P302 Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning

Alle versjoner:
P302 (2025—2026)
P302 (2024—2025)
P302 (2023—2024)
P302 (2022—2023)
P302 (2021—2022)
P302 (2020—2021)
P302 (2019—2020)
P302 (2018—2019)

Emnekode: P302

Emnenavn: Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning

Undervisningssemester: Høst

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Opptak på et av disse masterprogrammene ved NLA Høgskolen:

  • Mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål
  • Mastergrad i pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse
  • Mastergrad i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk

Anbefalte forkunnskaper

Kjennskap til filosofiens historie, vitenskapsteori og logikk, Ex.phil. og Ex. Fac., eller tilsvarende.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk og sentralt emne på alle masterprogrammene i pedagogikk.

P302 Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning må sees i sammenheng med P303 Pedagogisk forskningsmetode og metodologi.

Sammen danner P302 og P303 grunnlaget for videre fordypningsemner i masteren i pedagogikk.

Innledning

I emnet P302 jobber vi med grunnlagsproblemer innen pedagogikken. Vi diskuterer eksistensielle spørsmål knyttet til moralitet, sannhet og menneskeverd, og vi ser på hvordan de siste århundrers filosofiske tenkning spiller inn i pedagogisk praksis i dag.

Formålet med emnet er å ruste studenter med de kunnskaper, ferdigheter, og egenskaper de trenger for å kunne ta et selvstendig personlig ansvar for utfordringer de vil stå ovenfor som pedagoger.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om pedagogikk som vitenskapelig disiplin;
  • har oversikt over vitenskapsfilosofiske retninger;
  • har avansert kunnskap om sentrale pedagogiske temaer som belyses i vestlig filosofi;
  • har kunnskap om aktuelle pedagogiske dilemma knyttet til rettferdighet, menneskeverd, sannhet, makt, frihet, mm.;
  • kan anvende kunnskap om filosofi og grunnlagstenkning innenfor nye fagområder i pedagogikken.

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og sammenligne ulike vitenskapsfilosofiske tilnærminger innenfor pedagogikken;
  • kan drøfte pedagogiske temaer i lys av relevante filosofiske synspunkter;
  • kan ta stilling til hovedspørsmål som har vært diskutert i pedagogikkens faghistorie;
  • kan arbeide selvstendig med teoretisk problemløsning i form av akademisk skriving.

Generell kompetanse

Studenten

  • behersker relevant terminologi og uttrykksformer innen fagområdet pedagogikk;
  • kan formidle selvstendig arbeid og refleksjoner, både muntlig og skriftlig;
  • kan drøfte pedagogiske grunnlagsspørsmål på en kritisk og selvkritisk måte, og dermed utfordre egen tradisjon og kunnskap;
  • har god innsikt i aktuell pedagogisk-politisk praksis.

Innhold

P302 omhandler pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning.

Mer spesifikt, dekker emnet følgende tema:

  • Vitenskapsfilosofi og -teori
  • Europeisk pedagogisk filosofi og idéhistorie
  • Norsk pedagogisk faghistorie
  • Sentrale felt nærliggende til pedagogikk, deriblant eksistensfilosofi, hermeneutikk, konstruktivisme, og kritisk teori.
  • Pedagogikkens oppgave i møte med ondskap og urettferdighet.
  • Pedagogikkens oppgave i møte med mangfold og verdipluralisme
  • Pedagogikkens betydning i henhold til makt, frihet, og kjærlighet

Arbeids- og undervisningsformer

P302 er et samlingsbasert emne. Det vil si at studenter møter på to fysiske obligatoriske seminarer i løpet av semesteret, og ellers følger nettbasert undervisning på Canvas.

De fysiske seminarene består blant annet av forelesninger, gruppe-seminarer, og panel-debatter. Hvert seminar består av to 6-timers dager (09:00 - 15:30, inkl. lunsj).

Nettbasert undervisning i Canvas består blant annet av digitale forelesninger, refleksjonsspørsmål knyttet til pensumlitteratur, lenker til relevant ekstern media, og chatterom der studenter kan dele tanker og spørsmål knyttet til emnets innhold.

Studenter blir plassert på en kollokviegruppe i starten av semesteret.

Arbeidsomfang

Ca. 450 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

Obligatorisk fremmøte: Fremmøte på de fysiske 2-dagssamlingene (til sammen 4 dager)

Arbeidskrav 1: Fagtekst knyttet til pedagogisk idéhistorie (ca. 800 ord). 

Arbeidskrav 2: Gruppepresentasjon om pedagogiske grunnlagsproblem i skjønnlitteratur (ca. 30 minutter per gruppe). 

Ved ikke godkjent fagtekst har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet fagtekst. Ved ikke godkjent gruppepresentasjon har studenten én ny sjanse i samme semester til å fullføre et alternativt arbeidskrav.

Ved fravær opp mot to dager, får studenten mulighet å fullføre et alternativt arbeidskrav. Dette må godkjennes av faglærer for å kunne gjøre opp for fravær. Ved fravær på mer enn to dager, må emnet tas på nytt.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Hjemmeeksamen over 5 dager, på 2500 ord (+/- 10%).

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes med gradert karakter fra A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle. 

Eksamensspråk

Norsk eller engelsk.

Progresjonskrav

P302 må være bestått for å kunne fortsette på P303 (om ikke man tar P302 og P303 samtidig) og fordypningsemner (enten P320+321, eller P330+331, eller P340+341).

Praksis

Ingen.

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Studenter kan gi tilbakemelding på emnet gjennom en anonym digital spørreundersøkelse.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglige ressurser

Book


Philosophy of education
Noddings, Nel, Routledge, 2018-04-17, isbn:0813349729,
View online

Book


Norsk pedagogisk faghistorie : utdrag frå formidling, forsking og debatt
Sæther, Jostein, Bergen, Fagbokforl, 257 s., cop. 2011, isbn:9788245011739,

Book


Den tidløse pedagogikken
Kroksmark, Tomas, Anne Sjøbu (oversetter), Bergen, Fagbokforl, 376 s., cop. 2006, isbn:9788245002874; 8245002879,

Book


Eksistens og pedagogikk : en samtale om pedagogikkens oppgave
Brunstad, Paul Otto, Reindal, Solveig Magnus, Sæverot, Herner, Oslo, Universitetsforl, 231 s., cop. 2015, isbn:9788215023144,

Article


Pedagogikk-begrepets historie: - Hva bør være programmet for pedagogisk studium og forskning?
Wivestad, Stein M, Universitetsforlaget, 210-222, Norsk pedagogisk tidskrift, 3, 97, 2013-06-06, 210-222,
View online

Book


Utdrag fra Den Nikomakiske Etikk
Aristoteles Ø. Rabbås & A. Stigen, overs, Bokklubben Dagens Bøker, 34, 1999,

Article


Konturer av glemte sammenhenger mellom religion, etikk, og pedagogikk
Sæverot, H., Teologisk tidsskrift, 4, 2, 2013, 396-412,

Article


Det pedagogisk-kritiske - et mangslungent landskap
Kvernbekk, T., Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 7, 2021, 43-55,

Book


Philosophy of Education (4th edition)
Nel Noddings, Routledge, 108, 2018, isbn:0813349729,
For MODUL 1: Kapittel 4, 5, 6, 7, 8

Book Chapter


Special and inclusive education: Incoherence in practice and dilemmas in theory
Terzi, L., Lorella Terzi, Special and inclusive education: Incoherence in practice and dilemmas in theory, New York, Continuum, 2008, 15-41,
View online

Article


The Educational Challenges of Agape and Phronesis
Stein Wivestad, Journal of Philosophy of Education, 2, 42, 2008, 307-324,

Book


Den tidløse pedagogikken
Kroksmark, Tomas, Anne Sjøbu (oversetter), Bergen, Fagbokforl, 376 s., cop. 2006, isbn:9788245002874; 8245002879,

Article


Jan Amos Comenius
Piaget, J., Prospects, 23, 1993, 173-196,

Book Chapter


Fremtidshåp og edukasjon: Utfordringer til dagens pedagogikk i Comenius’ Verdsens labyrint og hjartans paradis
Stein M. Wivestad, Fremtidshåp og edukasjon: Utfordringer til dagens pedagogikk i Comenius’ Verdsens labyrint og hjartans paradis, NLA-forlaget, 1999, 47-63,

Book Chapter


Kunnskapens Gode
Solveig M. Reindal, Paul Otto Brunstad (1960-) (redaktør), Kunnskapens Gode, Oslo, Universitetsforl, 231 s., cop. 2015, 11-111, isbn:9788215023144,

Article


Education and Social Change
John Dewey, Bulletin of the American Association of University Professors (1915-1955), 6, 23, 1937, 472-474,

Article


An epistemological glance at the constructivist approach: Constructivist learning in Dewey, Piaget, and Montessori
Emel Ültanır, International Journal of Instruction, 2, 5, 2012, 195-212,

Article


Piaget and Montessori
David Elkind, Harvard Educational Review, 4, 37, 1967, 535-545,

Book


De undertryktes pedagogikk
Freire, Paulo, Sissel Lie (1942-) (oversetter), Oslo, Ad notam Gyldendal, 174 s., 1999, isbn:9788241710131; 8241710135,
Anbefalt å lese kapittel 1 og 2. Les gjerne mer.

Book Chapter


Critical pedagogy and sociocultural theory
Vossoughi, S. & Gutiérrez. K.D., Shirin Vossoughi 1 and Kris D. Gutiérrez, Critical pedagogy and sociocultural theory, Routledge, 2016, 1-19,

Book Chapter


Philosophical Hermeneutics: An Education for all Seasons?
Davey, N., Philosophical Hermeneutics: An Education for all Seasons?, Bloomsbury, 2011, 39-58,

Book Chapter


The recovery of the fundamental hermeneutical problem.
Gadamer, H.-G., Hans-Georg Gadamer, The recovery of the fundamental hermeneutical problem., 1975, 318-349,

Article


De viktigste grunnbetingelsene for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid.
Taraldsen, E., 12, Spesialpedagogikk, 6, 2021,
View online

Article


Paulo Freire, Jürgen Habermas, and critical pedagogy: Implications for comparative education
Carlos Alberto Torres & Raymond Allen Morrow, Critical Studies in Education, 2, 39, 1998, 1-20,

Newspaper Article


Det instrumentalistiske mistaket
H. Skjervheim, Dagbladet, 10, 1972,
View online

Book Chapter


Objektivitet som epistemisk norm i pedagogisk forskning
Tone Kvernbekk, Objektivitet som epistemisk norm i pedagogisk forskning, Bergen :, Fagbokforlaget, 313 s., 2022, 260-278, isbn:978-82-450-3968-9,

Article


Evidensbasert pedagogisk praksis: Utvalgte kontroverser
Tone Kvernbekk, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 4, 2018, 136-153,

Article


Klaus Mollenhauer: Emancipation, Bildung and six questions for education
Norm Friesen, European Educational Research Journal, 3, 20, 2021, 278-296,

Article


Pestalozzi and His Significance in Democratic Education
Maria Laubach, Journal of Philosophy and History of Education, 1, 61, 185-194,

Article


Vil læreplanen bidra til danning av elevane?
Odin Fauskevåg, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 8, 2022, 109-123,

Article


Marx, Vygotsky and Freire: methodological discussions on the role of language in social transformation
Peter E Jones & Maria Cecília C Magalhães, Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, 36, 2020, 0-21,

Article


Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Gert Biesta, Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21, 2009, 33-46,

Book Chapter


Skolens formål i et flerkulturelt samfunn
Line Hilt, Line Hilt, Skolens formål i et flerkulturelt samfunn, Fagbokforlaget, 2020, 115-140, isbn:9788245024456,

Book


Glemte sammenhenger : om kultur og oppdragelse
Mollenhauer, Klaus, Stein Wivestad (oversetter), Oslo, Ad notam Gyldendal, 167 s., 1996, isbn:8241706499,

Article


Risking ourselves in education: Qualification, Socialization, and Subjectification revisited
Gert Biesta, Educational Theory, 1, 70, 2020, 89-104,

Article


Public Goods, Private Goods: The American Struggle Over Education Goals.
David Labaree, merican Educational Research Journal, 1, 34, 1997, 39-81,

Article


Education and the overcoming of evil
Robert B. Louden, Educational Philosophy and Theory, 13, 51, 2019, 1308-1318,

Book Chapter


Ondskap - et pedagogisk problem?
Stølen, T., Ondskap - et pedagogisk problem?, Fagbokforlaget, 2021, 279-291, isbn:9788245035476,

Article


Terror og opplysning: Danning til medborgerskap etter 22. juli
Tomas Stølen, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 8, 2022, 394-405,

Book


Den tidløse pedagogikken
Kroksmark, Tomas, Anne Sjøbu (oversetter), Bergen, Fagbokforl, 376 s., cop. 2006, isbn:9788245002874; 8245002879,
For MODUL 3, leser vi Hannah Arendt (ss. 349-355)

Article


Fra Job til Eichmann: Noen betraktinger rundt forståelsen av ondskap
Hugaas, J., Kirke og Kultur, 1, 119, 2014, 66-77,

Article


Introduction: Love and Desire in Education
Aldridge, D., & Lewin, D., Journal of Philosophy of Education, 3, 53, 2019, 457-459,

Article


Love, Socrates, and Pedagogy
Assiter, Alison, Educational Theory, 3, 63, 2013, 253-263,

Book Chapter


Om kjærlighet: Idéhistoriske perspektiver
Jordet, A. N., A. N. Jordet, Om kjærlighet: Idéhistoriske perspektiver, Cappelen Damm Akademisk, 2020, 168-188, isbn:9788202603182,

Book


Om Kjærlighet
CS Lewis, Lunde Forlag AS, 192, 2019,
Utdrag fra boken tilgjengelig som PDF

Article


The Educational Challenges of Agape and Phronesis
Stein Wivestad, Journal of Philosophy of Education, 2, 42, 2008, 307-324,

Document


All Summer in a Day
By Ray Bradbury,

Book Chapter


Education in religion and spirituality
Alexander & McLaughlin, Nigel Blake, Education in religion and spirituality, Malden, Mass., Blackwell, XVI, 414 s., 9, 2003, 356-373, isbn:0631221190; 0631221182,

Article


Moral language and pedagogical experience
Max Van Manen, Max Van Manen, Journal of Curriculum Studies, 2, 32, 2000, 315-327,

Article


Taking a children's rights perspective on children's spirituality Sturla Sagberg
Sagberg, S., International Journal of Children's Spirituality, 1, 22, 2017, 24-35,

Article


Det emosjonelle interkulturelle møtet.
Martin M. Sjøen, Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 1, 17, 2023, 34-54,

Document


Oppdragelse etter Auschwitz
Theodor W. Adorno, 14,