P343 Spesialpedagogiske tema med praksis
Alle versjoner:
P343 (2025—2026)
P343 (2024—2025)
P343 (2023—2024)
Emnekode: P343
Emnenavn: Spesialpedagogiske tema med praksis
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak på MASTERGRAD I PEDAGOGIKK MED VEKT PÅ SPESIALPEDAGOGIKK
Politiattest må legges fram.
Anbefalte forkunnskaper
Fulltidsstudent: Emnet kan tas parallelt med P342.
Deltidsstudent: For å starte på dette emnet må studenten ha fullført P342.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i MASTERGRAD I PEDAGOGIKK MED VEKT PÅ SPESIALPEDAGOGIKK
Innledning
Studiet gir 15 studiepoeng i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk. Emnet gir en dypere innsikt i spesialpedagogiske tema og utvalgte vanskeområder. Studenten får gjennom en praksisperiode anledning til fordypning innenfor et temaområde.
Læringsutbytte sikre at studentene ved slutten av studiet har tilegnet seg et visst minimum av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men formålet for studiet omfatter dessuten den personlige tilegnelsen av kunnskapene og de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanken på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- Har inngående kunnskap om lovgrunnlag og rettigheter for barn og unge med ulike funksjonsnedsettelser.
- Har inngående kunnskap om et utvalg av ulike funksjonsnedsettelser og utfordringer.
- Har inngående kunnskap om spesialpedagogisk arbeid samt innsikt i diagnostisk arbeid for mennesker og elever med spesielle behov.
- Har bred kunnskap om grunnlaget for utarbeidelse av Individuell opplæringsplan (IOP), samt prinsipper for hvordan dette arbeidet kan gjøres.
- Har inngående kunnskap om tverrfaglig og tverretatlig samarbeid innenfor spesialpedagogisk arbeid.
- Har grunnleggende kunnskap om og erfaring med et område innenfor spesialpedagogisk arbeid gjennom en praksisperiode.
Ferdighet
Studenten:
- Kan anvende sine kunnskaper til å vurdere: mål, innhold og metoder i forhold til ulike elevers behov for opplæring.
- Kan anvende sine kunnskaper til å planlegge, gjennomføre og vurdere tiltak for barn, unge og voksne med særskilte behov.
- Kan anvende grunnleggende prinsipper for arbeid med Individuell opplæringsplan
- Kan vurdere strategier for å analysere hjelpebehov hos barn og unge innenfor rammen av tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å formidle sentralt fagstoff om teorier, problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig.
- Har god kompetanse og ferdigheter i å legge til rette for opplæring av barn og unge med utviklingshemming og ulike funksjonsnedsettelser
- Har god kompetanse for å praktisere i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
- Kan formidle selvstendig arbeid, både skriftlig og muntlig, og behersker spesialpedagogiske uttrykksformer.
- Kan bidra til innovasjonsprosesser.
- Kan reflektere over og drøfte ulike aspekter i arbeidet med barn og unge med ulike funksjonsnedsettelser, og deres familier.
Innhold
Med dette som fokus vil studiet være bygd opp omkring følgende tema:
- Et utvalg av lærevansker og utfordringer som utviklingshemming, sansetap, ADHD, autismespekterforstyrrelse (ASF), Tourettes syndrom, språk-, lese- og skrivevansker.
- Individuelle opplæringsplaner (IOP) og tverrfaglig/ tverretatlig samarbeid i barnehage og skole.
- Spesialpedagogikk i praksis
Arbeids- og undervisningsformer
P343 er et samlingsbasert emne. Det vil si at studenter møter på to fysiske samlinger i løpet av semesteret, og ellers følger nettbasert undervisning på Canvas. Hver samling består av to 6-timers dager. Undervisningen organiseres som obligatoriske samlinger med forelesninger, seminarer og individuelt og/eller gruppearbeid.
I tillegg får studenter, gjennom en to-ukers praksisperiode (50 timer), anledning til fordypning innenfor et temaområde.
Arbeidsomfang
450 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende vurdering:
- Obligatorisk oppmøte på de to fysiske samlingene.
Ved fravær opp mot 2 dager, får studenten mulighet å fullføre et alternativt arbeidskrav. Dette må godkjennes av faglærer for å kunne gjøre opp for fravær. Ved fravær på mer enn to dager, må emnet tas på nytt.
- En kort muntlig presentasjon av praksiserfaringer på den siste obligatoriske samlingen.
- 50 timer praksis, over to uker, med et individuelt arbeidskrav knyttet til praksisperioden. Den praktiske utførelsen av arbeidskravet blir vurdert til godkjent / ikke godkjent av veileder i praksis.
- Refleksjonsnotat - ca. to sider (om lag 600 ord) som beskriver arbeidskravet, samt refleksjoner i forbindelse med dette. Leveres innen fastsatt frist etter praksisperioden.
- Selvvalgt pensum til den avsluttende oppgaven: Studenten skal, innen en fastsatt frist, velge pensum på 100 sider relatert til praksisperioden. Dette skal godkjennes av emneansvarlig.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Emnet har todelt vurdering:
A) Mappevurdering
En praksisrapport med utgangspunkt i praksisperioden som er faglig-teoretisk og praktisk forankret. Rapporten skal ha et omfang på ca. 3500 ord og knyttes til pensum / anbefalt litteratur og selvvalgt pensum jfr. arbeidskravet. En logg over praksisperioden skal inkluderes som vedlegg. Leveres innen fastsatt frist.
B) Muntlig individuell eksamen
Dette er en justerende muntlig eksamen basert på mappevurderingen, sett i lys av innholdet i emnet.
Mappevurderingen (A) tillegges størst vekt og karaktersettes først. Karakteren på mappevurderingen (A) blir kunngjort før studenten går opp til muntlig eksamen. Den muntlig eksamen kan deretter justere karakteren maksimalt ett trinn opp eller ned.
Blir det F (ikke bestått) på mappevurderingen (A), gjennomføres ikke muntlig eksamen (B).
Dersom en student får karakteren F (ikke bestått) på mappevurderingen eller på muntlig eksamen, må studenten levere inn en forbedret praksisrapport for å få gjennomføre avsluttende vurdering.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det gis gradert karakter fra A-F, der F er stryk.
Tillatte hjelpemidler
Praksisrapporten:
Alle hjelpemidler er tillatt, men rapporten skal være basert på aktuell og relevant faglitteratur, både fra emnets pensumliste og selvvalgt pensum.
Muntlig individuell eksamen:
Ingen, bortsett fra egen praksisrapport.
Eksamensspråk
Norsk, men studenter med annet morsmål kan bruke engelsk i eksamenssvar.
Progresjonskrav
Emnet kan tas samtidig med P342, men må være bestått for å kunne fortsette på P3Pro.
Praksis
Veiledet praksisperiode over to uker (50 timer), det vises til kap.7 om veiledet praksis i forskrift om studier for NLA Høgskolen. I forbindelse med praksis skal studenten gjøre et arbeidskrav, som er relevant for det enkelte praksissted.
Politiattest må legges fram.
På et obligatorisk seminar etter praksis skal studenten ha en muntlig presentasjon (5-10 min) hvor studenten skal legge frem erfaringer fra praksisperioden.
Praksis vurderes til Godkjent/ikke godkjent.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Litteratur og faglige ressurser
Book
Mennesker med autismespekterforstyrrelser (ASD) : utfordringer i tiltak og behandling
Harald Martinsen (1946-) (forfatter), Martinsen, Harald, Oslo, Gyldendal akademisk, 252 s., 2016, isbn:978-82-05-48191-6,
s. 44-61 og s. 89-113
Book
Elevenes psykiske helse i skolen : utdanning til å mestre egne liv
Marit Uthus (1972-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Gyldendal akademisk, 307 s., 2017, isbn:978-82-05-49389-6,
Book
Rådgivning i skole og barnehage : mange muligheter for hjelp til barn og unge
Vogt, Adam, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 375 s., 2016, isbn:978-82-02-48262-6,
s. 155-178, 202-234
Book
Autisme og pedagogikk : en teoretisk og metodisk håndbok
Øzerk, Meral R., Øzerk, Kamil, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 472 sider, [2020], isbn:9788202567408,
s. 54-127
Book
Tilpasset opplæring og spesialpedagogikk i teori og praksis
Bente I. Borthne Hvidsten (1968-) (redaktør/forfatter), Høgskulen på Vestlandet (annet), Bergen, Fagbokforlaget, 295 sider, [2020], isbn:978-82-450-3453-0,
s. 11-30, 171-190, 249-274
Book
Tidlig innsats i tidlig barndom
Else Johansen Lyngseth (1954-) (redaktør/forfatter av forord), Oslo, Gyldendal, 245 sider, [2022], isbn:9788205553620,
s. 89-107, s. 153-171, s 172-188, s. 223-241
Book
Multifunksjonshemming : livsutfoldelse og læring
Anita Gjermestad (1971-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 310 sider, [2021], isbn:978-82-15-05317-2,
s. 49-63, 116-130, 133-149, 150-168
Book
Tilpasset opplæring og inkluderende støttesystemer : høyt læringsutbytte for alle elever
Nordahl, Thomas, Overland, Terje, Oslo, Gyldendal, 159 sider, 2021, isbn:978-82-05-54176-4,
s. 33-49 og s. 106-125
Book
Kompetanse for inkluderende praksis: Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten
Mjøs, Marit ; Hillesøy, Siv ; Moen, Vegard ; Ohna, Stein Erik ; Holtar Arnholt, Christine ; Stava Bjørgan, Marion ; Haug, Peder ; Hedegaard-Sørensen, Lotte ; Jonassen, Simona ; Martens Meyer, Anne ; Øen, Kristian, Moen, Vegard ; Ohna, Stein Erik ; Mjøs, Marit ; Hillesøy, Siv, Oslo, Cappelen Damm Akademisk/NOASP (Nordic Open Access Scholarly Publishing), 2023, isbn:9788202794828,
View online
Article
A biased ADHD discourse ignores human uniqueness
Erlandsson, S. I. ; Punzi, E., United States, Taylor & Francis, 1319584-5, International journal of qualitative studies on health and well-being, 1, 12, 2017-06-07, 1319584-5,
View online
Document
Theoretical models and Autism.
Chown og Beardon,
Article
Why is it so hard to reach agreement on terminology? The case of developmental language disorder (DLD)
Bishop, Dorothy V. M., United States, Wiley Subscription Services, Inc, 671-680, International journal of language & communication disorders, 6, 52, 2017-11, 671-680,
View online
Article
Successful schooling for pupils with intellectual disabilities: the demand for a new paradigm
Gustavsson, Anders ; Kittelsaa, Anna ; Tøssebro, Jan, Chichester, Routledge, 469-483, European journal of special needs education, 4, 32, 2017-10-02, 469-483,
View online
Article
The ethics of autism
Hens, Kristien ; Robeyns, Ingrid ; Schaubroeck, Katrien ; onderzoeksprogramma Ethiek Instituut ; OFR - Ethics Institute, Ithaca, Wiley Subscription Services, Inc, Philosophy compass, 1, 14, 2019,
View online
Article
Dyslexia debated, then and now: a historical perspective on the dyslexia debate
Kirby, Philip, England, Routledge, 472-486, Oxford review of education, 4, 46, 2020-07-03, 472-486,
View online
Article
ADHD treatment and diagnosis in relation to children’s birth month: Nationwide cohort study from Norway
Karlstad, Øystein ; Furu, Kari ; Stoltenberg, Camilla ; Håberg, Siri E. ; Bakken, Inger Johanne, London, England, Sage Publications, Ltd, 343-349, Scandinavian journal of public health, 4, 45, 2017-06-01, 343-349,
View online
Article
Curriculum research for students with intellectual disabilities: a content-analytic review
Moljord, Gøril, Chichester, Routledge, 646-659, European journal of special needs education, 5, 33, 2018-10-20, 646-659,
View online
Article
Hva er ADHD - egentlig?
Bjelland,I. og Sanne,B., Tidsskrift for Norsk psykologforening, 2021,
Technical Report
ADHD i Norge: en statusrapport
Ørstavik, Ragnhild ; Gustavson, Kristin ; Rohrer-Baumgartner, Nina ; Biele, Guido ; Furu, Kari ; Karlstad, Øystein ; Reichborn-Kjennerud, Ted ; Borge, Tiril Cecilie ; Aase, Heidi, Folkehelseinstituttet, 2016,
View online
Article
Geographical variation in ADHD: do diagnoses reflect symptom levels?
Widding-Havneraas, Tarjei ; Markussen, Simen ; Elwert, Felix ; Lyhmann, Ingvild ; Bjelland, Ingvar ; Halmøy, Anne ; Chaulagain, Ashmita ; Ystrom, Eivind ; Mykletun, Arnstein ; Zachrisson, Henrik Daae, Berlin/Heidelberg, Springer Berlin Heidelberg, 1795-1803, European child & adolescent psychiatry, 9, 32, 2023-09-01, 1795-1803,
View online
Article
ADHD: a critical update for educational professionals
te Meerman, Sanne ; Batstra, Laura ; Grietens, Hans ; Frances, Allen, United States, Taylor & Francis, 1298267-7, International journal of qualitative studies on health and well-being, 1, 12, 2017-06, 1298267-7,
View online
Article
A study on the inclusion of deafblind young people in mainstream schools: key findings and implications for research and practice
Kamenopoulou, Leda, Blackwell Publishing Ltd, 137-145, British journal of special education, 3, 39, 2012-09, 137-145,
View online
Book Chapter
Ingen kan alt
Peder Haug, Mirjam Harkestad Olsen (1968-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Ingen kan alt, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2022, 11-43, isbn:9788202763015,
View online
Book Chapter
Den individuelle opplæringsplanen som strategisk dokument
Rune Hausstätter, Rune Sarromaa Hausstätter (1972-), Den individuelle opplæringsplanen som strategisk dokument, Bergen, Fagbokforl, 198 s., cop. 2012, 127-138, isbn:9788245012828,
Book Chapter
Systemrettet arbeid
Hesseberg og von Tetzchner, Hesselberg, Finn, Tetzchner, Stephen von, Systemrettet arbeid, Oslo, Gyldendal akademisk, 418 s., 2016, 279-302, isbn:978-82-05-47921-0,
Book Chapter
Kartlegging i spesialpedagogisk praksis
Klem og Hagtvet, Edvard Befring (1936-) (redaktør), Kartlegging i spesialpedagogisk praksis, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, 153-167, isbn:978-82-02-59205-9,
Book Chapter
Hørselstap hos barn
Löfkvist, Haukedal og Wie, Edvard Befring (1936-) (redaktør), Hørselstap hos barn, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, 451-477, isbn:978-82-02-59205-9,
Book Chapter
Tidlig innsats gjennom spesialundervisnings tiltakskjede
Nilsen og Herlofsen, Halvor Bjørnsrud (1950-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Tidlig innsats gjennom spesialundervisnings tiltakskjede, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 345 sider, 2022, 89-112, isbn:978-82-02-76245-2,
Book Chapter
Kom som du er og bli som oss?
Nilsen, Sven Nilsen (1950-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Kom som du er og bli som oss?, Oslo, Universitetsforl, 288 s., 2017, 38-62, isbn:978-82-15-02776-0,
Book Chapter
Pedagogikkog spesialpedagogikk
Reindal, Rune Sarromaa Hausstätter (1972-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Pedagogikkog spesialpedagogikk, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 173 s., 2016, 143-158, isbn:978-82-02-49464-3,
Book Chapter
Utviklingshemmet av hvem?
Sandvin, Karl Elling Ellingsen (1955-) (red./redaktør/forfatter av forord/forfatter), Utviklingshemmet av hvem?, Oslo, Universitetsforl, 202 s., cop. 2014, 91-119, isbn:9788215022888,
Book Chapter
Sakkyndighet i spesialundervisning og læringsutbytte
Vigmostad og Myhr, Thomas Nordahl (1958-) (red.), Sakkyndighet i spesialundervisning og læringsutbytte, Oslo, Gyldendal akademisk, 213 s., 2012, 174-191, isbn:9788205425842,
Book Chapter
Synsvansker - aspekter ved læring og utvikling
Wilhelmsen og Larsen, Edvard Befring (1936-) (redaktør), Synsvansker - aspekter ved læring og utvikling, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, 428-450, isbn:978-82-02-59205-9,
Book
Retten til individuell plan : samt koordinator, kvalifiseringsprogram og andre planverktøy
Kjellevold, Alice, Liv Jorunn Baggegård Skippervik (1973-) (bidragsyter), Bergen, Fagbokforlaget, 164 sider, [2020]; © 2020, isbn:9788245034295,
s.25-49
Book
Grunnspørsmål i pedagogikken
Torjussen og Grue, Line Torbjørnsen Hilt (1978-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 389 sider, [2021], isbn:9788245035476,
Torjussen s. 295-317, Grue s. 371-386
Book Chapter
Innledning
Janne Paulsen Breimo (1976-) (forfatter), Trine Normann (1935-), Innledning , Oslo, Gyldendal, 183, 2015, 43-59, isbn:9788205481701,
View online
Book Chapter
Samarbeid : et samfunnsoppdrag
Elisabeth Willumsen (1953-) (forfatter), Samarbeid : et samfunnsoppdrag, Oslo, Universitetsforlaget, 2023, Side 23-37,