REL170N Modernitetens idéhistorie

Alle versjoner:
REL170N (2024—2025)

Emnekode: REL170N

Emnenavn: Modernitetens idéhistorie

Undervisningssemester: Høst

Steder: Nettbasert

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Relevans i studieprogrammet

Relevant valgemne i:

  • Bachelor og profesjonsstudium i teologi
  • Bachelor i praktisk teologi og ledelse
  • Bachelor i interkulturell kompetanse - nett

Innledning

REL170N er et innføringsemne i modernitetens idéhistorie. Gjennom utvalgt original- og kommentarlitteratur studeres sentrale ideer i europeisk tenkning og skjønnlitteratur fra renessansen til vår egen tid.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om overgangen fra førmoderne tid til moderniteten, og kjenner viktige sider ved modernitetens nye og innflytelsesrike tankegods, forstått som nye perspektiver på gud, verden og mennesket
  • kjenner til et utvalg sentrale moderne tenkere og tekster med betydning for europeisk idéhistorie
  • har kunnskap om hvordan modernitetens nye perspektiver gjenfinnes innenfor flere fagdisipliner: filosofi, litteraturvitenskap, teologi og naturvitenskap
  • har kjennskap til deler av nyere modernitetskritikk
  • kan oppdatere sin idéhistoriske kunnskap
  • har kunnskap om idéhistoriens egenart og rolle i samfunnet
  • har kjennskap til noen metodiske grunnlagsspørsmål i idéhistoriefaget

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende idéhistorisk kunnskap på faglige problemstillinger
  • kan finne, vurdere og henvise til fagstoff av idéhistorisk art og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • kan anlegge idéhistoriske perspektiver og benytte seg av relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i den etiske og metodiske betydningen av å kunne stille seg kritisk til historiske fortolkninger
  • kan på egen hånd planlegge, skrive og revidere tekster om idéhistoriske temaer i tråd med etiske og faglige krav og retningslinjer
  • kan formidle og drøfte sentrale idéhistoriske temaer

Innhold

Emnet tar for seg sentrale tanker som har formet europeisk åndsliv fra renessansen til vår egen tid. Studiet baseres på lesning av originalverker og utvalgt sekundærlitteratur. Lesningen av originalverker sikter primært mot å gi kandidatene kunnskaper om epokens ideer, mens sekundærlitteraturen viser forbindelsen mellom de ulike verkene og trekker opp de idéhistoriske linjer.

Emnet gjør kandidatene kjent med viktige trekk ved moderniteten, med vekt på epokens nye perspektiver på gud, verden og mennesket. Menneskets frigjøring fra ytre autoriteter (kirke, folketro, filosofiens og litteraturens mestere og den alminnelige mening) står sentralt, samt den nyervervede tilliten til menneskets egen fornuft og naturvitenskapens fremvekst.

Gjennom emnet blir man ikke bare kjent med modernitetens bærende ideer, men også en modernitets- og fornuftskritikk som blant annet tar utgangspunkt i hva det moderne mennesket har mistet eller oversett på sin vei mot vitenskapelige og teknologiske fremskritt. Herunder vektlegges forståelsen av kirkens og religionens betydning i moderniteten.

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten arbeider med stoffet i emnet gjennom læringsstier i nettbasert læringsplattform bestående av nettleksjoner som video og podkast, refleksjonsspørsmål til primær- og sekundærlitteratur og forslag til leseprogresjon for selvstudium. Studentene får skrive- og refleksjonstrening gjennom refleksjonsnotat over originallitteratur som arbeidskrav. Som forberedelse til muntlig eksamen blir det publisert en liste over aktuelle spørsmål fra ulike tema i emnet som studenten kan forberede seg på. Ved interesse fra et tilstrekkelig antall studenter kan det arrangeres lærerledede kollokviegrupper og/eller et forenklet forelesningstilbud med fysisk oppmøte på NLA Høgskolens campus.

Arbeidsomfang

250-300 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan gå opp til avsluttende vurdering:

  • Refleksjonsnotat over en tekst fra originallitteraturen (pensum) 1000-1500 ord. Notatet skal også anvende kommentarlitteratur.

Ved ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeidet refleksjonsnotat leveres én gang til i samme semester.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Digital muntlig eksamen, ca. 15-18 min.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Digital muntlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Ingen

Eksamensspråk

  • Norsk
  • Skandinaviske språk
  • Annet språk kan søkes om

Studiepoengreduksjon

REL170N Modernitetens idéhistorie overlapper 10 studiepoeng med REL170 Modernitetens idéhistorie

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.