, Bergen, Fagbokforl, 335 s., cop. 2007, 203-215, isbn:9788245006384,

Article


Classed parental practices in a modern welfare state: Caring for the under threes in Norway
Stefansen, Kari ; Farstad, Gunhild R., London, England, SAGE Publications, 120-141, Critical social policy, 1, 30, 2010-02, 120-141,
View online

Document


Prop. 4 L

Article


Småbarnsforeldres omsorgsprosjekter: betydningen av klasse
Stefansen, Kari ; Farstad, Gunhild R, Tidsskrift for samfunnsforskning, 3, 49, 2008,
View online

Book


Likestilling kommer ikke av seg selv [elektronisk ressurs]
Norge Barne- og familiedepartementet, [Oslo], Det kongelige barne- likestillings- og inkuderingsdepartement, 134 s., nr 44 (2012-2013), 2013,
View online

Book Chapter


Overgangen til foreldrerollen - å fremme relasjonen mellom foreldrene og spedbarnet
Sarah A. Birss, J. Kevin Nugent (forfatter), Kari Marie Thorbjørnsen (1946-) (oversetter), Overgangen til foreldrerollen - å fremme relasjonen mellom foreldrene og spedbarnet, Oslo, Gyldendal, 307, 2018, 60-86, isbn:9788205504189,

Kapittel 2. 


View online