RELPED110 Relasjonsledelse

Alle versjoner:
RELPED110 (2025—2026)
RELPED110 (2024—2025)
RELPED110 (2023—2024)
RELPED110 (2022—2023)
RELPED110 (2021—2022)
RELPED110 (2020—2021)
RELPED110 (2019—2020)
RELPED110 (2018—2019)
RELPED110 (2017—2018)

Emnekode: RELPED110

Emnenavn: Relasjonsledelse

Undervisningssemester: Høst

Steder: Bergen, Trondheim, Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse

Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse

Tilbys også som enkeltemne.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger innen relasjonsledelse og sentrale områder av organisasjonspsykologi
  • kan gjøre rede for konkrete og aktuelle lederutfordringer i kirke og menighet
  • kjenner bibelske fortellinger som aktualiserer sentrale ledelsesspørsmål
  • kan relatere ulike menneskesyn til ulike ledelsesformer og ledelsesforståelser

Ferdigheter:

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om relasjonsledelse og organisasjonspsykologi i møte med praktiske case og treffe begrunnede valg
  • kan reflektere over egne verdier, samt viktige og formende selvbiografiske erfaringer
  • kan reflektere omkring egne forventinger til fremtidig tjeneste i kirke og samfunn
  • kan reflektere over egen lederrolle og praksis som leder med utgangspunkt i personlige egenskaper og faglige forutsetninger og utvikle dette under veiledning med sikte på utøvelse av klokt lederskap

Generell kompetanse:

Studenten

  • har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
  • kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis

Innhold

Emnet gir en grunnleggende innføring i det å lede i relasjon til seg selv og andre på en slik måte at studenten settes i stand til å reflektere over egne verdier, samt viktige og formende selvbiografiske erfaringer. Gjennom undervisning og praksisrefleksjon arbeider en i dette emnet mot å bevisstgjøre betydningen av personlige egenskaper og faglige forutsetninger for utøvelse av klokt lederskap i relasjon til den eller de en leder og blir ledet av. Særlig fokuseres sammenhengen mellom ulike menneskesyn, former for lederskap og utfordringer i den aktuelle situasjon. Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar.

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet foregår i en veksling mellom undervisning, mentorering og praksisrefleksjon. Det legges opp til variert undervisning: Forelesninger knyttet til pensum, gruppearbeid og gruppeøvelser (der mentorering inngår), mer seminarpregede øvelser og ferdighetstrening knyttet til formidling, og felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet. I dialog med (evt tidligere) praksiserfaring og feltstudier skal emnet gi evne til å reflektere over ulike strategier og forutsetninger for praktisk-teologisk refleksjon og arbeid i ulike kontekster

Arbeidsomfang

Ca. 250 timer.

Arbeidskrav

For å få framstille seg for avsluttende eksamen skal studenten levere inn og få godkjent:

  • En underveisrefleksjon (ca. 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis. PTL-studenter (Bergen/Oslo) som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen - tekst, tolkning og formidling og TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1500-2000 ord) for alle tre emner. PTL-studenter (Trondheim) som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen - tekst, tolkning og formidling, fortolkning skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1000-1500 ord) for alle begge emner.
  • Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
  • Deltagelse på minst 80% av undervisningen

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Eksamen består av tre deler:

  • Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen - tekst, tolkning og formidling og/eller TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet sluttrapport for alle tre emner.
  • Muntlig presentasjon. Tema for presentasjonen gis av emneansvarlig 3 uker før eksamen. Varighet av presentasjon: 15 minutter per student. Ytterligere 5 minutter settes av til respons på spørsmål fra sensor eller andre studenter i gruppa. Studentene inndeles i grupper og frammøte er en obligatorisk del av eksamen.
  • Individuell muntlig eksamen. Varighet: 15-20 minutter per student. Del 2 er en selvstendig faglig eksaminering av andre temaer enn del 1.

Karakteren settes på grunnlag av en helhetsvurdering av del 2 og 3.

Alle deler må vurderes til bestått for å bestå eksamen.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Sluttrapport vurderes til beståt/ikke bestått av praksisleder etter innstilling fra praksisveileder. Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Ved muntlig presentasjon: Medbrakt fremføring i form av papir, powerpoint eller annen presentasjon og evt notater/manus til dette.

Ved individuell muntlig eksamen: Ingen hjelpemidler.

Eksamensspråk

Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.

Praksis

Omfang praksis: 35-40 timer. For studenter på årsstudium eller bachelorgrad i Praktisk teologi og ledelse samordnes praksis med de andre emnene som gjennomføres samme semester. Studentene tildeles praksisplasser etter å ha meldt inn ønsker med utgangspunkt i tilgjengelige praksisplasser. For å bli godkjent som praksisplass er en avhengig av at det er knyttet en godkjent praksisveileder til praksisplassen.

Studiepoengreduksjon

Faglig overlapping:

  • 10 stp. overlapp med PTL101/4PTL101 og PTL113

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Andre bestemmelser

Politiattest

I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Litteratur og faglige ressurser

Book


Psykologi i organisasjon og ledelse
Kaufmann, Geir, Kaufmann, Astrid, Bergen, Fagbokforl, Kap. 1, 3, 4, 6, 9, 10, 12 (230 sider), 2015, isbn:9788245014495,

Book Extract


Hva er et menneske?
Jacobsen, John Steinar, 1996, 73-92,
Bok fås direkte fra NLA Høgskolen eller digital fil legges her

Book Chapter


Behovet for anerkjennelse
Brunstad, P.O, Behovet for anerkjennelse, 2005, 150-170,
I digitalt kompendium
View online

Book Chapter


Konflikter og kommunikasjon
Glasø, Lars, Konflikter og kommunikasjon, Bergen, Fagbokforlaget, 2019, 283-307,
I digitalt kompendium
View online

Book Chapter


Kommunikasjon og relasjoner
Jensen, Per og Inger Ulleberg, Kommunikasjon og relasjoner, Oslo, Gyldendal, 21-65,
I digitalt kompendium
View online

Book Extract


Reviewing Leadership. A Christian Evaluation of Current Approaches
Ledbetter, Banks, Greenhalgh, Grand Rapids, Baker Academics, 2014, 35-56,
I digitalt kompendium
View online

Book Extract


Fri til å tjene. Lederskap i Jesu fotspor
Malm, Magnus, Oslo, Verbum, 2019, 13-34,
I digitalt kompendium

Book Extract


Lederutvikling
Hans Morten Skivik, Oslo, Gyldendal, 2018, 51-67,
I digitalt kompendium
View online

Book Extract


Relational leadership
Wright, Walter, Milton Keynes, Pater Noster, 2009, 37-75,
I digitalt kompendium
View online

Book Chapter


Respect, trust and mutuality: The sine qua non of relational leadership
Nicholas Clarke, Clarke, Nicholas, Respect, trust and mutuality: The sine qua non of relational leadership, London, Routledge, 2018-01-01, 44-59, isbn:113865910X,
View online

Book Chapter


Kjønn og ledelse (kap 13) + Relasjoner (kap 16)
Torodd Strand, Strand, Torodd, Kjønn og ledelse (kap 13) + Relasjoner (kap 16), Bergen, Fagbokforl, 617 s., 2007, 351-384, isbn:9788245004243,

Book


Teamet : utvikling, effektivitet og endring i grupper
Sjøvold, Endre, Oslo, Universitetsforlaget, 414 sider, [2022]; © 2022, isbn:978-82-15-03026-5,

Book


Relasjonsledelse
Spurkeland, Jan, Oslo, Universitetsforl, 233 s., cop. 2017, isbn:978-82-15-02927-6,

Book


Relasjonskompetanse : resultater gjennom samhandling
Spurkeland, Jan, Oslo, Universitetsforl, 335 s., cop. 2012, isbn:978-82-15-01948-2,

Book


Relasjonell atferd i arbeidslivet
Spurkeland, Jan, Oslo, Universitetsforl, 294 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03139-2,

Article


How Servant Leadership Influences Organizational Citizenship Behavior: The Roles of LMX, Empowerment, and Proactive Personality
Newman, A ; Schwarz, G ; Cooper, B ; Sendjaya, S, Dordrecht, Springer, 49-62, Journal of business ethics, 1, 145, 2017-09-01, 49-62,
View online

Article


Relational Leadership Theory: Exploring the social processes of leadership and organizing
Uhl-Bien, Mary, Oxford, Elsevier Inc, 654-676, The Leadership quarterly, 6, 17, 2006, 654-676,
View online

Article


En profesjonell, relasjonell aktør? Kateketen som leder i kvalitetsutvikling av lokal trosopplæring
Jo Edvardsen, Kirkelig Pedagogisk Senter (IKO), Prismet, 1, 2017-03-01,
View online

Article


Ledelse og beslutningstaking i et relasjonelt perspektiv
Sunde, Jannike ; Fuglestad, Otto Laurits, Universitetsforlaget, 133-143, Norsk pedagogisk tidskrift, 2, 90, 2006-04-07, 133-143,
View online

Article


The ties that lead: A social network approach to leadership
Balkundi, Prasad ; Kilduff, Martin, Oxford, Elsevier Inc, 419-439, The Leadership quarterly, 4, 17, 2006, 419-439,
View online